Wat is de motorrijders definitie van een file?

Wat is volgens jullie een file?

  • 30

    Stemmen: 19 18,4%
  • 40

    Stemmen: 15 14,6%
  • 50

    Stemmen: 47 45,6%
  • 60

    Stemmen: 5 4,9%
  • 70

    Stemmen: 4 3,9%
  • 80

    Stemmen: 6 5,8%
  • harder dan 80

    Stemmen: 7 6,8%

  • Totaal aantal stemmers
    103
Het is altijd file! Veel of weinig verkeer....

Zolang er ruimte is.... huppa, er tussendoor!
 
Laatst bewerkt:
De enige juridische definitie van files staat in een rechterlijke uitspraak en komt neer op een groep voertuigen waarvan de vrije doorstroming wordt gehindert.

3 auto's die 110 km/h rijden op de linkerbaan van een 120 km/h weg kunnen dus een file vormen.
En in de file mag je wel rechts inhalen O-)
 
En als antwoord op je vraag: als ik er tussen duik is de snelheid meestal gedaald tot 40-50 km/h. Maar ik betrap me er wel eens op dat ik daarna nog steeds tussen de file doorrij als de snelheid al weer 80 km/h is.
 
Ehm, niet om het een of ander, maar een stilstaande file is veeeel gevaarlijker dan eentje die 80 riijd, bij 80 is een koersafwijking veel trager, en hoe langzamer de file gaat hoe eerder mensen gaan lanehoppen, met alle schades van dien...

Bijna alle ongelukken in de file gebeuren tussen de 30 en 40 kilometer per uur...

Dat snap ik ook wel, maar dat is geen reden om bij langzaam rijdend verkeer met 6 km/h er tussendoor te gaan rijden en steeds stil te gaan staan omdat je bang bent dat je er niet tussenpast en vervolgens als het 80 rijdt er tussendoor te gaan vliegen.

Dus jij keurt dat goed begrijp ik? Met 80 door de file niks aan de hand? Kan ik ook wel met 120 erdoor zeker dat is nog veiliger dan :')

Ben het wel met je eens overgens dat een compleet stilstaande file het gevaarljkst is van allemaal ivm. openzwaaiende deuren ed.
 
Bijna alle ongelukken in de file gebeuren tussen de 30 en 40 kilometer per uur...

Als de meetste motorrijders tussen de file doorrijden met die snelheid klopt dat...
Je kan statistisch dus het beste 300 rijden want er gebeurt zelden een ongeluk bij die snelheid :+
 
Laatst bewerkt:
het hangt er een beetje vanaf bij mij. vaak als het onder de 50 gaat schiet ik er tussendoor en dat loopt vaak door tot ong 100 km/uur.

nu is het ook zo dat deze snelheden komen door de a9: het ene moment is het traagrijdend verkeer, een kilometer verder kun je constant 100 rijden (waar ik vaak rechts inhaal, omdat het gros der mensen nog steeds op de linker rijbaan rijden). maar als ik me stoor aan iemand die 80 of 90 rijd, wil ik er ook nog wel eens tussendoor schieten (mits de situatie het toelaat natuurlijk).

en hoe hard ik er tussendoor ga wil wel eens varieren. ik ga zo hard als ik veilig acht, het zal een verschil zijn van 20/30 km/uur zijn oid
 
..en er zit een verschil in de snelheid van de file inrijden met de motor en de snelheid met uitrijden.
file in begin ik pas met inhalen waar de auto's bijna stilstaan, omdat veel mensen schrikken of op het laatste moment nog veel van baan wisselen of een afslag proberen te nemen,
file uit rij ik nog best lang tussen de auto's door, pas bij ongeveer 80 ga ik er weer tussen hangen, omdat automobilisten vaak traag optrekken en er zodoende enorme gaten ontstaan tussen de auto's onderling. voor de motorrijder een overzichtelijke situatie om nog een klein sprintje te nemen en je weg te vervolgen :]
 
Van zodra er 4 wagens 2 per 2 naast elkaar rijden, 'zie' ik een file en rij ik er tussendoor (gelijk welke snelheid en enkel op de autosnelweg), op alle andere wegen haal ik gewoon in.
 
Laatst bewerkt:
En in de file mag je wel rechts inhalen O-)

Nee, nee, je mag in NL niet rechts inhalen! Dat is niet toegestaan.. :+

Je bedoelt rechts passeren.. Misschien een beetje flauw van mij, maar daar zit een groot juridisch verschil tussen. De gerechtelijke uitspraak waar Kofferrek het terecht over heeft, is opgesteld nav een bezwaar van iemand die was bekeurd voor rechts inhalen van een rij voertuigen die op de linker baan achter een inhalende vrachtwagen hingen(oid). Niemand kon een defenitie van file vinden in de wet, dus heeft de rechter er eentje opgesteld. ;)
 
Hangt er bij mij heel erg van af eigenlijk.
Ik heb bij Rotterdam wel eens meegemaakt dat beide rijbanen overvol waren met auto's die allemaal op nog geen 2 meter van elkaars bumper zaten. We reden 100... dan ga ik niet braaf tussen de auto's zitten, maar kachel ik er wel tussendoor.
In dat opzicht kan ik me beter vinden in de definitie van de rechter die Koffer aanhaalde dan in een bepaalde snelheid.
Ik ga tussen de rijbanen rijden op het moment dat de onderlinge afstand die auto's tot elkaar hebben gelijk is aan die van een file. Ongeacht de snelheid die de hele zaak rijdt.
Natuurlijk hou ik het verschil tussen hun snelheid en mijn snelheid wel tot die van de file richtlijnen... :)
 
Bij 40 ga ik er tussendoor.
als de file dan optrekt rijd ik meestal wel mee tot een kilometer of 60 per uur dan voeg ik weer links in
 
Hangt er bij mij heel erg van af eigenlijk.
Ik heb bij Rotterdam wel eens meegemaakt dat beide rijbanen overvol waren met auto's die allemaal op nog geen 2 meter van elkaars bumper zaten. We reden 100... dan ga ik niet braaf tussen de auto's zitten, maar kachel ik er wel tussendoor.
In dat opzicht kan ik me beter vinden in de definitie van de rechter die Koffer aanhaalde dan in een bepaalde snelheid.
Ik ga tussen de rijbanen rijden op het moment dat de onderlinge afstand die auto's tot elkaar hebben gelijk is aan die van een file. Ongeacht de snelheid die de hele zaak rijdt.
Natuurlijk hou ik het verschil tussen hun snelheid en mijn snelheid wel tot die van de file richtlijnen... :)
een file die 100 rijdt inhalen?
 
Is allemaal gedefineerd in de gedragscode.

In mijn geval, wanneer de auto's 40 rijden ga ik echt niet meer tussendoor, vaak bij constant 30 ook al niet, beetje zinloos.

Ik heb inderdaad motorrijders gezien die er nog met 80 of zelfs wanneer de auto's 120 rijden nog tussendoor vliegen.

Laatst ook een debiel, stond het verkeer wisselend stil tot zo'n 5 km/h en durfde meneer niet door de file heen en zat mij op te houden. Toen reed het weer 70/80 op een gegeven moment, ik was alweer netjes aangesloten zie ik hem als een debiel tussen de auto's doorvliegen :N
Goldwing zeker
die durven niet langzaam te rijden
 
Meestal steek ik ertussen wanneer de snelheid 50 km/u is of lager.
Dan rij ik meestal door tot het weer oploopt naar zo'n 65-70 voor ik weer achteraan aansluit.
Ik vind dat je best wel een beetje snelheid moet kunnen opbouwen voor je weer gewoon mee gaat rijden, op de koppeling achter een auto aan sjokken is nou ook niet echt alles...
 
Bij 40 ga ik er tussendoor.
als de file dan optrekt rijd ik meestal wel mee tot een kilometer of 60 per uur dan voeg ik weer links in
Ik merk juist vaak dat als een file even weer doorrijdt, dat de rechter baan juist beter doorloopt en de linker baan nog wat meer aan het jojo-en is. Ik voeg meestal naar rechts in en pas als het links een beetje begint door te rijden ga ik weer naar links. Uiteindelijk kom ik dan meestal op dezelfde plek op de linker baan terecht, maar ik heb in de tussentijd een hoop meer afstand voor en achter me gehad en heb minder hoeven afremmen/optrekken.
 
Rond de 60 blijf ik in mijn baan maar het hangt helemaal af van het onderlinge verschil tussen de stroken en de gaten.. soms moet je met 30 niet meer inhalen en soms kan het prima bij 70..
(Als je treintjes op de linkerbaan/middenbaan meerekend haal ik ook bij 120 in...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan