wat eerst? auto of motor...

r6 mag jij pas rijden 4 jaar en 2 keer examen halen na het behalen van je rijbewijs. kan en wil je 4 jaar en 2 extra examens wachten op je droommotor (en je in de tussentijd behelpen met eventueel 2 keer een iets zwaardere brommer) haal dan je motor en leer rijden.
wil je vrijheid en gemak dan auto.

Ik wil dan pas op mijn 20ste motor gaan rijden dat ik nu alvast ga sparen voor mijn motor die ik wil en dat als ik straks 20 ben gelijk met mn a2 kan starten en motorkleding kopen en de motor zelf. dus uiteindelijk valt het wel mee. Ik zit nu toch nog op school en kan gebruik maken van het OV
 
Gewoon doen wat je leuk lijkt. Maar zou zelf in jouw situatie eerst een autorijbewijs halen en als je 20 bent je (A2) motorrijbewijs. 35kW voor een motor is voldoende, 11kW is dat niet echt..

Of een motorrijbewijs duurder is ligt helemaal aan jezelf, het motorrijbewijs kostte mij ongeveer 1000 euro en het autorijbewijs ook (eerst motor en 2 jaar later auto).

En als je nog een beetje vrijheidsgevoel wil, een cabrio is ook nog een leuke optie (zoals bijv. een MX-5 ;) :P).

:]
 
Auto doet wat minder pijn als je door onervarenheid een inschattingsfout maakt..

Auto is ook makkelijker omdat je niet naast het leren in het verkeer deel te nemen ook nog je balans (en alles wat daar bij komt kijken) hoeft te bewaren.
 
Ik wil dan pas op mijn 20ste motor gaan rijden dat ik nu alvast ga sparen voor mijn motor die ik wil en dat als ik straks 20 ben gelijk met mn a2 kan starten en motorkleding kopen en de motor zelf. dus uiteindelijk valt het wel mee. Ik zit nu toch nog op school en kan gebruik maken van het OV

A2 start (volgens mij) bij 21, of 2 jaar A1. Waarbij laatstgenoemde mijns inziens zonde is van je geld.
 
Motor natuurlijk. Auto later erbij om boodschappen te doen enzo. Ik rij de afgelopen 28 jaar bijna dagelijks motor (en ja, daar geniet ik ook elke keer nog van) voor woon-werk en in de vrij tijd voor leuke ritjes .. en ongeveer 1 keer per week pak ik de auto ..
Maarja, dat is natuurlijk bij iedereen anders :]
 
Maar als je 18 bent kan je toch zelf wel voors en tegens tegen elkaar afwegen? Ik heb het net even aan mijn dochter gevraagd (anderhalf), en zij begreep ook dat je in een auto meer dingen mee kan nemen, droog en warm zit, en bijna niet om kan vallen. En dat een motor leuker en sneller is, en handiger als je door druk verkeer moet.
En een R6, is dat, zelfs vandaag de dag nog, niet een beetje cliché? Straks zeg je nog dat je als auto een Golf GTI wil :+
 
Eerst auto, hier in kan je veiliger ervaring opdoen in het verkeer, kan je ook meer mee vervoeren. Mijn auto is voor mij mijn werkpaard en mijn motor is voor mij mijn plezier. In feite is het luxe maar een mens heeft ontspanning nodig. Toch zeg je dat je droom motor een r6 is, waarom dan niet wachten tot je 24ste zodat je voor je volgende rijbewijs kan gaan en voor je r6? Eerlijk gezegd vind ik die a1 en a2 rijbewijzen zonde van je geld en is mijn inziens enkel gedaan om jongeren aan te zetten om verplicht terug te gaan voor een rijbewijs en een andere motor waar enkel de rijscholen, handelaren en staat baat bij heeft.
 
wtf WTFF wtf WTF ...motor-forum, right? :+

Zolang je een auto nog niet echt "nodig" hebt, ga ASAP voor je motorrijbewijs !! Dikke pret man!
 
Laatst bewerkt:
wtf WTFF wtf WTF ...motor-forum, right? :+

Zolang je een auto nog niet echt "nodig" hebt, ga ASAP voor je motorrijbewijs !! Dikke pret man!
Dit is een soort "bekentenis" topic, waar de onechte motorrijders uit de kast komen. :+
 
Ik ben eerst voor auto gegaan en heb daar nog steeds spijt van, maar ik was 24. Ik zou niet al op mijn 18e voor motor gaan want dan moet je 3x examen doen voor je op de leukere motoren mag.
 
wtf WTFF wtf WTF ...motor-forum, right? :+
Met dank aan het A1 rijbewijs. Als de TS 21+ was geweest was het nog de moeite waard om eerst voor de motor te gaan. Maar als 18 jarige zou ik lekker de auto pakken, je moet ook wel als je vrachtwagens in wilt halen :+
 
wtf WTFF wtf WTF ...motor-forum, right? :+

Zolang je een auto nog niet echt "nodig" hebt, ga ASAP voor je motorrijbewijs !! Dikke pret man!

Als je zoals ik echt geen auto hebt, blijkt die dikke pret vaak nogal tegen te vallen. Ze zeggen hier wel eens dat het maar een paar procent van tijd regent, maar in de praktijk zijn de wegen bijna altijd nat. Mijn andere hobby, mountainbiken, wordt er ook niet makkelijker op zonder auto omdat ik eerst naar de parcours toe moet fietsen.
 
Voor de kosten van de tussenexamens om van A1 naar A te gaan heb je al bijna je B.. echt geld verspilling, zeker als je niet meteen wil opstappen en momenteel liever met het OV gaat.

De rijervaring die je op doet in een auto scheelt onzettend als je tzt gaat motorrijden. Dan is het eigenlijk alleen nog een kwestie van voertuigbeheersing. Bovendien mag je met B ook brommer rijden, ongeveer het zelfde als A1 ;) .
 
Laatst bewerkt:
Zoals zovelen zeg ik ook auto eerst. Heb ik destijds ook gedaan, puur uit praktisch oogpunt, ook voor mijn werk. Dat mijn A rijbewijs er zou komen was geen vraag, maar eerst wat ervaring op 4 wielen opdoen leek me ook niet verkeerd. Toen ik wel zover was heb ik nog een half jaar gewacht tot mijn 21ste, omdat ik dan geen last van de oude 25kw regeling. Ik heb mijn B dus langer, maar gebruik hem veel minder. Ik heb een auto maar dat is puur omdat ik niet voor 100% afhankelijk wil zijn van een motor omdat het soms gewoon niet praktisch is. Maar op jaarbasis 50.000 met de motor(en) tegen 5.000 met de auto doet me wel steeds vaker twijfelen om de auto eruit te doen.

Wat voor jou handig is moet je natuurlijk zelf beslissen. Ik ken meerdere mensen die wel zijn begonnen met A en daar ook geen spijt van hebben. Zelf vind ik geen van beide opties beter dan de andere optie, het kan hooguit praktischer zijn.
 
Wat heb je nodig? Het is heel persoonlijk. Ik heb geen auto nodig, maar wel persoonlijk vervoer.
Wat is wijsheid? Auto's zijn ontegenzeggelijk veiliger.

Ik woon in de Randstad en heb er spijt van dat ik eerst mijn autorijbewijs heb gehaald, en 4 jaar later pas de centen heb voor m'n motorrijbewijs. Omdat ik voor werk en studie rond het spitsuur in Amsterdam moet/moest zijn, kon ik helemaal niets met een auto vanwege files, parkeren en dergelijke. De paar keer dat ik er een nodig had voor grote spullen kan ik mijn ouders of vrienden wel vragen. Resulteerde voor mij in alsnog weinig rijervaring en jarenlang OV-frustratie.

Haal je autorijbewijs alleen als je ook écht auto gaat rijden. Het is altijd goed om op veilige wijze ervaring op te doen in het verkeer, maar als je toch geen auto gaat rijden heeft dat ook weer geen zin.
 
Laatst bewerkt:
Denk ook eens na over het volgende: Heb je al een auto rijbewijs nodig? En dan bedoel ik voor echt jezelf. Niet omdat het misschien handig is voor je werkgever of om je familie of vrienden zo nu en dan te taxién of de bob te zijn.

Ik heb eerst mijn motorrijbewijs dus gehaald omdat ik geen autorijbewijs nodig had voor mijzelf. Mijn werkgever zou het toen wel makkelijker vinden, maar niet noodzakelijk en mee betalen ho maar. Motoren was/is mijn passie, dus de keuze was snel gemaakt. Kou en regen kan je je tegen kleden. Een goeie tas en je kan onwijs veel mee nemen.
 
Nee het mag vanaf 20, heb het helemaal uitgezocht :P
Klopt helemaal, vanaf je 20ste A2 en vanaf je 24ste A (of na 2 jaar A2).
Vroeger mocht je vanaf je 21ste gelijk A doen (en kreeg je automatisch na 2 jaar 25kW je A'tje). :)
 
Dit is een soort "bekentenis" topic, waar de onechte motorrijders uit de kast komen. :+
*D mooi deze, zelfde topic is al vaker gestart en "vroeger" was de reactie veel vaker: eerst motor. Tijden veranderen blijkbaar, mogelijke oorzaak zal de kosten zijn. In "mijn" tijd mocht je wel gelijk op een dikke motor rijden en had je je rose papiertje voor 60,- guldens :P
ps eerst A en veel later pas BE omdat m'n "baas" dat eiste!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn 18de motorrijbewijs gehaald.
autorijbewijs toen ik 34 was.... ;)

Nooit spijt gehad dat ik motor eerst deed.. :N
Ik ook, op m'n 18e motor rijbewijs gehaald en om m'n 23e pas auto. Mijn vader vond dat maar niks dat motorrijden. Hij dacht: als ze autorijbewijs heeft dan zal dat motorrijden wel 'overwaaien'.....hij betaalde dat autorijbewijs dan ook. Maar ophouden met motorrijden? mooi niet _O-
Maar iemand die op z'n 18e een R6 zou willen kopen (afgezien dat het nog lang niet mag) kan beter eerst z' n autorijbewijs halen want dat gaat met zo'n R6 natuurlijk NOOITgoed.....
 
Maar als je 18 bent kan je toch zelf wel voors en tegens tegen elkaar afwegen? Ik heb het net even aan mijn dochter gevraagd (anderhalf), en zij begreep ook dat je in een auto meer dingen mee kan nemen, droog en warm zit, en bijna niet om kan vallen. En dat een motor leuker en sneller is, en handiger als je door druk verkeer moet.
En een R6, is dat, zelfs vandaag de dag nog, niet een beetje cliché? Straks zeg je nog dat je als auto een Golf GTI wil :+

Geloof me, het boeit me echt niet wat andere mensen hebben of wat in is of dat. Ik heb naar veel van dit soort motoren zitten kijken en dit is en blijft de mooiste.
 
Ik ook, op m'n 18e motor rijbewijs gehaald en om m'n 23e pas auto. Mijn vader vond dat maar niks dat motorrijden. Hij dacht: als ze autorijbewijs heeft dan zal dat motorrijden wel 'overwaaien'.....hij betaalde dat autorijbewijs dan ook. Maar ophouden met motorrijden? mooi niet _O-
Maar iemand die op z'n 18e een R6 zou willen kopen (afgezien dat het nog lang niet mag) kan beter eerst z' n autorijbewijs halen want dat gaat met zo'n R6 natuurlijk NOOITgoed.....

ik ga niet op mijn 18e maar op mijn 20ste beginnen, En dan mag het wel want de r6 valt binnen de a2
 
Ik zou niet voor de R6 gaan, maar gewoon de R1 van dat tijdperk. Is een onzettend vergevingsgezinde motor en nog mooier dan de R6. Techniek van de huidige motoren is echt overbodig, abs, tcs, anti wheelie sensoren, heb je niet nodig, zeker niet op dit soort fietsen. Je leert vanzelf wat een uitstapje of een highsider is, en met wat geluk you keep it all in control.

Ga eerst voor je motorrijbewijs. Je leeft maar 1x.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan