Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Ff een fatsoenlijk beugeltje gemaakt voor t knopje van de hvv,in plaats van t klittenband waar t ding mee "vast" zat
20200126_144159.jpg
 
Goedkope accu, al die dure merken gaan ook stuk.

In mijn duc heb ik een motobatt, en in de Honda ‘merk hemelvaart’....starten en lopen hè...ook met optimates eraan.
 
In een eerder stadium heb ik de bedrading van de GT250 wan een maatje van me werkend gemaakt. Die bedrading in de koplamp inelkaargestoken en getest, en wat denk je: Alles deed het Koplamp kon dus dicht

Natuurlijk gebeurt een en ander bij de brandende tuinhaard en onder het nuttigen van de wereldberoemd in Ypenburg zijnde Hamburgertje uit eigen Keuken

Bekijk bijlage 1460796Bekijk bijlage 1460797Bekijk bijlage 1460798Bekijk bijlage 1460799

Dat zien er goeie hamburgertjes uit! Maar wel een beetje weinig voor 3 man niet?

Oh, OT: Ik heb vandaag de kuipen losgehaald, hele blok met een tandenborstel schoongemaakt, alle bouten en moeren op moment vastgezet, velgen gepoetst en de ketting gesteld.

















Nog geen kwartier erna schrok ik wakker.
 
Subframe er weer af gesloopt omdat deze toch wel maar een prototype was. Trok scheef aan 1 kant met wel 1cm, zo ga ik die motor niet afbouwen dus terug naar de tekentafel gegaan.
Eindelijk mijn "H" frame al klaar gemaakt, en die is kaarsrecht, beide kanten opgemeten en ook hoeks afgemeten, ben ik blij mee :)
Metaal is ook op dus moet ik weer naar de winkel platstaal halen en een paar montagepuntjes mee maken.
 
Schoon gemaakt, ketting gesmeerd....en gelijk maar even 100 km laten rollen.
 
Hmm.. Ik weet opeens ook weer waarom ik nooit poets tussen oktober en april 1 januari en 31 december..... het is allemaal de volgende dag toch weer smerig.
Schoon is echt mooier maar ik vind het zo zonde van de tijd. Bij lelijk weer heb ik onwijs veel projecten en bij mooi weer zit ik op die projecten...
Poetsen is geen project
 
Druk bezig geweest met de koplamp van de KTM Adventure. 't Zijn topfietsen maar de verlichting is nooit veel soeps geweest, en dan hebben ze in de USA een nóg slechtere versie met H4 spul erin (H7/H3 combo mag daar niet of zo? :?). Hoe dan ook, ik had er al xenon in maar dat was ook maar tot op zekere hoogte fijn. Blikveld was vrij klein en toch een stuk meer strooilicht dan ik blij van werd.

Er moesten dus xenon-projectors in komen, in de originele behuizing. Gewoon, omdat dat best moet kunnen en ik heb er twee, dus we kunnen wat proberen. Gelukkig zijn er gewoon kant en klare bi-xenon projector setjes te koop, en dan geen chinees spul maar gewoon goed werk. Dingen hebben een licht-donker afscheidingslijn waar je eng van wordt, en schijnen heerlijk breed. Echter, één xenon lamp had ik al, ik wilde er nu twee. En da's nogal een dingetje bij de KTM. Hij is niets, als niet compact gebouwd. Eén projector kun je zonder gedoe wel kwijt, die tweede... _O-

Boven elkaar was het eerste idee, met de tweede projector gewoon in het "grootlichtvak". Had ik ook alvast uitgetekend met gelijk een updateje voor de dagrijverlichting, kreeg je dus zoiets:

Bekijk bijlage 1454860

Kan helemaal niet, want bij het grootlicht (boven) heb je maar 10cm ruimte tot de tellers en projectors zijn 15cm diep. Dat valt niet te fixen. @#(*&%. Oké herontwerpen dan, dan gaan we gewoon voor twee naast elkaar en het grootlicht gebruiken we dan een oude LED zaklamp voor (12x Cree XML... toch al rap 10.000 lumen mits goed aangesloten. Het kan tegenwoordig nog veel gekker, maar laten we normaal blijven doen). Kregen we ongeveer dit:

Bekijk bijlage 1454858

Dan kan dus echt nét in de originele koplampbehuizing, qua breedte, mits ik de projectors aan beiden zijden een stukje platter schuurde. Qua hoogte was er een betrekkelijk klein prototype-technisch probleempje, want die XML kop past niet bij de doorlopende dagrijlichtbalk bovenaan (zie foto ingesloten), is in laatste ontwerp aangepast. Qua diepte kan het nog een stukje meer niet, want ze lopen te ver naar achteren 'breed' door. Dat valt allemaal op te lossen door de behuizing open te maken en straks opnieuw af te dichten. Het punt waar ik nu aanbeland ben, is dat bovenstaande frame nog iets verder geüpdated is (nog geen render van), en die is vanochtend uit de 3D printer gerold. Zit in koplamp en past allemaal nét, zoals gepland. De dagrijledjes zijn nog niet binnen, maar de projectors wel en die zitten er al in. Ik heb de XML kop voor het grootlicht opnieuw bedraad. Die was ongunstig aangesloten, voor degenen die zoiets interessant vinden; de 12 leds stonden in 2 series van 6, en zouden dus gaan draaien op ongeveer 2V. Optimaal draaien ze op 3V, dus het moesten 3 series van 4 worden. Is getest en werkt als een goed stel tieten, maar dat kan zonder driver niet langer dan een paar seconden ivm thermal runaway.

Vervolgens liep ik tegen een best wel aanzienlijk probleem aan, namelijk dat de dubbele projectoren onder ook niet echt pastten in de lengte _O- Althans, alleen als ik ze veel te laag afstelde. Ze kwamen of tegen het "glas" aan, of aan de achterkant klem te zitten. Oplossing: glas "uitdeuken". De boel verwarmen met een heatgun en de domweg de projector er tegenaan duwen totdat het wel past. Dat laatste ben ik net mee klaar, had de boel alleen een fractie te heet gestookt waardoor er bellen in waren gekomen. Dan ben je dus rustig 2 uur aan het schuren en polijsten voordat de boel wederom glad is. Naja hoe dan ook, nu past het spul aan de onderkant allemaal. Het laatste probleem dat ik heb, is dat de boel een beetje veel vermogen lijkt te trekken. Eén van de xenon sets start niet op als ik de toeren niet verhoog. Op een losse accu start ie prima, dus de KTM verdomt het gewoon om genoeg stroom te leveren. Vind ik vaag, aangezien standaard lampen 50W zijn en dubbele xenon 70W, zoveel meer is dat nou ook weer niet. We gaan de boel dus nog achter een relais zetten.

Voor de beeldvorming wat plaatjes ingesloten, maar dat is vóór opnieuw polijsten van het glas (de oude (losse) zat vol kleine krasjes door eerder gekloot), dus die bak strooilicht verdwijnt nog. Ik ben blij dat ik geen uurloon hoef te betalen voor de ontwikkeling, was niet te betalen geweest _O-

Okidoki, we zijn weer verder gegaan met project "Mobile Sun". Toen ik hem de vorige keer achterliet, moest ik het volgende nog doen:

  1. De LED driver voor de XML kop moest nog binnenkomen, daarna worden aangesloten.
  2. De dagrijleds moesten nog binnenkomen
  3. Er moest nog een lenskap gemaakt worden voor over de projectors (anders veel strooilicht)
  4. Het glas moest gepolijst worden

Punt 1:
Om bij het begin te beginnen, de driver voor de XML kop. Het zijn 12 XM-L leds, van 9W per stuk. Die ga je nooit op vol vermogen kunnen laten draaien om twee redenen; de boel zit "encased" zonder ventilatie. Het zit wel in een aluminium kop maar die kan vervolgens z'n hitte ook niet kwijt. Ten tweede trekken 12 XM-Ls op volle patat 9x12 is 108W. Dat trekt de KTM natuurlijk weer niet, en ik heb deels geen zin om weer met relais te gaan klooien maar voornamelijk het warmteprobleem zorgt dat ik een beetje moet inbinden.

De driver die ik besteld heb is er één die op 6V 9A kan uitpoepen, dus 54W. Dat is een stuk realistischer voor de stroomvoorziening van de KTM, en ook wat beter voor de warmteontwikkeling want de boel draait op halve peut. Geen zorgen, komt genoeg licht uit en ik kan altijd nog overstappen op twee drivers. Nadeeltje, ik had de kop bedraad om te werken op 12V, als je er dan vervolgens een 6V driver op aansluit staat er per led 1,5V op. Dan gaan ze dus gewoon niet aan. Dus, alles weer losgesoldeerd en opnieuw gedaan. Voor degenen die dat soort ongein bijhouden, origineel had de kop 2 strands van 6 leds, ik had hem opnieuw bedraad met 3 series van 4, en nu zijn het 6 series van 2. Naja, werkt. Niet aan beginnen als my-first-soldering-kit projectje, trouwens, nogal priegelig.

Punt 2:
Dagrijleds zijn ondertussen binnen gekomen. Yay voor ali express, ze kostten geen reet maar vielen dan ook een beetje uit elkaar bij aankomst _O- Dat is dus allemaal gelijmd, en vervolgens even testfitten, dat paste dus echt perfect. Ze klikken letterlijk vast op hun plek in het frame. Geen fittingen nodig, en de draadjes zitten gewoon direct vastgesoldeerd aan de leds. Dat kan prima, maar als er één kapot gaat is het natuurlijk wel een beetje meer gedoe om te repareren dus ze moeten maar ff heel blijven. Ik weet nog niet zeker of ze overdags fel genoeg zijn, en ik vermoed dat ze 's nachts juist te fel zijn (in combinatie met de xenons). Als dat zo is moet daar nog een relais tussen om 's nachts een weerstand voor te schakelen, zodat ze automatisch gedimd worden als de xenons aan zijn.

DRLs.jpg

Punt 3:
Ik had er al een beetje een ontwerp van, maar dat was er niet een die daadwerkelijk zou passen. Het ontwerp van het frame is nog een paar keer bijgesteld en die kapjes goed vormgeven is stom genoeg nog het meeste gepriegel. Paar prototypes verder past de boel bijna naadloos in elkaar, helemaal prima. Weet nog niet of ik ze oranje houd, het voelde logisch om ze zo te printen want ik had het kleurtje toch liggen, maar het is net de verkeerde oranje. Ik kijk nog even of ik ze in een betere oranje spuit of de boel zwart maak. Dat vind ik an sich denk ik toffer staan, maar 't is natuurlijk ook wel bijzonder en het oranje laat dat wat meer opvallen.

kapjeprototype.jpgBugeye.jpg

Punt 4:
Het glas is helemaal opnieuw geschuurd, gepolijst, blanke lak en dat ook weer gepolijst, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Ik denk dat ik het tweede glas dat ik heb ook ga aanpassen, en daarmee iets zorgvuldiger omga tijdens het verwarmen... Voor nu, moet het maar even. Eerst de rest afmaken.


Wat ik nu nog moet doen is de behuizing waterdicht maken (de achterkant, dus), en het glas netjes krijgen. Dat is't. Oh ja, en de XM-L kop moet nog even op z'n plek vastgezet worden. even kijken of ik dat lijm of schroef. Maar dan is 't klaar :)

 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Ik weet opeens ook weer waarom ik nooit poets tussen oktober en april..... het is allemaal de volgende dag toch weer smerig.
Dat poetsen is een alibi om met deze motor bezig te zijn en alle mooie constructie details van dichtbij te zien. :9
Rijden op een nukkige L-twin is niet mijn ding. Dat doe ik wel op de Kawasaki's die zijn ingespoten met wax en ACF-50.
Afgelopen zaterdag:
DSC00737C.jpg
En afgelopen zondag:
DSC00758C.jpg
:]

Schoon is echt mooier maar ik vind het zo zonde van de tijd. Bij lelijk weer heb ik onwijs veel projecten en bij mooi weer zit ik op die projecten...
Poetsen is geen project
Ik heb een luxe probleem; mijn 4 motoren hebben momenteel geen onderhoud nodig, kleppen zijn gesteld, olie is ververst, alles in prima conditie.
Dus heb ik helemaal geen project. -O-
En dan moet je toch wat om de winter door te komen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde probleem B|
verveel me de pleuris zonder project , en alle projecten te koop zijn TE duur .
dus mocht iemand een vw kever / mini 1000 / honda c50/ss50 hebben PB aub O-)
 
En dan moet je toch wat om de winter door te komen. O-)
Dan is het toch helemaal niet erg dat je poetst. dan wordt het zelfs leuk.
Maar ik heb er dit jaar 5 gekiocht als project. een 6de van een maatje, en er ligt er nog een op de loer, er valt genoeg te sleutelen, ik popel al voor de volgende (mijn taak voor de GT250 zit er op)
 
Ik heb vorige jaar een project gekocht, (SZR 660) maar er precies 1 middag aan kunnen besteden so far.... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan