wat een dag :( advies aub

enforcerer

Die hard MF'er
11 sep 2020
948
405
hallo,
ik heb vandaag een domme fout gemaakt.
ik had namelijk mijn xmax 300 (motorscooter) op slot met een kettingslot vast aan de muur en aan de schokdemper
ik probeerde weg te rijden en merkte al snel oh sh,t vergeten slot eraf te halen.
ik probeerde toen weg te rijden en heel de motor leek alsof het houte wielen had?
heel hard en onvoorspelbaar met snelheden merk ik er niks van maar als ik over een drempel ga of ik ga langzaam dan merk ik gelijk dat er wat mis is.
vrijdag kan ik pas naar de monteur dus ik vroeg mij af hebben jullie wat advies ?
en hoe kan ik er zeker van zijn dat het de schokdemper is
 

Bijlagen

  • Yamaha-X-Max-300-Rear-1024x780.jpg
    Yamaha-X-Max-300-Rear-1024x780.jpg
    145,5 KB · Weergaven: 350
Wacht even om het goed te begrijpen, je wilde weg rijden toen die aan de muur vast zat, toen is er dus niks kapot gegaan want je hebt daarna (toen je het slot losgehaald hebt) niks geks gezien en bent gaan rijden? En toen merkte je dat ie niet normaal reed?
 
Wacht even om het goed te begrijpen, je wilde weg rijden toen die aan de muur vast zat, toen is er dus niks kapot gegaan want je hebt daarna (toen je het slot losgehaald hebt) niks geks gezien en bent gaan rijden? En toen merkte je dat ie niet normaal reed?
precies. dus ik reed weg niet snel en zat vast dus ik dacht ah shit effe slot eraf en toen ik weg reed was het heel krakkemiekig en vooral over drempels merk je het. alsof de motor op velgen rijd ofso
kan ook de riem zijn die is versleten maar dat lijkt me sterk want in de handleiding staat pas na 20 000 km en ik heb 9k gereden
 
Dit kan ook maar weer een topic van 1 iemand zijn _O-

Ten eerste: je weet dat je die schokbreker met 1 boutje los haalt en dus niets toevoegd aan wel/niet jatten?

Daarbij heb je waarschijnlijk gewoon je schokbreker naar de klote getrokken. Post eens een foto van het ding, kunnen we meekijken.
 
Lijkt me dan dat je een of 2 van de schokbreker krom en lek hebt getrokken, kan de beste overkomen.
Niet te hard voor jezelf zijn gebeurd je maar een keer over het algemeen ;)
 
hallo,
ik heb vandaag een domme fout gemaakt.
ik had namelijk mijn xmax 300 (motorscooter) op slot met een kettingslot vast aan de muur en aan de schokdemper
ik probeerde weg te rijden en merkte al snel oh sh,t vergeten slot eraf te halen.
ik probeerde toen weg te rijden en heel de motor leek alsof het houte wielen had?
heel hard en onvoorspelbaar met snelheden merk ik er niks van maar als ik over een drempel ga of ik ga langzaam dan merk ik gelijk dat er wat mis is.
vrijdag kan ik pas naar de monteur dus ik vroeg mij af hebben jullie wat advies ?
en hoe kan ik er zeker van zijn dat het de schokdemper is
Wat gebeurd er als je naast of achter je motor staat, en dan hard op het zadel drukt. Veert de motor dan vlot in, vlot terug en deint niet na? Als je motor haast niet in in de vering te duwen is, dan verwacht ik dat je de demper(stang) krom hebt gemaakt. En dat daardoor die schokdemper niet meer, of nauwelijks nog, kan veren.
 
Ga dr maar goed van uit dat die schokbreker stang krom is.

@Dutch eens vragen wat een setje YSS kost. Als je niet te hoge eisen hebt kan het dan best meevallen.
Setje 2e hands kan nog goedkoper, maar ook duurkoper uitvallen.

Ik zou vooral goed kijken bij en ook vooral rondom je bevestigingspunten. Als daar een scheur zit ben je verder van huis.
 
En de les die je hebt geleerd...............................
Altijd een reminder-spiraal aan het slot hangen! Dus ook aan jouw kettingslot.

Ik gebruik 'm altijd en dan ineens toch niet. <beetje dom>
Afgelopen vakantie had ik de spiraal niet mee. Je hebt al zoveel zooi bij je.
In een stadje had ik voorwiel met schijfslot vastgezet.
Geluk was dat ik bij vertrek eerst achteruit moest duwen om tussen andere geparkeerde motoren uit te komen.
Tsja dan sta je na een halve meter dus stil. Nooit meer aan gedacht. Gelukkig te langzaam voor schade.
Mijn les die ik heb geleerd om ook in de vakantie de spiraal toch maar mee te gaan nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit een keer gehad met mijn voorwiel. Volgens mij is er geen motorrijder die een slot gebruikt die dit tenminste een keer of bijna overkomt. Ik heb op AliExpress een rekbaar fluoriserend remslot reminder en aan beide kanten twee grote rode sleutelhangers met 'remove before flight' bevestigd. Met een kleine ring is dit ook aan een kettingslot te bevestigen.

[Klopt af] sinds dien is het bij mij niet meer misgegaan, voor een enkele euro een hoop lol
 
Ga dr maar goed van uit dat die schokbreker stang krom is.

@Dutch eens vragen wat een setje YSS kost. Als je niet te hoge eisen hebt kan het dan best meevallen.
Setje 2e hands kan nog goedkoper, maar ook duurkoper uitvallen.

Ik zou vooral goed kijken bij en ook vooral rondom je bevestigingspunten. Als daar een scheur zit ben je verder van huis.
Goed plan, dat is sowieso ook goedkoper dan origineel en beter.
Om Noud zelf even te quoten (scheelt hem weer een mailtje typen)
RE302 is een type schokdemper van YSS. Voor elke motor zijn die aangepast met lengte, veersterkte, demping settings en bevestiging voor dat specifieke model. In geval van de Zephyr 550 is dat 350 mm met 14x20 boven en 10x20 mm onder.

Voor het nette moeten dus alle sets voor elk model motor met volledig artikelnummer apart in de webshop gezet worden. Gelukkig zijn de verdere specificaties (alleen veervoorspanning instelbaar) en de prijs wel gelijk voor alle RE302 sets (m.u.v. de maatwerk sets), namelijk 214 euro voor de standaard uitvoering: alu met zwarte veer. Geheel zwart is ook mogelijk, dan worden de aluminium onderdelen zwart geanodiseerd. Dit is een toeslag van 59 euro.

De betere RZ362 met behalve veervoorspanning ook de demping en rijhoogte instelbaar komt op 429 euro. Helemaal neusje van de zalm is de RG362 reeks met piggyback reservoir en de in- en uitgaande demping apart gescheiden. Deze komt op 659 euro per set wat gezien de geboden kwaliteit erg scherp is.

De RZ362 en RG362 zijn behalve alu-zwart af fabriek (dus zonder meerprijs) leverbaar in geheel zwarte uitvoering.

In principe kun je elke set bestellen en in het vak opmerkingen zetten dat het om de ZR 550 gaat. Als ik even tijd heb zal ik de YSS sets voor de Zephyr ook wel even apart in die categorie zetten.
Alleen moet je hier even Zephyr 550 uit halen en je eigen motortype neerplempen.

En 214 piek voor een setje is echt geen verkeerde prijs. En met een beetje geluk stopt hij er nog een mars bij!
Z'n webshop vind je hier:
http://www.motorbazaar.nl/index.php/webshop(in tegenstelling tot @Dutch mag ik er wel reclame voor maken)
 
Ja dat klopt wel ongeveer ja.
Met je auto per ongelijk een paal schaven met inparkeren kost ook geld. Wees blij dat je niet naast een veer ook nog eens 1500 euro arbeidsloon kwijt bent.
ja gelijk heb je . wat raad je aan toch tot vrijdag wachten om te kijken wat de monteur zegt ?
 
Een schokdemper stang moet kaarsrecht zijn, een kleine afwijking en je mag hem in de vuilbak gooien.
Ofwel vervang je die ene schokdemper die geplooid is oftewel luister je naar Clank en maak je er goed nieuws van door er betere yss schokdempers te monteren.
Die schokdempers vervang je gemakkelijk zelf met standaard setje sleutels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan