Wat is beter? Eerst je Autorijb. of je Motorrijb.?

Dit snap ikDit niet :? Verklaar je nader (als je daar zin in hebt enzo)
Ik heb wel zin :)

Ik bedoel dat in dit soort topics de meesten hier elkaar overschreeuwen in hoe goed 'wij' motorrijders kunnen rijden en kijken, en alle koekblikkers blind achter het stuur zitten. Ik heb een paar meetings meegereden en zie daar meer fout gaan dan een dagje snelweg in de auto. Bijna elke meeting heeft wel een valpartij, ik heb er al eens een topic over geopend.
 
Ik heb wel zin :)

Ik bedoel dat in dit soort topics de meesten hier elkaar overschreeuwen in hoe goed 'wij' motorrijders kunnen rijden en kijken, en alle koekblikkers blind achter het stuur zitten. Ik heb een paar meetings meegereden en zie daar meer fout gaan dan een dagje snelweg in de auto. Bijna elke meeting heeft wel een valpartij, ik heb er al eens een topic over geopend.
In groepsverband motor rijden is niet iets wat je even doet. Tips hiervoor kunnen voor sommige idd goed van pas komen (tip 1: houdt je lijn, dus geen plotselinge bewegingen).
Dit staat los van een individuele rit, waarbij je dus eerder last hebt van auto's dan van motoren.
Het feit dat automobilisten eerder zijn afgeleid maakt ze niet minder inzichtvol maar maken hierdoor wel eerder brokken, en tja...als ze daarbij een motorrijder rammen...
 
Ik denk toch ook dat het beter is om eerst je autorijbewijs te halen. Puur omdat je dan op een eenvoudigere manier om je heen leert kijken en leert anticiperen op het overig verkeer.

Toch kan ik me voorstellen dat je eerst je motorrijbewijs wilt halen. Want ik heb het rijbewijs sinds gisteren. Enven een motor geleend. En echt.... zo'n 2-wieler is veel leuker :)
 
Wat een berg onzin |(

Iedereen zit hier zichzelf altijd op de borst te kloppen dat ze zo'n geweldig inzicht hebben. Nou, ga maar een keertje rijden met je mede-forumleden (op een meeting) dan zit je regelmatig met kromme tenen op je motor. Geef mij maar die automobilisten die dagelijks op en neer naar hun werk tuffen.

diezelfde automobilisten die dag in dag uit dezelfde weg rijden op 'automatische piloot en 'opeens bedenken 'oh, ben ik er al ?'
als die de weg niet eens 'opnemen', denk je dat die jou gezien hebben als ze bijv. links afslaan en jou kruisen ?

ik heb 1 keer op de moterkap gelegen van zo'n geweldige chauffeur die op automatische piloot door rood reed.'
 
'k heb alleen motor. Maar ik heb een hoop leergeld betaald op de brommer; toch dik eentiende miljoen kilometers in 10 jaar tijd. Door weer en wind.

En eigenlijk heb je op dat ding nog meer ogen rondom je hoofd nodig dan op de motor. Op de motor zit je relatief veilig op een vrij brede baan. 't is nogal een verschil: smal fietspad met een hoop onoverzichtelijke inritten. En automobilisten kijken meestal ook meteen naar de hoofdweg. Op de motor zit je daar, en word je toch echt eerder gezien. En omdat je verder links zit, zie je eerder wat.

Met de brommer ben je gewoon geen volwaardig verkeersdeelnemer, maar je moet wel tussen het andere verkeer in. Gevolg: een heleboel rare acties van andere verkeersdeelnemers.

En aangezien die pijn doen, leer je ermee omgaan. Onderuit gaan wegens grind op de weg doet ook pijn, dus dat leer je ook. Enz. Bijna hetzelfde als met een motor...
 
diezelfde automobilisten die dag in dag uit dezelfde weg rijden op 'automatische piloot en 'opeens bedenken 'oh, ben ik er al ?'
als die de weg niet eens 'opnemen', denk je dat die jou gezien hebben als ze bijv. links afslaan en jou kruisen ?

ik heb 1 keer op de moterkap gelegen van zo'n geweldige chauffeur die op automatische piloot door rood reed.'

Meerdere redenen gehad om eerst motor RBW te halen
deze die genoemd word is de "verstandigste" daarvan
Een motor berijden vraagt constant aandacht, de weg voor een motor is nooit
hetzelfde

Ik rijd al jaren mee met anderen en als ik dan zie hoe "suf" ze zich door de rest
van het verkeer banen begin ik gewoon bang te worden
Iedere automobilist zit in z'n "eigen wereld" de enige manier waarop ze zich van
de echte wereld daar omheen bewust worden is als ze met 120 km/u met het raampje
openrijden, die veilige luchtbel staat dan ineens open
(Even voor de goede orde: Dit is een overdreven analyse, dit betekent niet dat ik
iedere automobilist als hersenloze bloedzak zie)

Daarbij kan ik bij mij geen auto parkeren,.. ik woon niet in het centrum, maar
iedereen heeft hier 2 auto's: 19 huizen in de straat... 19 parkeerplaatsen! |(

En wat is er nou gaver? })
 
Dan vraag ik me af: Hoe weet je dat? :?
Ik geloof wel dat een motorrijdende automobilist beter rekening houd met andere motoren, maar niet dat motorrijders beter rijden dan automobilisten. Kijken is wel eenvoudiger op een motor dan in een auto.
 
Ik geloof wel dat een motorrijdende automobilist beter rekening houd met andere motoren, maar niet dat motorrijders beter rijden dan automobilisten.
Volgens mij bedoelen ze dat ook, ze posten het alleen anders. Ben het trouwens met je eens. :)
 
waarom zou je een auto willen?


als je eerst motor rijdt leer je defensief rijden, wegdek lezen en goed uit je doppen kijken.
je hebt immers veel te verliezen dus kijk je wel uit.

het is bewezen dat als je in een auto stapt je IQ met dertig punten daalt, dan leer je niet zoveel meer bij.
 
Opzich moet het niet veel uitmaken, maar met de drukte in het verkeer tegenwoordig, en ook het feit dat autorijbewijs handig is voor je werk, zou ik eerst voor B gaan. Door kilometers te maken leer je snel inschatten wat een fietser, auto of wie dan ook iets gaan doen. In geval van dat het mis gaat, heb je dan altijd nog de kreukelzone.

Nu je je motorrijbewijs hebt, is me enige advies: Maak veel kilomters. Zowel met mijn B als mijn A heb ik erg veel kilometers gemaakt meteen na behalen van me rijbewijs (4 weken naar me B gehaald te hebben, 1800 kilometer heen en terug naar oostenrijk, om en om met me vader, en me motorrijbewijs heb ik nu sinds 7 Juli 2004, en nu al een 5000+km gereden)
 
maakt volgens mij niets ui:, iedereen zei " je moet eerst je autorijbewijs halen dat is beter!" ik moest dus kiezen waar ik mijn beperkte budget aan moest besteden, een autorijbewijs (en een klein autotje) of een motorrijbewijs (en een klein motortje)

die keuze was voor mij niet zo erg moeilijk MOTORRIJBEWIJS natuurlijk :P
met 0,0 verkeerservaring(behalve de fiets) ging ik lessen en binnen 18 lessen en 1,5 maand had ik mijn rijbewijs in een keer!

dus ik denk dat het feitelijk niet zo veel uit maakt...........maar dat is mijn mening
 
Eerst B en dan A is voor bange poeperts.

A is je leven, dus die moet je hebben. B is een stuk gereedschap dat je nodig hebt in je leven voor sommige dingen.
 
Eerst motor, en pas 5 jaar later voor het koekblik (had ik nodig voor een baan, 2 maanden gereden en toen de auto weer ingeleverd :P ).

Nooit spijt van gehad dat ik eerst voor A ging :)
 
Eerst B en dan A is voor bange poeperts.

A is je leven, dus die moet je hebben. B is een stuk gereedschap dat je nodig hebt in je leven voor sommige dingen.

Generaliseren is ook een kunst zie ik wel B|

Heb eerst me B gehaald en later pas me A. En wel omdat ik de rijopleiding voor dat B(eigenlijk gelijk C dus) gratis aangeboden kreeg van me baas. En ja...Dan kan ik vast niet bij me baas aankomen dat ie maar moet w88 tot ik eerst me A'tje heb. :P
 
Ik heb mijn motor rijbewijs eerst gehaald toen ik net 18 was, dit omdat er voor de auto geen snelcursus op korte termijn beschikbaar was en ik wel vervoer wilde hebben. En ik moet zeggen het was volgens mij een goede keus, want heb zowel motor als auto in 1x gehaald.
Dus ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt.
 
Generaliseren is ook een kunst zie ik wel B|

Heb eerst me B gehaald en later pas me A. En wel omdat ik de rijopleiding voor dat B(eigenlijk gelijk C dus) gratis aangeboden kreeg van me baas. En ja...Dan kan ik vast niet bij me baas aankomen dat ie maar moet w88 tot ik eerst me A'tje heb. :P

Lees het nog eens. Jij had dat gereedschap blijkbaar nodig voor je aan het leven kon beginnen.
 
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien oud nieuws. Ik heb eerst m'n A gehaald omdat motorrijden toch wel heel wat leuker leek dan autorijden. Heel m'n familie en vriendenkring verklaarde me voor gek, want autorijden is toch zoooooooooo veeeeeeeeeeeeeel handiger. Hmm, ja oke, maar is het ook LEUKER! Geen reactie meer............
Motorrijden is dus moeilijker dan autorijden. Kijken is zeer belangrijk, evenals de plaats op de weg. Verder is het gevoel van balans zeer belangrijk.
Toen ik eindelijk na 5 jaar motorrijden mijn B ging halen ( was net op m'n plaat gegaan en dacht, bekijk het maar :X ), was dit heel gemakkelijk. Enige wat ik nog moest leren was het "formaat" van de auto. Voor de rest was het appeltje eitje, en zelf een btje saai, zo langzaam ging alles. Dus 10 lessen was genoeg om mij te laten slagen. Voor de motor moest ik 2x op :X .
Dus mijn ervaring is: eerst motor en dan auto. Dit alleen als je motorrijden echt leuk lijkt en dan de praktische kant van de auto kunt missen.
 
Mijn vriend zijn instructeur (KNMV) :} (later ook de mijne) heeft mij verzocht eerst mijn auto rijbewijs te halen voordat ik aan mijn motorrijbewijs zou beginnen niet alleen vanwegen de verkeersveiligheid maar ook voor je portomonee want vertelde hij mij het ongeveer 5 lessen a 1,5 uur zou schelen als ik mijn B al had.

Zo gezegd zo gedaan in 1 jaar tijd mijn A en B gehaald 8-)

Tip; voor de gene die nog het A-atje moeten halen; diezelfde instructeur vertelde mij ook dat als je ervaring had op een schakelbrommer je zo al 2 lessen a 1,5 uur minder nodig hebt :9
 
Ik geloof wel dat een motorrijdende automobilist beter rekening houd met andere motoren, maar niet dat motorrijders beter rijden dan automobilisten. Kijken is wel eenvoudiger op een motor dan in een auto.
Kweenie, als ik mezelf naga, ben ik wel een stuk beter gaan kijken en anticiperen sinds ik op de motor rij. Ik denk wel dat ik beter ben gaan rijden, iig.
 
Ik had hier ook ooit een topic over gestart, en ik had toen toch besloten om eerst met mijn autorijbewijs te beginnen, en dan ergens in maart, in het zonnetje weer, te beginnen met motorlessen. Want in de winter heb je toch niks aan je moto.. (toch? :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan