Wat doe jij aan je fiets na de aankoop?

ARABGABBER

Rookie
20 jun 2010
29
0
Rotterdam
Ik zag vroeger dat wanneer mijn vader een "nieuwe" koekblik kocht en van plan was deze lang (min 3 jaar) te houden, na de aankoop meteen de olie, remblokken en alle filters verving.

Nou was ik benieuwd wat jullie doen bij aanschaf van een "nieuwe" fiets die je van plan bent lang te houden.

Stel dat er recent een grote beurt is uitgvoerd? Doe je het dan toch om er puur van zeker te zijn?

Ik zelf zal binnenkort een 2007 R1 kopen.
 
Als je motor aantoonbaar onderhoud heeft gehad bij een gerenommeerd bedrijf kan je gewoon lekker genieten. voer gewoon je dagelijkse controles uit en rijden met die machine :] :] :]
 
1e actie is altijd gelijk olie en oliefilter vervangen. De rest afhankelijk van de zichtbare staat.
 
Motor van top tot teen schoonmaken, zodat deze er weer perfect bijstaat. Indien uit de onderhoudshistorie (indien aanwezig) blijkt dat er wat aan de technische staat, zoals filters olie ketting etc. gedaan moet worden wordt dat ook meteen gedaan. En daarna rijden :)
 
Als uit onderhoudshistorie blijkt dat er recent nog een beurt is uitgevoerd, of je koopt de motor bij een bedrijf en je krijgt een onderhoudsbeurt bij aflevering, dan doe ik in principe niks. Als je particulier koopt en je hebt verder helemaal geen zekerheid over het gepleegde onderhoud dan haal ik van internet een lijst met de onderhoudspunten, of haal dat uit een werkplaatshandboek, en dan werk ik eigenlijk alles af. In ieder geval vervang ik dan de vloeistoffen, controleer de slijtage gevoelige onderdelen, smeer de punten die worden aangegeven e.d. Meestal weet ik vooraf ook niet of ik de motor lang ga houden of niet, maar ik ga ook niet alles onnodig vervangen. Remmen, tandwielen, bougies e.d. loop ik na, maar als die nog gewoon goed zijn dan ga ik dat echt niet vervangen omdat ik van plan ben de motor lang te houden, dat doe ik wel als het versleten is.

Dan heb ik het dus puur over onderhoud, niet over extra aankleding die er eventueel achteraf nog opkomt.
 
Laatst bewerkt:
Bij de dealer krijgt ie al een klein beurtje incl. nieuwe olie.
Als ik 'm particulier zou kopen, gaat er minimaal wel nieuwe olie+filter in, ja.

En uiteraard een andere uitlaat er op (vol systeem of alleen demper, afhankelijk van wat er te koop is).
 
Wassen zodat ie er weer op z'n mooist bij staat.. Als de onderhoudhistorie bekend is gewoon lekker rijden en na afloop rondneuzen wat er zoal te krijgen is voor de motor. Denk hierbij aan Double Bubble, demper etc :]
 
Meestal trek ik eerst de halve motor uit elkaar om te zien of alles OK is, scheurtjes in frame/subframe, bouten die niet goed vastzitten etc. kom je op die manier tegen. Dan weet ik ook meteen hoe de motor grotendeels in elkaar zit. Meestal ook dingen als olie vervangen, remvloeistof vervangen, koelvloeistof vervangen, en dingen die bekend staan om stuk te gaan inspecteren en vervangen. Daarna het kuipwerk grondig schoonmaken, waxen, en weer in elkaar zetten.
 
Vorige week Zaterdag, zelfde dag dat ze voor 't éérst in d'r bestaan op kenteken gezet is:

358sy3b.jpg


:o
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ermee langs mijn garage.
Olie bijvullen, bandenspanning en ketting spannen lukt me zelf (joh); maar laatste keer heb ik er ook meteen een osco op laten zetten. En dan mag de garagehouder direct effe olie beoordelen en naar 't blok luisteren (waarbij ik denk: 'dat klinkt als een motor', terwijl Richard denkt: 'de nokkenaskettingspanner moet bijgesteld').
 
Ik vervang altijd de olie en filter. Blokjes, remolie, luchtfilter etc. controleer ik en vervang indien nodig. Ongeacht wat de bonnetjes van de vorige eigenaar zeggen...
 
Gewoon in 1 keer helemaal open gooien.. als je op 290 km/h zit en je voelt je nóg goed op de motor.. dan gaan voor de 299 km/h!

gewoon ff een kleine beurt geven voor je gemoedsrust, tenzij er niet lang geleden een grote beurt is gegeven.

en een dikke demper is een MUST!
 
Tot nu toe zijn ze bijna allemaal geleverd met afleverbeurt. De twee die ik particulier had gekocht heb ik meteen olie gecontroleerd/vervangen samen met de filters. En een accu vervangen..
 
-Altijd eerst een totale checkup en wat matig is vervang ik.
-Dan de taartschep (kentekenhouder) van de achterkant af schroeven/slijpen..
-Andere uitlaatdempers onder de motor.
-Spuiten / wrappen / stickeren om hem 'van mij' te maken.
- lekker rijden.
 
Mooi :p

Hoe ik er zelf over dacht is ongeacht wat de olie en oliefilter vervangen en de rest eerst controleren.

Geeft gewoon een zeker gevoel. Je weet als het ware waar je aan toe bent.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan