Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

En bingo, achterrem nu ook gedaan.

Achterrem schoonmaken 19k km (1).jpg


Achterrem schoonmaken 19k km (3).jpg



Was niet echt vies, maar het verschil in gevoel is onmiskenbaar.

Omdat het verslechteren van het gevoel zo geleidelijk gaat over de maanden heb je het niet echt door - hoewel ik de laatste paar weken begon te merken dat de remkracht er niet echt meer was.

Eén schoonmaakklusje later en het verschil kan niet missen - net als de voorkant. Het moment dat je de rem aanraakt is er een duidelijk voelbaar vloeiende overgang van niet naar wel remmen. Daarvoor was dat eerder knijpen en je afvragen waar ie nou begint. Nu weer perfect doseerbaar en dat zelfs al als je de motor door de tuin duwt.

Btw, die centrale asmoer heeft 250 Nm nodig om aan te draaien! Ik kreeg em alleen los door een tuinparasol stang op de stok te zetten. Anderhalve meter aan hefboom want het lukte met minder gewoon niet.
 
die centrale asmoer heeft 250 Nm nodig om aan te draaien! Ik kreeg em alleen los door een tuinparasol stang op de stok te zetten. Anderhalve meter aan hefboom want het lukte met minder gewoon niet.
250 Nm is niet misselijk! Heb je de tuinparasol-stang ook nodig gehad om de moer weer op moment vast te zetten?

PS. waarom moest het wiel er af? De remklauw reinigen/onderhouden kan toch ook met het wiel nog in de motor.
 
Rondje gereden met de jongste telg, met (nu wel) beideeen intercom setje op/in de helm. Gezellig kletsen in de zin van: he, kijk daar! En: is het nog warm genoeg?
En we hebben ook voluit liedjes gezongen. Mini-me heeft het idee dat niemand je kan horen als je in je helm zingt. Ik laat hem maar in die waan, het is eens wat anders dan navi-instructies. En als het zingen ophoudt, is het waarschijnlijk dat de terugweg moet worden ingezet. Prima het-is-nog-leuk-indicator daarmee.
 
250 Nm is niet misselijk! Heb je de tuinparasol-stang ook nodig gehad om de moer weer op moment vast te zetten?

PS. waarom moest het wiel er af? De remklauw reinigen/onderhouden kan toch ook met het wiel nog in de motor.

Ik heb een momentsleutel aangeschaft voor precies die reden. Met wielasmoeren wil ik geen risico nemen, dus een 320+ Nm aangeschaft. Was iedere cent waard, vooral de 30% korting destijds *O* Het wiel had meer kracht nodig om los te krijgen dan vast te maken. Met twee bandenwissels heb ik het verschil in prijs er al uitgehaald ten opzichte van de dealer.

Met het wiel eraf heb je veel meer ruimte om je dingetje te doen. Het laatste dat ik kan gebruiken zijn butsen op de mooie oranje velg.
 
Vandaag de remschijven en blokken gewisseld voor nieuwe op mijn Sportster. Meteen alles lekker gangbaar gemaakt en opnieuw ingevet.

Omdat de wielen er toch uit waren meteen de voorvorkpoten onder handen genomen met Belgom. Veel eer van t werk.
 
Onderhoud spullen besteld voor de Z.
BInnenkort de motor maar eens flink upgraden.
Hyperpro streetbox, stalen remleidingen en de standaard beurt dingen.
 
En last but not least: De carburatie-synchronisatie bijgesteld. Ik heb een beetje met een infrarood-thermometer gespeeld. Grappig hoe je de synchronisatie- en mengselafwijkingen bij zo'n oude zijklepper-boxer gelijk terug ziet in de cilinderkop-temperatuur.
Het lijkt net of je achterwiel scheef in de achterbrug zit. Te zien als jij op je kruk zit en de camera op de grond staat, ik vermoed recht achter de motor.
 
Het lijkt net of je achterwiel scheef in de achterbrug zit. Te zien als jij op je kruk zit en de camera op de grond staat, ik vermoed recht achter de motor.
Dat is gezichtsbedrog. Niet alleen het achterwiel, maar de hele motor staat iets scheef naar links. Ergens in een grijs verleden heeft de middenbok een optater gekregen. Het linker pootje is wat ontzet en staat iets meer naar buiten dan bedoeld. eigenlijk moet er een andere middenbok op, maar ik ben nog niet tegen een vervanger aangelopen. Geen ramp,want dit werkt ook, maar soms zie je het inderdaad.
 
En bingo, achterrem nu ook gedaan.

Bekijk bijlage 1604568

Bekijk bijlage 1604569


Was niet echt vies, maar het verschil in gevoel is onmiskenbaar.

Omdat het verslechteren van het gevoel zo geleidelijk gaat over de maanden heb je het niet echt door - hoewel ik de laatste paar weken begon te merken dat de remkracht er niet echt meer was.

Eén schoonmaakklusje later en het verschil kan niet missen - net als de voorkant. Het moment dat je de rem aanraakt is er een duidelijk voelbaar vloeiende overgang van niet naar wel remmen. Daarvoor was dat eerder knijpen en je afvragen waar ie nou begint. Nu weer perfect doseerbaar en dat zelfs al als je de motor door de tuin duwt.

Btw, die centrale asmoer heeft 250 Nm nodig om aan te draaien! Ik kreeg em alleen los door een tuinparasol stang op de stok te zetten. Anderhalve meter aan hefboom want het lukte met minder gewoon niet.

Nice.
Ik krijg van de week een nieuwe brembo rempomp erop ipv standaard Nissin, nieuwe leidingen (had al wel staal) en de klauwen gereviseerd. Dus ik ben heel erg benieuwd. :D
 

Bijlagen

  • IMG_20210307_141720.jpg
    IMG_20210307_141720.jpg
    175 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20210307_124411.jpg
    IMG_20210307_124411.jpg
    146,3 KB · Weergaven: 9
De cardan overbrengingen even bekeken gister, ziet er allemaal piekfijn uit
 

Bijlagen

  • EAB086F2-F92A-49E4-9306-42C0AB32565B.jpeg
    EAB086F2-F92A-49E4-9306-42C0AB32565B.jpeg
    191,1 KB · Weergaven: 7
  • 964CC358-97AF-4D44-8B46-C00E655B005C.jpeg
    964CC358-97AF-4D44-8B46-C00E655B005C.jpeg
    152 KB · Weergaven: 8
  • 97709AD5-B6C2-487A-B2CF-75875E010DDD.jpeg
    97709AD5-B6C2-487A-B2CF-75875E010DDD.jpeg
    195,5 KB · Weergaven: 9
  • BD16D4CE-6073-496D-945C-9A476BA863EB.jpeg
    BD16D4CE-6073-496D-945C-9A476BA863EB.jpeg
    176,6 KB · Weergaven: 9
  • 76C1230E-E77C-45A2-A6DE-6DC96E575528.jpeg
    76C1230E-E77C-45A2-A6DE-6DC96E575528.jpeg
    218,9 KB · Weergaven: 8
  • 4D290C41-9BEB-4FD8-8041-75855DFF021F.jpeg
    4D290C41-9BEB-4FD8-8041-75855DFF021F.jpeg
    230,4 KB · Weergaven: 7
Een plug onderin het blok was een beetje aan het zweten.
Had al op diverse fora uit de UK, VS en AU gezien dat dit een wel meer voorkomend issue is. Kan blijkbaar geen kwaad, maar staat altijd wat slordig in mijn ogen. Vandaag maar even losgemaakt, schoongemaakt en met wat teflontape teruggezet zoals aanbevolen op de fora.

1615220877166.png


Toen ik toch bezig was meteen maar de ali telefoonhouder gemonteerd naast de Zumo 660.
Lag al een paar maanden in de kast. Binnenkort maar eens een proefje doen met navigatie via een oude telefoon om te zien of dit een wezenlijk alternatief is t.o.v. de Zumo 660. Overstappen naar een Zumo XT kan altijd nog.
1615221405919.png


En goed voorbeeld doet volgen, zag hier vorige week mooie blinkende laarzen voorbij komen, dus dit voorbeeld maar gevolgd en met ledervet aan de gang gegaan. :+

1615221512255.png
 
Een plug onderin het blok was een beetje aan het zweten.
Had al op diverse fora uit de UK, VS en AU gezien dat dit een wel meer voorkomend issue is. Kan blijkbaar geen kwaad, maar staat altijd wat slordig in mijn ogen. Vandaag maar even losgemaakt, schoongemaakt en met wat teflontape teruggezet zoals aanbevolen op de fora.

Bekijk bijlage 1605062

Toen ik toch bezig was meteen maar de ali telefoonhouder gemonteerd naast de Zumo 660.
Lag al een paar maanden in de kast. Binnenkort maar eens een proefje doen met navigatie via een oude telefoon om te zien of dit een wezenlijk alternatief is t.o.v. de Zumo 660. Overstappen naar een Zumo XT kan altijd nog.
Bekijk bijlage 1605064

En goed voorbeeld doet volgen, zag hier vorige week mooie blinkende laarzen voorbij komen, dus dit voorbeeld maar gevolgd en met ledervet aan de gang gegaan. :+

Bekijk bijlage 1605065

Voor mij nooit meer een apart navigatiesysteem, gewoon lekker met de telefoon alles.
 
De klauwen zitten weer in elkaar. Maar waar met het uit elkaar halen de kleine zuigers een beetje vast zaten gingen die heel makkelijk in elkaar en met de grote zuigers was het nu juist omgekeerd.. nou schiet mij maar lek. Woensdag alles weer monteren en dan zien we wel hoe en of alles weer functioneert.
 
Vandaag weer eens klein onderhoud gedaan.

Starter valves gesynchroniseerd.
Snorkel verwijderd.
luchtklep filter huis uitgeschakeld in geopende toestand.
Eco-shit (pairvalves) afgedopt.

synchronisatie was al redelijk op orde, zat niet veel verschil in.
de rest van de aanpassingen heeft denk ik meer geholpen.
Rijd weer een stukje lekkerder, loopt niet meer zo aan de ketting te rukken als je gas geeft.
ook het vage gevoel dat ie zelf met het gas loopt te spelen is verdwenen.
En natuurlijk het geluid*O*stationair klinkt het nu niet zo zielig meer.
En als je gas geeft klinkt het veel lekkerder.
Het verschil tussen 8 en 16 klep mode is nu veel minder.


todo:
Bestelde afblinddopjes monteren zodat alle overbodige rommel definitief eraf kan.
En het vergeten slangetje van de tank weer aansluiten:o
 
Een plug onderin het blok was een beetje aan het zweten.
Had al op diverse fora uit de UK, VS en AU gezien dat dit een wel meer voorkomend issue is. Kan blijkbaar geen kwaad, maar staat altijd wat slordig in mijn ogen. Vandaag maar even losgemaakt, schoongemaakt en met wat teflontape teruggezet zoals aanbevolen op de fora.

Bekijk bijlage 1605062

Toen ik toch bezig was meteen maar de ali telefoonhouder gemonteerd naast de Zumo 660.
Lag al een paar maanden in de kast. Binnenkort maar eens een proefje doen met navigatie via een oude telefoon om te zien of dit een wezenlijk alternatief is t.o.v. de Zumo 660. Overstappen naar een Zumo XT kan altijd nog.
Bekijk bijlage 1605064

En goed voorbeeld doet volgen, zag hier vorige week mooie blinkende laarzen voorbij komen, dus dit voorbeeld maar gevolgd en met ledervet aan de gang gegaan. :+

Bekijk bijlage 1605065
Teflon tape is voor de loodgieters...

Kan er niet gewoon een nieuwe afdichtring of schroefdraad afdichtende loctite gebruikt worden?
 
Welke navigatie app gebruik je ?

Heb een hele tijd Sygic gebruikt. Maar Google map, kan je ook gewoon een route uitstippelen. Alleen je kan niet heel makkelijk en punt overslaan. Sygic ziet gewoon dat wanneer je vlakbij bent geweest, dat hij door moet naar het volgende punt.
 
Teflon tape is voor de loodgieters...

Kan er niet gewoon een nieuwe afdichtring of schroefdraad afdichtende loctite gebruikt worden?
Ja, kan.....zit geen ring achter, waarschijnlijk af fabriek ook van een draadafdichtend spul voorzien.
Heb t echter niet in huis. Kan wegens Covid niet "zomaar" eventjes naar een materialenzaak waar je dan ook nog eens de keuze hebt uit een heleboel verschillende versies. Maar omdat 't niks te houden heeft (is een plug die een "machining-hole" afdekt), en in principe niet meer los hoeft heb ik de keuze gemaakt voor dit.
 
Die markeringen komen niet van ons. Wij vroegen ons ook al af waarom dat was gedaan. Dit is de eerste keer dat we het doen bij deze motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan