Wat is de motorrijders definitie van een file?

Wat is volgens jullie een file?

  • 30

    Stemmen: 19 18,4%
  • 40

    Stemmen: 15 14,6%
  • 50

    Stemmen: 47 45,6%
  • 60

    Stemmen: 5 4,9%
  • 70

    Stemmen: 4 3,9%
  • 80

    Stemmen: 6 5,8%
  • harder dan 80

    Stemmen: 7 6,8%

  • Totaal aantal stemmers
    103
De enige juridische definitie van files staat in een rechterlijke uitspraak en komt neer op een groep voertuigen waarvan de vrije doorstroming wordt gehindert.

3 auto's die 110 km/h rijden op de linkerbaan van een 120 km/h weg kunnen dus een file vormen.

\[edit] En voor jouw specifieke vraag moet je naar de gedragscode filerijden kijken.


Humzzz, intressant, welk wet geneuzel is dat ?
Wanneer je dan rechts inhaalt, zou je daar wettelijk geen bekeuring voor moeten krijgen *O*

[me]Diamon denkt dat dat wel een utopie zal zijn '( [/me]
 
Laatst bewerkt:
Onder de 48,6 km/h ga ik er tussendoor, daarboven verandert de tactiek in het oudhollandse links en rechts inhalen, tot maximaal 1000 km/h.
 
Is het op de snelweg niet 80?
toegestande max snelheid 120 km/h dus bij 80 en lager is het file?

Uiteraard niet met 80 km/h dr tussen door als de rest 40 rijdt. :X

Correct me if i'm wrong (ik heb de posts (nog) niet doorgelezen)
 
Laatst bewerkt:
Op de A10, ring West, wordt in de spits steevast filegereden met 75 km/u, naar mijn bescheiden mening. Afstand is 1-1.5 seconde tussen de verkeersdeelnemers, soms kleiner, maar zeker nooit groter. Daar rijd ik niet tussendoor.
Ik rij tussen langzaam rijdend verkeer door dat tot een km of 40 per uur rijdt. Snelheidsverschil is 10- 15 km/u.
 
Muuk heeft gelijk. Tot een snelheid van 40 km/u mag je met max 10 km/u harder er tussendoor.

Toen ik leste (2002) was t geeneens wettelijk toegestaan, maar werd het gedoogd. Met name om de veiligheid te vergroten voor motoren die dus achteraan in de file staan en er komt een voertuig aan die dat niet ziet... Pakt meestal lulliger uit voor de motorrijder dan als je in een 4-wielige koektrommel achterop de file zou zitten...
 
het is al sinds 1991 niet meer verboden om door de file heen te rijden..

Dat is dus niet 'gedoogd', maar gewoon toegestaan :)
 
Ik zie hier continue 40 km/h
Dus als er op de snelweg (waar je 120 mag) 40 gereden wordt dan spreken we pas van file?

Ik denk, Hu?! :?
 
Ja, ik had er weer 1 vanmorgen hoor! Bij 30 km/u de gang dichthouden, kon er langs doordat mijn rij iets harder ging, daarna bij 80 km/u kwam hij er op de middenbaan langs zetten met minstens 100. Geweldig.
 
wat vind ik de definitie van een file...


20 motorrijders die een toerrit rijden op zondag. :+
Of een nachtrit...

Onder de 50 ga ik er met mn brede K gewoon rustig tussendoor, goed spiegelend voor mensen die harder willen.

Wat mij opvalt is dat deze mensen achter mij blijven op het moment dat ik ruimte geef...
Zo van, nee jij bent wel lekker breed, dus ik volg je wel.
 
Een file begint als de matrix-borden een adviessnelheid aan geven. meestal is dat dus 70. tegen de tijd dat ik dan afgeremd ben en mijn voorganger ben genaderd tot een paar meter is de snelheid gezakt tot 50/60. Dan ga ik er ook tussendoor. Daarna rijden de auto's maximaal 30.
Dan is het afhankelijk van de breedte van de weg hoe hard ik er tussendoor ga, maar meestal met de snelheid die de matrixborden aangeven (50 dus). Maar dat varieert dus tussen de 40 en de 70. Als de file 80 begint te rijden voeg ik meestal rechts in, omdat daar de doorstroming vaak beter is en er vaak meer ruimte is dan op de linker baan, waar de auto's dan toch nog dicht op elkaar rijden.


Ook rechts passeren heb ik geen enkele moeite mee. Rijden er 2 vrachtwagens (oid) een kilometer van elkaar vandaan, met een lege weg ertussen, gaat iedereen een beetje op die linker baan blijven hangen... Wel oppassen trouwens voor mensen die dan ineens het licht zien (mijn koplamp?) en dus ook maar weer links gaan rijden.
 
Een rijtje van vier of meer motorvoertuigen die achter elkaar minder dan de maximaal toegestande snelheid (kunnen of willen) rijden.

De gedragsregels voor rijden door file zullen wel al genoemd zijn (heb niet alles gelezen):

1. het moet (netjes) kunnen
2. maximaal snelheidsverschil 10 km/u
3. tot aan maximaal 50 (de file rijdt dan dus langzamer)

Het kan juridisch dus zo zijn, dat een rijtje auto's 118 km u op de linker baan rijdt, en dat jij er terecht met 120 rechts voorbij gaat.

In een file rijden de twee stroken meestal in verschillende tempo's. Zeg maar de rechterbaan 35 en de linker 40. Je mag er dan met 45 tussendoor (maximaal verschil=10)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot en met 40 zodra er weer 50 gereden wordt door de auto's zul je er weer tussen moeten invoegen. :Y :]
Danny :W :]
 
:^ blijkbaar gezien de poll weten een hoop mensen dit niet :/ :X

Dan zou ik de betreffende wet graag eens willen zien... O-)

De gedragscode voor motorrijders in de file staat onder andere op de site van de politie. Deze spreekt over een maximum van 40 km/u.

Het Motorplatform, waar de (officiële) gedragscode staat vermeldt, noemt zelfs geen enkele maximum snelheid.

Beide noemen wel het snelheidsverschil van 10 km/u, maar daar zie ik weinig mensen zich aan houden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan