Wat is de definitie van een file????

Vanaf wanneer is het een file?

  • Onder de 20 km/u, zoals de diender zegt

    Stemmen: 1 3,4%
  • Onder de 40 km/u, zie de gedragscode

    Stemmen: 10 34,5%
  • Onder de 60 km/u

    Stemmen: 5 17,2%
  • Altijd, die koekblikken moet je inhalen wanneer je kan

    Stemmen: 13 44,8%

  • Totaal aantal stemmers
    29
:^ :^ :^ Dat was een hele overwinning, van dat "gedogen" afkomen, komt ie er weer mee terug! |(



;)

:^ Maar toch...zijn blijkbaar nog steeds onduidelijkheden, als zelfs de diender de gedragscode/regelgeving tegenspreekt. :X

Dusse...zie voor mezelf het nut er wel van in....nu nog 'wheelies' met de civic oefenen en ik kan voortaan ook met het koekblik tussen de files door 8-)
 
http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

OK, hier staat het wel heel specifiek voor motoren uitgelegd.
Kan me voorstellen dat het voor auto's theoretisch zou gelden.
Praktisch lijkt het me niet echt...

Goed stuk, lijkt op die gedragscode die ik kreeg....met één verschil: hier staat geen definitie van een file i.c.m. snelheid.

En om on-topic te blijven: de vraag is niet of het gedoogd wordt, maar vanaf welke snelheid/omstandigheden je van een file spreekt zodat je er daadwerkelijk tussendoor kan......
 
Goed stuk, lijkt op die gedragscode die ik kreeg....met één verschil: hier staat geen definitie van een file i.c.m. snelheid.

En om on-topic te blijven: de vraag is niet of het gedoogd wordt, maar vanaf welke snelheid/omstandigheden je van een file spreekt zodat je er daadwerkelijk tussendoor kan......


Wat denk je nou zelf dorpsgenoot.... :?


Je mag maximaal met 40km per uur tussen de file passeren en met een snelheidsverschil van 10km.
 
[me]Voronwë is voor postbus 51 spotjes waarin duidelijk wordt uitgelegd dat het 'filerijden' toegestaan is, en dat je dan ook ruimte maakt.
[/me]


Ieder beetje voertuigprogramma besteed aandacht aan al die nieuwe strepen op de weg, maar iets filerijden?????
 
Een van die lui hoeft je maar te snijden als je met 40 kilometer verschil aan komt en je mag enkele maanden revalideren van je verbrijzelde rechterbeen..om maar wat te noemen.

Liever 3 maand revalideren, dan 3 jaar de cel in wegens poging tot doodslag... O-)

Maar ik rij elke dag over de A10, nooit problemen gehad...
 
Toevallig ben ik gisteren op de A10-Zuid aangehouden en beboet door de KLPD. Ik reed 70 door een file heen die rond de 40 reed op een stuk waar het matrixbord "50" aangaf.

De agent zei dat ik te hard reed, en ik gaf hem geen ongelijk. Ik moet hiervoor 47 euro betalen, want ik reed (na correctie) 13 kilometer te hard. Wat hij mij ook vertelde en daar schrok ik wel van.

Je mag door een stilstaande file maar maximaal met 10 kilometer verschil passeren. En ook langzaamrijdend verkeer mag je inhalen met 10 kilometer verschil. Als het verkeer 50 gaat moet je in de file gaan rijden. In de wet staat niks geschreven over inhalen over dezelfde rijbaan, en dit mag ook. Want als er twee motoren naast elkaar rijden op een rijbaan, kunnen zijn elkaar makkelijk inhalen..

Wat NIET mag is rechts inhalen !! Dus dat doe je als je op meest linkse rijbaan een auto aan de binnenkant inhaald. En DIT is gedoogd. Hierbovenop komt er nog een artikel.. het bekende artikel 5. Dit houd dat als je een gevaar op de weg kan worden gezien. In andere woorden 110 kilometer per uur door een file gaan die 80 rijd... Zoals ik wel eens wil doen als ik thuis wil zijn voor de bui doorbreekt.


Als je samen op een rijbaan rijdt kun je niet inhalen dit is passeren en dat mag gewoon.
 
Toevallig ben ik gisteren op de A10-Zuid aangehouden en beboet door de KLPD. Ik reed 70 door een file heen die rond de 40 reed op een stuk waar het matrixbord "50" aangaf.

De agent zei dat ik te hard reed, en ik gaf hem geen ongelijk. Ik moet hiervoor 47 euro betalen, want ik reed (na correctie) 13 kilometer te hard. Wat hij mij ook vertelde en daar schrok ik wel van.

Je mag door een stilstaande file maar maximaal met 10 kilometer verschil passeren. En ook langzaamrijdend verkeer mag je inhalen met 10 kilometer verschil. Als het verkeer 50 gaat moet je in de file gaan rijden. In de wet staat niks geschreven over inhalen over dezelfde rijbaan, en dit mag ook. Want als er twee motoren naast elkaar rijden op een rijbaan, kunnen zijn elkaar makkelijk inhalen..

Wat NIET mag is rechts inhalen !! Dus dat doe je als je op meest linkse rijbaan een auto aan de binnenkant inhaald. En DIT is gedoogd. Hierbovenop komt er nog een artikel.. het bekende artikel 5. Dit houd dat als je een gevaar op de weg kan worden gezien. In andere woorden 110 kilometer per uur door een file gaan die 80 rijd... Zoals ik wel eens wil doen als ik thuis wil zijn voor de bui doorbreekt.

De KLPD-er was erg vriendelijk en wees me -natuurlijk- op de gevaren van te hard door de file heenrijden. Ik heb het zelf al eens meegemaakt toen ik naar Zandvoort reed.. Iemand kon het niet hebben dat ik wel door kon rijden, en smeet zijn deur open.. Er zijn gewoon een paar mensen die iedere dag in de file staan, al dan niet op weg naar de zon in een auto vol kinderen, die een sportmotor met een leren berijder als aggresief ervaren.

Een van die lui hoeft je maar te snijden als je met 40 kilometer verschil aan komt en je mag enkele maanden revalideren van je verbrijzelde rechterbeen..om maar wat te noemen.

Als ik een bekeuring krijg (ook al is die terecht) ben ik meestal niet zo positief over die agent als dat jij dat bent. |(
 
Wat denk je nou zelf dorpsgenoot.... :?


Je mag maximaal met 40km per uur tussen de file passeren en met een snelheidsverschil van 10km.

Jouw definitie....volgens de agent dus met max. 30 p/u door de file (10 km verschil, file als t langzamer dan 20 rijdt) en volgens de gedragscode max. 50 p/u (opnieuw 10 km verschil, file onder de 40 p/u)....gelukkig staan er in ons dorp zelden files. ;)

Hou na alle reacties voor mezelf maar de gedragscode als leidraad....en natuurlijk gezond verstand, want regels zijn leuk maar de situaties die je onderweg tegenkomt bepalen uiteindelijk wat de meest verstandige (en veilige) keus is....

Misschien weer wat cliche-discussies opgelaaid, blijkbaar toch nuttig om weer eens naar voren te brengen. ;)
 
Toevallig ben ik gisteren op de A10-Zuid aangehouden en beboet door de KLPD. Ik reed 70 door een file heen die rond de 40 reed op een stuk waar het matrixbord "50" aangaf.

De agent zei dat ik te hard reed, en ik gaf hem geen ongelijk. Ik moet hiervoor 47 euro betalen, want ik reed (na correctie) 13 kilometer te hard. Wat hij mij ook vertelde en daar schrok ik wel van.

Je mag door een stilstaande file maar maximaal met 10 kilometer verschil passeren. En ook langzaamrijdend verkeer mag je inhalen met 10 kilometer verschil. Als het verkeer 50 gaat moet je in de file gaan rijden. In de wet staat niks geschreven over inhalen over dezelfde rijbaan, en dit mag ook. Want als er twee motoren naast elkaar rijden op een rijbaan, kunnen zijn elkaar makkelijk inhalen..

Wat NIET mag is rechts inhalen !! Dus dat doe je als je op meest linkse rijbaan een auto aan de binnenkant inhaald. En DIT is gedoogd. Hierbovenop komt er nog een artikel.. het bekende artikel 5. Dit houd dat als je een gevaar op de weg kan worden gezien. In andere woorden 110 kilometer per uur door een file gaan die 80 rijd... Zoals ik wel eens wil doen als ik thuis wil zijn voor de bui doorbreekt.

De KLPD-er was erg vriendelijk en wees me -natuurlijk- op de gevaren van te hard door de file heenrijden. Ik heb het zelf al eens meegemaakt toen ik naar Zandvoort reed.. Iemand kon het niet hebben dat ik wel door kon rijden, en smeet zijn deur open.. Er zijn gewoon een paar mensen die iedere dag in de file staan, al dan niet op weg naar de zon in een auto vol kinderen, die een sportmotor met een leren berijder als aggresief ervaren.

Een van die lui hoeft je maar te snijden als je met 40 kilometer verschil aan komt en je mag enkele maanden revalideren van je verbrijzelde rechterbeen..om maar wat te noemen.

Maar: in de praktijk blijkt dat de auto's links van je meer ruimte geven
dan de auto's op de rechterbaan.
En dus, zul je met filerijden vaker in de linkerbaan rijden dan in de rechterbaan.
Tsja, of dat nou gedoogd wordt.... Lijkt me gewoon een praktische toepassing.
 
Toevallig ben ik gisteren op de A10-Zuid aangehouden en beboet door de KLPD. Ik reed 70 door een file heen die rond de 40 reed op een stuk waar het matrixbord "50" aangaf.

De agent zei dat ik te hard reed, en ik gaf hem geen ongelijk. Ik moet hiervoor 47 euro betalen, want ik reed (na correctie) 13 kilometer te hard. Wat hij mij ook vertelde en daar schrok ik wel van.

Je mag door een stilstaande file maar maximaal met 10 kilometer verschil passeren. En ook langzaamrijdend verkeer mag je inhalen met 10 kilometer verschil. Als het verkeer 50 gaat moet je in de file gaan rijden. In de wet staat niks geschreven over inhalen over dezelfde rijbaan, en dit mag ook. Want als er twee motoren naast elkaar rijden op een rijbaan, kunnen zijn elkaar makkelijk inhalen..

Wat NIET mag is rechts inhalen !! Dus dat doe je als je op meest linkse rijbaan een auto aan de binnenkant inhaald. En DIT is gedoogd. Hierbovenop komt er nog een artikel.. het bekende artikel 5. Dit houd dat als je een gevaar op de weg kan worden gezien. In andere woorden 110 kilometer per uur door een file gaan die 80 rijd... Zoals ik wel eens wil doen als ik thuis wil zijn voor de bui doorbreekt.

De KLPD-er was erg vriendelijk en wees me -natuurlijk- op de gevaren van te hard door de file heenrijden. Ik heb het zelf al eens meegemaakt toen ik naar Zandvoort reed.. Iemand kon het niet hebben dat ik wel door kon rijden, en smeet zijn deur open.. Er zijn gewoon een paar mensen die iedere dag in de file staan, al dan niet op weg naar de zon in een auto vol kinderen, die een sportmotor met een leren berijder als aggresief ervaren.

Een van die lui hoeft je maar te snijden als je met 40 kilometer verschil aan komt en je mag enkele maanden revalideren van je verbrijzelde rechterbeen..om maar wat te noemen.
Weer een agent die opnieuw naar school mag:
Uit RVV 1990

§ 3. Files
Artikel 13.

1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Dus aan deze agent:
full
 
Een file is:

-een lange rij stilstaande of langzaam rijdende auto's op de snelweg, zie file (verkeer) (uitspraak: fiele )
-een bij elkaar horende verzameling bytes op een computer, zie bestand (computer) (uitspraak: fajl )
 
Wat NIET mag is rechts inhalen !! Dus dat doe je als je op meest linkse rijbaan een auto aan de binnenkant inhaald. En DIT is gedoogd. Hierbovenop komt er nog een artikel.. het bekende artikel 5. Dit houd dat als je een gevaar op de weg kan worden gezien. In andere woorden 110 kilometer per uur door een file gaan die 80 rijd... Zoals ik wel eens wil doen als ik thuis wil zijn voor de bui doorbreekt.

De KLPD-er was erg vriendelijk en wees me -natuurlijk- op de gevaren van te hard door de file heenrijden. Ik heb het zelf al eens meegemaakt toen ik naar Zandvoort reed.. Iemand kon het niet hebben dat ik wel door kon rijden, en smeet zijn deur open.. Er zijn gewoon een paar mensen die iedere dag in de file staan, al dan niet op weg naar de zon in een auto vol kinderen, die een sportmotor met een leren berijder als aggresief ervaren.
Wat een onzin... Een file mag je zoiezo altijd rechts inhalen... |(

Edit: Eerst hele topic lezen... Dat had Kofferrek ook al gemeld. :z
 
Volgens de agent dus met max. 30 p/u door de file (10 km verschil, file als t langzamer dan 20 rijdt) en volgens de gedragscode max. 50 p/u (opnieuw 10 km verschil, file onder de 40 p/u)....gelukkig staan er in ons dorp zelden files. ;)



Maximaal 40km agenten weten soms ook niet alles. En als ze 20 rijden mag jij dus maar 30 etc etc..... ;)

Het is eigenlijk heel simpel....
 
Maximaal 40km agenten weten soms ook niet alles. En als ze 20 rijden mag jij dus maar 30 etc etc..... ;)

Het is eigenlijk heel simpel....

Nee hoor, snelheids verschil is niet vast te meten, dus zul je in de praktijk alleen staande gehouden worden indien je snelheid hoger is dan 50 km/u.

(wat mij al 2 keer gebeurd is)

De juut gaat dan in je blinde hoek op de vluchtstrook rijden om je snelheid te meten. Mijn rechterspiegel staat tegenwoordig als ik door de file rijdt dan ook op die blinde hoek afgesteld B|
 
Nee hoor, snelheids verschil is niet vast te meten, dus zul je in de praktijk alleen staande gehouden worden indien je snelheid hoger is dan 50 km/u.

(wat mij al 2 keer gebeurd is)

De juut gaat dan in je blinde hoek op de vluchtstrook rijden om je snelheid te meten. Mijn rechterspiegel staat tegenwoordig als ik door de file rijdt dan ook op die blinde hoek afgesteld B|


Ja, ze houden je dus aan als je snelheid hoger is dan 50km pu, maar dan moet je dus gewoon maximaal 40km per uur rijden is er niks aan de hand... :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan