Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Niet aan mijn eigen motor, maar wel even een uiterst onprofessionele geluidsmeting uitgevoerd bij de Z750 van m'n broertje. Het leek hem dat hij zelfs mét db-killer nog wel een boete voor het geluid van dat ding zou kunnen krijgen. Dat leek mij een beetje sterk.

Even op het typeplaatje gekeken hoeveel lawaai het ding mag maken en bij hoeveel toeren je dat moet meten. Dus hij 't gas open tot zo'n 5250 toeren (nee, ja, ongeveer he ;)) en ik ging +/- een meter van z'n uitlaat staan met de geluidsmeter. Ongeveer 84dB(A). Mwoah. Valt best mee.

Ik wil weglopen, geeft die maf nog een dot gas... zóhee, dat was flink harder! Dus ik weer terug: doe dat nog eens. Hing! Ik kreeg een schokgolf met onverbrande benzinedampen over me heen, niet normaal! Fuck haha. OK, stapje opzij, nog eens. Ongeveer 95dB(A). Nou mooi. Weten we dat. :P

Hele dag benzine geroken (helpt niet at ik lang haar heb, daar blijven dat soort luchten lekker lang in hangen). Net maar even gedoucht om van die meur af te komen. Note to self: niet recht achter een uitlaat gaan staan als iemand een dot gas geeft. :+
 
Niet aan mijn eigen motor, maar wel even een uiterst onprofessionele geluidsmeting uitgevoerd bij de Z750 van m'n broertje. Het leek hem dat hij zelfs mét db-killer nog wel een boete voor het geluid van dat ding zou kunnen krijgen. Dat leek mij een beetje sterk.

Even op het typeplaatje gekeken hoeveel lawaai het ding mag maken en bij hoeveel toeren je dat moet meten. Dus hij 't gas open tot zo'n 5250 toeren (nee, ja, ongeveer he ;-)) en ik ging +/- een meter van z'n uitlaat staan met de geluidsmeter. Ongeveer 84dB(A). Mwoah. Valt best mee.

Ik wil weglopen, geeft die maf nog een dot gas... zóhee, dat was flink harder! Dus ik weer terug: doe dat nog eens. Hing! Ik kreeg een schokgolf met onverbrande benzinedampen over me heen, niet normaal! Fuck haha. OK, stapje opzij, nog eens. Ongeveer 95dB(A). Nou mooi. Weten we dat. :P

Hele dag benzine geroken (helpt niet at ik lang haar heb, daar blijven dat soort luchten lekker lang in hangen). Net maar even gedoucht om van die meur af te komen. Note to self: niet recht achter een uitlaat gaan staan als iemand een dot gas geeft. :+
Als je die geluidsmeting met je telefoon hebt gedaan dan heeft dat geen meerwaarde. Er zijn best wel veel zaken die moeten kloppen om een goede meting te doen. Hoek/afstand/gekalibreerde apparatuur etc.
Overigens kan bij een aftermarket uitlaat met db-killer de meting prima te hoog zijn. Niet alles heeft een keurmerk. Uiteindelijk ben jij als motorrijder verantwoordelijk voor het geluid.
 
Nee, telefoon heeft geen zin. Ik heb een paar jaar terug een 'echte' gekocht omdat het op telefoons helemaal niet werkt. Die zijn vaak begrensd op 90dB(A). Dat helpt niet als je wilt weten hoeveel lawaai je Metalbandje maakt. ;)
 
Olie ververst, nieuw filtertje, nieuwe rubbers voor het ruitje, poetslap, scottoiler bijgevuld en tevreden een paar biertjes gedronken. Toen was de zondagnamiddag alweer voorbij.
 
Vorige week heb ik de remmen aan de voorkant van de motor van mijn vriendin (MT-03 660 '08) schoongemaakt, want hij remde niet zoals ik gewend was van mijn eigen MT-03. Ik dacht daar zo mee klaar te zijn, maar helaas pindakaas...

Bij het weer monteren van de remklauw heb ik (of een vorige eigenaar al, want het ging wel heel makkelijk) de bouten te enthousiast vast willen draaien. Na het bestellen van een setje helicoils en gereedschap heb ik de boutgaten groter geboord, opnieuw getapt en de helicoils geplaatst om de schroefdraad te repareren.

De remklauw zit inmiddels weer netjes vast en hij remt weer als een trein. Dus het heeft meer moeite gekost dan ik hoopte, maar ik ben wel blij met het eindresultaat *D.
 
Niet direct áán mn motor, maar ik heb gisteren een termignoni 70mm systeem opgehaald, en vanavond ben ik maar eens begonnen met opfrissen van het setje, leuk hoe een stukje uitlaat kan opknappen van een polijstborstel.

0C39A2AD-5FE6-45FE-A21B-8DC306BEB4CC.jpeg
 
Vandaag nieuwe banden *O*

Wederom de pirelli engel great track versie 2.
Moet nu harder gaan rijden om niet om te vallen of aan de binnenkant de berm in te rijden.

Wat ik vandaag wél zelf gedaan hebt, is de kilometerstand genoteerd, 58.500.
Dan weet ik tenminste hoe lang ze mee gingen.
(Zoekwoord bandennotitie)
 
Vandaag nieuwe banden *O*

Wederom de pirelli engel great track versie 2.
Moet nu harder gaan rijden om niet om te vallen of aan de binnenkant de berm in te rijden.

Wat ik vandaag wél zelf gedaan hebt, is de kilometerstand genoteerd, 58.500.
Dan weet ik tenminste hoe lang ze mee gingen.
(Zoekwoord bandennotitie)
Las het even verkeerd en dacht dat je banden 58.500km meegingen.. Ik dacht al.. die moet ik ook hebben! 8)7
 
Miniklusje vanavond: Radiator en oliekoelerbeschermers teruggezet. Next up: (bij Jan Droog) geservicede stuurdemper + rest van de neus terug.
Ook titanium remschijfboutjes besteld. Achterwiel kan er volgende week in als nieuwe ketting+tandwielen binnen zijn.
 
Done: Öhlins achter shock+vering revisie (JD) + nieuwe lagers en teflon washers bij dogbone. Voor remklauwen revisie + dual carbon blokken.

Vandaag: Complete achterkant "gereviseerd"... nieuwe onderkuip met hitteschild -vorige was deels gesmolten-, kentekenplaathouder ontroest, gespoten, nieuwe kentekenplaatverlichting gemonteerd, stekkers van de knippers met weerstand goed gesoldeerd, alles (accu, achterlicht, PC5+SFM, slot, relais, uitlaatsteun) teruggebouwd. Alles rondom de achterbrug gedemonteerd (kettinggeleider, kettingbeschermers), alles klaargemaakt voor nieuwe ketting+tandwielen. Berg vet verwijderd bij voortandwiel, achterbrug complete clean-up.

To do: ketting klinken, tandwielen monteren, achterrem reviseren voordat achterwiel er terug in gaat, gereviserde stuurdemper monteren, nieuwe koplampunit + LED's terugplaatsen, tankontluchtingnippel fixen, nieuwe radiateur terugbouwen aansluiten, nieuwe KV erin en dán lijkt het me een mooi moment om dat hele winteronderhoud te gaan verzilveren op het asfalt :]
Hoe remmen die carbon blokken?
Ik geloof dat mijn maat die heeft op zijn WRX STI, piept gigantisch, maar remt idioot hard, moet geloof ik wel wat temperatuur in de blokken krijgen.
Bij een motor ongeveer hetzelfde?
 
Van de week 2 keer enkele seconden vermogensverlies gehad. Zag dat mijn bougies al vervangen moeten worden. Dus gedaan. 1 van de bougie kabels wat vaster aangedraaid was wat los. Bougies volgens handleiding om de 8k miles verwisselen. Ik kan soms tot 15k miles gaan per set. Deze keer 10K. Hopelijk is het probleem opgelost.

Nu weekje gereden en geen vermoegenverlies ervaren tot nu toe. Geen idee of het lag aan de nieuwe bougies of de boegie dop aandraaien. :)
 
Hoe remmen die carbon blokken?
Ik geloof dat mijn maat die heeft op zijn WRX STI, piept gigantisch, maar remt idioot hard, moet geloof ik wel wat temperatuur in de blokken krijgen.
Bij een motor ongeveer hetzelfde?
Nog niet getest (fiets rijdt nog niet), maar heb ze op al mijn Appies gehad (ook de V2's). Remmen als een malle, onder natte omstandigheden minder. Wel goed van tevoren je schijven behandelen/opschuren met scotchtbrite; wellicht helpt dat bij de maat van je ook nog wat tegen het piepen. Zelf niet eerder piepende remmen gehad met de DC's.

En goed inremmen. Rustig opbouwen, laat schijven en blokken goed aan mekaar wennen maar eenmaal ingesleten is het in mijn optiek beter dan de sinterblokken. Bij een motorfiets kun je het goed voelen (want handbediende rem), hoe dat bij een auto zit weet ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan