Wat is de beste accu?

Baas Bakx

MF'er
11 nov 2021
40
16
Ulvenhout
Hallo,

Ik ben alweer toe aan een nieuwe accu voor mijn Harley.
3 jaar oud en kapot.

Omstandigheden:
Harley FLH 1977. Oude beestje dus, start dus niet bij de eerste vonk en is wat zwaarder rond te krijgen.
Rijdt weinig, 4 keer per maand.
Motor staat in een onverwarmde garage.
Heb hem nooit aan de druppellader gehad, maar vaak als ik hem nodig heb hang ik hem tevoren soms een nacht aan de lader.

Wat de beste accu is voor deze situatie is wellicht moeilijk te zeggen. Maar wat zijn goede accu's voor wat zwaardere ouder motoren en wat zijn slechtere accu's?
Misschien is er wel een vergelijking gedaan al, maar die ken ik niet.

Alvast bedankt
Jeroen
 
Lithium is wel temperatuurgevoelig. Met paar graden boven nul had de Shido al moeite de startmotor rond te krijgen in mijn CB500. Met een Motobatt (vaak iets meer startvermogen dan origineel) maakte het weinig uit hoe koud het was, ook met -5 was starten geen probleem. Lithium ontlaad alleen lang niet zo snel bij stilstand dus ideaal voor het gros van de motorrijders, en is ook een paar kilo lichter. :)
 
Het is vooral belangrijk dat je naar de startcapaciteit kijkt heb ik gemerkt bij de Harley die ik dit jaar had. Geen decompressor, dus de startmotor moet door de compressie van een gigantische cilinderinhoud heen drukken. Zoiets bijvoorbeeld (wel even checken of de afmetingen kloppen en de polen aan de goeie kant zitten):

Lithium is wel temperatuurgevoelig. Met paar graden boven nul had de Shido al moeite de startmotor rond te krijgen in mijn CB500. Met een Motobatt (vaak iets meer startvermogen dan origineel) maakte het weinig uit hoe koud het was, ook met -5 was starten geen probleem. Lithium ontlaad alleen lang niet zo snel bij stilstand dus ideaal voor het gros van de motorrijders, en is ook een paar kilo lichter. :)
Bij zo'n Harley maken die paar kilo van de accu toch niet meer uit _O-
 
Bij mijn CB was het wel weer een leuke winst naast de andere demper en middenbok delete :)

Op een Harley maakt een kilootje meer of minder idd weinig uit ja _O-
Ik ga ook voor een lithium zodra deze accu klaar is.
En voor een 520 ketting set ipv 530.
Dat scheelt ook flink in gewicht.

En 100% stikstof ipv gewone perslucht uiteraard 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Beste accu is een accu die het langste uithoudt en de motor start als je weg wilt…merk geen idee.

Ik heb een motobatt al 8 jaar ofzo in mijn motor en Yuasa hield het slechts 1.5 jaar uit. Anderen zullen tegengestelde ervaringen hebben.

Ohja, ook hier allerlei tegenovergestelde ervaringen mbt druppelladers….mijn ervaring is heel goed van een druppellader die aan mijn motobatt ‘hangt’.

en ik heb er zelfs 3 die aan verschillende accu’s hangen…

3BEE147F-11EA-420B-A4FB-AB59CC1D7588.jpeg
 
Valt nog tegen.... voor 'ons stervelingen' verwaarloosbaar.
(Lees, 300-500 gram voor een gemiddelde ketting)
Is wel roterende massa. Scheelt wel wat vermogen. Niet dat ik er de moeite voor doe, verse 525 op de CB gelegd 2,5 jaar geleden en die gaat er pas af als die versleten is. Dan misschien een 520 omdat het kan.
 
Die originele accu's van Harley zijn ook reteduur, en een Odyssey accu is kwalitatief een heel stuk beter, maar de motobatts vindt ik ook erg goed.
Oudere harley's hebben wel meer problemen als ze niet regelmatig gereden worden ..... 8-)
 
Bij mijn Aprilia Tuono's (1000cc 2 cyllinders) had ik goede ervaringen met de Motobatt accu. Net ff wat meer power.
Het lijkt mij wel beter om deze in de winter regelmatig op een druppel lader te zetten.

De Tuono was gevoelig voor een goed startrelais. Als deze "verouderd is" heb je kans dat er een overgangs weerstand ontstaat. Hierdoor zakt de spanning en gaat er een grotere stroom lopen.
Check dus de conditie van je relais.

succes met je keuze
 
Odyssey accu ,de beste accu‘s gigantische startcapaciteit,zijn niet licht,en ook wat duurder,en gaan zomaar 10 jaar mee, worden ook in het Amerikaanse leger gebruik,bij -20 C

Zo'n Odyssey zat in mijn laatste Guzzi 1100 project. Stukje kwaliteit inderdaad, waarschijnlijk zat die accu er al >10 jaar in voordat ik de motor kocht (motor gekocht uit een overlijdensinboedel en stond al een tijd stil) en nog zo fris als een hoentje. Ook een stuk kleiner dan de standaard auto-accu die Guzzi monteert.

Ik zou persoonlijk alleen niet zo snel zoveel geld uitgeven voor een nieuwe accu. Motobatt of Yuasa hebben mij ook nooit teleurgesteld.
 
Mensen dank voor jullie reacties!

Paar goede adviezen ontvangen waarvoor dank;
  • Bij de keuze is het vooral belangrijk naar de startcapaciteit te kijken.
  • Checken of de afmetingen kloppen en de polen aan de goeie kant zitten.
  • Temperatuurgevoeligheid, Lithium meer last van dan conventioneel.
  • Conditie startrelais checken. Als deze "verouderd is" heb je kans dat er een overgangsweerstand ontstaat. Hierdoor zakt de spanning en gaat er een grotere stroom lopen.
  • Een druppellader als je niet veel rijdt.
Dan de uitslag:
De Odyssey accu lijkt de beste, maar ook de duurste.

Daarna met de meeste positieve reacties de Motobatt. Als ik de specs van de Motobatt AGM MBHD12H accu bekijk dan gaat mijn voorkeur hier naar uit. Maar...

De Yuasa was niet iedereen tevreden mee.
Lithium idem ontlaad niet zo snel bij stilstand maar is wel temperatuurgevoelig.
Exide behalve ook goed verder geen beoordeling.

Toen zag ik nog een Duitse test met als beste: Intact HVT-8 accu - Accudienst.nl

Maar toen ik naar de startcapaciteit keek wist ik voldoende, de winner is: de Motobatt AGM MBHD12H

Two Wheeled Maniac bedankt!

Groet Jeroen
 
Onder het motto van "Domme vragen bestaan niet" ... Hoe kan het dat accu's van motorfietsen het sneller lijken te begeven?

Ik had 12 jaar een Golf uit 1981. Destijds bij overname een nieuw batterijtje erin gedaan en al die jaren nooit startproblemen. Ik reed voornamelijk in het weekend. Had er een Polo bij voor woon werkverkeer

Nu heb ik een TDM850. Dezelfde manier van gebruik (weekend vehikel) en mijn Yuasa is schijndood.

Geeft 12 volt op de meter, maar duikt bij belasting onder de 10v.

TDM staat binnen in de stalling. Niet verwarmd, maar het wordt niet kouder dan 15 graden oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan