Wat is de betere keuze?

imi_tatie

Die hard MF'er
31 aug 2007
703
49
Mooiste dorp in de Bollenstreek
Voor komend seizoen heb ik nu 6 circuitdagen gepland staan. In plaats van mijn Multistrada 1200 hiervoor te gebruiken ben ik op zoek naar een circuitmotor van Italiaanse makelij en natuurlijk een lekkere 2-cilinder.

Ik heb nu 2 opties op het oog die binnen mijn budget passen, maar twijfel welke te nemen.
Ben zelf ook 2 meter/105 kg, dus het moet wel een beetje motor zijn.

Ik twijfel tussen:
Aprilia RSV 1000 R factory uit 2006. Standaard kuip is aangepast(verlichting afgeplakt e.d.) voorvering verzwaard, quickshifter, tuning e.d.
Ducati 848 met gereviseerd evo blok. Volledig circuit klaar met circuitkuip, snelgas, quickshifter, omgekeerd schakelen en ga zo maar door.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Duc maar weet niet of deze motor te klein is voor mij en met het 848 blok wel genoeg uitdaging blijft geven. En de Aprilia is ook wel heel gaaf.

Wat zouden jullie adviseren?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211231-165702_Facebook.jpg
    Screenshot_20211231-165702_Facebook.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 35
  • Screenshot_20211231-165504_Facebook.jpg
    Screenshot_20211231-165504_Facebook.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 34
Niet lullig bedoeld, maar volgens mij ben je te groot en te zwaar voor de 848.
 
Komt weer zo'n cliche.... maar ben je al eens gaan zitten op beide motoren? Hoef je nog niet eens voor te rijden. Als het echt niet past ben je er zo achter, zitten en kruip maar eens achter het kuipje. En 20 minuten circuitsessies op een motor die ECHT niet past is wel een dingetje. Je kunt de ergonomie van elke fiets heus wel een eind aanpassen zodat het beter gaat werken voor jou, hoe mooi die motor is boeit helemaal niet is mijn ervaring tijdens 20 minuten circuit ;) dan moet ik echt ergens anders op letten anders is het mooie er ook echt snel vanaf.

Deze plaatjes komen van motorcycle ergonomics beetje primitief, maar je snapt het idee vast. En ik ga er even van uit dat je de motoren ook herkent.
1641237737201.png
1641237869934.png

Succes met kiezen,

Later,

Loek
 
Ik heb op beide motoren wel eens gezeten, maar niet op gereden en dat is wel een tijdje geleden.
Vandaar ook mijn vraag of er andere lengte-gehandicapten zijn zoals is.

Duidelijke website trouwens, ga ik een verder op kijken.
 
Ik heb op beide motoren wel eens gezeten, maar niet op gereden en dat is wel een tijdje geleden.
Vandaar ook mijn vraag of er andere lengte-gehandicapten zijn zoals is.

Duidelijke website trouwens, ga ik een verder op kijken.
Ik ben 1,92, dus duidelijk minder lengte-gehandicapt dan jij bent _O- En ik heb stiekem gewoon m'n hele motor op maat gemaakt;) dus als het dan niet past ben je echt een aardappel). Op straat zit ik op een SV650, die gaat zonder aanpassingen echt niet fatsoendelijk functioneren op circuit.
1641245773692.png

Het gaat dan vooral om de positie van de voetsteunen, die moeten echt een eind naar achter. En dat zal voor jou ook wel het geval zijn. Als je met je kont zover mogelijk achterop het zadel gaat zitten (wat in jouw geval op circuit zeker nodig gaat zijn) werkt de bediening van schakelpedaal en achterrem vaak echt slecht.
 
Heb een vriend die 2.06m lang is en circuit dagen met een 848 rijdt en aan de dcr deelneemt.
Wil je met deze uitspraak geen keuze opdringen. Lees boven staande posts nog eens goed door.
 
Ik zou voor de rsv factory gaan als ze in dezefde prijsklasse vallen.
Je heb dan gelijk knappe veringcomponenten ; Ohlins
Je hebt dan de lichte oz wielen
Het vermogen zal ongeveer hetzelfde zijn +/_ 125 pk op het achterwiel
Heel veel 2e hands onderdelen voor weinig.
De blokken zijn bombproof

Maar ja, ik rijd al 20 jaar Aprilia dus wellicht kijk ik door een roze bril 😉
 
Komt weer zo'n cliche.... maar ben je al eens gaan zitten op beide motoren? Hoef je nog niet eens voor te rijden. Als het echt niet past ben je er zo achter, zitten en kruip maar eens achter het kuipje. En 20 minuten circuitsessies op een motor die ECHT niet past is wel een dingetje. Je kunt de ergonomie van elke fiets heus wel een eind aanpassen zodat het beter gaat werken voor jou, hoe mooi die motor is boeit helemaal niet is mijn ervaring tijdens 20 minuten circuit ;) dan moet ik echt ergens anders op letten anders is het mooie er ook echt snel vanaf.

Deze plaatjes komen van motorcycle ergonomics beetje primitief, maar je snapt het idee vast. En ik ga er even van uit dat je de motoren ook herkent.
Bekijk bijlage 1711741Bekijk bijlage 1711743
Succes met kiezen,

Later,

Loek
Die website suggereert dat de rug niet kan buigen.
 
Die website suggereert dat de rug niet kan buigen.
Heb je helemaal gelijk in. En die kont zit ook niet achterop het zadel terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.... ik zei ook dat het een beetje primitief was. Passen in het echt moet toch.
 
Ik zou voor de rsv factory gaan als ze in dezefde prijsklasse vallen.
Je heb dan gelijk knappe veringcomponenten ; Ohlins
Je hebt dan de lichte oz wielen
Het vermogen zal ongeveer hetzelfde zijn +/_ 125 pk op het achterwiel
Heel veel 2e hands onderdelen voor weinig.
De blokken zijn bombproof

Maar ja, ik rijd al 20 jaar Aprilia dus wellicht kijk ik door een roze bril 😉
Ja, is ook echt een prachtige motor.
 
Ik ben toch gezwicht voor de charme van de Ducati 848.

Ik heb nu een 6-tal dagen gepland en ben op zoek naar goede banden die geschikt zijn voor ons kikkerlandje.
ik heb geen extra set velgen (kan ik niet vinden) en daarom moeten de banden ook goed zijn om ook in de regen te rijden.
Ik heb ook nog geen bandenwarmers maar dat lijkt mij voor dit seizoen ook nog niet nodig. Zo snel ga ik nog niet.

Ik lees in het circuitbanden topic goede verhalen over Pirelli Rosso Corsa 2 en Bridgestone s22.

Wat adviseren jullie?

Hieronder nog een paar plaatjes van mijn aanwinst.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211231-165504_Facebook.jpg
    Screenshot_20211231-165504_Facebook.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 23
  • Screenshot_20211231-082737_Facebook.jpg
    Screenshot_20211231-082737_Facebook.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 24
  • Screenshot_20211231-165558_Facebook.jpg
    Screenshot_20211231-165558_Facebook.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 22
Mooie brommer :) :Y
Ik heb ook nog geen bandenwarmers maar dat lijkt mij voor dit seizoen ook nog niet nodig. Zo snel ga ik nog niet.
Dat je niet snel genoeg bent is geen (goed) argument om geen bandenwarmers te nemen ;)
Je verminderd het aantal warmte cycli, het is wat makkelijker op de goede spanning te vinden en je kan meteen pits uit gaan met die banaan. Koude band opwarmen tijdens het rijden levert vrij veel "extra" slijtage op.
M.a.w.: een setje warmers heb je op een gegeven moment terug verdiend in minder slijtage :)
Ik lees in het circuitbanden topic goede verhalen over Pirelli Rosso Corsa 2 en Bridgestone s22.
Beide zijn prima.
Persoonlijk ervaring met de Rosso Corsa & Rosso Corsa 2; beide dik prima.
 
Mooie brommer :) :Y

Dat je niet snel genoeg bent is geen (goed) argument om geen bandenwarmers te nemen ;)
Je verminderd het aantal warmte cycli, het is wat makkelijker op de goede spanning te vinden en je kan meteen pits uit gaan met die banaan. Koude band opwarmen tijdens het rijden levert vrij veel "extra" slijtage op.
M.a.w.: een setje warmers heb je op een gegeven moment terug verdiend in minder slijtage :)

Dus jij zou toch bandenwarmers adviseren bij gebruik van de Rosso Corsa? Ik had begrepen dat de warmte cycli niet speelde bij straatbanden?
 
Dus jij zou toch bandenwarmers adviseren bij gebruik van de Rosso Corsa?
Ja hoor, doe ik ook :)
Ik had begrepen dat de warmte cycli niet speelde bij straatbanden?
Bijna :P Het speelt wel, maar in (veel) mindere mate.
Met straatbanden geldt dit argument dan wat minder, maar de andere net zo goed :)
Gewoon eens kijken of je ergens een keer een net 2e hands setje op de kop kan tikken..
 
Komt weer zo'n cliche.... maar ben je al eens gaan zitten op beide motoren? Hoef je nog niet eens voor te rijden. Als het echt niet past ben je er zo achter, zitten en kruip maar eens achter het kuipje. En 20 minuten circuitsessies op een motor die ECHT niet past is wel een dingetje.

De enige motor wat mij met m'n gezonde Hollandse welvaart killerbody :X zou passen is een Boss Hoss..... _O-
Het is elke sessie 20 minuten piepen en kraken en de dag erop de tol betalen om dat lijf van me achter dat ruitje te krijgen en op de motor lekker te laten bewegen en glijden..

Maar een bak met plezier en een glimlach dat ik heb...
Gefeliciteerd met de Duc en maak er ook een hoop plezier mee! ✌️
 
Terug
Bovenaan Onderaan