Wat doen jullie zelf en wat niet?

martenzx6r

Die hard MF'er
15 mrt 2010
338
0
Vraagje,

wat doen jullie zelf qua onderhoud en wat niet? ik heb mijn motor net terug van een beurtje van de dealer (kleine beurt plus nieuw achterbandje)

van dat beurtje ben ik alles inclusief 413,79 pleuries lichter.
vond ik toch best veel:P

voortaan zelf doen? hoor graag jullie mening en ervaringen!
 
Zwaar getild is overdreven. Motorzaken hanteren gewoon adviesprijzen minus 10-20% 'korting' De adviesprijs zal richting de 260-280,- gaan. Banden zijn gewoon een product waar 100-150% op verdient word, vandaar dat die webshops die lekker stunten met kleinere marges.


Winstmarge van 100~150% vind ik wel zwaar getild hoor, weet niet hoe je het anders wil noemen :') ?
 
Wat dit domme blondje zelf doet:
Olie en filters wisselen.
Remmen reviseren.
Banden leggen, ook met rimlocks.
Kettingsets vervangen.
Balhoofdlagers.
Rem- en schakelpedalen rechtbuigen, sturen rechtbuigen.
Plastic plakken.
Lak spuiten.
Dempers en uitlaten repareren.
Schokdempers demonteren, uitelkaar halen en monteren.
Elektriciteit (met veel gevloek).
Lekke tanks repareren.
Carburators demonteren, uitkuisen, reviseren.
Motorblokken reviseren.

Wat het domme blondje niet zelf doet:
Alles wat Eduard doet })
 
Laat het meeste doen (eigenlijk alles) :P Vind de prijs altijd wel meevallen, en zelf (thuiswonend nog) heb ik niet echt het gereedschap en de ruimte om de hele motor uit elkaar te trekken (wordt m'n moeder ook nog is gek haha) :P
 
hoe ik het voor al m,n fietsen doe en gedaan heb is als volgt

alles wat ik thuis zelf kan doen doe ik thuis
banden leggen en lagers persen moet ik uitbesteden omdat ik simpel weg de apperatuur er niet voor heb
de rest heb ik de ruimte en gereedschap/know how voor

scheelt een hoop geld en als ik iets fout doe weet ik temiste wie het gedaan heeft
en al leerende kom je een hoop te wete nsoms kost het je extra geld en bijna altijd ben je goed koper uit

lager eruit tikken kan je met alles waar je mee kan meppen doen, en een een setje om er lagers in te tikken kost ook niet de hoofdprijs hoor :)
 
zwaar getild idd, motorport Assen kom ik dus ook niet weer voor dit soort werk....

@daydreamer, yep je hebt gelijk, gewoon maar zelf gaan proberen..zit zelf in de techniek dus moet toch kunnen zou je zeggen...
t is idd mn eerste motor maar de eerste keer dat ik een beurt liet doen daar (de vorige keer heb ik t samen met een kameraadje van mij gedaan, volgende keer dus weer...)


motorport is idd niet de goedkoopste in assen, misschien omdat er ook niet al te veel keuze in motorzaken meer is....
 
Wat dit domme blondje zelf doet:
Olie en filters wisselen.
Remmen reviseren.
Banden leggen, ook met rimlocks.
Kettingsets vervangen.
Balhoofdlagers.
Rem- en schakelpedalen rechtbuigen, sturen rechtbuigen.
Plastic plakken.
Lak spuiten.
Dempers en uitlaten repareren.
Schokdempers demonteren, uitelkaar halen en monteren.
Elektriciteit (met veel gevloek).
Lekke tanks repareren.
Carburators demonteren, uitkuisen, reviseren.
Motorblokken reviseren.

Wat het domme blondje niet zelf doet:
Alles wat Eduard doet })


ook nog eten koken ,strijken en de was doen ? of is dat nu pressies wat Eduard doet! :+

effe alle gekheid op een stokkie.
toen ik ging motor rijden, heb ik met men eerste fiets, een paar lelijke slordigheden mee gemaakt.
overigens bij een hele goede zaak, maar dat doet er niet meer toe.
ik haal nog regelmatig onderdelen bij hun.
maar die onregelmatigheden heeft mijn er toe doen besluiten, om onderhoud aan mijn motorfietsen zelf te doen.
niet dat ik onfeilbaar ben of zo.
maar als ik nog in de mogelijkheid ben om dat te doen, scheld ik me zelf liever verrot dan een ander.
ik rij al dertig+ jaren motor, en nog nooit meer is een van mijn motorfietsen door een ander dan mijzelf, onderhouden.
het is bij mij dan ook niet per definitie een geld probleem maar een vertrouwens- probleem. 8-)

:W :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Schuurschuimpje.
Eten koken kan ik vrij goed, de was doe ik ook voor mezelf... kleren strijken hou ik niet van maar hoef ik gelukkig ook niet, mijn werk vraagt niet om gestreken kleren.
(Overigens kookt Starterke ook erg lekker eten,maar dit terzijde....)
Ik ben het helemaal met je eens. Toen ik begon met motorrijden hoorde ik veel verhalen van motorvriendjes, en dan besloot ik ook om het zelf te doen.
Dat is niet alleen goedkoper, maar je weet dan ook wat er is gedaan, en hoe het is gedaan.
't Is niet per sé dat ik onfeilbaar ben, ik ben al eens weggereden zonder een achterrem pedaal terug te zetten, en zo wat leuke kleine foutjes....
Maar zoals je zegt, dan hoef je niemand anders uit te schelden.
En bovendien word je er scherper van, volgens mij: Je leert om na te denken over wat je doet, hoe je het doet.
Soms tref ik een noodoplossing op een motor, ik weet dan dat het niet perfect is, en ik weet dat en hou er rekening mee bij het rijden.
Dus voor mij is zelf doen niet alleen een financiele noodzaak, maar bijna een filosofie:
Je weet wat je doet, waarom je het doet, waarom je het op deze manier doet.... en je weet op elk moment wat je van deze fiets kunt verwachten, hoe je met deze fiets moet omgaan.
Nu, dat is weer een heel verhaal, het is dan ook vrijdagavond....!
Groeten,
Eduard
 
Bij aanschaf van mijn huidige motor heb ik mezelf voorgenomen om zoveel mogelijk zelf te doen.
Lang leve internet, lang leve motorforum en lang leve mensen die er echt verstand van hebben !!
Ik kan altijd wel naar een motorzaak gaan om daar m'n beurs te laten leeglopen, maar zoals gezegd ; ik wil het zelf proberen te doen op mijn manier ...
 
Bij aanschaf van mijn huidige motor heb ik mezelf voorgenomen om zoveel mogelijk zelf te doen.
Lang leve internet, lang leve motorforum en lang leve mensen die er echt verstand van hebben !!
Ik kan altijd wel naar een motorzaak gaan om daar m'n beurs te laten leeglopen, maar zoals gezegd ; ik wil het zelf proberen te doen op mijn manier ...
leeglopen op onderdelen voor motoren doe je toch.
wat prijzen maken, is enerzijds wat de gek er voor geef.
anderzijds, is de omzet ook een voorname factoor.
neem als voorbeeld een accu, voor een willekeurige VW kever zijn er iets meer dan 800.000.000.000 gemaakt, voor jou motortje misschien net 1000.over een periode van 5 jaar.
dan is die van jou echt een stuk duurder.
schoppen is in de huidige maatschap gelukkig een stuk makkelijker.
maar om dealers bij voorbaat, aan te wijzen als op voorhand duurder, en golddiggers.
niet dat jij dat schrijf hoor!
maar door andere, word daar wel eens heftig op gesuggereerd.
dat vind ik kort door de bocht, de meeste motorzaak eigenaren, doen hun werk uit een overtuiging dat motorrijden, een manier van leven is.
die zelfde eigenaren hebben vaak ook een aktief motor leven.
mijn verhaal is er een van vertrouwen in, of de monteur niet in zijn werk is gestoord door een of ander lulo met een k*t vraagje, waardoor de goede man uit zijn concentratie is gehaald.
en daardoor een essentieel onderdeel niet goed afhandeld.
mijn leven hangt daar van af.
ik hoef mijn niet druk te maken, wie betaalt als het blok in de soep draait, IK.

:W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan