Wat is de grootste maat achterband voor diversion

r--star

MF'er
24 jun 2011
30
0
Haloooa allemaal,

Ben nog steeds bezig met wat kleine veranderingen en nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het volgende:

Wat is de grootste maat achterband die op een diversion velg kan?

Ben al aan t struinen maar kan tot dusver niet bijster veel verzinnen.
Er ligt nu overigens een 160 band onder maar dit oogt toch wat klein en zou liever wat groter gaan.
Als dit mogelijk is uiteraard.

Thanks alvast!
 
Je kan hooguit naar een breedte van 170 gaan.
Houdt er rekening mee dat een band door de warmte uitzet, dus ook breder wordt.
Waarom wil je een bredere band?
Voor de looks?
Het zal niet beter rijden, een bredere band doet graag " een stapje opzij" over richels of geplakte strepen.
Het zal het weggedrag van je motor niet verbeteren.
 
Een grotere maat gaat misschien wel passen, maar je band wordt dan volgens mij eerder boller dan echt breder, want je velg heeft gewoon een bepaalde breedte (die bedoeld is voor 160). De rijeigenschappen zullen er niet op vooruit gaan in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Ok das duidelijk.
Uiteraard voor de looks, hard rij ik er toch niet mee.
Zal ik het heel erg voelen als de achterband groter is?
Snap wel dat die in de bocht wat minder lekker ligt maar over het algemeen moet die toch wel gewoon normaal rijden neem ik aan.
Denk je dat het mogelijk is om een 180 eronder te gooien.
De velg is ook niet bijzonder groot natuurlijk of kan dit er gewoon tussen gewurmd worden?
 
Niet doen. De motor gaat een stuk achteruit in wendbaarheid en wegligging.
Daarnaast, omdat de velg te smal is, gaat de band boller staan waardoor er juist minder rubber op de weg komt.

En geloof me, er is niemand die onderweg zegt: kijk die stoere gozer eens op een Div met een vette 180 achterband.......
Hooguit zullen kenners zeggen: kijk die sukkel op die Div met een veel te brede achterband.....
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal 170 is dus de max wat ik eigenlijk wel kan gaan.
Schiet ook niet op als ik geen touch met het asfalt heb in ieder geval en het moet ook veilig blijven.

Ach zolang ik het mooi vind maakt het niet uit wat andere zeggen.
Het is uiteindelijk ook geen diversion achterkantje meer, maar meer iets met veel ruimte :)
Vandaar de gedachte met de bredere achterband.


Thanks voor het meedenken!
 
Je kan hooguit naar een breedte van 170 gaan.
Houdt er rekening mee dat een band door de warmte uitzet, dus ook breder wordt.

Whahaha lolbroek _O-

Het lineaire uitzettingscoëfficient van rubber is iets van 7 micrometer per meter lengte per graad temperatuurverschil.

Bij 100 graden verschil is dat dus 700 micrometer.

Uitgaande van een 170er band is de uitzetting dan 700x0.17=119micrometer=0.119mm

Dat betekend dus dat de band per kant <0.06mm uit zet.

Ja dat ga je écht merken tijdens een rit, geheid dat je band na een paar stoplichtsprintjes kneitervast tussen de achterbrug zit _O- _O- _O- _O-
 
de maat van de band is afh van de velg breedte.

hier is meestal wat ruimte in betreffende de keuzes
de ruimte (indien breder) moet er ook zijn tussen de achterbrug)

bij een bredere achterband moet je meer moeite doen om de band de bocht in te leggen

wat is de velg breedte (staat op de velg bijv 5.5 J x 17)
 
Whahaha lolbroek _O-

Het lineaire uitzettingscoëfficient van rubber is iets van 7 micrometer per meter lengte per graad temperatuurverschil.

Bij 100 graden verschil is dat dus 700 micrometer.

Uitgaande van een 170er band is de uitzetting dan 700x0.17=119micrometer=0.119mm

Dat betekend dus dat de band per kant <0.06mm uit zet.

Ja dat ga je écht merken tijdens een rit, geheid dat je band na een paar stoplichtsprintjes kneitervast tussen de achterbrug zit _O- _O- _O- _O-


Gezien bij een Virago waarin ook een bredere band was gemonteerd.
Liep niet aan na montage.
Na een rit wel.
Dus lach mij maar uit.
 
Gezien bij een Virago waarin ook een bredere band was gemonteerd.
Liep niet aan na montage.
Na een rit wel.
Dus lach mij maar uit.
Gaarne, want rubber zet inderdaad niet noemenswaardig uit als het opwarmt. Is prima dat er iets met die virago is gebeurd waardoor het begon aan te lopen, maar liever niet teveel van dat soort dingen op een forum zetten want voor je het weet gaan mensen het geloven -O-
 
Gaarne, want rubber zet inderdaad niet noemenswaardig uit als het opwarmt. Is prima dat er iets met die virago is gebeurd waardoor het begon aan te lopen, maar liever niet teveel van dat soort dingen op een forum zetten want voor je het weet gaan mensen het geloven -O-

Bepaal jij dat?
Het is zojuist wetenschappelijk/deskundig uitgelegd dat een band niet zoveel uit kan zetten.
Daar is het een forum voor, hier kan je discussies voeren waar we wat van kunnen leren.

Juist goed dat ik het verkeerd heb en iemand anders netjes onderbouwt waarom.
 
Bepaal jij dat?
Het is zojuist wetenschappelijk/deskundig uitgelegd dat een band niet zoveel uit kan zetten.
Daar is het een forum voor, hier kan je discussies voeren waar we wat van kunnen leren.

Juist goed dat ik het verkeerd heb en iemand anders netjes onderbouwt waarom.
Dat is inderdaad goed....
Whahaha lolbroek _O-

Het lineaire uitzettingscoëfficient van rubber is iets van 7 micrometer per meter lengte per graad temperatuurverschil.

Bij 100 graden verschil is dat dus 700 micrometer.

Uitgaande van een 170er band is de uitzetting dan 700x0.17=119micrometer=0.119mm

Dat betekend dus dat de band per kant <0.06mm uit zet.

Ja dat ga je écht merken tijdens een rit, geheid dat je band na een paar stoplichtsprintjes kneitervast tussen de achterbrug zit _O- _O- _O- _O-


Gezien bij een Virago waarin ook een bredere band was gemonteerd.
Liep niet aan na montage.
Na een rit wel.
Dus lach mij maar uit.
Maar deze reactie verteld mij dat het jou geen bal kan schelen dat het wetenschappelijk aan alle kanten rammelt, die band heeft uitgezet volgens jou. Lekker interessant of dat eigenlijk kan of niet :+
 
Volgens mij is het wat ingewikkelder.

Het is geen liniaire uitrekking en er staat druk op dei waarschijnlijk oploopt als de temperatuur toeneemt.

Volgens dit artikel: Temperatuur en temperatuurmeting

Krimpt rubber als het uitgerekt is bij verwarming. Dus ehh, zo makkelijk is het niet.

Wat wel makkelijk is is om te vertellen dat een breedere achterband op een diversion geen zin heeft om twee redenen.

1. Je gaat er slechter van rijden
2. Niemand gaat bedenken uitroepen: "sow he, wat een vette brede sportband ligt er onder die motor"of "wat zie die motor er snel uit"

Beter is om respect af te dwingen door iedereen het snot voor ogen te rijden op je diversion en daarvoor moet je de standaard bandenmaat hebben.
 
Dat is inderdaad goed....Maar deze reactie verteld mij dat het jou geen bal kan schelen dat het wetenschappelijk aan alle kanten rammelt, die band heeft uitgezet volgens jou. Lekker interessant of dat eigenlijk kan of niet :+

Jij hebt helemaal gelijk, doos.
Ik geef toch toe dat ik ongelijk heb, maar jij mag het laatste woord hebben.
 
laat eens een foto zien van het huidige uiterlijk van je div?
Het is overigens ook maar de vraag of een 180 niet gaat aanlopen op de cardan.

Nee, dat kan niet want Pi (3.14) is fiets maal achterwiel x de breedte van de weg is de breedte van de band.
En dat gaat niet aanlopen, hooguit rijdt het kut.
 
Gaan we katten? Ten eerste is doos over het algemeen een denigrerende opmerking jegens dames, refererende aan... kun je vast wel raden. Ten tweede heb ik nooit beweerd dat het niet relevant was wat voor motor het was, alleen dat het onzin is dat een band noemenswaardig uitzet tijdens het rijden. Afgezien van banden onder Virago's natuurlijk, want mijn hemel die dingen krijgen wat te verduren...
 
Laatst bewerkt:
Gaan we katten? Ten eerste is doos over het algemeen een denigrerende opmerking jegens dames, refererende aan... kun je vast wel raden. Ten tweede heb ik nooit beweerd dat het niet relevant was wat voor motor het was, alleen dat het onzin is dat een band noemenswaardig uitzet tijdens het rijden. Afgezien van banden onder Virago's natuurlijk, want mijn hemel die dingen krijgen wat te verduren...

Jouw avatar is een doos..............................
 
Ik snap anders ook weinig van dat "Pi (3.14) is fiets maal achterwiel x de breedte van de weg is de breedte van de band" terwijl ik toch een technische universitaire studie doe. Misschien kun je het nog een keer uitleggen, wie weet leer ik wat bij. :)
 
Je hebt nu een band van 16 cm breed. Meet geod hoeveel ruimte er is (brug, cardan, spatbord enz). Dat geeft je een indicatie van ruimte in de breedte.

Doorgaans kan één maat groter of kleiner wel op een velg, het heeft altijd effect op het rijgedrag. Of het veel of weinig is, merk je tijdens het rijden wel.

Heel veel breder op deze velg wordt weer lastig (elke velg trouwens), want het vervormt de band teveel. Een bredere velg zoeken is dan de volgende stap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan