Wat doet een dealer met vervangen onderdelen na schade?

Mirakel

Die hard MF'er
26 apr 2009
299
0
Naarden
Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Na schade ben je hopelijk goed verzekerd en wordt alles op kosten van de verzekering hersteld. Maar wat gebeurt er met de oude onderdelen? Van wie zijn die? Ik neem aan van de eigenaar van de motor. Je zou zeggen dat een dealer / reperateur dan toch in overleg moet treden wat er mee moet gebeuren...

Kijk, bij ernstig beschadigde onderdelen (ik noem een kuip die in de kreukels ligt) ben je denk ik blij dat de reperateur jou daar niet mee opzadelt en die lekker weggooit. Maar wat nou bij een tank met een deukje? De verzekering is zo vriendelijk een volledig nieuwe te vergoeden en er komt dus een nieuwe op. Maar die oude? De reperateur zou die kunnen uitdeuken en voor een mooi tweedehands prijsje kunnen verkopen...

Bij mijn koekblik heb ik dat wel eens gehad met de bullbar. Had een deukje, maar die heb ik toen opgehaald bij het schadeherstelbedrijf en via Marktplaats nog 100 euro voor gevangen *D

En hoeveel winst draait een dealer op reserve-onderdelen? Als dat aanzienlijk is zou je dus ook nog kunnen onderhandelen bij een fikse schade...
 
Laatst bewerkt:
je kan het altijd vragen, maar ongetwijfeld is het voor de motordealers nog een leuke inkomstenbron om 'annoniem' op marktplaats schadeonderdelen te verkopen
 
Ik denk dat de schade onderdelen van jou blijven of anders van de
verzekeraar, bij een vroegere schuiver kreeg ik de vervangen
onderdelen gewoon mee.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Na schade ben je hopelijk goed verzekerd en wordt alles op kosten van de verzekering hersteld. Maar wat gebeurt er met de oude onderdelen? Van wie zijn die? Ik neem aan van de eigenaar van de motor. Je zou zeggen dat een dealer / reperateur dan toch in overleg moet treden wat er mee moet gebeuren...

Kijk, bij ernstig beschadigde onderdelen (ik noem een kuip die in de kreukels ligt) ben je denk ik blij dat de reperateur jou daar niet mee opzadelt en die lekker weggooit. Maar wat nou bij een tank met een deukje? De verzekering is zo vriendelijk een volledig nieuwe te vergoeden en er komt dus een nieuwe op. Maar die oude? De reperateur zou die kunnen uitdeuken en voor een mooi tweedehands prijsje kunnen verkopen...

Bij mijn koekblik heb ik dat wel eens gehad met de bullbar. Had een deukje, maar die heb ik toen opgehaald bij het schadeherstelbedrijf en via Marktplaats nog 100 euro voor gevangen *D

En hoeveel winst draait een dealer op reserve-onderdelen? Als dat aanzienlijk is zou je dus ook nog kunnen onderhandelen bij een fikse schade...

in principe worden ze eigendom van de reparateur, tenzij je vantevoren aangeeft dat je de onderdelen wilt houden
staat in de BOVAG-bepalingen :Y
 
als je er om vraagt kun je de schade onderdelen waarschijnlijk meekrijgen tenzij de verzekeraar ze opeist.

als je er zelf niet over begint zal de schadehersteller ze wellicht inderdaad op marktplaats zetten als de onderdelen nog bruikbaar zijn.

zoals eerder al is aangegeven kan dit een mooi zakcentje zijn.
 
je kan het altijd vragen, maar ongetwijfeld is het voor de motordealers nog een leuke inkomstenbron om 'annoniem' op marktplaats schadeonderdelen te verkopen
:^

Zelfde als met band vervangen. Krijg je je oude ooit mee?
 
:^

Zelfde als met band vervangen. Krijg je je oude ooit mee?

Vraag jij ooit om je oude band mee te nemen :+

Als ik erom vraag krijg ik hem gewoon mee, alleen ligt die band nu al 3 jaar in de garage, dus ik vraag er ook niet meer naar ;)
 
Band is iets anders, die is dan echt versleten en niet meer te gebruken / te verkopen.
 
in principe worden ze eigendom van de reparateur, tenzij je vantevoren aangeeft dat je de onderdelen wilt houden
staat in de BOVAG-bepalingen :Y
:^
:Y
Veel wordt echter weggeflikkerd. Ze zouden zowat een extra loods nodig hebben om alles "wat best nog wel bruikbaar is" op te slaan. Vergis je niet in de tijd die gaat zitten in het op MP zetten van dat spul. Potentiële kopers die van alles willen weten, afspraken maken en niet op komen dagen.

Weggooien geeft een hoop rust. Misschien hebben ze wel een afspraak met een sloper. Dat die een container plaatst onder voorwaarde dat ie dan ook alles meeneemt, met gesloten beurzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan