wat eerst? auto of motor...

ik ga niet op mijn 18e maar op mijn 20ste beginnen, En dan mag het wel want de r6 valt binnen de a2
Nope.. R6 heeft origineel meer dan 70kW. Mag dus niet, op geen enkele manier.

Zet de 600cc supersports dus maar even uit je hoofd, dat mag pas als je 22/24 bent. :9
Daarnaast is een R6 niet echt een beginners motor, je gaat als beginner of als een dweil door de bochten of je gaat op je muil. Dus eerst op een normale motor en na 2 jaar op je droommotor :Y
 
Geloof me, het boeit me echt niet wat andere mensen hebben of wat in is of dat. Ik heb naar veel van dit soort motoren zitten kijken en dit is en blijft de mooiste.

Wanneer je een motor enkel koopt omdat je 'm mooi vind hoef je ook niet te wachten en je rijbewijs te halen... je kan hem nu ook al wel in je kamer zetten of gewoon een poster scoren.
Als het echter de bedoeling is er t.z.t. óók mee te gaan rijden dan zou ik het lijstje met criteria toch iets langer maken. Zoals al door iemand aangegeven hier: het eerste model R6 staat nou niet echt bekend om z'n degelijkheid. De cilinderwanden willen nog wel eens scheuren (ook dat kan er misschien wel heel artistiek/mooi uit zien), zeker nu ze tegen de 20 jaar aan lopen (thans tegen de tijd dat jij er 1 wilt kopen). En als je meerdere jaren moet sparen voor een eerste model R6 dan zal zo'n motorschade je flink tegen gaan staan.

Wanneer je hem echter puur voor de looks wilt is bovenstaande uiteraard een groot voordeel, want er staan er genoeg te koop met motorschade.


ik ga niet op mijn 18e maar op mijn 20ste beginnen, En dan mag het wel want de r6 valt binnen de a2

Nee, een R6 zit ruim over de 90kW origineel en mag je enkel rijden met A onbeperkt. De voorganger van de R6, de FZR600, is wel legaal om te keuren tot A2 rijbewijs. Met enige huisvlijt zou je waarschijnlijk de kappen van de R6 wel over kunnen zetten op een FZR, ik zou er niet aan beginnen, maar het is een overweging wanneer het uiterlijk zo zwaar weegt.


Ik sluit me overigens aan bij wat iemand anders hier al heeft geroepen: eerst je Autorijbewijs halen en een leuke schakelbrommer nemen. Dat is net zo veel motor als eender welke A1 "motor" snorfiets, kan je een hoop ervaring mee op doen en zal je zeker helpen later bij het behalen van een van de twee serieuzere motorrijbewijzen (A2 en/of A).
De enige goede reden (naar mijn idee) om nu een A1 te behalen is (ook al door een ander geroepen) wanneer het qua woon/werk verkeer serieus voordelen biedt t.o.v. de auto i.v.m. files/drukte/parkeerellende.

Wat ik persoonlijk zou doen in jouw situatie (gelukkig had ik mijn RBW volgens de oude regeling) is voor het autorijbewijs gaan, dan een aanhanger achter de auto gooien met een competitiemotor er op en dan in het weekend lekker gaan rijden op de baan. Gewoon circuit racen zal waarschijnlijk buiten je budget vallen, maar recreatief een beetje crossen/supermoto rijden is best betaalbaar en kan beide met dezelfde motor (en zonder duur rijbewijs). Een wat serieuzere pitbike is helemaal goed betaalbaar en erg leuk als supermoto op een kartbaan of op een wat krapper/minder mulle crossbaan.
Of bv. trial rijden. Of helemaal low budget (maar ook geinig) minibiken, die kan je bij menig auto ook in de koffer gooien, heb je geen kar nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet voor de R6 gaan, maar gewoon de R1 van dat tijdperk. Is een onzettend vergevingsgezinde motor en nog mooier dan de R6. Techniek van de huidige motoren is echt overbodig, abs, tcs, anti wheelie sensoren, heb je niet nodig, zeker niet op dit soort fietsen. Je leert vanzelf wat een uitstapje of een highsider is, en met wat geluk you keep it all in control.

Ga eerst voor je motorrijbewijs. Je leeft maar 1x.....

Yeah ! Maar de uitrusting van de r1 vind ik helaas iets te grof, niet zo mooi :$
 
Gezien de leeftijd van TS, is auto een betere optie vind ik.
Ik heb ook eerst autorijbewijs gehaald en 4 jaar later motorrijbewijs A.
Voor mij was omdat ik toen toch niet op zware mag rijden, dus heb gewoon gewacht tot ik 24 werd, kan ik meteen instromen voor A.
 
Ik zou niet voor de R6 gaan, maar gewoon de R1 van dat tijdperk. Is een onzettend vergevingsgezinde motor en nog mooier dan de R6. Techniek van de huidige motoren is echt overbodig, abs, tcs, anti wheelie sensoren, heb je niet nodig, zeker niet op dit soort fietsen. Je leert vanzelf wat een uitstapje of een highsider is , en met wat geluk you keep it all in control.

Ga eerst voor je motorrijbewijs. Je leeft maar 1x.....

:Y Dat het veel geld kost of een tijd in de ziekewet met gekneusde ribben,gebroken polsen,enkels of sleutelbeen :P

Been there,done that B|

:+
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook 16 jaar geleden eerst mijn (25kW) motorrijbewijs gehaald en nooit spijt van gehad. Sterker nog: eerst auto rijbewijs halen is nooit een optie geweest. 2 jaar de grootste lol gehad op een CB350F en heel de Benelux gezien ermee met en zonder vriendin achterop. Heb die fiets nog steeds.
Ben er zelfs trots op dat ik eerst mijn motor had, dat kunnen alleen echte motorrijders zeggen 8-) :+
Auto... :X
 
Laatst bewerkt:
Heb je al geld bij elkaar gespaard voor een motor, de verzekering en het onderhoud? Zo niet, dan eerst dat autorijbewijs, een auto kun je af en toe wel van iemand (je moeder?) lenen, een motor meestal niet.
 
Zelf ook 16 jaar geleden eerst mijn (25kW) motorrijbewijs gehaald en nooit spijt van gehad. Sterker nog: eerst auto rijbewijs halen is nooit een optie geweest. 2 jaar de grootste lol gehad op een CB350F en heel de Benelux gezien ermee met en zonder vriendin achterop. Heb die fiets nog steeds.
Ben er zelfs trots op dat ik eerst mijn motor had, dat kunnen alleen echte motorrijders zeggen 8-) :+
Auto... :X

*O* *O* sneeuwkettingen erop en goan :9~ :9~ :} :} *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
ik zou eerst voor een auto gaan. voornamelijk door de onzinnige regel dat je tegenwoordig moet beginnen op een opgevoerde brommer.
na het halen van een auto rijbewijs een schakelbrommertje kopen lekker lullig een mee rond knorren en in het na jaar je motor(opgevoerde brommer) stempeltje halen.



ik ben wel begonnen met een motor rijbewijs. dat was voor mij destijds praktischer maar na een paar jaar tot ver in de winter door gereden te hebben en vaak last van verkrampte schouders maar het auto stempeltje gehaald en een auto gekocht.
 
Auto.

Al is het maar omdat je dan niet zo'n azijnpisser wordt die zichzelf een superieure motorrijd(st)er vindt en er intens van geniet als hij/zij in de zomer niet z'n/d'r handje op steekt naar al die verfoeilijke zomerrijders. })
 
Auto. Heb je voor het werk ook een meerwaarde. Je leert het verkeer kennen en hebt lekker je eigen auto om spullen te vervoeren die je gaat kopen. Je kan goed gekleed naar sollicitaties. Vrouwen zien graag een auto om in vervoerd te worden.
Een motor is eigenlijk voor 90% van de motorrijders een luxe voor na de winter. De hobby dagelijks willen rijden maar zeiknat worden net als de jaren dat je naar school toe moest fietsen... je word nog steeds nat...
 
Laatst bewerkt:
Ook al is het nog zo verleidelijk om eerst voor motor te gaan, zou ik zelf echt eerst het autorijbewijs halen. 125cc is gewoon een veredelde schakelbrommer vind ik. Je kan er mee de snelweg op, maar daar houdt het wel mee op. De auto brengt je in alle situaties comfortabel en droog van A naar B, en kan je nog mensen mee nemen ook :)
 
Ik zal je nog sterker vertellen, ik heb na 20 jaar een snorscooter erbij gekocht en voel dezelfde vrijheid.. misschien nog meer want zonder helm heb ik nog meer spontane gesprekken ook. De motor is wat dat betreft maar opgesloten onder een pak en helm en tussen de auto's. De snorscooter wint het dus aan vrijheid tijdens het rijden. Lekker overal tussendoor, geen gezeik over parkeerbeleid.
Oja, dit zou ik 20 jaar geleden nooooit gezegd hebben of durven uiten ;)
 
Geloof me, het boeit me echt niet wat andere mensen hebben of wat in is of dat. Ik heb naar veel van dit soort motoren zitten kijken en dit is en blijft de mooiste.
OK ik geloof je!
En ben je er nu al uit? Voordat er nog meer mensen komen die gaan zeggen dat een auto overdekt is en een motor niet :X
 
BMW c1
Hij moet eerst 20 worden, is 18, dus over 2 jaar lezen we wat hij doet of gedaan heeft.
Hij komt hier tot inzicht ende kwijl.
 
OK ik geloof je!
En ben je er nu al uit? Voordat er nog meer mensen komen die gaan zeggen dat een auto overdekt is en een motor niet :X

haha nou ik zou heeeeel graag mijn r6 willen maar nu ik er achter gekomen. ben dat hij veel meer kw's heeft moet ik dus nog even wachten..... :N dus kan nu wel voor mijn autorijbewijs gaan maar ja of ik gelijk een auto aan kan schaffen? hmmmm, word wel schijtziek van het ov
 
Ik weet niet waar je woont, maar ga voor beide rijbewijzen en een motor te kopen. En google wat over deelauto's. Hier in België heb je bv cambio in verschillende steden maar er zijn er nog hoor. Auto gebruiken dus zonder bezit er van te hebben en zeer voordelig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan