Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Word je dan monteur zonder opleiding?
95% van het leren als monteur doe je in de praktijk, op je werk dus.
Als je bij de dealer werkt(ik heb dat ooit eens een paar maanden mogen proberen) word je niet geacht te veel na te denken, maar vooral lekker op tempo de klaargelegde onderdelen weg te schroeven.
 
Ik heb vanmiddag na werk nog even het koelvloeistof peil gecontroleerd in de vuldop (die zit onder de tank :') ) en de laadspanning gecontroleerd.
Ik had vorige week de koelvloeistof vervangen en daarna een half uurtje stationair laten draaien tot de fan een paar keer aan en uit was gegaan. Volgende dag motor uit de garage en accu plat _O- Denk dat met warme motor de laadspanning wat terug loopt want koud was het wel prima.
 
Je zoekt bepaalde specificaties idd op aan de hand van een WPHB
Dat heb ik meer geleerd toen ik met brommers bezig was.... later op school kreeg ik er ook niet veel van mee.
Maar leerde je dat dmv ervaring.
Toen ik veel met mn 2takt motor bezig was heb ik m'n kennis erover vergroot.
Standaard leer je dit niet zo op school.

Exact, je leert dingen bij zolang jezelf de tijd erin steekt of erin verdiept.
Maar tegenwoordig zoek je iets op kenteken of gaat naar een automaterialen zaak waar je dit laat doen en voila je krijgt een passend onderdeel, meer hoef je niet te weten (tenzij > zie regel 1)
Warmte graden van bougies is echt iets in de Motoren/Racerij industrie, machines die 12000 toeren per minuut draaien...voor een huis tuin keuken auto garage is dit echt niet van toepassing hoor, dit leer je idd bij zoals ik vandaag heb bijgeleerd hierover :)
 
Je zoekt bepaalde specificaties idd op aan de hand van een WPHB


Exact, je leert dingen bij zolang jezelf de tijd erin steekt of erin verdiept.
Maar tegenwoordig zoek je iets op kenteken of gaat naar een automaterialen zaak waar je dit laat doen en voila je krijgt een passend onderdeel, meer hoef je niet te weten (tenzij > zie regel 1)
Warmte graden van bougies is echt iets in de Motoren/Racerij industrie, machines die 12000 toeren per minuut draaien...voor een huis tuin keuken auto garage is dit echt niet van toepassing hoor, dit leer je idd bij zoals ik vandaag heb bijgeleerd hierover :)
En dit is precies wat er mis is met bijna alles wat van school komt tegenwoordig, zo min mogelijk eigen initiatief. -O-
 
Heb even de owners manual erbij gepakt en zitten idd verkeerde bougies in!!
horen niet de CR8EIX in te zitten! maar ook niet zoals anderen beweerden de CR9EIX... Maar de CR9EK
En nu ga ik even googlen wat nu exact de verschillen zijn tussen deze 3 bougies en waarom deze geplaatst is in mijn Motor.
Bedankt mensen elkaar scherp houden en hier leren we van:t
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    16,4 KB · Weergaven: 36
De iridium vervanger voor een cr9ek is een cr9eix, daarom haalde ik aan dat er een verkeerde in zat.

Mensen plaatsen iridium bougies als zijnde upgrade of omdat ze geen zin hebben in korte vervang intervallen. het mag er dus wel in.

Wel fijn dat je me gewoon wegschrijft als anderen :+
 
Niks aan de motor gedaan, wel olie van de persluchtcompressor vervangen. Zag er aardig grijs uit......
Altijd makkelijk opvangen die olie......NOT :(
 
Zestien liter olie milieuvriendelijk ingeleverd.
En mijn oude Li-Ion accu. 8-)
IMG20220920161245.jpg

Volgende week maar weer vier liter doen. :P
 
Bij een milieustraat ingeleverd? Met als transport een fiets? Dat heb ik nog niet eerder gezien. Grappig dat dat ook kan.
Why not ?
Doe ik zo vaak.
Precies zoals @Worldbeater , op de fiets van vrouwlief want die heeft grote fietstassen. Ik ben sneller op de fiets dan met de auto, zeker op zaterdagen, als er file staat tot op de grote kruising vlakbij de milieustraat. Heerlijk om dan op je fietsje overal langs te kunnen 8-)
 
Bij een milieustraat ingeleverd? Met als transport een fiets? Dat heb ik nog niet eerder gezien. Grappig dat dat ook kan.
Ik deed dit altijd. Helaas tijdens Corona epidemie is het alleen toegestaan om met een koekblik naar de milieustraat en nu houdt men zich vast aan deze regel. Dus in Brielle mag je alleen met met milieubelastende voertuig verschijnen om je milieubelastende afval in te leveren.8)7
 
Eerste stap van de beugel voor de telefoon houder... Als de houder geleverd is even testen, en waneer ik tevreden ben wordt ie waarschijnlijk nog gespoten.
 

Bijlagen

  • IMG_20220920_231224.jpg
    IMG_20220920_231224.jpg
    324,9 KB · Weergaven: 44
Gewassen na een rondje Twente, goor, bornerbroek, Hengelo, delden, bornerbroek, goor. Daarna lekker gewassen. 😅. Wat heerlijk is het trouwens om een usb lader te hebben op je motor, onlangs geïnstalleerd. Op mijn sw motech tanktas de telefoon en oortjes in voor navigatie en flitsmeister. Heerlijk!
 

Bijlagen

  • 62C331F1-67B7-4E52-9D49-5F5F5D8924AF.jpeg
    62C331F1-67B7-4E52-9D49-5F5F5D8924AF.jpeg
    423,1 KB · Weergaven: 48
  • 878925E0-5D8F-4525-8185-C503628E1966.jpeg
    878925E0-5D8F-4525-8185-C503628E1966.jpeg
    347,9 KB · Weergaven: 48
  • 7063848B-5D3A-4769-8B42-F993143ECED1.jpeg
    7063848B-5D3A-4769-8B42-F993143ECED1.jpeg
    336,4 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Het was geen tijd voor verse olie, maar bij twijfel doen!
Ketting gesmeerd, beter uitgelijnd met laser en de hele motor een beetje nagelopen.

Volgende week op Assen en Zandvoort rijden. :)
DSC_4695.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan