wat is een balans as?

Een balansas word meestal gebruikt bij 1 cilinderige motoren, om de trillingen van de krukas op te compenseren... Als de zuiger omhoog gaat gaat het gewicht op de krukas omlaag, en vica versa.. deze bewegingen compeseren elkaar dus.. maar terwijl de zuiger alleen maar omhoog en omlaag gaat word het gewicht van de krukas helemaal rond gegooit en maakt dus ook zijdelingese krachten. een balansas is niet helemaal in evenwicht, heeft net als een krukas een zwaardere helf... de zijdelingse krachten van de krukas worden gecompenseerd door de balansas in tegovergestelde positie mee te laten draaien van de krukas, en zo dus de krachten elkaar grotendeeels op te laten heffen...

Snappe vouse..?? :z
 
Een balansas draait direct mee met je krukas (al dan niet via een extra overbrenging), de truck van de balansas is als volgt, bij het lopen van het blok onstaat er door de slinger van de krukas een kracht richting een bepaalde kant (laten we voor het gemak aannemen dat deze recht naar voren beweegt) uit gaat. door die slinger ontstaan er trillingen in de gehele motor (deze voel je in het stuur het zadel en de voetsteunen). Een balansas zorgt ervoor dat er een tegengestelde slinger word gemaakt (is eigenlijk gewoon een gewicht), dus op het moment dat de krukas een slinger naar voren maakt, maakt de balansas een slinger naar achteren, als die krachten evengroot zijn, en precies tegenover elkaar staan worden de trillingen geelimineerd, en hou je dus geen trillingen meer over.

Grtz Wout :]
 
Valt ook nog wel mee, een GSXR-1000 is een viercilinder maar heeft ook een balansas!! Is alleen maar om hinderlijke trillingen bij bepaalde toerentallen weg te halen. Tis waar dat een 1stamper meestal meer trillingen veroorzaakt. Stel je eens voor dat je 80km/u rijd en de motor precies in dat toerental (dat je dus veel gebruikt) flink resoneerd, is vet irritant, krijg je dove benen, lamme armen, vandaar tegenwoordig een balansas om die verschijnselen te verhelpen.

Grtz Wout :]
 
Een balansas word meestal gebruikt bij 1 cilinderige motoren, om de trillingen van de krukas op te compenseren... Als de zuiger omhoog gaat gaat het gewicht op de krukas omlaag, en vica versa.. deze bewegingen compeseren elkaar dus.. maar terwijl de zuiger alleen maar omhoog en omlaag gaat word het gewicht van de krukas helemaal rond gegooit en maakt dus ook zijdelingese krachten. een balansas is niet helemaal in evenwicht, heeft net als een krukas een zwaardere helf... de zijdelingse krachten van de krukas worden gecompenseerd door de balansas in tegovergestelde positie mee te laten draaien van de krukas, en zo dus de krachten elkaar grotendeeels op te laten heffen...

Snappe vouse..?? :z

:^ Dat vind ik tot nu toe de beste uitleg want balansassen worden gebruikt om secundaire trillingen te compenseren. De primaire trilling, veroorzaakt door het op en neer bewegen van de zuiger, wordt in 1 richting al door het contragewicht op de krukas gecompenseerd. Om een 1 pitter volledig uit te balanceren heb je theoretisch zelfs 4 assen nodig, terwijl je er in de praktijk vaak maar 1 tegenkomt. Ook bv. in de V60 blokken van Aprilia schijnen ze te zitten, maar door de 90 graden hoek hebben V90 blokken ze niet (of eigenlijk minder) nodig.
 
Sorry sorry sorry, slechte voorbereiding van mij...,

Ik ga er normaal altijd al vanuit dat de trillingen van het soort zijn dat overblijft na een hele slag..., (dus incl. de tegenwerking van het vliegwiel), wat er dan overblijft moet geelimineerd worden met... een balansas. Kwas dus idd het eerste (belangrijkste?) deel vergeten.

Grtz Wout :]
 
aha, experts zie ik .

Wat is een koningsas dan ?(als jullie toch bezig zijn)

Heb zelf geen (al dan niet donkerbruin) vermoeden. Zat nog wel eens in italiaanse blokjes.

Wie kan mij dit uitleggen?

Dat is een overbrenging met een kroon en pignon wiel (vergelijk het maar met een cardanas) voor de aandrijving van de nokkenas, veel toegepast bij oudere ducati´s :9~ .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan