Wat doen jullie zelf en wat niet?

martenzx6r

Die hard MF'er
15 mrt 2010
338
0
Vraagje,

wat doen jullie zelf qua onderhoud en wat niet? ik heb mijn motor net terug van een beurtje van de dealer (kleine beurt plus nieuw achterbandje)

van dat beurtje ben ik alles inclusief 413,79 pleuries lichter.
vond ik toch best veel:P

voortaan zelf doen? hoor graag jullie mening en ervaringen!
 
kijk ff op internet wat gemiddeld die achter band van je kost
trek dat eerst van je bedrag af dan hou je denk ik 213.79 over

en dat val op zich wel mee voor een kleine beurt
kleine beurt is meestal
olie + filter
lucht filter
in jou geval 4x bougie
en ff ee ncheck up voor de rest

en dan komt het uur loon van +- 30 a 40 euro per uur
+- 2 a 2.5 uur bezig geweest en dat klopt wel (wel ruim mja dat is overal)

uiteraard is zelf goed koper ik ben meestal 100 euro kwijt zonder achterband voor m,n xj600 div
 
Laatst bewerkt:
Wat je zelf kan doen, lekker zelf doen.
Eventueel een werkplaatshandboek aanschaffen / downloaden en van tevoren lezen wat er moet gebeuren. Als je een beetje technisch bent, snap je wel wat er moet gebeuren en welke spullen je nodig zult hebben.
De technische topics hier op MF ook veel lezen, dan kom je al genoeg sleutelblundertjes tegen. :)

Simpele zaken als een ketting/tandwielen vervangen, je slijpt de ketting door en wil de tandwielen eraf halen. Ineens kom je erachter dat het handiger is om de ketting pas door te slijpen als het voortandwiel los is.

Uiteraard is het wel een must om goed gereedschap te hebben. Zonder dat, moet je er niet aan willen beginnen.
 
ik doe alles zelf, beurtje, reparatie, revisie.
heb nog nooit een motor van mij bij een dealer gebracht.

Maar je hebt door de jaren heen vast stevig geinvesteerd in gereedschap?

Zonder een geschikte ruimte en de juiste spullen kun je nu eenmaal niet alles zelf doen.
Ook die zaken kosten geld. Als je dat meerekent is het "laten doen" helemaal zo duur nog niet.
Ik doe veel zelf maar banden laat ik altijd doen en ik breng mijn motor ook ieder jaar weg voor een beurtje.
 
Maar je hebt door de jaren heen vast stevig geinvesteerd in gereedschap?

Zonder een geschikte ruimte en de juiste spullen kun je nu eenmaal niet alles zelf doen.
Ook die zaken kosten geld. Als je dat meerekent is het "laten doen" helemaal zo duur nog niet.
Ik doe veel zelf maar banden laat ik altijd doen en ik breng mijn motor ook ieder jaar weg voor een beurtje.



inmiddels heb ik genoeg spullen en ruimte, maar dat is heel lang niet zo geweest.
mijn eerste motor (cb400f) gekocht van de laatste centjes, en na 2 mnd kapotte bak.
eerste wat ik kocht was een werkplaatsboek.
gereedschap leende ik van pa.
wegbrengen kwam niet in mij op, was ook geen geld voor.
 
Laatst bewerkt:
achterbandje was 255 euries (Dunlop Qualifier)

ik ben altijd een beetje te schijterig om dingen aan mn motor zelf te doen.. goed gereedschap en ruimte heb ik wel... misschien wel tijd voor een motorbrug in de garage!

uurloon van die lui is trouwens 57 euro!
 
achterbandje was 255 euries (Dunlop Qualifier)

ik ben altijd een beetje te schijterig om dingen aan mn motor zelf te doen.. goed gereedschap en ruimte heb ik wel... misschien wel tijd voor een motorbrug in de garage!

uurloon van die lui is trouwens 57 euro!

255 euro voor een achterband? Dat betaal ik niet eens voor de hele set inc. montage :')
 
ja die prijs is wel inclusief monteren etc, (vergeten te vermelden) blijft best veel geld inderdaad, maar die michelin 2ct koste bijna 285 euro! 0f moet ik mn bandjes in het vervolg ook maar ergens anders vandaan vanhalen?
 
oef.. ter vergelijk: mijn laatste achterband kostte me maar 135 incl. omleggen op een losse velg (mpp, 180er via inet besteld - motorbandenmarkt.nl)

nooit je fiets laten verzolen bij een dealer.. je betaalt je werkelijk blauw voor een vreselijk simpel klusje.. een eigen achterbok en simpele dopsleutelset had je er al uit gehad voor dit bedrag..
 
Laatst bewerkt:
een eigen achterbok en simpele dopsleutelset had je er al uit gehad voor dit bedrag..

Klopt, maar ik werk zo'n 45 à 50 uur per week, en ik heb een gezin plus een huis. Plus een paar hobbies. Als ik dan ook nog onderhoud aan de motor moet doen, gaat dat al gauw van mijn werkuren af. En dan kan ik het per saldo al snel beter en goedkoper door de dealer laten doen.
 
ja die prijs is wel inclusief monteren etc, (vergeten te vermelden) blijft best veel geld inderdaad, maar die michelin 2ct koste bijna 285 euro! 0f moet ik mn bandjes in het vervolg ook maar ergens anders vandaan vanhalen?


Michelin PILOT POWER 2CT Rear
180/55 ZR17 TL 73(W) M/C **
Prijs € 133,90
Das zonder omleggen en balanceren maar dat zal geen 150 euro kosten
 
achterbandje was 255 euries (Dunlop Qualifier)

ik ben altijd een beetje te schijterig om dingen aan mn motor zelf te doen.. goed gereedschap en ruimte heb ik wel... misschien wel tijd voor een motorbrug in de garage!

uurloon van die lui is trouwens 57 euro!

Waarvoor een brug?
Je kan je motor zo op je paddocks zetten hoor dan kun je overal toch wel bij?
Zo doe ik het tenminste.
Of je moet bang zijn dat je trui vies word...
 
nee daar ben ik niet bang voor:P maar zown brug is wel makkelijk en kan er redelijk goedkoop aankomen (vriend van mn zus doet in die dingen)

maargoed, ik betaal dus teveel voor mn bandjes..das duidelijk:P dus bandenmarkt.nl?
 
Ik doe alles zelf in een doe het zelf werkplaats, waar genoeg goed gereedschap en bruggen aanwezig zijn. Eventuele hulp van mede hobby-isten en gratis advies van de baas.
Bij bandenwissel is afhalen en omleggen inbegrepen in de prijs van de band die niet duurder is als ergens anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan