Wat houdt dit vonnis precies in???

Duccie

MF veteraan
23 jul 2006
17.991
17
Huissen
Vorig jaar juni ben ik flink onderste boven gereden door een onoplettende koekblikker -O-

Na 3 weken ziekenhuis en 3 weken revalidatiecentrum ben ik er nog goed vanaf gekomen :Y

Heb alle nog een blijvende beperking in mijn linker arm/pols,maar kan gelukkig nog wel motorrijden *O* *O* *O* *O*

Nu moest de bestuurder van het koekblik voorkomen en daar heb ik vandaag de uitslag van gekregen :Y

Hij is veroordeeld tot een geldboete van 400 euro te vervangen door 8 dagen hechtenis.

Tevens is er een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren.

Wat houd deze laatste zin precies in????
 
Tevens is er een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren.

Wat houd deze laatste zin precies in????

Dat houdt in dat als hij binnen 2 jaar weer iets doms of achterlijks doet in het verkeer hij 4 maanden geen motorrijtuig mag besturen.
 
als hij binnen 2 jaar weer iets soortgelijks doet hij 4 maanden geen voertuig mag besturen
 
precies wat het zegt ..........

maar dat betekend dat hij gewoon mag rijden nu.
alleen met die verstande, dat bij een soortgelijke overtreding direct 4 maanden zijn rijbewijs zal worden ingenomen. en dit gedurende een periode van 2 jaar.

na die 2 jaar, zal die straf hem niet meer boven het hoofd hangen.
wel een strafblad waar deze aantekening opstaat, en daar wordt altijd naar gekeken bij een nieuwe veroordeling.
 
hey man,

verdorie, erg zeg.

de uitspraak wil zeggen dat hij 4 maanden niet mag rijden als hij binnen 2 jaar weer een ernstige overtreding begaat (sneller dan 30km/h te hard, rijden onder invloed, veroorzaken van een ongeval) enzovoort.

je weet toch dat als je blijvend letstel hebt en daardoor schade lijdt, je dat kan verhalen op die bestuurder (lees: zijn verzekeraar)? Ook smartengeld is toewijsbaar, maar daar is de Nederlandse wet altijd voorzichtig mee.
 
Ik kon m'n ogen niet geloven. Is dat alles? En jij dan? Je zit gvd met blijvend letsel :?
 
Er bestaat geen straf die zwaar genoeg is in de ogen van het slachtoffer en gepast genoeg is voor de dader. Wat ze ook zeggen. Het is iets dat zo is.
 
"flink onderste boven gereden door een onoplettende koekblikker"

zegt voor mij wel genoeg imo ;)

Mjah ... door onoplettendheid is niet hetzelfde als door bewust handelen. Je gaat mij niet wijs maken dat jij nog nooit door onoplettendheid een situatie veroorzaakt hebt die met een fractie van een seconde verschil wel eens heel anders had kunnen aflopen (tenzij je je rijbewijs pas nét hebt én nog maar een paar 100 Km. zelfstandig hebt mogen rijden).
 
Hij moet een boete betalen van €400,- of meneer moet 8 dagen in hechtenis volbrengen.
Voorwaardelijk houdt in dat een straf wordt uitgesproken, maar deze pas bij de volgende (zware / identieke) overtreding toegepast wordt.
 
Wie geeft het juiste antwoord?
brickwallgraffitigeneracd2.jpg
 
iedereen heeft tot nu toe hetzelfde antwoord gegeven :P
:+
Als ik het goed begrijp zit de clou in het 'voorwaardelijk'.
De voorwaarde zit in de termijn van twee jaar.
Was het 'onvoorwaardelijk' geweest dan was hij direct voor de duur van 4 maanden zijn rijbewijs kwijt geweest.
Correct me if I'm wrong....
 
Laatst bewerkt:
Voor dat blijvende letsel zou ik een goede letseladvocaat inschakelen. Ga niet te snel akkoord met een schikking voor een lullig bedrag. Als de advocaat zijn geld waard is kun je daar (afhankelijk van de blijvende beperking) veel meer uithalen dan wat de verzekering van de tegenpartij gaat aanbieden. Wel een kwestie van lange adem.
Maar ik zou het hier zeker niet bij laten zitten. Als jij blijvende schade overhoudt en er geen zaak van maakt komt de tegenpartij (lees zijn verzekeringsmaatschappij) er makkelijk vanaf

Zaken die meespelen: Moet je geopereerd worden? Wat zijn de gevolgen op termijn van de beperking? Heb je nog het volle gebruik maar alleen minder kracht van de arm of ben je behoorlijk beperkt in de bewegingsvrijheid van de arm/pols. etc. etc.


Dit heeft niks met "amerikaanse" claimcultuur te maken maar alles met rechtvaardigheid.
 
Vorig jaar juni ben ik flink onderste boven gereden door een onoplettende koekblikker -O-

Na 3 weken ziekenhuis en 3 weken revalidatiecentrum ben ik er nog goed vanaf gekomen :Y

Heb alle nog een blijvende beperking in mijn linker arm/pols,maar kan gelukkig nog wel motorrijden *O* *O* *O* *O*

Nu moest de bestuurder van het koekblik voorkomen en daar heb ik vandaag de uitslag van gekregen :Y

Hij is veroordeeld tot een geldboete van 400 euro te vervangen door 8 dagen hechtenis.

Tevens is er een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren.

Wat houd deze laatste zin precies in????
De man moet, 400 euro boete betalen of als hij dat weigert, 8 dagen zitten.
Tevens heeft hij een proeftijd van 2 jaar. veroorzaakt hij binnen deze periode weer een ongeval waaraan hij schuldig is dan is hij sowieso zijn rijbewijs 4 maanden kwijt en ws zullen daar gelijk nog een paar maanden bij komen.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat blijvende letsel zou ik een goede letseladvocaat inschakelen. Ga niet te snel akkoord met een schikking voor een lullig bedrag. Als de advocaat zijn geld waard is kun je daar (afhankelijk van de blijvende beperking) veel meer uithalen dan wat de verzekering van de tegenpartij gaat aanbieden. Wel een kwestie van lange adem.
Maar ik zou het hier zeker niet bij laten zitten. Als jij blijvende schade overhoudt en er geen zaak van maakt komt de tegenpartij (lees zijn verzekeringsmaatschappij) er makkelijk vanaf

Zaken die meespelen: Moet je geopereerd worden? Wat zijn de gevolgen op termijn van de beperking? Heb je nog het volle gebruik maar alleen minder kracht van de arm of ben je behoorlijk beperkt in de bewegingsvrijheid van de arm/pols. etc. etc.


Dit heeft niks met "amerikaanse" claimcultuur te maken maar alles met rechtvaardigheid.

Ik vind dat de topicstarter zelf eerst maar moet beslissen wat hij wil. Natuurlijk, hij moet weten dat er onder bepaalde omstandigheden gronden zijn waarop hij zijn schade in rekening kan brengen. Maar om dat aan te wakkeren, daar ben ik heel erg tegen. Soms worden mensen ongelukkiger door de strijd die ze aangegaan zijn zonder het echt te willen dan de situatie waar ze in zitten.
Ook vind ik oprecht dat het claimen niks met rechtvaardigheid of zelfs maar het rechtvaardigheidsgevoel te maken heeft. Het is een kwestie die afkomstig is uit een gebeurtenis en ik heb niet gelezen dat de automobilist er op uit was. Wél is het zo dat als er schade is, deze voor vergoeding in aanmerking behoort te komen.
Ik kan het heel erg respecteren als iemand die iets overkomen is gewoon doorleeft zonder te klagen of mekkeren. Shit happens 2 all of us. Je bent pas echt slachtoffer als je een ongelukkige gebeurtenis je eigen leven laat domineren.
 
Dank je wel allemaal voor jullie reacties :Y

Moet eerlijk zeggen dat ik had gehoopt dat ie nu al voor 4 maanden niet mocht rijden maar helaas komt ie er met een geldboete van 400 euro vanaf -O- -O-
 
Ik vind dat de topicstarter zelf eerst maar moet beslissen wat hij wil. Natuurlijk, hij moet weten dat er onder bepaalde omstandigheden gronden zijn waarop hij zijn schade in rekening kan brengen. Maar om dat aan te wakkeren, daar ben ik heel erg tegen. Soms worden mensen ongelukkiger door de strijd die ze aangegaan zijn zonder het echt te willen dan de situatie waar ze in zitten.
Ook vind ik oprecht dat het claimen niks met rechtvaardigheid of zelfs maar het rechtvaardigheidsgevoel te maken heeft. Het is een kwestie die afkomstig is uit een gebeurtenis en ik heb niet gelezen dat de automobilist er op uit was. Wél is het zo dat als er schade is, deze voor vergoeding in aanmerking behoort te komen.
Ik kan het heel erg respecteren als iemand die iets overkomen is gewoon doorleeft zonder te klagen of mekkeren. Shit happens 2 all of us. Je bent pas echt slachtoffer als je een ongelukkige gebeurtenis je eigen leven laat domineren.

Ik heb idd al een letselschade bureau in handen genomen die de boel van begin af aan aan het regelen is :Y en ik moet zeggen die lui doen goed hun werk heb al een hoop onkosten vergoed gekregen.

Maar de hoofdzakelijke blijvende letselschade zal nog wel ff duren voor dat ik het vergoed krijg :Y ga me echt niet uit laten kopen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan