Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Soldeer met harskern kan dus niet blijkbaar. Op mijn oude werk deden ze dat met zilver en open vlam. (Heel heet dus, het heet ook hardsolderen) :)
 
Laatst bewerkt:
Nope, nwe RVS binnenkabel en grondig het eindje ontvet met remreiniger.. Zou dat 't misschien zijn??

Remmenreiniger is zo vluchtig als wat, en laat geen residu achter.
Wat voor soldeertin gebruik je? Tegenwoordig is loodhoudende tin met harskern niet meer in de bouwmarkt te krijgen. De alternatieven hebben een hoger smeltpunt. Heb in China een rol van 200 gram oldskool tin aangeschaft.

Wat ook kan helpen is om alle delen iets op te schuren met een dremel, of een fijn schuurpapiertje, of een scotchbrite pad.
 
Dit was idd nog oldschool tin met harskern..Dank voor je china-tip!
Zou de buitentemp. een rol spelen?
 
Dit was idd nog oldschool tin met harskern..Dank voor je china-tip!
Zou de buitentemp. een rol spelen?
Het werkstuk langer verhitten? Het duurt wel een tijdje voordat ingebrachte warmte opgenomen kan worden.
 
Op zo'n klein tonnetje? Ik was juist bang dat 't ging smelten/de kabeleindjes zou verbranden..
Is dat aluminium? Want dat is wel weer erg kritisch. Messing. Alles kan, maar messing kan wel wat hebben. Overdrijven is altijd mogelijk natuurlijk. :)
 
Vroeger ... hadden motoren een motorblok met naar achter een uitlaat, carburateurs erop, een kabelboom en wat verlichting.
Simpel.
Als je toen een schroefje liet vallen kwam dat schroefje op de grond. En na ongeveer 10 minuten zoeken vond je het 5 meter verder achter een kast ofzo.

Maar!
Tegenwoordig hebben motoren de uitlaat onder het blok, dubbele brandstof injectie, quick shifter, ABS, traction control en data analysers. En dus zit de motor ook vol sensoren en actuatoren met allemaal draden eraan.
Als je nu een schroefje laat vallen komt deze ergens tussen al die onderdelen terecht en ben je wel wat langer dan 10 minuten bezig om deze terug te vinden :')

Enfin, na vele onderdelen los halen vond ik eindelijk mijn schroefje terug :X

P3170334C.jpg
 
Het wordt pas vervelend als de kans bestaat dat ie ergens in het inlaattraject is geland, of bij de ketting oid. Dan móét je hem vinden :P
 
Vandaag dag tig van het opfrissen van vier radiatoren. Voor-en achterkant. Voorzichtig Met twee broodmessen alle verbogen finnen rechtbuigen. Geen idee hoe men sommige beschadigingen voor elkaar gekregen heeft.

IMG_20190318_173445220.jpg

Wordt:
IMG_20190319_212620685.jpg


Volgend weekend alles goed intapen en de corrosie van de boven-en onderkant afstralen. Daarna even kijken hoe ik het daarna netjes houd..., Expoxy en dan verf? Speciale primer? Keuzes, keuzes.
 
Ziet er goed uit, vinnetjes zijn weer recht :)
Ik had zo even mijn voorste uitlaatbochten schoongemaakt met Harpic max power, gepolijst, en ingespoten met WD40 tegen het roesten.
Daarnaast heb ik ook het blok weer schoongeborsteld met wat WD40 en een tandenborstel. Wel vervelend klusje want het voorwiel samen met vork staan in de weg :')
 
Vandaag jaarlijks onderhoud klaar. Als laatste nieuwe olie er op. Oliefilter had metaalschilfers en dat is verdacht...… Motor niet meer laten lopen en besloten de boel uit elkaar te halen. Was bang voor het big end dus kop en cylinder er af. Blijkt een van de inlaat klepveren in drie stukken te liggen. De metaalschilvers van de veerdelen? Geen idee en om zeker te zijn met een slang wat olie van de bodem van de olietank gezogen en daar bleek ook metaal in te zitten. Nu het hele blok openmaken, spoelen en alles op schade controleren. Hoop volgende week weer te kunnen rijden !
 

Bijlagen

  • WP_20190320_17_32_35_Rich.jpg
    WP_20190320_17_32_35_Rich.jpg
    188,7 KB · Weergaven: 21
  • WP_20190320_17_32_43_Rich.jpg
    WP_20190320_17_32_43_Rich.jpg
    180,2 KB · Weergaven: 24
Pfff, daar wordt je minder gelukkig van kan ik mij voorstellen.
Je pakt het wel direct goed aan 👍
 
Shiver uit de winterstalling!
1x op de knop en BWOAHP
Achterband meteen vervangen en hopelijk morgen als ik tijd heb stukje rijden!
 
Nieuwe olie en oliefilter...(xrv750 62dkm(.

Voor de zomer alleen nog nwe Heidenau Scouts erop. Verder weer tiptop vind ik.
 

Bijlagen

  • IMG-20190324-WA0000.jpeg
    IMG-20190324-WA0000.jpeg
    151,1 KB · Weergaven: 11
Naar de selfwash geweest, een paar jetons in de machine gegooid, en even afgespoeld. Resultaat: motor nog steeds vies :')
Had toch maar beter zelf met mijn eigen spuitbus autoshampoo schoongemaakt.
 
Nieuwe olie en filter, nieuwe benzinekraan, carburateurs gereviseerd, bougies vervangen, toerenteller vervangen, water uit de tank af gelaten, balhoofdlagers vernieuwd, ketting eens goed ingevet met een kwast, banden op spanning gezet, nieuwe knipperlichten van voor en de hele motor nog eens nagekeken.
Daarna anderhalf uur gereden.
Ik had ineens een hele andere motor, ik werd er blij van!
 
Ik ontdekte nog een gat? in het carter wat er volgens mij af fabriek niet in hoort. Schroevendraaier kon er zeker 5mm in.... Nooit olielekkage gehad daar. Iig met kneedbaar aluminium gedicht. Baat het niet, schaadt het niet.

Daarvoor komt nog de alu carter bescherming (de echte Africatwin xrv750).

IMG_20190324_132142238_HDR.jpg
IMG_20190324_133225077_HDR.jpg


Gefixt: contactslot, vliegroest lasnaden en radiateurs, ontluchting carburateur verlengd, tank eraf gehad, geleegd, op de kop volledig drooggemaakt, valbeugels spanningsloos gemonteerd. Stekkers schoongemaakt k60 spray. Uitlaat bochten geschilderd.

Vernieuwd: olie en oliefilter, benzinefilter, 4 bougies (doe ik dus nooit meer, na 30dkm kwamen ze als nieuw eruit), nwe kettingset, USB aan het stuur.
Eerder al nwe remblokken en remschijven glijpennen.

Kortom: klaar dit jaar !
 
Terug
Bovenaan Onderaan