Wat is een 'compressiezuiger'?

milant

MF'er
12 nov 2006
214
0
Hoi allemaal,

Vaak kom ik op dit forum dit woord tegen: een (hoge)compressiezuiger. Vooral in de "hoe-krijg-ik-er-meer-pit-uit" topics.

Wat wordt daarmee precies bedoeld?

Ik zat te denken (echt waar :) ), of noem het maar twijfelen:
...als je compressie wil verhogen, moet je maar minder ruimte laten als de zuiger in TDC komt. Dus als de "compressiezuiger" precies dat doet, komt ie dan niet tegen de kleppen aan.... :X

bijvoorbaat muchos gracias
 
Zuiger bodem is idd hoger en de uitsparingen voor de kleppen zijn wat dieper uitgefreesd.

OK, maar ik heb nog steeds een wolkje mist eromheen....
....Als we de uitsparringen voor de kleppen nog dieper invrezen, dan creeren we weer ruimte....(en de grootste gedeelte van de opervlakte zijn juist de "uitsparringen").....
Wat heb ik gemist?

groeten
 
wat je gemist hebt?

dat de verbrandings ruimte toch kleiner word ondanks dat de pockets voor de kleppen dieper gefreest zijn

er zit een soort van bult op de zuiger

ga maar eens op google plaatjes kijken

Plaatjes gezien. De kleppen komen onder een bepaalde hoek binnen en dan vullen ze het bovenste gedeelte op. (moest ik eigenlijk als eerste doen |( )
Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog een vraagje. Als je deze zuiger wil plaatsen, moet je dan ook nog met andere aanpassingen rekening houden (nokkenas, carb, ...), of is het gewoon de zuiger erin en gassen maar?

Groeten
 
Compressiedruk wordt hoofdzakelijk alleen maar bepaald door de nokkenastiming.
Compressieverhouding is echter héél wat anders, en daar hebben we soms een grillig gevormde zuiger voor nodig.
iedereen die compressiedruk relateert aan een verbrandingskamervolume of iets dergelijks, zit er gewoon voor de VOLLE 100% naast.
 
Laatst bewerkt:
Compressiedruk wordt hoofdzakelijk alleen maar bepaald door de nokkenastiming.
Compressieverhouding is echter héél wat anders, en daar hebben we soms een grillig gevormde zuiger voor nodig.
iedereen die compressiedruk relateert aan een verbrandingskamervolume of iets dergelijks, zit er gewoon voor de VOLLE 100% naast.


Gelijk heb je. Alleen, het zal wel bekend zijn, dat je de nokkenastiming kan optimaal instellen of voor lagere toeren of voor hogrere toeren (tenzij je aan VTEC gaat beginnen 8-) ).
De vraag is of je door alleen de compressieverhouding te verhogen (met een zuiger dus) er meer pk's eruit krijgt?

groeten
 
Ik heb nog een vraagje. Als je deze zuiger wil plaatsen, moet je dan ook nog met andere aanpassingen rekening houden (nokkenas, carb, ...), of is het gewoon de zuiger erin en gassen maar?

Groeten


Hogere compressie is meer kans op opblazen van je pakkingen.

Na 2 gesprongen normale pakkingen heb ik er eentje laten maken van aluminium die niet lek gaat.
 
Dan begint het pas.

google voordat je weer |(

:+
full
 
Tjonge jonge, ja zo heb je altijd gelijk.
Dan is je compressie einddruk ook afhankelijk van je zuiger. Als daar een gat in zit gebrand is ook je compressie weg, ongeacht de compressie-einddruk. Als je je blok gaat vlakken gaat je compressie omhoog, punt.
 
Tjonge jonge, ja zo heb je altijd gelijk.
Dan is je compressie einddruk ook afhankelijk van je zuiger. Als daar een gat in zit gebrand is ook je compressie weg, ongeacht de compressie-einddruk. Als je je blok gaat vlakken gaat je compressie omhoog, punt.
nee, zó bedoel ik dat natuurlijk niet (dat kun je toch ook wel op je vingers natellen....)
Ik wil alleen maar aangeven dat de kleptiming dus het enige is wat de compressiedruk hoofdzakelijk bepaald.
 
De compressiedruk heeft een relatie met de compressieverhouding. Alleen door lekkage en weerstand krijg je nooit de theoretische druk volgens de compressieverhouding.

Het woord compressiezuiger is eigenlijk een pleonasme, (net zoiets als "een witte ijsbeer " ).
Elke zuiger van een verbrandingsmotor is toch bedoeld om te comprimeren.
Misschien dat in de vaktermen extra de nadruk gelegd wordt op hoge compressie.
 
Alleen door lekkage en weerstand krijg je nooit de theoretische druk volgens de compressieverhouding.
Bij een langzaam draaiende motor:
als een zuiger zich in de comprimerende slag bevindt (compressieslag) en de kleppen sluiten op het moment dat de zuiger omhoog gaat, met een nagenoeg 100% cylindervulling, dan zal de compressiedruk zelfs hoger zijn dan de compressieverhouding.
Dit komt omdat de luchttemperatuur in de cylinder razendsnel toeneemt bij het comprimeren, wat de lucht laat expanderen, waardoor de druk nog éxtra toeneemt.
Deze eigenschap wordt dankbaar ingezet bij zelfontbrandingsmotoren (bv een diesel)
 
Nou dat weet ik nog zo net niet eigenlijk. Als je met de hand gaat rond draaien zal de lucht makkelijk weg kunnen lekken langs de zuigerveren.
Ik ga dat eens uit proberen met een compressiemeter. Ik post het wel als je gelijk hebt (en ook als je geen gelijk hebt natuurlijk)
 
Draai die krukas dan ook even rond op 6000tpm en meet het dan nog eens ;).

Er is nogal een verschil in einddruk als je een inlaatklep hebt die op 120 graden voor het BDP sluit of op 130 graden, lijkt me logisch toch?
 
Bij een langzaam draaiende motor:
als een zuiger zich in de comprimerende slag bevindt (compressieslag) en de kleppen sluiten op het moment dat de zuiger omhoog gaat, met een nagenoeg 100% cylindervulling, dan zal de compressiedruk zelfs hoger zijn dan de compressieverhouding.
Dit komt omdat de luchttemperatuur in de cylinder razendsnel toeneemt bij het comprimeren, wat de lucht laat expanderen, waardoor de druk nog éxtra toeneemt.
Deze eigenschap wordt dankbaar ingezet bij zelfontbrandingsmotoren (bv een diesel)

Nadeel is weer dat bij lage omwentelingssnelheden de uitwisseling van energie naar het gas vergroot wordt en ook de soortelijke warmte beinvloed. Het is immers een gas en geen vloeistof. Het verlies van energie door uitwisseling alleen al zorgt ervoor dat de theoretisch haalbare druk nooit gehaald kunnen worden.

Maar het gas wordt gecomprimeerd, zolang het systeem geopend is (dwz: de kleppen staan open door de nokken) dan is er geen sprake van compressie. Als je dan nog maar 80% van de zuigerweg over hebt ga je nooit de maximale cilinderdruk halen. Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen :?
 
Als je meer vermogen wilt is het gemakkelijker en goedkoper om een snellere motor te kopen ipv opvoeren. ;)
Dat is meer iets uit de brommertijd. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan