Wat is desmocedici ?

Tekst van de Ducati website

==================================================================================
Motore - 4 tempi, V4 a 90°, raffreddato a liquido, distribuzione desmodromica con doppio albero a camme in testa, 4 valvole per cilindro.

Cilindrata - 989cc

Potenza massima - 169kW/230+ CV @ 16500rpm

Coppia massima - ca. 100Nm/10.2kgm @ 14000rpm

Velocità massima - oltre 330kmh

Trasmissione - Cambio estraibile a 6 marce, con rapporti alternativi disponibili. Frizione multidisco a secco con dispositivo meccanico antisaltellamento. Trasmissione finale a catena.

Carburazione - Iniezione elettronica indiretta Magneti Marelli, 4 corpi farfallati con iniettori sopra farfalla.

Carburanti - Shell Racing V-Power

Lubrificanti - Shell Advance Ultra 4

Accensione - Magneti Marelli

Scarico - Termignoni, due bancate 2 in 1
==================================================================================
Desmosedici is de enige juiste naam. En zeg nou zelf, dat klinkt ook veel beter dan "Meer dan 25 jaar nadat de concurrentie op straatfietsen 16 kleps machines had, hebben wij nu deze techniek voor onze topracer" :X
 
De desmoSedici is nog steeds een L-blok, maar dan een 4-cilinder en simultane ontsteking (twinpulse). Met een 4-cilinder is Ducati eigenlijk van z'n "geloof gevallen" om tegen de 4- en 5 cilinders op te kunnen. De desmosedici is ook 'n vierklepper met desmodromische klepbediening.

Het is wel degelijk een 4-pulse. Ze hebben wel geëxperimenteerd met twin maar het is toch 4 geworden.
Daarbij is het geen 4-cilinder maar een gedeelde 2-cilinder. Dat is precies hetzelfde als een 4-cilinder maar dan kun je het stiekem toch nog een 2-cilinder noemen. ;)
 
Hoe zit dat eigelijk met een TWIN die als een V-TWIN loopt :?

Gaan de zuigers dan om en om naar boven ipv tegelijk naar boven terwijl de 1 met de compressie slag bezig is en 2 met de uitlaatslag :?
(De tdm heeft dat toch?)
 
Een V-twin heeft de twee drijfstangen op één kruktap zitten. Hierdoor krijg je twee slagen die niet regelmatig verbranden (vergelijkbaar met een rennend paard). Bij een parallel twin gaan de zuigers meestal gelijk omhoog en omlaag, maar ontbranden ze om en om, erg regelmatig dus (360 graden krukas).

Om een staande twin van V-twin karakter te voorzien worden de twee kruktappen onderling verschoven met 90 graden (en wordt dus een 270 graden krukas, vergelijkbaar met een 90 graden V-twin). Hierdoor krijgen ze weer de onregelmatige verbranding. (TDM, TRX)
 
Terug
Bovenaan Onderaan