Wat is een degelijke toermotor?

Wat ik nog van BMW weet, en oudje die ik ben, was dat vooral de R serie:

-Goedkope uitlaten (iedere motor had dezelfde uitlaat)
-makkelijk kleppen stellen
-je kon overal goed bij (vooral de carberateur)
-toch wel een Duits-degelijk imago. Dit in tegenstelling tot Japans, die maakten vooral snelle motoren
-ook wel populair bij mensen die normaal niets met BMW hadden, zeg maar een beetje links-alternatief publiek, maar dan ook weer een subgroepje met wat meer geld, want een BMW was niet goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Fazer, kan ik ergens dat overzicht zien van die 50.000km test en de rangorde er in?
Ik heb inmiddels gegoogled en zag dat die 50.000 km voor BMW desastreus is verlopen. Ook is er een klant te vinden die baalt van zijn aankoop van een 1200RS. Dat slaat toch wel een hele flinke deuk in het imago van BMW, wat ik als een probleemloze motorfiets kende. Maar ook hoe BMW ermee omgaat....brrr.
Als iemand deze testen als file heeft houd ik mij aanbevolen.

Files zijn te zien op de site van motoplus, maar dan moet je helaas wel een abonnement hebben.
De huidige BMW's kennen nogal wat klachten en heel erg veel terugroep acties.
Ik denk dat de oudere BMW's wel wat betrouwbaarder zijn (maar ook OERSAAI vind ik)
en voor een gebruikte jonge BMW betaal je bakken met geld.

Even de top 10 er bij gepakt over de duurtesten:
3x Honda, 1x Harley, 3x Yamaha, 2x Triumph, 2x Suzuki, en 1x Ducati.
(het zijn er meer dan 10 omdat er gedeelde plaatsten in zitten)

Gr. Rick
 
Dat BMW betrouwbare probleemloze motoren maakt zet dat maar heel snel uit het hoofd. Als je budget niet al te groot is zou ik BMW zeker niet nemen, de reparatiekosten zijn ook nog eens belachelijk hoog.
Dat is ook de reden dat de Politie en de Marechaussee er al jaren mee rijd.... :? en ook zeer veel fietsen probleemloos ruim over de ton lopen, kijk eens naar de marathonmotor in de moto73 van mei 2015...
 
Laatst bewerkt:
yamaha diversion, de 600 met ketting of de 900 met cardan. Worden nog steeds veel verkocht en staan bekend als niet hele sexy, maar wel hele degelijke no-nonsense motoren. Ik ben zelf begonnen op een 600 en het zit ook als een huis, je kan er probleemloos een hele dag op toeren. Worden ook vaak als pekelfiets/ woonwerkfiets gebruikt. Vooral de 600 is goed betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Beste glennomino, je mag vinden dat mijn technische kant minder sterk is hoor, maar dat is niet zoals ik het ervaar.
Klepspeling heb ik zowel bij mijn CB500,CB750KZ als mijn auto (Citroen BX19GTi) zelf gesteld, bij de 750KZ had ik er een setje voor gekocht bij Hein Gericke.
De balhoofdlagers van mijn CB500 heb ik zelf vervangen door naaldlagers.
Voor het opmeten van mijn schijfremmen had ik een micrometer.


Beste Leeuwerik mijn excuses, dan heb ik t verkeerd begrepen :$ :$


Eh zou je dan n keertje mijn GTR willen nalopen ? De laatste klepstelbeurt is alweer zo'n 15000 km geleden , huidige stand ruim 100000 en rijd superfijn,.
Je bent welkom om de motor een paar daagjes mee te nemen en uit te proberen .... het is wel mijn trouwe wintermotor msar rijd echt heeerlijk :Y
 
Dat is ook de reden dat de Politie en de Marechaussee er al jaren mee rijd.... :? en ook zeer veel fietsen probleemloos ruim over de ton lopen, kijk eens naar de marathonmotor in de moto73 van mei 2015...

Dat heeft een andere reden. Ik vernoem alleen maar even de terugroepacties van alle BMW's met het zogenaamde intelligente ABS systeem. En wat te denken van het feit dat ALLE BMW's uit de K en R reeks van 2003 tot 2011 terug moeten omdat de ophanging van het achterwiel het kan begeven ;( We spreken hier over bijna 400 000 motoren :)
BMW wordt veel verkocht, dat is waar. Maar vooral omdat veel mensen nog altijd met open ogen lopen in het plaatje wat Duitsers zo goed kunnen ophangen. Namelijk dat hun producten superieur zijn. Hetzelfde doen ze bij hun auto's. Maar vraag maar eens bij een monteur bij de pechdienst van ANWB of in Belgie VAB, welke auto's ze vaak en welke ze niet moeten depanneren.
Japanners zijn goed, maar een beetje dertien in een dozijn.
Ik sluit me volmondig aan bij het advies een Triumph Sprint te kopen. Een 1050, of de 955i. Persoonlijk vind ik de laatste nog net iets fijner draaien en zijn verbruik ligt iets lager.
Eén keer testrijden met zo'n driecilinder en je bent verkocht.
 
ST1100, maar wel gelijk de vering vernieuwen (is zo'nbeetje aan te raden bij elke motor).
super bagage mogelijkheden, onwijs sturen, en heel comfortabel. En ik heb er al zien rondrijden met kilometerstanden ver boven de 2 ton
 
Dat is ook de reden dat de Politie en de Marechaussee er al jaren mee rijd.... :? en ook zeer veel fietsen probleemloos ruim over de ton lopen, kijk eens naar de marathonmotor in de moto73 van mei 2015...


Ik denk dat dat meer te maken heeft met smeergeld en aanbesteding die geschreven is op de BMW. Honda doet al niet meer mee aan aanbestedingen.
 


Dat heeft een andere reden. Ik vernoem alleen maar even de terugroepacties van alle BMW's met het zogenaamde intelligente ABS systeem. En wat te denken van het feit dat ALLE BMW's uit de K en R reeks van 2003 tot 2011 terug moeten omdat de ophanging van het achterwiel het kan begeven ;( We spreken hier over bijna 400 000 motoren :)
BMW wordt veel verkocht, dat is waar. Maar vooral omdat veel mensen nog altijd met open ogen lopen in het plaatje wat Duitsers zo goed kunnen ophangen. Namelijk dat hun producten superieur zijn. Hetzelfde doen ze bij hun auto's. Maar vraag maar eens bij een monteur bij de pechdienst van ANWB of in Belgie VAB, welke auto's ze vaak en welke ze niet moeten depanneren.
Japanners zijn goed, maar een beetje dertien in een dozijn.
Ik sluit me volmondig aan bij het advies een Triumph Sprint te kopen. Een 1050, of de 955i. Persoonlijk vind ik de laatste nog net iets fijner draaien en zijn verbruik ligt iets lager.
Eén keer testrijden met zo'n driecilinder en je bent verkocht.

Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Top motorfietsen, die Triumph's En ook erg betrouwbaar! En mooie styling/goed gebouwd!
 
Ik kan je uit eigen ervaring de ST1100 aanraden. Ik heb er eentje met ABS, uit 1993 en die heeft inmiddels 200.000 gelopen, en ik gebruik het ding nog vrijwel dagelijks. Niet kapot te krijgen. De aandachtspunten van deze motor zijn de uitlaten, remschijven en de achterbrug. Uitlaten roetsen een keertje door en vervangen is best prijzig. De remschijven slijten, een setje kost je al gauw een 300 euro. Daarnaast is het bij de oudere types mogelijk dat er water in de achterbrug blijft staan, die daardoor doorroest. Dat zijn dingen om even op te letten. ook wel fijn om te weten wat het onderhoud is geweest, de riem van de nokkenasaandrijving moet bij 150.000 vervangen worden. Aan mijn ST1100 wordt minimaal onderhoud gepleegd, de kleppen zijn bij 100,000 gesteld, daarna nooit meer naar om gekeken. Een keer per jaar olie en filter verversen, en verder gewoon wat nodig is om veilig te zijn (banden, remblokken). Ik zou je aanraden een model van na 1995 te kopen, met BCBS (dual combined braking system). Deze heeft betere remmen dan de oudere modellen.
 
Wat Deputy schrijft kan ik beamen.
Heb 4 jaar een ST1100 gehad en ben nu overgestapt op een ST1300.
Beide een heerlijke toermotor, met veel bergruimte, cardan, en niet te duur in onderhoud.
En de ST1100 is voor weinig te koop.
 
Even een andere vraag: Hoe doen jullie het tegenwoordig als je onderdelen nodig hebt? Vroeger ging ik naar Selling, een motorzaak in Oost, maar die bestaat niet meer. Waar haal je je Honda/Kawasaki/Yamaha onderdeel? Of gaat dat tegenwoordig via internet-postorder? Zijn er ook goede motor sloperijen? Wat ik vroeger, vond, was dat onderdelen erg duur waren.
 
[quote]Leeuwerikje schreef op 28 mei 2015 @ 11:50:
Even een andere vraag: Hoe doen jullie het tegenwoordig als je onderdelen nodig hebt? Vroeger ging ik naar Selling, een motorzaak in Oost, maar die bestaat niet meer. Waar haal je je Honda/Kawasaki/Yamaha onderdeel? Of gaat dat tegenwoordig via internet-postorder? Zijn er ook goede motor sloperijen? Wat ik vroeger, vond, was dat onderdelen erg duur waren.~[/quote]


Triumph kopen dan heb je geen stukken nodig ;)
 
Voor onderdelen kun je gewoon terecht bij je dealer, net als altijd. Daarnaast heb je natuurlijk marktplaats en ebay.
 
Kijk eens in het topic Aprilia RST futura in deze zelfde categorie. Aparte spannende motor, motorisch heel betrouwbaar, alle onderhoud goed zelf te doen, goed rijdend en zeer betaalbaar. Ik heb er een aantal jaar een en ben zeer tevreden. De triumph 3 cylinder toermotoren (sprint ST) zijn ook heel goed. Verder heb ik een yamaha thundercat gehad, geen toermotor maar de Fazer heeft hetzelfde blok en die zijn ook gewoon heel goed.
 
Is een Harley niet degelijk? Dat imago had het bij mij niet. Harley ken ik als onverwoestbaar. Maar ik hoor graag wat er mis is met Harley.
Harley heeft voor mij 2 afknappers: zijn prijs en het blad Easy Riders. Ik ben heus geen zedenmeester, maar wat ik in dat blad zag voor grofheden, banaliteiten en slechte smaak, na het lezen van een paar nummers had ik het wel gehad met de cultus rondom dit motor merk. Er werden ronduit nazi paffernalia in dit blad verkocht, ringen met hakenkruizen er op. De berijder van een Harley had een baard van een meter en was erg dik. De vrouwen van zijn voorkeur waren dan wel weer slank. De t shirts die in dit blad verkocht werden, waren van het niveau "if you have no place to sit, I'll offer you my head". De tekening die erbij stond ging ervan uit dat de dame naakte was als zij wou zitten. Om te lachen was de Easy Riders niet eens zo slecht, ware het niet dat dat geflirt met Nazi Duitsland het zo droevig maakte. Ik praat nu over de jaren 80, ik weet niet eens wat er nu in de Easy Riders staat.
 
Harley heeft dan wel de naam dat er van alles afvalt, maar op dit moment zijn Harley's betrouwbaarder dan BMW (terwijl die nog steeds de naam hebben dat er nooit wat mee is). BMW komt zelfs na StDucgati...
lees maar
 
Een mens mag natuurlijk niet veralgemenen. Er zijn motorrijders zus en zo;-)
Harleyrijders zijn nogal dikwijls groepsrijders, rondje rond de kerk, veel lawaai en blingbling, sterke groepsgeest.......

BMW rijders kopen dikwijls een BMW omdat de meerderheid er één heeft en ze dus ondanks grote terugroepacties wel goed zullen zijn, de zogenaamde lemmingen. Het bedrag dat de gemiddelde GS rijders uitgeeft aan stoere accessoires is meestal hoger dan het aantal kiilometers dat de machine in vijf jaar doet .............,
Japanse motorrijders willen meestal een degelijke en betrouwbare machine, en nemen een enigszins saaie imago er graag bij .

En dan heb je de individualisten. Aprilia, Guzzi, Ducati, Triumph ( en nog een handjevol hoor..................) De eenzame wolven, nozems en andere enigszins recalcitrante types die zich van anderen weinig aantrekken en hun eigen ding doen. LOL

Wat voor jou een goeie motor is, hangt dus ook van je eigen "mantaliteit" af
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bendevanmarx, het is ook een beetje ouwehoeren over motoren nu, maar ik vind het gewoon leuk. Laverda vond ik een mooie motor destijds. Maar niet iets voor de grote meute. Een leider bij mijn padvinderij had een moto Morini (3 1/2 stond er op de zijkant hahaha, drie en een half CC) en later een Ducati SS900 (kan dat?). De kleppen werden gedwongen gesloten, maar niet door veerdruk, desmodromie genaamd. Ik lees net wat er over op wikipedia maar de eventuele voordelen staan me niet helder voor de geest.
Natuurlijk kan het heel leuk zijn om onder motorrijders een apart clubje te hebben van jouw type motor. Of dat nou een Engelse of een Italiaanse motor is, helemaal leuk. Maar het hoeft van mij niet perse. Japans is ook goed. Ik snap wel dat Japan totaal niet tot de verbeelding spreekt. Doet me denken aan het nummer Tokyo van Gruppo Sportivo:

In Tokyo I've got it made.
In Tokyo I'm on the hit parade. 
In Tokyo I've got a million fans.
In Tokyo they know who I am.

Tokyo, I'm on my way.
And in my new Toyota it's not so far away.
Tokyo, I'm on my way.
And in my new Toyota it's not so far away.

In Tokyo they don't have stereo,
there playing al the top hits, in key-mono.
In Tokyo geisha's dream away,
When I play rock and roll, hey, hey.
When I play rock and roll, hey, hey

Tokyo, I'm on my way.
And in my new Toyota it's not so far away
Tokyo I'm on my way.
And in my new Toyota it's not so far away.
 
Hoi Leeuwerikje, je heb me helemaal door.
Motorrijden is, gelukkig, een van de weinige vrije keuzes die we nog hebben. Je moet gewoon doen wat je fijn en mooi vindt. Ik heb in de loop der jaren zo ongeveer alle motorconstellaties gereden of geprobeerd. Gaande van een dikke éénpitter, Japanse twee en vier cilinders, een boxer van het bekende Duitse merk...............
Uiteindelijk via een kennis die testpiloot is bij "Motoren en Toerisme" bij de Engelse driecilinders geraakt. En zo'n roffelende driepitter vind ik toch het fijnste. Het enorme koppel van een tweecilinder. Wat betekent dat je, wanneer je lekker schakellui door de Alpen wilt rijden, je dit probleemloos kunt. Maar tegelijk heb je toch de souplesse die je bij een viercilinder verwacht.
Ik weet niet of je nieuw of gebruikt wilt kopen, maar als ik jou was zou ik er uit het volgende rijtje zeker eens een paar testrijden: Sprint 955i ( heb ik zelf, kosten geen drol meer, oerbetrouwbaar) of Sprint1050i ( Kijk voor de versie met koffers)
Tiger 955i of Tiger 1050. Of wanneer het nieuw mag zijn de 800 reeks. Allemaal motoren waarmee je losjes een reis door heel Europa maakt en bij thuiskomst al begint de volgende trip te plannen.
grtz
 
Ook ik ben gevallen voor de charme van de engelse 3 cilinder.
Na een Japanse 2 cilinder en daarna een Japanse 4 cilinder. Die 4 cilinder reed erg fijn hoor en oerbetrouwbaar, maar dat hoge toeren gejank was niets voor mij.
Je moet minimaal 6000 toeren draaien om voldoende trekkracht te hebben (was een 600 cc Fazer), en dat vond ik niet fijn.
De 1050 cc driecilinder Triumph Sprint ST die ik momenteel rijdt doet dat veel fijner. Al vanaf 2000 toeren volop trekkracht. Oke, bij 10000 toeren houdtíe het voor gezien maar daar kom je eigenlijk nooit. Bij 6 a 7 duizend rpm opschakelen, nou dan ben je al aardig aan het boenderen.
Maar ook heerlijk relaxed toeren gaat prima, ook met passagier achterop, bagage, enz.
Die Triumph vindt alles goed. Als er maar gereden wordt.
Ik heb deze motor nu 3 jaar en eigenlijk nooit iets mis mee geweest. Ook niet na de (korte) winterstop. Alleen slijtagedelen zoals banden en remblokjes.
Het enige waar ik even aan moest wennen was het wat hogere zwaartepunt, maar dat duurde maar kort.

Maak er eens een proefritje op! Je zult versteld staan van de souplesse van het blok.
En ook vreselijk betrouwbaar, en prachtig gebouwd/afgewerkt!

Gr. Rick
 
Terug
Bovenaan Onderaan