wat doet een oliekoeler?

onstabiel

Rookie
30 jun 2008
26
0
Bree
waarom is er een oliekoeler aanwezig op het model vanaf 1996 yamaha xj 600 en voordien niet? De motorblok is volgens mij hetzelfde gebleven...
welk nut heeft dit dan?
is het mogelijk om de oliekoeler te verwijderen zonder problemen te krijgen?
 
de oliekoeler zit er vast niet voor niets op.
de fabrikant heeft vast geconstateerd dat de temperatuur van de motorolie wat aan de hoge kant is.
vandaar de oliekoeler.


wat is het nadeel van te hoge temperatuur van motorolie?
bedankt voor reactie :)

die koelribben op carterpan ga ik navragen.. zou dat het verschil maken?
 
Laatst bewerkt:
olie koelt onderdelen in het motorblok.
als de olietemperatuur te hoog is, wordt het met het koelen van deze delen ook minder.
en dus wordt het hele blok warmer dan nodig is, volgens yamaha.
 
olie koelt onderdelen in het motorblok.
als de olietemperatuur te hoog is, wordt het met het koelen van deze delen ook minder.
en dus wordt het hele blok warmer dan nodig is, volgens yamaha.

Helemaal goed. Het hoofddoel van smeerolie is het afvoeren van intermolucaire wrijvingswarmte om thermische belastingen tegen te gaan waardoor plastische vervormingen ontstaan...

Damn, toch goed opgelet toen ik op school zat :+
 
Wat een oliekoeler doet? Je koelwater koelen natuurlijk _O- Machtige topic titel.

Zoals al gezegd: ze zitten er niet voor niks. Als een eerste serie problemen gaf en ze hebben er een oliekoeler opgeschroefd gezien ze daarmee de problemen oplossen, prima!
 
Verschilt per motor natuurlijk, die XJ600 was van nature luchtgekoeld en deed het schijnbaar prima zonder oliekoeler. Ze hebben in ieder geval wel de reputatie om betrouwbaar te zijn. De oliekoeler is hier gewoon extra dus.

Bij een blok zoals dat van de Bandit is de oliekoeler belangrijker, omdat het blok extra veel olie rondpompt om het blok te koelen, waardoor de olie meer warmte opneemt dan het in een XJ600 blok zou doen. Als je de oliekoeler van een Bandit eraf zou slopen zal dat heel snel fout gaan.
 
waarom is er een oliekoeler aanwezig op het model vanaf 1996 yamaha xj 600 en voordien niet? De motorblok is volgens mij hetzelfde gebleven...
welk nut heeft dit dan?
is het mogelijk om de oliekoeler te verwijderen zonder problemen te krijgen?

Misschien hebben ze het blokje iets meer vermogen gegeven .
De krachten in het blok worden daardoor groter en zal ook de smeerolie warmer worden.

Als je de koeler verwijderd kan het misschien zijn dat de olie te warm wordt en daardoor te dun zodat die zijn werk niet meer kan doen.
Je krijgt dan sterke slijtage doordat de draaiende metalen delen elkaar gaan raken.
 
betekend dit niet dat de motor door de jaren wat trager geworden is?


1998
Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 53.00 Nm (5.4 kgf-m or 39.1 ft.lbs) @ 7000 RPM

1996
Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 53.00 Nm (5.4 kgf-m or 39.1 ft.lbs) @ 7000 RPM

1995
Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 65.70 Nm (6.7 kgf-m or 48.5 ft.lbs) @ 7000 RPM

1994
Power: 61.00 HP (44.5 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 54.92 Nm (5.6 kgf-m or 40.5 ft.lbs) @ 7000 RPM
 
Als je een technische opleiding hebt, leer je over olie een ezelsbruggetje:


KOEGRAS

KOE= KOELING
G = Geluiddemping
R = Reinigen
A = Afvoeren
S = Smeren

dus al die dingen doe je met OLIE in je motor

Aangezien de eisen voor motoren steeds weer wijzigen, moeten de motoren steeds schoner worden, en soms gebeurt dat door de motoren wat armer te maken, of de ontsteking aan te passen, wat weer gepaard gaat met hogere temperaturen, en als de koelribben van een motor daar niet voldoende warmte voor kunnen afvoeren, worden er vaak modificatie's in het blok aangebracht en gaan ze de olie buiten het blok koelen om zo meer warmte af te kunnen voeren, en dat doe je dan via een oliekoeler....

Vroeger werden deze vaak op (semi) racers gezet om de extra warmte na tunen af te kunnen voeren, tegenwoordig is dit bijna standaard
 
Op een engelstalige diversion forum heb ik diverse keren gelezen dat men de oliekoeler heeft verwijderd zonder problemen. Voor korte ritten zal het met ons klimaat weinig uitmaken. Maar met langdurige belasting, dus een hele dag doorrijden denk ik dat het toch niet goed is.

Sowieso geeft men voor de 600 de tip om in de winter een stuk karton voor de oliekoeler te plaatsen.
 
Onlangs heb ik een oliethermometer op mijn motor gemaakt.

Wat opviel was dat het lang duurt voor de zaak een beetje warm wordt.
Bij een (avond) temperatuur van 15 graden was de motor na 20 kilometer 45 graden.

Na 40 kilometer met 140 op de snelweg zo'n 90 graden.

Dit zo bekijkend dacht ik:

Deze motor heeft geen oliekoeler nodig, maar olieverwarming.

Ik denk dat Nederland een Noordelijk motorland is, waar je een oliekoeler in het gebruik moet bekijken en of ie er wel op hoort. Als er geen redelijke temperatuur gehaald wordt, of het opwarmen duurt lang, dan schaadt het meer dan dat het baat.
 
Bij witte sludge problemen haal ik die oliekoeler vaak weg bij die dingetjes en met nog een kleine mod, is het probleem totaal verdwenen.
Dus zo,n geweldige uitvinding is het ook niet.
 
anders deze voorzien van een zwart gespoten aluminium plaatje als afdekking van de koeler en dan eens kijken of je temperatuur sneller op de juiste waarde komt.

Hoeft je ook niet moeilijk te doen met afdoppen oid.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Je zou zeggen dat er een thermostaat in de leiding naar de oliekoeler moet, net als bij het koelwatercircuit.
Eerst de zaak zo snel mogelijk op bedrijfstemp. laten komen en dan pas de koelvoorzieningen hun werk laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan