Wat is een degelijke toermotor?

Dus je kijkt naar een GTR uit de jaren 90 met techniek uit de jaren 70 en je slaat BMW over terwijl tussen 1986 en 1996 de meest degelijke, sleutelvriendelijke, betrouwbaarste en comfortabelste tourfietsen ooit gebouwd zijn door BMW met techniek waar Kawa pas in de volgende eeuw mee kwam, omdat je je laat afschrikken door een terugroep actie die niet van toepassing is op deze serie?
Logisch...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch echt naar een Guzzi kijken:

- Cardan
- Bewezen techniek (motoren halen makkelijk de ton)
- Karakter als geen ander merk
- techniek waar je makkelijk zelf aan sleutelt
- sterke 'fanbase'!

Ik zou zeggen: Ga rijden en testen! Maar pas op, eenmaal een Guzzi geprobeerd en je kunt verslaafd raken.......
 
Hellracer, ik ben mede geschrokken van Hildo's BMW avonturen. Zoek even op die term en lees Hoe het iemand met een K100 verging.
 
Even iets anders: de motoren zijn er niet bepaald mooier op geworden met de jaren. Neem Nou zo'n Honda pacific coast. ..wat een berg plastic. In de jaren 70 maakten ze mooie motoren.
 
Pacific Coast is gewoon een rijdende wc pot :r . Maar ook dat is inmiddels al weer een behoorlijk oud model, dus ook vroeger werden er al lelijke motoren gemaakt.
Maar als je liever een ouder model hebt, ik heb nog wel een hele mooie uit 1980 te koop staan, voor meer info zie: http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

05631c77db01f08bda44927143b2c1e8_zps5ulszrqj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nop, deels snap je wat ik bedoel, maar je had van deze mooie motor af moeten blijven, ik vind dat gat waar ooit de accu zat gewoon lelijk. Ik hou van orgineel. Maar goed, het is jouw cafe racer.
 
Hey Leeuwerikje, normaal gesproken reageer ik eigenlijk nooit op dit soort topics. Niet omdat ik niet wil, maar meer omdat het allemaal over motoren gaat waar ik niks mee heb. Nu je een toerfiets zoekt reageer ik wel.

Er zijn natuurlijk veel motoren die in je doelgroep zitten. Er is volop keus in dit segment. toch vind ik dat Hellracer wel gelijk heeft met de volgende post.

Dus je kijkt naar een GTR uit de jaren 90 met techniek uit de jaren 70 en je slaat BMW over terwijl tussen 1986 en 1996 de meest degelijke, sleutelvriendelijke, betrouwbaarste en comfortabelste tourfietsen ooit gebouwd zijn door BMW met techniek waar Kawa pas in de volgende eeuw mee kwam, omdat je je laat afschrikken door een terugroep actie die niet van toepassing is op deze serie?
Logisch...

Hellracer heeft wel gelijk met de mededeling dat de terugroepacties zich voornamelijk afspelen onder moderne boxers en moderne K-derivaten. De oer-K's (K75, K100 en K1100) zijn wel een ander verhaal. Deze motorfietsen zijn binnen de BMW-stal een apart verhaal. Als BMW destijds de K niet ontwikkeld had, dan had BMW nu waarschijnlijk helemaal geen motoren meer gemaakt!

In de jaren '70 was de motordivisie van BMW in zwaar weer geraakt. De japanners lieten ze aan alle kanten het achterlichtje zien. De jappen waren sneller, goedkoper, moderner en een stuk blitser dan de BMW's. Op een gegeven moment moesten de mensen van BMW daar wel met een goed plan tegenaan gaan. Men besloot om de auto-afdeling te laten meedenken over het ontwerp van het blok. Inzet was dat het blok makkelijk 2K moest kunnen draaien. Dat was destijds best iets bijzonders!

Het blok werd inderdaad ontworpen als het blok van een auto (droge plaatkoppeling, startmotor en dynamo helemaal los van de rest). De kuip werd ontworpen in de windtunnel (zoals ook al bij de R100RS) en de koffers werden ook in de windtunnel ontworpen. De K-serie kwam in '83 op de markt en had uiteraard ook een paar kinderziektes. Die werden in een jaar of 3 opgelost. Als je er goed naar kijkt, dan zitten er op een ouwe K allemaal zaken (electronische ontsteking, computergestuurde injectie, LMM's, TPS, ABS en dergelijke ) die pas jaren later door anderen werden overgenomen.

Die ouwe k's koop je tegenwoordig voor een paar centen. Mooie exemplaren koop je voor 1 a 2 mille, en dan heb je echt een hele mooie! Je moet er wel van houden! Mij maakt het op zich niet uit hoe een motor eruit ziet. Voor een tourmotor is de ergonomie het enige dat echt telt. Een tourfiets moet bij je lichaam passen, je brengt er vele uren op door. De gemiddelde supersportrijder rijdt relatief gezien veel korte stukken, de tourrijder rijdt veel lange stukken. In dit kader wordt ergonomie heel belangrijk.

En zoals zovelen zeggen: een K is saai! Tja, het is maar net hoe je zelf er op rijdt. Een K met goede vering en banden kun je haast met de stepjes aan grond rijden in bochtjes. En mocht je een keer in bergachtig gebied terechtkomen dan rijd je er nog best veel mensen uit met zo'n ouwe K. Waarom,.....omdat er bij een laag toerental al heel veel koppel beschikbaar is, net zoals bij al die andere tourfietsen trouwens.

En het beste argument dat ik heb: elk jaar denk ik dat ik die BMW te koop zet, maar na een flinke rit besef ik telkens weer wat voor een fijne fiets het is en blijft'ie weer een jaar! De ergonomie van dat ding is onovertroffen en dat maakt dat de echt lange ritten van +800km per dag ook te doen zijn. En dat is best knap voor een machine die eind 70/ begon 80 ontworpen is.

Het enige echt goede advies dat ik je kan geven is proefrijden. Probeer zoveel mogelijk te rijden op fietsen die je interesse hebben. Pas dan zul je merken wat het verschil is en welke fiets het best bij je past.

En mocht je een keer een dagje een K willen proberen, dan kun je me gerust een PB sturen!
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar een Honda ST1100 Pan European. Veel van verkocht, er zijn merken clubs, politie heeft er mee gereden, er staan er veel op marktplaats voor hele nette prijzen. Er is makkelijk aan te sleutelen voor wat betreft de gewone onderhouds zaken. Er zijn wel een paar kleine dingen waar je bij de ST1100 op moet letten (kwaaltjes) maar kilometerstanden over de 100000 schijnt absoluut geen probleem te zijn.
En omdat er zo veel van zijn verkocht staan er ook veel onderdelen op marktplaats.

edit: andere opties:
Kawasaki gtr1000
Yamaha fj1200
yamaha xj900 (diversion)
Honda P800 Pacific coast
Suzuki VX800 (volgens mij zijn er ook een paar geleverd met een kuip maar daar ben ik niet helemaal zeker van)
Honda Deauville
En natuurlijk de BMW's:
K100LT / RT
K1100LT
R1100RT
R1150RT
St1100 zeer betrouwbaar er zi
 
Terug
Bovenaan Onderaan