Wat hoor je wel en niet met oordopjes

M.Fazer

Rookie
11 jul 2019
3
4
Hoi allemaal,

Mij is door verschillende mensen (waaronder mijn instructeur) aangeraden op oordoppen te kopen ter gehoorbescherming. Nu heb ik een systeemhelm gekocht en nu begrijp ik enigzins waarom, al had ik na al die verhalen toch wat erger verwacht:). Ik wil graag weten wat je nog wel en niet meer hoort als je deze in hebt, en wat jullie ervaringen hiermee zijn, of rijd je misschien liever zonder?
 
Poeh, ik wil niet eens meer zonder rijden.
Je hoort veel minder windruis als je b.v. de racedoppen gebruikt van Alpine*
Ja, je hoort ook moeilijk stemmen en minder je uitlaat, maar het is veel fijner en rustiger rijden met doppen in
 
Laatst bewerkt:
Als je vaak zonder gehoorbescherming rijdt krijg je lawaaidoofheid.
Er zijn vele soorten oordopjes, met goede dopjes hoor je nog wel de motor lopen, ook met een stille uitlaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Vooral windruis wordt weggefilterd. Je hoort het natuurlijk nog wel, maar niet meer in schadelijke volumes. Uiteraard worden alle geluiden wel iets gedempt, je hebt natuurlijk iets in je oor wat er normaal niet zit, maar ik kan nog prima stemmen horen, muziek in je helm, sirene van hulpdiensten dat soort geluiden. Dan heb ik het uiteraard over doppen met filters, niet van die gele schuimpjes want die dempen alles.
 
Vooral windruis wordt weggefilterd. Je hoort het natuurlijk nog wel, maar niet meer in schadelijke volumes. Uiteraard worden alle geluiden wel iets gedempt, je hebt natuurlijk iets in je oor wat er normaal niet zit, maar ik kan nog prima stemmen horen, muziek in je helm, sirene van hulpdiensten dat soort geluiden. Dan heb ik het uiteraard over doppen met filters, niet van die gele schuimpjes want die dempen alles.

Zelfs met die gele dopjes hoor je alles nog, maar gedempter. En dat is precies de bedoeling.

Mijn otoplastieken liggen klaar bij Motorkledingcenter, dus binnenkort ga ik wel upgraden :)
 
Eigenlijk hoor je alles gewoon, alleen veel gedempter. En dat is prettig voor met name de windruis.
Zelfde ervaring hier, ik gebruik schuimpjes om weg te werpen.
De oordopjes met filters heb ik al meerdere malen geprobeerd maar ze dempen oftwel niet genoeg of ze komen uit mijn gehoorgang na een tijdje rijden.
 
Ik heb deze, de zwarte draag ik met korte ritjes en de rode met langere ritten. De rode dempen iets meer.

Je hoort alle geluiden nog, maar je hoort het, zoals de rest ook zegt, gedempter. Voor een paar uur gaat het goed, maar volgend jaar ga ik ze toch maar eens op maat laten maken denk
1409456
 
Zelfs met die gele dopjes hoor je alles nog, maar gedempter. En dat is precies de bedoeling.

Klopt, maar die schuimpjes dempen alle geluiden even veel, doppen met filters zijn er voor gemaakt om bepaalde frequenties te dempen (zoals windruis) en andere juist niet of minder.
 
Als ik zonder oordoppen rij hoor ik mijzelf niet eens denken :')
Mensen die praten hoor ik niet, ze moeten maar schreeuwen tegen mij. Gebruik alpine dopjes zoals hierboven :)
Auto's, vrachtwagens en sirenes hoor ik wel nog perfect.
 
Als ik zonder oordoppen rij hoor ik mijzelf niet eens denken :')
Mensen die praten hoor ik niet, ze moeten maar schreeuwen tegen mij. Gebruik alpine dopjes zoals hierboven :)
Auto's, vrachtwagens en sirenes hoor ik wel nog perfect.
Ja, maar ook die hoor je wel wat gedempt, je motorgeluid ook.

Als ik nu alleen in de stad moet zijn, 5 minuutjes rijden doe ik soms uit gemak even geen dopjes in. Dan klinkt zelfs de standaard demper ineens hard :')
 

Ik heb ze gisteren in de kliko gegooid. Wat een waardeloze doppen. Ze zitten niet lekker, je moet ze heel diep duwen om geen last te hebben dat het uitstekende deel de binnenzijde van je helm raakt. Vervolgens krijg je ze niet meer uit. Bestel ik er een "handig" koortje bij, maar als je die wilt gebruiken om de pluggen uit je oor te trekken, trek je gewoon het koord los. Vervolgens heb je een pincet nodig om die doppen uit je oren te krijgen. Op snelheid (>80km/u) ontstaat er een gebulder in mijn helm. Met de standaard gele 3M schuimpjes hoor ik daar helemaal niets van. Maar met de Alpine wordt het gebulder ONGEFILTERD doorgelaten. Na een kwartier ben ik gewoon doof. Slechtste investering ooit!!

Via mijn werk kreeg ik een paar Moldex 7700 schuimpjes. Die zijn veeeel zachter dan die gele van 3M, maar dempen net zo goed. Ik kan ze rustig een hele dag dragen, zonder last of irritatie te krijgen. Ik kan er zelfs 's nachts mee slapen. Eén paar kun je ook zonder problemen een hele dag meerdere keren gebruiken, en ze zijn makkelijk schoon te maken.

Heb een doos van 200 paar gekocht:
bol.com | Moldex Gehoorbescherming Pura Fit 7700

7700-ear-plug-1.jpg
 
Ik gebruik de gele schuimpjes.
Door mijn werk aan boord van schepen mis ik al een hoop hoge tonen .
Vroeger werd er niet opgelet en liep je zo de machine kamer in zonder doppen.
Gelukkig zijn er nu wel goede gehoor beschermers , gebruik ze dan ook.
Als je gehoor beschadigd dit komt echt nooit meer terug.
 
Ik heb ze gisteren in de kliko gegooid. Wat een waardeloze doppen. Ze zitten niet lekker, je moet ze heel diep duwen om geen last te hebben dat het uitstekende deel de binnenzijde van je helm raakt. Vervolgens krijg je ze niet meer uit. Bestel ik er een "handig" koortje bij, maar als je die wilt gebruiken om de pluggen uit je oor te trekken, trek je gewoon het koord los. Vervolgens heb je een pincet nodig om die doppen uit je oren te krijgen. Op snelheid (>80km/u) ontstaat er een gebulder in mijn helm. Met de standaard gele 3M schuimpjes hoor ik daar helemaal niets van. Maar met de Alpine wordt het gebulder ONGEFILTERD doorgelaten. Na een kwartier ben ik gewoon doof. Slechtste investering ooit!!

Via mijn werk kreeg ik een paar Moldex 7700 schuimpjes. Die zijn veeeel zachter dan die gele van 3M, maar dempen net zo goed. Ik kan ze rustig een hele dag dragen, zonder last of irritatie te krijgen. Ik kan er zelfs 's nachts mee slapen. Eén paar kun je ook zonder problemen een hele dag meerdere keren gebruiken, en ze zijn makkelijk schoon te maken.

Heb een doos van 200 paar gekocht:
bol.com | Moldex Gehoorbescherming Pura Fit 7700

Bekijk bijlage 1409463

Ik herken me daar totaal niet in, bij mij zitten ze juist lekker en passen goed. Ik moet ze er ook redelijk ver induwen, maar ik krijg ze er wel makkelijk uit. Wij hebben thuis een doos van Howard Leight staan, ongeveer dezelfde schuimpjes die ik af en toe gebruik als ik mijn pa help. Maar voor de motor blijf ik de alpinestars fijn vinden.
 
Mijn ervaring met onmetelijk veel verschillende soorten oordopjes (van ultragoedkope bulk tot een setje van 50 euro): Ze werken allemaal hetzelfde zonder al te veel verschil. Daarmee bedoel ik dat je nog steeds alles hoort, alleen gedempt. Ik geloof niet in filters die enkel bv. de windruis wegnemen, ik merk alleszins geen enkel verschil, enkel in de sterkte van de demping.

Maar je hoort alles dus prima, maar minder luid en dus niet meer schadelijk. Ik koop 3M oordopjes (de schuimpjes). Per 250 paar voor 40 euro. Daar kom ik enkele jaren mee toe (ik heb ze enkel in met snelweg).

9200000051577432.jpg
 
Ik heb ze gisteren in de kliko gegooid. Wat een waardeloze doppen. Ze zitten niet lekker, je moet ze heel diep duwen om geen last te hebben dat het uitstekende deel de binnenzijde van je helm raakt. Vervolgens krijg je ze niet meer uit. Bestel ik er een "handig" koortje bij, maar als je die wilt gebruiken om de pluggen uit je oor te trekken, trek je gewoon het koord los. Vervolgens heb je een pincet nodig om die doppen uit je oren te krijgen. Op snelheid (>80km/u) ontstaat er een gebulder in mijn helm. Met de standaard gele 3M schuimpjes hoor ik daar helemaal niets van. Maar met de Alpine wordt het gebulder ONGEFILTERD doorgelaten. Na een kwartier ben ik gewoon doof. Slechtste investering ooit!!

Via mijn werk kreeg ik een paar Moldex 7700 schuimpjes. Die zijn veeeel zachter dan die gele van 3M, maar dempen net zo goed. Ik kan ze rustig een hele dag dragen, zonder last of irritatie te krijgen. Ik kan er zelfs 's nachts mee slapen. Eén paar kun je ook zonder problemen een hele dag meerdere keren gebruiken, en ze zijn makkelijk schoon te maken.

Heb een doos van 200 paar gekocht:
bol.com | Moldex Gehoorbescherming Pura Fit 7700

Bekijk bijlage 1409463
Ik kan me helemaal aansluiten bij dit verhaal. Ik heb de pinlock oordoppen, alpine en de noizezz geprobeerd. Allemaal niet passend in mijn oren en dus niet tot nauwelijks filtering.

Ik gebruik nu de EAR soft FX oordoppen. Het is even 'oefenen' met indoen, maar dit gaat nu vlekkeloos en ik rij nooit meer zonder. Ik had dit echt eerder moeten doen. Ook met cardo werkt het goed. Ja het dempt alles, maar alles wat mij betreft op een juist level. Ik heb ook net 200 stuks besteld
 
Ìk gebruik ook de Alpine oordopjes, vind het zelf erg fijn. Het is alleen even afwachten of ze goed in jou oren passen. Dit geld net als met de gewone in-ear 'koptelefoon oordoppen'. Bij de meeste past het, maar bij een flink deel ook niet.
De alpine filteren bij mij al het windgeruis weg, hoor wel het verkeer om mij heen. Zonder helm versta ik iedereen nog prima, met helm word dat wel lastiger.
Heb ook op maar gespoten oordoppen laten maken, deze verwacht ik deze week te ontvangen.
Dit heb ik ook voor concerten gedaan, daarvoor geld het zelfde, alle heftige tonen zijn weg, de rest klinkt beter in evenwicht. En bij concerten/in een kroeg kan ik met die oordoppen eindelijk mensen verstaan. Zonder heb ik enorm veel moeite met het onderscheiden van stemmen tussen de ruis.

Helaas heb ik in de eerste weken wel al gehoor schade opgelopen lijkt het. De uitlaat op mijn motor maakte bij bepaalde toeren een hele nare toon die mijn oren niet waarderen. Met een lichte piep als gevolg. Heb nog een beetje hoop dat dit weg gaat trekken maar vrees van niet :-( Heb ook de uitlaat maar vervangen, stom ding ;-)
 
Schuimpjes & pluutjes gaan bij mij vrij snel irriteren. Ik heb bij MotoPort een setje op maat laten maken en daar heb ik nu al een paar jaar plezier van. Ik kan ze zonder problemen een hele dag in houden.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik gewoon met de goedkoopste optie begin. Nu rijd ik nog niet zo vaak op de snelweg maar zelfs op provinciale wegen kan het soms aardig wat lawaai veroorzaken. Ik hoop dat ik nog wel het kleine beetje geluid dat mijn motor maakt meekrijg:+
 
idd goedkoop beginnen, en kijken wat het beste werkt.

wel een tip: vermijd die goedkope setjes in plastic zakjes, tenzij je een bakje o.i.d. hebt om ze in te doen.
die zakjes zit je gewoon nodeloos te kl*ten bij t opbergen.
omdat oor-olie ook ´vuil´ aantrekt, kan het handig zijn om zoiets als dit te hebben:

s-l300.jpg


blijven de doppen schoon, en kun je ze na de rit gewoon in je motorjas laten zitten...
 
Zelfs als ik met oordoppen in en m'n helm op het tankstation binnen loop om af te rekenen kan ik degene achter de kassa nog prima verstaan. Afhankelijk van wat voor doppen je hebt krijg je wel 'n beetje occlusie (dus ga je je eigen stem een stuk harder horen), maar dat went ook wel.

Maar ja, als je lang genoeg snelweg rijdt zonder doppen ga je vanzelf ook een stuk meer horen... :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan