Wat is beter? Eerst je Autorijb. of je Motorrijb.?

Kawa chickie

MF'er
16 dec 2003
182
0
Ik vraag mijzelf wel es af of ik nu beter eerst mijn
autorijbewijs had kunnen doen, of dat het nix uitmaakt
welk rijbewijs je eerst haalt?
Wat vinden/denken jullie?

Toen ik met mijn rijlessen ongeveer een jaar geleden
begon voor Motor, wist ik echt 0,0 van de verkeersregels
en begon dus ook met totaal 0 qua inzicht in het verkeer.

Nu ben ik n paar x opgegaan voor mijn motorrijbewijs en nu weet ik
eindelijk hoe alles werkt .. DENK IK. :9
Ik denk zelf dat als je instructeur ingrepen geeft, dat je dan sneller leert
en dan praat je ook meer over alles, nu hoorde ik alleen "WAT DOE JE" door
me oor geschreeuwd =]

Gr Kawa Chick
 
het voordeel van eerst een autorbw is dat je reeds wat verkeersinzicht en ervaring hebt alvorens je jezelf op twee kwetsbare wielen in het dagelijks verkeer stort. In de auto rij je ergens tegen, je hebt een deuk, vult een schadeformulier in en klaar. Met de motor gaat het iets pijnlijker worden meestal '(
En foutjes horen er nou eenmaal bij, zo leer je het pas echt ;)



[me]Viccie is nog steeds blij dat ie een aantal foutjes met de auto heeft gemaakt en niet met de motor :X [/me]
 
technisch gezien is motorrijden toch wel wat moeilijker dan autorijden, als je al vertrouwt bent met het verkeer en je hoeft je geen zorgen over dat je de regels nog niet helemaal kent etc. is dat denk ik wel zo makkelijk, kan je je helemaal op het motorrijden concentreren :P
 
Toen ik motorrijles nam had ik geen autorijbewijs.
Voor ik motorrijles mocht nemen moest ik eerst de theorie halen.
Vorig jaar heb ik mijn autorijbewijs gehaald (8 jaar na behalen van motorrijbewijs en aparte theorie voor moeten halen).
Volgens mij maakt het niet uit welk rijbewijs je als eerste haalt.
 
Ik had er idd niet aan willen denken dat ik sommige ingrepen die ik heb gekregen met lessen in de auto met motorrijden nodig zou hebben gehad. Lijkt me een pijnlijke ervaring geweest op sommige rotondes en gevaarlijke kruispunten.
 
ligt er ook aan of je echt 0,0 ervaring hebt of een beetje hebt aangekloot met brommertjes vind ik...
ik had brommer en scooter ervaring en daarmee mijn motorrijbewijs gehaald.
wel met 10 verplichte autorijlessen, anders wilde mijn instructeur er niet aan beginnen. Dan kon ik met de auto leren invoegen op de snelweg en leren grote rotondes rijden.
overigens in 1 keer geslaagd voor motor, met 10 autorijlessen en 19 motorrijlessen. (auto heb ik dus nog niet)

grtz, MacReal :)
 
Het is beter eerst je A te halen nmm. Ik ben een jaar na haleb van A met B begonnen maar zag daar tov motorrijden zo weinig heil in dat ik gestopt was, dan maar geen B. En da's na 20 jaar nog steeds niet anders.
Wie weet hoeveel motorpret ik zou hebben misgelopen wanneer ik het andersom had gedaan :]
 
Ik vind het grote voordeel van eerst een autorijbewijs hebben (en dus ook daadwerkelijk met de auto rijden) dat je een beter inzicht hebt in wat een koekblikbestuurder ziet in z'n spiegels ed., zodat je beter kan inschatten hoe/waar je moet rijden om zichtbaar te zijn of makkelijker "gevaarlijke" situaties kan inschatten (bv wanneer de zon laag staat en achter je schijnt, ziet een wagen die tegenover je staat je wel eens moeilijk).
 
Het voordeel van eerst je autorijbewijs halen is ook dat de instructeur bij foutjes wat makkelijker ingrijpt dan als je voor het eerst op de motor zit.

ALs je motorrijbewijs na het autopapiertje haalt, dan weet je al alles van verkeersregels en dingen waar je verkeerstechnisch op moet letten dus heb je veel minder snel een ingreep nodig.

En motorijbewijs halen duurt dan ook een paar lesjes korter natuurlijk.... :)
 
Eerst autorijbewijs. Met een auto kan je niet vallen, heb je geen evenwicht nodig, ben je minder kwetsbaar en gaat wat langzamer.
 
volgens mij maakt het geen bal uit.
heb je eerst motor, dan duurt motor wat langer en is auto een stukje cake.
heb je eerst auto, dan duurt de auto wat langer en is de motor een plakje cake.

verschillen:

eerst motor, LEER je kijken, wat je na autorijden meteen afleert eigenlijk. autorijders kijken TOT (en met) hun examen in de spiegels en daarna niet meer.

een motorrijder heeft over het algemeen een beter verkeersinzicht dan een automobilist en dat is niet alleen omdat ie hoger zit.

een motorrijder leert defensiever rijden dan een automobilist, de motorrijder heeft allen zijn botten als kreukelzone, terwijl de automobilist wordt "geleerd" te pushen , zeker bij rotondes en sommige verkeerspleinen.

Dus ik denk zelfs dat een motorrijder een betere automobilist wordt en een automoblist niet perse een betere motorrijder.
 
....
Dus ik denk zelfs dat een motorrijder een betere automobilist wordt en een automoblist niet perse een betere motorrijder.

Ja, mee eens denk ik wel. Toch leer je autorijden ongedwongener dan motorrijden. Een foutje boeit bij autorijden niet echt, die instructeur grijpt wel in...

En om nou motor te leren rijden als je 18 bent....en 25kw moet rijden..... :(
 
Waarom niet tegelijk?

Haal je autorijbewijs en onmiddelijk daarna je motorrijbewijs.
Das het beste.
 
Waarom niet tegelijk?

Haal je autorijbewijs en onmiddelijk daarna je motorrijbewijs.
Das het beste.
Heb het net zo gedaan, binnen 5 maand auto (11 lessen)en motor (9 lessen) gehaald.
Het duurde wel 3 motoren voordat ik mijn eerste auto kocht.

en van dat kijken klopt idd, een motorrijdendeautomobilist schat het verkeer beter in dan een niet motorrijdende over het algemeen, en let op andere dingen.
 
Gezien de risico's denk ik dat het beter is om eerst met de auto de weg op te gaan. Een foutje met een motor kan veel slechter aflopen door de onervarendheid alleen. Wel vind ik dat de meeste motorrijders een (veel) beter inzicht hebben op de wegen. Zal wel iets met die kreukelzone ten lengte van je tenen te maken hebben... :+

Ik heb zelf eerst 3 jaar mijn B gehad voordat ik aan mijn A begon.
 
En om eerlijk te zijn...alle near misses (door onervarenheid) die ik in deze eerste twee jaar dat ik auto rijd heb gehad...zou ik niet met de motor willen meegemaakt hebben. Denk wel dat ik minstens 1 keer op de grond gestoken had.
 
Ik ben blij dat eer ik met een motor leerde rijden er al zowat een half miljoen autokilometers op zitten had in alle landen van europa in alle mogelijk denkbare omstandigheden. Kon ik dan mijn aandacht wat meer toespitsen op het beheersen van de motor zelf terwijl mijn tijdens dat half miljoen km aangeleerde verkeersinzicht het verkeer en de wegsituatie instinctmatig in de gaten had.

Simpel gezegd: meer autokilometers = meer verkeersinzicht = veiliger
Weet je tevens ook hoe een automobilist zich gedraagt en kun je beter inschatten welke conflicten tsn motoren en autos bestaan. Omgekeerd: automobilisten die tevens motorrijder zijn rijden anders en veiliger en met meer aandacht voor andere motards ....
 
auto eerst lijkt mij ook beter.

voertuigbeheersing is makkelijker zodat je jezelf meer en beter op het verkeer kan richten, waardoor de leercurve van je verkeersinzicht (want no offense, maar die bezit je dan nog niet echt) stijler kan zijn. autorijden is bovendien een stuk vergevingsgezinder en veiliger dan motorrijden.
 
Ik zie hier alle argumenten om eerst auto te gaan rijden al staan, ben ik het ook mee eens. Heb het nl. ook zo gedaan en beviel prima, motor in 15 lessen gehaald.

Verders vond ik het ook handiger om eerst de auto te halen omdat je daar direct al meer mee kan ('regenrijden', boodschappen, werken). De motor vond ik daardoor bijzaak. Vraag jezelf dus af; ben ik een die-hard in spe? (dus een die altijd alles op de motor gaat doen).
 
Vraag jezelf dus af; ben ik een die-hard in spe? (dus een die altijd alles op de motor gaat doen)

Woord omhoog...en dat zijn der niet zoveel.

Zeker in de winter kan je soms niet anders. 50 kilometer verder ff iets gaan oppikken wat niet in een rugzak past...kan je met de trein gaan.
 
volgens mij maakt het geen bal uit.
heb je eerst motor, dan duurt motor wat langer en is auto een stukje cake.
heb je eerst auto, dan duurt de auto wat langer en is de motor een plakje cake.

verschillen:

eerst motor, LEER je kijken, wat je na autorijden meteen afleert eigenlijk. autorijders kijken TOT (en met) hun examen in de spiegels en daarna niet meer.

een motorrijder heeft over het algemeen een beter verkeersinzicht dan een automobilist en dat is niet alleen omdat ie hoger zit.

een motorrijder leert defensiever rijden dan een automobilist, de motorrijder heeft allen zijn botten als kreukelzone, terwijl de automobilist wordt "geleerd" te pushen , zeker bij rotondes en sommige verkeerspleinen.

Dus ik denk zelfs dat een motorrijder een betere automobilist wordt en een automoblist niet perse een betere motorrijder.
Wat een berg onzin |(

Iedereen zit hier zichzelf altijd op de borst te kloppen dat ze zo'n geweldig inzicht hebben. Nou, ga maar een keertje rijden met je mede-forumleden (op een meeting) dan zit je regelmatig met kromme tenen op je motor. Geef mij maar die automobilisten die dagelijks op en neer naar hun werk tuffen.
 
eerst motor, LEER je kijken, wat je na autorijden meteen afleert eigenlijk. autorijders kijken TOT (en met) hun examen in de spiegels en daarna niet meer.

een motorrijder heeft over het algemeen een beter verkeersinzicht dan een automobilist en dat is niet alleen omdat ie hoger zit.

een motorrijder leert defensiever rijden dan een automobilist, de motorrijder heeft allen zijn botten als kreukelzone, terwijl de automobilist wordt "geleerd" te pushen , zeker bij rotondes en sommige verkeerspleinen.

Dit snap ik

Iedereen zit hier zichzelf altijd op de borst te kloppen dat ze zo'n geweldig inzicht hebben. Nou, ga maar een keertje rijden met je mede-forumleden (op een meeting) dan zit je regelmatig met kromme tenen op je motor. Geef mij maar die automobilisten die dagelijks op en neer naar hun werk tuffen.

Dit niet :? Verklaar je nader (als je daar zin in hebt enzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan