wat doe jij nou, een jawa?

big one

MF'er
2 feb 2003
57
0
wormer
Yep,

Het is meer een geintje voor m'n ouwe heer.
Heeft vroeger (jaren '50) een jawa bereden. (de verhalen moet ik nu nog horen) :Z
Nu heb ik er eentje voor hem gekocht van een prikkie en ben nu eigenlijk wel benieuwd wat voor verhalen anderen over het merk weten. :+
Nog tips of aanwijzingen in het gebruik? (als hij hem uberhaupt wil hebben natuurlijk)
Zondag gaan we hem afleveren. :9 'es kijken hoe hij reageert. :]
 
Hoi,
Broer van mijn vriend had zo'n ding vroeger met zo'n ei-tankje (begin 70 volgens mij). Kleur leek een beetje op donkersteenrood. Die had toen toch een beetje een Lada of Skoda reputatie. Maar je reed wel motor !!
Zoiets was het, al is deze volgens mij uit 60-ties :
jawa.jpg


Neem eens een digi-camera mee. Ben wel benieuwd naar de reactie van je ouwe.

cu,
John
 
Laatst bewerkt:
Mooi spul man! 8-)

Leuk voor je pa, ben benieuwd wat hij er van zegt! :)
 
Even voor de duidelijkheid, wat ik nu voor hem in petto heb is een 350cc luchtgekoelde, 31pk sterke/zwakke '94er. Heb geen (nog)geen foto's.
Er is volgens mij ook in geen tien jaar een doekje overheen gegaan, dus hij ziet er verrot/klassiek uit. :)
 
Een jawa is leuk, als je gauw tevreden bent, ik heb er 1 gehad een blauwe ook een moderne (met schijfrem) was best wel leuk liep altijd (soms op 1 cyl) vaak vette bougie's (met olie uitgeschoten)
Je kan voor heel weinig geld leuk rijden, en je hebt nog bekijks ook, bij heel veel mensen komt de nostalgie boven drijven, omdat ze het gepruttel herkennen!!!!
Suc6!!!!!!!!!!!!
 
Yep,

Het is meer een geintje voor m'n ouwe heer.
Heeft vroeger (jaren '50) een jawa bereden. (de verhalen moet ik nu nog horen) :Z
Nu heb ik er eentje voor hem gekocht van een prikkie en ben nu eigenlijk wel benieuwd wat voor verhalen anderen over het merk weten. :+
Nog tips of aanwijzingen in het gebruik? (als hij hem uberhaupt wil hebben natuurlijk)
Zondag gaan we hem afleveren. :9 'es kijken hoe hij reageert. :]
Maak foto's van zijn reactie!!!
Ik wil zijn gezicht wel eens zien als hij hem ziet. Plaats daarna de foto's hier! *D
 
Die Jawa'tjes zijn inderdaad lekker goedkoop, maar hoe zit het eigenlijk met onderdelen. Is daar nog een beetje voor een leuke prijs aan te komen?
 
Beestje hierboven is een 250-je, rijdt als de spreekwoordelijke stilstaande trein...

Maar om het verhaal even compleet te maken nog wat meer pics ;

Jawa 350 Twin ; 1951 (overigens nog steeds te koop, netjes gerestaureerd, onderdelen voldoende)

full
 
En deze van de overigens zeer zeldzame JAWA 500 OHC typ2 (in Nederland slechts 3 van dit type, van typ 0 en 1 ook drie)

Dit rijdt als de brandweer (en als jullie het gevolgd hebben, is die brandweer ook soms wel eens nodig geweest) :}

full
 
Hartsikke leuk man, zo'n ouwe JAWA :)

Een vriendin van me heeft jaren met veel plezier op zo'n ding gereden :]

Is als brik/klassieker niks mis mee!
 
Een vriend van me is er eentje aan het opknappen in Frankrijk.
Hij heeft er 3 1/2 jaar over gedaan om een redelijk passende bobbine te vinden!
Maar...zoekt en gij zult vinden! Hij heeft zijn eerste proefkilometer al gereden! :]

(heuvelafwaarts en windmee, maar toch)
 
Zie Vehikel ; spul zat. Kijk ook even op de JAWA.nl page voor de club. Er is zat spul van te krijgen, laat je niet gek maken. Het type van jouw foto staat vaker te koop en is niet zo zeldzaam (maar wel keuk natuurlijk). Verders schijnen het simpele machientjes te zijn die, mits goed afgesteld, voor weinig problemen zorgen. ;)

tria

ps als ik mijn broer moet geloven en aangezien die brandgevaarlijk is :?
 
Ik heb een oom die al jaaaaren Jawaatjes rijdt en er niet vanaf te slaan is.
Hij rijdt momenteel (zover ik weet,voor hetzelfde geld heeft hij d'r alweer ingeruild voor de laatste versie..) een 350 uit '94-'95.
Gaat ook altijd trouw mee naar de TT, er valt zelfs nog een redelijke snelheid uit te halen!
Veel pret voor weinig geld,ook onderdelen moet geen probleem zijn (afhankelijk van het type natuurlijk) ;)
 
Leuk man, een Jawa, kheb er ook 1:

jawwplli.JPG


Jawa Perak van 1948 250cc 1 cilinder. Heeft een top van 100km/h (als je maar lang genoeg aan het gas blijft sjorren), remt voor geen meter en trilt en schud alsof ie parkinson heeft.

En ondanks zijn leeftijd is praktisch alles er nog voor te krijgen, en nog goedkoop ook! Voordeel van dat oostblokspul is dat ze niet elk modeljaar vanalles veranderen. Ik heb er een nieuwe dynamo met elektronische ontsteking op gebouwd die ook past op Jawa's die decennia jonger zijn.
 
Met zo een Jawatje heb ik in 1967 mijn Rijbewijs gehaald *D
Ik heb er Jaaren plezier aan gehad, was toen nog Student!
Mijn Zoon hat korte Tijd zo een 350 Twin,
Foto moet ik even zoekken.
 
En toen rende je er zeker achteraan om hem aan te duwen of ervoor om hem aan te trekken tot 100 KM/U ? Ik wil toch zeker wel de bekeuring zien die je destijds hebt opgelopen ; die MOET bewaard zijn gebleven bij de CJID, want dat maken ze niet zo vaak mee.

Er zit op die dingen trouwens ook een bel ; Is cammouflage zodat je er ook mee op het fietspad kunt rijden...mwoaaahhaahahahahaaaaaa !!!!

}) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) })
 
Voor de puristen...
Wij kochten vroeger voor 100 piek 2 jawaatjes. 350 cc, en keken wie het snelste vanaf de strandweg bovenop de naald in Scheveningen konden komen.

Hielden ze niet lang vol, en uiteindelijk zijn ze gewoon bij het grofvuil gezet.
Dat was in 81.....
 
En toen rende je er zeker achteraan om hem aan te duwen of ervoor om hem aan te trekken tot 100 KM/U ? Ik wil toch zeker wel de bekeuring zien die je destijds hebt opgelopen ; die MOET bewaard zijn gebleven bij de CJID, want dat maken ze niet zo vaak mee.

Er zit op die dingen trouwens ook een bel ; Is cammouflage zodat je er ook mee op het fietspad kunt rijden...mwoaaahhaahahahahaaaaaa !!!!

}) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) })

Een beetje respekt voor dit merk zou nochthans niet misstaan ! ;)
joel robert, het einde van een tijdperk
 
Laatst bewerkt:
En wat te denken van de icespeedway, waar ook altijd jawa blokjes voor gebruikt zijn. Poooowwwwwweeeer zo'n blokje zou ik nog wel willen hebben. :9
 
JAWA ...Yes...1994
dat is net zo'n klasse bak waar het brikke stuntteam mee rijdt. :}

Toevallig is dat wel het enige type motor welke het op MF geschopt heeft tot de titel:
Brikste Brik off all *D
full

Geweldige bike waar menig mens plezier aan beleefd..en is ook nog een zonder dure lening aan te schaffen.
 
En over PK's hebben jawa's niets te klagen

- Merk motorblok: Jawa uit de republiek Tjechie
- Cilinder inhoud: 500 cc
- Soort motor: viertakt
- Boring x slag: 85 x 87 mm
- Aantal kleppen: 4 (2 inlaat- en 2 uitlaatkleppen)
- Kleptiming: verschillend per nokkenas
- Nokkenas: 1 (bovenliggend)
- Compressie verhouding: 1:14
- Carburateur: Dellorto 34 mm
- Luchtfilter: K&N special
- Soort brandstof: methanol
      
full


- Soort olie: Eurol racing 1 (plantaardig)
- Maximaal toerental: 9000 - 9500 rpm
- Maximaal vermogen: 70 pk
- Ontsteking: magneet ontsteking
- Voorontsteking: verschillend per afstelling (25-35*)
- Droog gewicht: +\- 28 kg
- Tuning: H.S, Jawa Racing
:)
 
Toevallig is dat wel het enige type motor welke het op MF geschopt heeft tot de titel:
Brikste Brik off all *D

ho wacht, hier moet ik je even corrigeren. De CB van roestendoenze was de eerste met deze titel, daarna volgde Jochem die bij de tweede of derde OBT de start niet eens haalde en toen kwam onze stuntbak pas! 8-)
 
ho wacht, hier moet ik je even corrigeren. De CB van roestendoenze was de eerste met deze titel, daarna volgde Jochem die bij de tweede of derde OBT de start niet eens haalde en toen kwam onze stuntbak pas! 8-)
O was me ontgaan in mijn enthousiasme |(

ben ook zo nieuw hier dat ik alle topic's nog gelezen heb... :P
Sterker ik heb me zelfs nog niet voorgesteld als nieuwe gebruiker :X :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan