Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

1615051841318.png

@Willem wil er als je lief vraagt vast wel wat aan elkaar plakken de lengte van een een yoga sessie;)
1615051863892.png
 
ok apart, enig idee hoe dat komt?
Ja,daar zou een boom over opgezet kunnen worden. Maar ik heb geen idee. Fijt is dat het toch een veel voorkomend geval is. Niet persee slecht. Maar je moet het maar weten. Gelukkig is het onder de goede merk dealers bekend. Alleen is het bij de eigenaren een ver van hun bed chow. En ja je moet je motor ff missen voor zn ingrijpende operatie.
 
Remklauw schoonmaken 19k km (1).jpg


Remklauw schoonmaken 19k km (2).jpg



Het is weer tijd! Klauwen, zuigers en blokken schoongemaakt. Met brake cleaner, tandenborstel en een lapje Scotchbrite. Effe een uurtje ingestopt om de hele installatie schoon te krijgen. Niet makkelijk met compleet bevroren vingers, maar het was de moeite waard. Extra moeite gestopt in het schoonmaken van de directe regio van de klauw - ophanging, glijstang, vorkpoot, remschijf, velg. Laagje kopervet op de achterkant van de blokken. Beetje loctite op de bouten en aandraaien maar.

Dit is een 1x per jaar klusje voor mij. Het pekelseizoen is nog niet voorbij maar dit hoeft dan ook niet iedere week.

Morgen achterremklauw.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1604149

Bekijk bijlage 1604150


Het is weer tijd! Klauwen, zuigers en blokken schoongemaakt. Met brake cleaner, tandenborstel en een lapje Scotchbrite. Effe een uurtje ingestopt om de hele installatie schoon te krijgen. Niet makkelijk met compleet bevroren vingers, maar het was de moeite waard. Extra moeite gestopt in het schoonmaken van de directe regio van de klauw - ophanging, glijstang, vorkpoot, remschijf, velg. Beetje loctite op de bouten en aandraaien maar.

Dit is een 1x per jaar klusje voor mij. Het pekelseizoen is nog niet voorbij maar dit hoeft dan ook niet iedere week.

Morgen achterremklauw.
Mooie klauwtjes, wat voor brommer is dat?
 
Nieuwe achterband op mijn circuitfiets. Oude was een beetje stug met deze temperatuur, nieuwe 15 minuutjes in de bandenwarmer en dan is het omleggen een eitje
 
vandaag mijn Accu tester binnen en meteen geprobeerd. Ben er erg blij mee. Koste mij 38 euro. De resultaat is in de foto's te zien. Mijn accu is door de vorige eigenaar geïnstalleerd begin 2019. sinds juni 2019 rij ik erop. Altijd accu water netjes bijgevuld. Nu weet ik dat mijn accu zeker geen problemen gaat geven dit jaar. Rij hoofdzakelijk lange afstanden. Korte afstand pak ik mijn fietsje en ik ben de "motor": vroem, vroem! ^^

De tester kan zowel "in circuit" (zonder de plus en min leidingen afgekoppeld) als losse batterij testen. Heeft te maken met leech stromen en extra weerstand van leidingen en systemen die aan accu aangesloten zijn. Dat kan een vertekend beeld geven. Daarom heb ik 2 tests gedaan. De uitslag verschild heel weinig.

MR = accu interne weerstand (Mijn accu nu: 14 milliohm.)
CCA = cold cranking amps

Geschrikt voor: lood accu, Gel, AGM (platte platen + gedraaide platen??), Gel.

Dat hij nu getest en goed bevonden is geeft geen enkele garantie op de betrouwbaarheid de rest van het jaar hoor.
In de praktijk kunnen accu's zo ineens het loodje leggen.
 
Alle spaaknippels van beide OffRoads in de kruipolie gezet zodat deze nooit vast komen te zitten (jaarlijkse actie).
En het werkt.
 
Verder een heleboel subframes in de grondlak gezet. Buiten koud, de spuitcabine met de infraroodstraler opgewarmd en de te spuiten delen even ter opwarming op de BBQ gelegd


20210306_134011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wel vroeg voor een BBQ Rob 😁
Met het zonnetje erop, de tuinhaard voluit was het gewoon warm. Het bier de speklappen karbonades en hamburgers smaakten superbest, @leotje60 ook nog effe gezellig over de vloer gehad...
Tijd is relatief Henk, toch? Het is vaak autistisch vasthouden aan 1 mei tot 31 augustus om te "mogen" BBQen.
 
Laatst bewerkt:
Benzine kraan uit Engeland binnen gekregen , voor de oude CBR .
Alleen jammer dat er nog even 19 euro belasting over heen kwam.
Maar kraan gemonteerd en morgen middag de CBR maar eens uit gaan laten.

Malmout.
 
Vanochtend de tijd genomen voor de olie- en filterwissel bij de nieuwe aanwinst, die pas sinds gisteren een kenteken heeft. ’s Middags gezellig met de buurman (die toevallig ook nieuw speelgoed heeft) rondje van ca. 100 km langs Kinderdijk/Lekdijk/Vianen gedaan. Goed te doen, pas aan het eind van de middag beetje koud.
Opvallend weinig mede-motorrijders tegengekomen… Wel een overdosis wielrenners gehad.

9B55961C-7191-4B36-9CC1-40F16AD92381.jpeg
 
Dat hij nu getest en goed bevonden is geeft geen enkele garantie op de betrouwbaarheid de rest van het jaar hoor.
In de praktijk kunnen accu's zo ineens het loodje leggen.
Hmm, ja.
1) Lithium kan door de kou bij het vriezen gaan kortsluiten als er opbouw van scherpe stekels komt. Ontploft in vlammen.
2) door de kou kan de CCA opeens te weinig zijn (lood accu)

Dat is wat ik even uit mijn mouw kan schudden....
 
Niet exact vandaag, maar de hele-grote beurt van mijn KMZ K750 zit er op.... na twee en een halve maand, (maar ik heb er dan ook geen haastklus van gemaakt.) Hobby-oldtimer.. Wat zal ik zeggen ;)

Ik heb onder anderen:
Olie voorvork gewisseld. Russische motoren zijn praktisch: daar hoort gewoon de zelfde olie in als in het blok.
rem, teller en koppelingskabels gesmeerd
Wiellagers en balhoofdslager opnieuw gevet
(trommel)remmen gesteld. Voor en achter
Verteerde/zwetende krukaskeerring vervangen door een vers exemplaar
Koppeling omgebouwd naar een modernere "singleplate" met transmissiedemper voor een duidelijker koppelpunt en wat meer comfort.
Rollager tusssen twee staalplaatjes als druklager van de koppeling (ipv het beruchte Taatslager dat het gewoonlijk eens per 6000 kilometer opgeeft)
achterbruglagers vernieuwd (voor de niet-ingewijden: die bestaan uit vier rubber blokken/ringen (en dat werkt overigens prima en veel strakker dan je zou verwachten, maar veroudert op een gegeven moment)
Verse achterband (met een nieuw verfje in de velg anti-roest)
Kruiskoppeling van het cardan van vers vet voorzien
splines gevet van Cardan en achterwiel-meenemer
Kleppen gesteld (nou ja... gecontroleerd. Er was niets verlopen)
carburatie-filter-zeefjes en de vochtafscheider in de kraan gereinigd.
luchtfilter vernieuwd
Nieuwe olie in cardan, versnellingbak en blok
Accu bijgevuld....

En last but not least: De carburatie-synchronisatie bijgesteld. Ik heb een beetje met een infrarood-thermometer gespeeld. Grappig hoe je de synchronisatie- en mengselafwijkingen bij zo'n oude zijklepper-boxer gelijk terug ziet in de cilinderkop-temperatuur.


Als het goed is kan hij weer een poosje vooruit. Nou nog een keer poetsen... (als ik een keer tijd heb hè ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan