Wat doen jullie zelf en wat niet?

martenzx6r

Die hard MF'er
15 mrt 2010
338
0
Vraagje,

wat doen jullie zelf qua onderhoud en wat niet? ik heb mijn motor net terug van een beurtje van de dealer (kleine beurt plus nieuw achterbandje)

van dat beurtje ben ik alles inclusief 413,79 pleuries lichter.
vond ik toch best veel:P

voortaan zelf doen? hoor graag jullie mening en ervaringen!
 
Nu, zelf doen of laten doen?
Je kunt beginnen je eigen uurloon eens te zetten tegenover de urenprijs bij de dealer.
Dan de kosten van gereedschap enzo, dat is al genoemd.
Een garage, of box, of ruime schuur.
Verwarming hoeft desnoods niet, goede verlichting wel.
....
En dan komt natuurlijk het fun-aspect.
Vind je het leuk om zelf aan je motor ( of auto, of fiets of wat ook) te werken?
's Avonds na het eten, of zaterdag of zondag, in de schuur (garage,box), vieze handen maken, een band wisselen, olie aftappen, nieuw filter monteren, nieuwe olie erin gooien. Dan verder, zelf kleppen stellen, ontsteking controleren, nieuwe bougies...
Dan eens, als dat zo uitkomt, een blok geheel of gedeeltelijk uit elkaar trekken...
Altijd nog beter dan die stomme t.v. programma's.. ( uitgezonderd misschien de tour de France....)
Nu, dat kost tijd en vieze handen.
De een vindt dat leuk, de ander niet.
Als je wilt, kun je veel zelf doen. Op oude motoren, met een geperste krukas, is een big-end revisie ongeveer het enige dat je niet zelf kunt. En een cylinder honen of uitboren, dat kan ook niet makkelijk zelf.
Op moderne motoren zit je vaak ook nog met een hele hap elektronika, daar kun je zelf ook niet alles aan doen.
Maar verder is er veel zelf te doen: olie aftappen, filter vervangen, olie bijvullen, koelvloeistof vervangen/bijvullen, ketting en kettingwielen, remblokjes vervangen, kleppen stellen...
Afwegen; het kost me tijd, en ik heb er gereedschap voor nodig, en de dealer rekent zoveel per uur.
Nu, mijn twee centen.
Groeten,
Eduard
 
Nu, zelf doen of laten doen?
Je kunt beginnen je eigen uurloon eens te zetten tegenover de urenprijs bij de dealer.
Dan de kosten van gereedschap enzo, dat is al genoemd.
Een garage, of box, of ruime schuur.
Verwarming hoeft desnoods niet, goede verlichting wel.
....

Mijn netto uurloon is wel wat minder dan ik bij de dealer betaal natuurlijk, maar daar staat tegenover dat een klus mij ook meer tijd zal kosten dan het een goede motorzaak kost. De tijd die ik heb wil ik graag aan andere dingen besteden, dus ik laat vrijwel alles doen.
 
achterbandje was 255 euries (Dunlop Qualifier)

ik ben altijd een beetje te schijterig om dingen aan mn motor zelf te doen.. goed gereedschap en ruimte heb ik wel... misschien wel tijd voor een motorbrug in de garage!

uurloon van die lui is trouwens 57 euro!


€255 voor een achterband tja. Voor dat geld heb ik een voor en achterband gemonteerd ook dunlops. En dan hou ik nog €10 over
 
Laatst bewerkt:
dan snap ik echt niet wat ik nou fout doe qua banden hoor, waarom betaal ik dan 255 euries voor die pleuris band? ik niet shnap... waar zit m dat prijsverschil in???
 
dan snap ik echt niet wat ik nou fout doe qua banden hoor, waarom betaal ik dan 255 euries voor die pleuris band? ik niet shnap... waar zit m dat prijsverschil in???

Ach, ik kan het wel gaan zeggen, maar dan word ik gewoon weer tegengesproken door de belanghebbenden hier, dus ik zal vanuit hen redeneren:

"Bij dealers zijn ze duurder omdat ze ook voor pand en werknemers moeten betalen"

Maarja, dat moeten ze bij een motorbandenbedrijf ook dus :?
 
ja die prijs is wel inclusief monteren etc, (vergeten te vermelden) blijft best veel geld inderdaad, maar die michelin 2ct koste bijna 285 euro! 0f moet ik mn bandjes in het vervolg ook maar ergens anders vandaan vanhalen?


Ik weet niet waar jij dan je banden koopt maar ik ben 170 euro kwijt voor een 180er BT016. Voor m'n Duc denk ik voor een 190er 180 euro en dat is beide incl montage enz
 
dan snap ik echt niet wat ik nou fout doe qua banden hoor, waarom betaal ik dan 255 euries voor die pleuris band? ik niet shnap... waar zit m dat prijsverschil in???
www.motorbandenmarkt.nl = 133.90 incl verzendkosten
www.mopedreifen.de = 133,- exc verzendkosten
www.rodamoto.es = 128,- exc verzendkosten

Dit voor een PP 2CT 180/55/17

Enige wat je dan hoeft te doen is een bandenboer in de buurt opzoeken die geen probs heeft met monteren van andermans banden. Zal iets meer kosten dan normaal. Zeg 25,- voor een los wiel zit je tegen de 160,- aan.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar ik werk zo'n 45 à 50 uur per week, en ik heb een gezin plus een huis. Plus een paar hobbies. Als ik dan ook nog onderhoud aan de motor moet doen, gaat dat al gauw van mijn werkuren af. En dan kan ik het per saldo al snel beter en goedkoper door de dealer laten doen.

Ik heb meer tijd dan geld.. student ;) en ik interesseer me ervoor.. achterwiel wip je er met hoogstens 5 min uit dus dat is niet echt een issue.. (bij de bandenzaak sta ik langer met m'n motor in de rij) rest van het onderhoud lekker op 'n zondag als de doven, blinden & bejaarden op de dijken zitten..

Jouw scenario is ook niet echt van toepassing op TS met geb. datum '92 en eerste motor cq. eerste beurt.. maar idd, tis een afweging.

mijn advies, mits het TS interesseert - wphb opsnorren, momentsleuteltje e.d. aanschaffen en gewoon lekker rustig met je verstand erbij zelf gaan sleutelen.. leer je je motor ook goed kennen. Eerste keer is altijd even wennen, maar zolang je er maar voor zorgt dat je met goed materiaal werkt, geen bouten kapot draait e.d. loopt het wel los.. vertrouwen komt met ervaring, en dat krijg je alleen door het te doen.
 
Ik doe alles zelf,maar ik ben wel technisch onderlegd en ik vind het geweldig om te doen. Sleutelen is altijd al een hobby van mij geweest.

Maar mensen met 2 linker handen en die niet geinteresseerd zijn in techniek,die aan het sleutelen zijn en eigenlijk niet weten wat ze doen?! Die moeten de motor maar naar de motorzaak brengen ;)
 
Ik doe het meeste zelf. Ik ben laatst wel bij een motorzaak langsgeweest omdat er een lager stuk was en ik niet de expertise/gereedschap/tijd had om dit zelf te fixen.

En wat Bananeman zegt, als je het geld niet hebt liggen om €400 naar de dealer te brengen, dan komt het niet eens in je op.
 
zwaar getild idd, motorport Assen kom ik dus ook niet weer voor dit soort werk....

@daydreamer, yep je hebt gelijk, gewoon maar zelf gaan proberen..zit zelf in de techniek dus moet toch kunnen zou je zeggen...
t is idd mn eerste motor maar de eerste keer dat ik een beurt liet doen daar (de vorige keer heb ik t samen met een kameraadje van mij gedaan, volgende keer dus weer...)
 
Nee hoor, je hebt vaak een basis of je handig bent of niet. Daarom zijn er ook verschillenden beroepen. Het is dus niet voor iedereen weggelegd ;)

Uiteraard heeft de één meer inzicht dan de ander, maar dit soort klusjes kunnen zo simpel zijn, dat iedereen het kan leren. Dan komt het er puur op aan of je het wilt leren of niet.
Ik vind het een slap excuus om iets simpels niet te doen, omdat je het niet kan leren.
Dan heeft het vaak meer met luiheid te maken. ;)
 
ik heb net remschoentjes van de ene trommelrem op de andere gezet, om m'n achterrem van m'n trapfiets te fixen

Het is eigelijk zo simpel, maar de eerste keer is altijd lastig :) Je zou voor de grap ook eens zo'n 3-versnellingsnaaf van een trapfiets moeten openmaken. Als je het nog nooit gedaan hebt lijkt het allemaal voodoo, maar zo gecompliceerd is het eigelijk helemaal niet. Nu nog nieuwe lagertjes fixen :X
 
Nu, zelf doen of laten doen?
Je kunt beginnen je eigen uurloon eens te zetten tegenover de urenprijs bij de dealer.
Dan de kosten van gereedschap enzo, dat is al genoemd.
ik vind dat eerlijk gezegd een non argument, als ik het zelf doe heb ik 50 euro in mijn zak waar ik mee kan doen wat ik wil, als ik het laat doen ben ik dat geld kwijt.

maar ja, ik ben dan ook weer 1 van de zeldzame mensen die niets betaald krijgen in hun vrije tijd, dus das altijd goedkoper dan een dealer.
 
zwaar getild idd, motorport Assen kom ik dus ook niet weer voor dit soort werk....

@daydreamer, yep je hebt gelijk, gewoon maar zelf gaan proberen..zit zelf in de techniek dus moet toch kunnen zou je zeggen...
t is idd mn eerste motor maar de eerste keer dat ik een beurt liet doen daar (de vorige keer heb ik t samen met een kameraadje van mij gedaan, volgende keer dus weer...)

banden idd op internet bestellen en goed adres in de buurt vinden die ze er voor een normaal bedrag om legt incl ballanceert

zelf voor een paar 100 euro gereedschap kopen en de rest kan je zelf leren in combo met een goed werkplaats hand boek

beurt koste jje 158 euro (dat is dat niet veel licht er aan wat ze gedaan hebben)
band is wel giga duur voor dat bedrag hebben de meeste een hele set (120/180-190)
we moeten er allemaal hard voor werken dus vaak loont het wel om goed te zoeken wat je waar laat doen
en niemand doet het zo goed als dat je het zelf zou kunnen
en dan weet en leer je zelf ook nog eens wat
 
hoe ik het voor al m,n fietsen doe en gedaan heb is als volgt

alles wat ik thuis zelf kan doen doe ik thuis
banden leggen en lagers persen moet ik uitbesteden omdat ik simpel weg de apperatuur er niet voor heb
de rest heb ik de ruimte en gereedschap/know how voor

scheelt een hoop geld en als ik iets fout doe weet ik temiste wie het gedaan heeft
en al leerende kom je een hoop te wete nsoms kost het je extra geld en bijna altijd ben je goed koper uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan