Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Bandje op de zijspan vervangen voor een Continental K112 A.
Een band van ver voor 2000 want er staat nog geen DOT code op.
Wel een Conti die nog echt in Duitsland gemaakt is.

Het was een gevecht om er op te krijgen, wat een kneiterhard stijf kreng zeg. Pffff.
Zelfs na een aantal uur in de zon en verwarmen met de verfföhn wilde hij maar met moeite er op.

En voordat iedereen gaat gillen dat een oude band levensgevaarlijk is: Ik heb hem uiteraard goed geïnspecteerd op scheurtjes, die heeft hij niet, op de zijspan hobbelt hij zomaar een beetje mee, is eigenlijk onbelast op wat gewicht na.

1596386100434.png
 
Bandje op de zijspan vervangen voor een Continental K112 A.
Een band van ver voor 2000 want er staat nog geen DOT code op.
Wel een Conti die nog echt in Duitsland gemaakt is.

Het was een gevecht om er op te krijgen, wat een kneiterhard stijf kreng zeg. Pffff.
Zelfs na een aantal uur in de zon en verwarmen met de verfföhn wilde hij maar met moeite er op.

En voordat iedereen gaat gillen dat een oude band levensgevaarlijk is: Ik heb hem uiteraard goed geïnspecteerd op scheurtjes, die heeft hij niet, op de zijspan hobbelt hij zomaar een beetje mee, is eigenlijk onbelast op wat gewicht na.

Bekijk bijlage 1529314
Ik heb begin jaren '80 nog met die dingen gereden. Het waren juist ontzettend slappe banden. Ik heb er eentje in "H" uitvoering met een bromfietsbandenlichter gemonteerd. Kun je nagaan hoe hard dat ding is geworden.
 
Mijn oude BSA C10 uit 1950 had ook koppelingsplaten die met kurk bekleed waren. Vroeger was dat best normaal..
Wel erg mooi, zo'n DKW in wehrmacht uitvoering!
 
Bedankt Coert!

de krukjes die nog in de plaat zitten zijn splinternieuw (1000km oud). Als je ze koopt zijn ze ongeveer 15mm dik. Je moet ze koken zodat ze soepel worden en dan in de platen drukken. Daarna moet je ze op maat maken naar 6mm. Ik was te gehaast en sommige waren 4mm dik. Dat zal het vreemde gevoel met koppelen veroorzaakt hebben.

Ik vond het echt vreselijk om te doen, dus nu maar besloten er moderne in te zetten. Topsnelheid is ook 5km hoger nu! 8-) Ik kan al bijna op een 80km weg met het verkeer meekomen...
 
Vandaag de remklauwen maar eens schoon gemaakt.

IMG_20200803_123237.jpg


Organische ebc-remblokken zien er na een jaar en ca. 10k nog goed uit.

IMG-20200803-WA0000.jpeg
 
Nieuwe kettingset gemonteerd.

Het loskrijgen van het voorste tandwiel heeft wat traantjes gekost zeg, zie de gebroken bezemsteel. Die dikke balk was ook maar net sterk genoeg om het achterwiel te blokkeren.

Een aantal weken geleden de kettingset vam een Z1000SX vervangen samen met de eigenaar, daar was ook véél kracht voor nodig. Iets raars van Kawasaki..?
 
Eerst alles even losdraaien voordat je het wiel de hoogte in doet. Iemand op de motor laten zitten voor nog meer frictie. Net als met je vorkpoten, die los je ook voordat je ze uit de kroonplaat haalt.


tipje voor de volgende keer, beter dan het ge&*^&^t met balken lijkt me.
 
Nieuwe kettingset gemonteerd.

Het loskrijgen van het voorste tandwiel heeft wat traantjes gekost zeg, zie de gebroken bezemsteel. Die dikke balk was ook maar net sterk genoeg om het achterwiel te blokkeren.

Ik twijfel of ik nu blijer ben dat ik een knappe slagmoersleutel heb, of omdat ik een motor met Cardan heb })
Hoewel ik zeer binnenkort in het bezit raak van een 800 CC 1-cilinder met (waarschijnlijk versleten) ketting, dus ik vrees dat ik er toch achter ga komen hoe goed die slagmoersleutel is... (Hazet, 1700 Nm, dus maak me er geen zorgen over.)

Maar, been there, done that, hoor. Dat ding zit altijd vaster dan je zou willen en dan moet je ook nog zorgen dat het wiel stil blijft staan en de motor niet omdondert.
 
Nieuwe kettingset gemonteerd.

Het loskrijgen van het voorste tandwiel heeft wat traantjes gekost zeg, zie de gebroken bezemsteel. Die dikke balk was ook maar net sterk genoeg om het achterwiel te blokkeren.


Met 1 voet op de rem en met een wringijzer de moer van voortandwiel los draaien en op zelfde manier vast zetten met 140Nm en loctite
vorige week op die manier mijn voor tandwiel nog vervangen ging prima.
 
Vandaag heb ik even niks aan mijn motor gedaan, maar afgelopen zaterdag wel.
Bij de gemiddelde Japanner is een nieuwe koppeling drie kwartier werk, maar bij een BMW is dat anders.

1.jpg 2020-08-01 16.03.26.jpg
5.jpg 2020-08-01 16.03.19.jpg

Aanstaande zaterdag is de nieuwe drukgroep en plaat aanwezig en gaat de boel weer in elkaar.
Gelukkig heb ik nog een fijn oud SRADje om op te rijden ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan