Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Je laarzen staan al klaar om zo in te stappen! 3 paar tel ik? *D In ieder geval 5 stuks..
Klopt. Één paar is nogal versleten, en die andere twee paar draag ik een beetje bij toerbeurt... niets zo irritant als naar je werk rijden met natte poten omdat het gisteren regende onderweg. Mijn laarzen hebben nogal de neiging om ergerlijk waterdicht te zijn: al het water dat er in komt, blijft er in staan ;)

Doe je de eerste kilometers voorzichtig met je nieuwe achterband?
De eerste 8 deed ik dat wel.. 🙄 :o
 
Gedaan aan de Honda .
Mijn CBR600F2 liep niet synchroon, de toerenteller fluctueerde best wel stationair.
En blok best wel herrie stationair.
Carbs eraf gehaald (had geen 4 cilinder synchronisatie apparatuur meer ) .
Heb nu de afstand gemeten met dig schuifmaat van de afstelschroeven synchronisatie.
Bij 2 stonden deze op 7.1 mm afgesteld en eentje op 6.3 mm .
Heb deze ook afgesteld op 7.1 mm en gemeten met een klein boortje of de vlinderkleppies gelijk stonden .
En na deze afstelling stonden ze goed en alle 4 gelijk .
De boel er weer opgezet en verdomd hij loopt weer mooi stationair, de toerenteller praktisch stil op 1200 tpm en blok stuk rustiger. *D
 
Motor gewassen na een lekker ritje.
Wat een muggenlijkjes allemaal!
Mijn pak mag binnenkort ook wel in de was... O-)
 
Motor gewassen na een lekker ritje.
Wat een muggenlijkjes allemaal!
Mijn pak mag binnenkort ook wel in de was... O-)
D8127DDB-AFB7-4BF6-ABC4-42AA3B63C598.jpeg

Komende vrijdag maar buiten spelen dan😉
 
Mijn ervaring is dat als je een gat moet maken in het rubber van de behuizing, men soms het rubber ongemerkt tegen de heatsinks van de leds laat hangen, en dan blokkeer je de afvoer van hitte, wat de levensduur flink kan verkorten. Ikzelf heb dus een kleine plastic afstand-houder tussen het rubber en de heatsink gemonteerd.

Tevens heb ik een aan-uit schakelaar gemaakt zodat ik overdag de lampen gewoon uit kan zetten en zo de branduren kan beperken tot waar nodig.
 
Zo'n NSU Max van 1955 is toch een heel bijzondere motor. Zit technisch heel goed in elkaar, maar er schijnt nog wel eens een probleem te zijn met de bobine. Die zit achter het deksel bij de dynamo en kan erg warm worden en die schijnt dan wel eens uit te vallen.

Het is natuurlijk ook 67 jaar oud en de isolatie zal niet meer zo smeuig zijn als toen hij werd geboren.

De ene keer start hij met de eerste kick, maar soms trap ik me het lazerus en als ik dat kijk naar de vonk, is het een heel mager vonkje.
Nou heb ik al de condensator vervangen door een nieuwe, dus dat kan het probleem niet meer zijn.

Dus heb ik vanmiddag het draadje dat van de contactpuntjes naar de bobine gaat losgenomen en een draad naar buiten het blok gelegd welke aan de contactpuntjes is aangesloten. Een tweede draad naar het punt waar de bobine zijn plus van krijgt en een losse bobine aangesloten even professorisch. Het werkt met 6 volt, dus dat is tegenwoordig verre van gangbaar, maar ik heb een paar 6 volt bobines.

En hij startte in een keer, dus als hij dat blijft doen dan bestel ik een nieuwe kleine 6 volt bobine en dan gaat hij het daar voortaan mee doen.
Ik ben iemand die ongeveer alles bewaart waarvan ik denk dat het ooit een keer van pas komt en zo heb ik een bakje met oude bobines en een daarvan is zo'n kleintje die je bij oude motoren ziet. En 6 volt.

Die hangt nu aan de draadjes en bougiekabel en vandaag heb ik een aantal malen die oude Max een trap gegeven en elke keer liep hij onmiddelijk.
Dus alles weer gemonteerd, min draadje naar de oude bobine geïsoleerd want als dat tegen massa komt staat die oude bobine constant onder spanning. Deksel er weer op, rempedaal, remlichtschakelaar en voetsteunen op zijn plek en de Max loopt nu op een uitwendige bobine.

Morgen kijken hoe het rijdt.
 
Claxon had het opgegeven. Vervangen voor één die ik had liggen van een auto. De originele komt wel weer als ie een beurt nodig heeft
 
Gewassen en daardoor een fraaie schaafplek gevonden:

29B4CE46-FAB9-453D-96DC-F53B3FF4723A.jpeg


Dankzij deze Macna broek. Waar ik bij een vorige motor al schade had op de tank vanwege de scherpe ritsen, heb ik deze keer plezier van de kniestukken.

5F862D3D-568F-4BF2-91A3-7FE7268AB530.jpeg

Ook echt geen idee waarom ze daar een soort van grof schuurpapier op hebben geplaatst.
 
Gewassen en daardoor een fraaie schaafplek gevonden:

Bekijk bijlage 1761913

Dankzij deze Macna broek. Waar ik bij een vorige motor al schade had op de tank vanwege de scherpe ritsen, heb ik deze keer plezier van de kniestukken.

Bekijk bijlage 1761914
Ook echt geen idee waarom ze daar een soort van grof schuurpapier op hebben geplaatst.
Dat spul is hard en slijt veel minder snel dan de cordura eronder.
Dat is aangenaam bij een schuiver.
 
Ik ben vandaag niet aan rijden toegekomen, maar de NSU start met de eerste kick.

Toch wel heel apart wat een goede bobine kan doen en het bewijs dat een goede vonk onontbeerlijk is.
Aan de andere kant: gewoon goed is goed genoeg en je kunt er een elektronische ontsteking op beunen en dan heb je een nog betere vonk, maar is dat nodig?

Doet me denken aan supermonteur Edd China, die een dure elektronische ontsteking nodig vond op een Jaguar uit 1976. Mijn 53 jaar oude Jaguar start altijd prima en op LPG, met contactpuntjes en een bobine, maar dat terzijde.

Edd ging laten zien wat een geweldige vonk dat setje trok en maakte de afstand waar de vonk naar oversloeg groter met een constructie met een boorklem. En verdomd, hij trok een vonk van wel een centimeter, maar dat doet een goede magneetontsteking ook wel.

En Edd bleef draaien, tot de afstand te groot werd voor een vonk en dan denk ik: lul, nu ben je de bobine aan het slopen, want die gaat inwendig een vonk trekken dwars door de isolatie heen. Hij blijft als je mazzel hebt wel vonken, maar slaat een deel van de windingen over en dus heb je een mindere vonk.
 
Gewassen en gepoetst, vandaag was hij exact 10 jaar in mijn bezit, dus wilde ik dezelfde foto maken als die ik 10 jaar geleden maakte.
............................................................. hij was blij verrast met hoe fraai hij nog steeds is.
Daar is het toch een Honda voor!
Mijn Blackbird gaat nu richting leeftijd 20 jr. Vrijwel alles is nog als nieuw!

Ik kan 't goed vergelijken met mijn Yamaha.
Hoewel ook tevreden over, is dat toch wel iets anders. Het is allemaal net effe iets minder.
Daarentegen zijn de (vergelijkbare) onderdelen van de Honda vaak aanmerkelijk duurder!
 
20220518_142330.jpg
20220518_142326.jpg

Oude non lege SC eraf. Euro 4 SC uitlaat erop.

Wel leuk, zit nu een catalysator en een setje DB killers in, maar het geluid is naar mij mening aardig onveranderd.

Erg blij mee. Optie om de killers te verwijderen is bij SC nog een makkie. Altijd blij geweest met dit merk.
 
De voorkantzijde van de kabelboom weer netjes weggewerkt in het neus-stuk. Was een behoorlijk gepriegel. Ook nieuwe H11 LED en kleine ledjes voor in de nieuwe koplampunit. De oude was niet mooi meer omdat één van de halogeenlampen was doorgebrand. Nu hopelijk morgen of overmogen nieuwe ketting/tandwielen binnen dan kan ik gaan testrijden!
stuurdemper.jpeg
 
Het is een 250. De motor zag er in 1980, toen ik 18 werd, precies zo uit, inclusief de stickers. Ik heb een hoop moeite moeten doen om de juiste stickers te vinden, dus die ga ik er echt niet af halen. Ook de kleuren zijn niet origineel, maar zoals ik al zei, zo zag hij er uit in 1980...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan