Wat is een degelijke toermotor?

Probeer ook eens een XJ 900S Diversion, 4 cillinder, een heerlijke machine, met originele koffers en evt topkoffer, een giga mogelijkheid om veel spullen mee te nemen.
Met een probleemloze cardan, heerlijke zit, eventueel nog te voorzien van een Corbinzadel en je kunt de wereld rond.
Onderhoud is met enige motorkennis zelf heel eenvoudig te doen.
Verbruik afhankelijk van je rechterhand zo tussen 1 op 15/18/19.
Voor weinig geld schaf je een hele mooie XJ 900S Diversion aan.
En er zijn er zoveel van verkocht, voorlopig genoeg sloop/onderdelen verkrijgbaar.
Zijn grotere Broer de FJR 1300 met ABS ook een geweldenaar, kost wel veel meer in aanschaf, onderhoudskosten liggen flink veel hoger.
En bij val/schade liegen de kosten er niet om.
Succes gewenst.
 
Dat BMW betrouwbare probleemloze motoren maakt zet dat maar heel snel uit het hoofd. Als je budget niet al te groot is zou ik BMW zeker niet nemen, de reparatiekosten zijn ook nog eens belachelijk hoog.
Hangt van de serie af. En van de berijder. En van het onderhoud. Net een normale motor. ;) Ik heb er twee en de een staat op 89k, de ander inmiddels op 95k en beiden zijn ze technisch en optisch top. En niet te koop. ;)

Dat gezegd hebbende, als betrouwbaarheid het belangrijkste criterium is, dan zou ik altijd voor een Honda of een Yamaha gaan. Geen discussie over mogelijk. En dan bij voorkeur VFR/ST/GL bij Honda en FJR/FJ/XJ bij Yamaha.
 
Bwa, de Triumph's zijn zeker niet minder betrouwbaar hoor.
Zoals een DUITSE jounalist ooit schreef. "Japanse betrouwbaarheid, Italiaanse flair en Engelse productie; de beste beschrijving van de Triumph Sprint". En dat uit de mond van een Duitser !
 
Ik geloof je gelijk, echter ik heb er geen ervaring mee dus ik kan er ook niks over roepen. De merken die ik wel noem heb ik wel eigen ervaring mee. :)
 
Qua betrouwbaarheid kan ik over de Yammie XJ 900 meespreken. ( niet de Diversion) Inderdaad niets mis mee.
Wat mij vooral aanspreekt aan de Triumphs is die fantastische driecilinder. Daar kan echt geen vierpitter tegenop.
 
Qua betrouwbaarheid kan ik over de Yammie XJ 900 meespreken. ( niet de Diversion) Inderdaad niets mis mee.
Wat mij vooral aanspreekt aan de Triumphs is die fantastische driecilinder. Daar kan echt geen vierpitter tegenop.

Je kan bij een 4 cilinder toch ook gewoon een bougie kabel lostrekken als dat wilt? O-)
 
Je kan bij een 4 cilinder toch ook gewoon een bougie kabel lostrekken als dat wilt? O-)

Verdorie dat ik daar niet zelf aan gedacht heb. :+ Het gat in de markt. "Wij bouwen uw saaie viercilinders om naar een spannende en karaktervolle driecilinder. Nu in de aanbieding voor 725 euro, inclusief BTW" :Y
Van die Duitse zescilinder zagen we gewoon een half motorblok weg. Maar dat is wat wat duurder O-)
 
Eerst een misverstand wegwerken. De KMAR rijdt niet op BMW maar heeft tijdens de laatste aanbesteding wederom gekozen voor Yamaha FJR1300.

Goed. Een aantal open deuren intrappen.

Een degelijke toermotor? Hangt van een aantal zaken af.
Budget
Wensen en eisen aan de motor
inzet en inzetgebied
Comfort/bescherming
enz.

Wanneer je net als ik elke dag op de motor zit en een kleine 1000 snelweg km's per week onder de wielen door laat rollen en ook af en toe een weekendje gaat sturen in de Eifel, Luxemburg of Sauerland, heb je vanzelfsprekend andere eisen en wensen dan iemand die de motor wellicht meer vanuit een hobby gebruikt.

Ik rijd al jaren BMW. De ene BMW motor met meer tevredenheid dan de de ander. Nu een R1200RT LC bj 2014. Grote, luxe maar ook dure motor. Ik rijd de motoren zakelijk vanuit het eigen bedrijf. Daarme wordt het iets minder duur (BTW verrekenbaar).

Waarom (alleen) BMW? Comfort, stuurt als een dolle (ook de grote toermachines), ergonomisch klopt het en niet geheel onbelangrijk voor mij; de restwaarde.

Mijn vorige BMW heeft wel wat dingetjes gehad. Voornamelijk elektrisch/elektronisch. Mechanisch hebben al mijn motoren mij nooit laten staan. De slechte ervaring met de vorige BMW heeft mij er toe gezet om voor een nieuwe motor verder te kijken dan alleen BMW. Ik heb met name gekeken naar Yamaha FJR1300, Triumph Trophy SE, Kawasaki 1400 GTR. Maar ook BMW K1600GT en BMW R1200RT-LC. Op alle motoren ook gereden.

Yamaha viel af omdat deze motor mij in een te sportieve houding op de motor zette. Ik heb dit als oncomfortabel ervaren. De Kawasaki was met zijn grote wielbasis ideaal voor de snelweg maar file rijden was niet prettig. De Triumph viel voor mij af op een slechte ergonomie. De K1600GT. Beest van een machine maar net als de Kawasaki minder geschikt voor de wijze waarop ik de motor inzet.

Uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de nieuwste boxer van BMW. Deze motor staat nu ruim een jaar voor de deur. Van dat jaar heb ik er ruim 3 maanden niet op kunnen rijden vanwege een terugroepactie door een slechte schokbreker in het dynamisch ESA. Is op gelost om mij gedurende die maanden kostenloos te voorzien van een nieuwe R1200GS.

De R1200RT-LC heeft mijn hart gestolen. Soepel (koppel 125 NM bij 6000 rpm), snel, wendbaar, comfortabel, goede bescherming (kuip). Een stap voorwaarts t.o.v. mijn vorige R1200RT uit 2010. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Dat werd enigszins verzacht door de goede restwaarde van mijn vorige R1200RT. Deze economische afweging heeft ook een rol gespeeld in de keuze voor de nieuwe BMW.

Tenslotte. Elke motor of elk motormerk maakt goede motoren en kent maandagochtend modellen. Wanneer je er naar zoekt kan voor een groot deel van de gerenomeerde merken altijd wel slechte ervaringen of een terugroepactie gevonden worden. Voor mij geldt dat een rijder zich prettig moet voelen op de motor waarop hij/zij rijdt. Dat prettig voelen is een deel rationaliteit en een deel emotie. In welke verhouding? Geen idee. Hangt van de persoon af.

Disclaimer :Z . Bovenstaande is mijn mening en gebaseerd op mijn ervaringen. Hier kunnen dus geen rechten aan ontleend worden :+
 
Eerst een misverstand wegwerken. De KMAR rijdt niet op BMW maar heeft tijdens de laatste aanbesteding wederom gekozen voor Yamaha FJR1300.

Goed. Een aantal open deuren intrappen.

Een degelijke toermotor? Hangt van een aantal zaken af.
Budget
Wensen en eisen aan de motor
inzet en inzetgebied
Comfort/bescherming
enz.

Wanneer je net als ik elke dag op de motor zit en een kleine 1000 snelweg km's per week onder de wielen door laat rollen en ook af en toe een weekendje gaat sturen in de Eifel, Luxemburg of Sauerland, heb je vanzelfsprekend andere eisen en wensen dan iemand die de motor wellicht meer vanuit een hobby gebruikt.

Ik rijd al jaren BMW. De ene BMW motor met meer tevredenheid dan de de ander. Nu een R1200RT LC bj 2014. Grote, luxe maar ook dure motor. Ik rijd de motoren zakelijk vanuit het eigen bedrijf. Daarme wordt het iets minder duur (BTW verrekenbaar).

Waarom (alleen) BMW? Comfort, stuurt als een dolle (ook de grote toermachines), ergonomisch klopt het en niet geheel onbelangrijk voor mij; de restwaarde.

Mijn vorige BMW heeft wel wat dingetjes gehad. Voornamelijk elektrisch/elektronisch. Mechanisch hebben al mijn motoren mij nooit laten staan. De slechte ervaring met de vorige BMW heeft mij er toe gezet om voor een nieuwe motor verder te kijken dan alleen BMW. Ik heb met name gekeken naar Yamaha FJR1300, Triumph Trophy SE, Kawasaki 1400 GTR. Maar ook BMW K1600GT en BMW R1200RT-LC. Op alle motoren ook gereden.

Yamaha viel af omdat deze motor mij in een te sportieve houding op de motor zette. Ik heb dit als oncomfortabel ervaren. De Kawasaki was met zijn grote wielbasis ideaal voor de snelweg maar file rijden was niet prettig. De Triumph viel voor mij af op een slechte ergonomie. De K1600GT. Beest van een machine maar net als de Kawasaki minder geschikt voor de wijze waarop ik de motor inzet.

Uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de nieuwste boxer van BMW. Deze motor staat nu ruim een jaar voor de deur. Van dat jaar heb ik er ruim 3 maanden niet op kunnen rijden vanwege een terugroepactie door een slechte schokbreker in het dynamisch ESA. Is op gelost om mij gedurende die maanden kostenloos te voorzien van een nieuwe R1200GS.

De R1200RT-LC heeft mijn hart gestolen. Soepel (koppel 125 NM bij 6000 rpm), snel, wendbaar, comfortabel, goede bescherming (kuip). Een stap voorwaarts t.o.v. mijn vorige R1200RT uit 2010. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Dat werd enigszins verzacht door de goede restwaarde van mijn vorige R1200RT. Deze economische afweging heeft ook een rol gespeeld in de keuze voor de nieuwe BMW.

Tenslotte. Elke motor of elk motormerk maakt goede motoren en kent maandagochtend modellen. Wanneer je er naar zoekt kan voor een groot deel van de gerenomeerde merken altijd wel slechte ervaringen of een terugroepactie gevonden worden. Voor mij geldt dat een rijder zich prettig moet voelen op de motor waarop hij/zij rijdt. Dat prettig voelen is een deel rationaliteit en een deel emotie. In welke verhouding? Geen idee. Hangt van de persoon af.

Disclaimer :Z . Bovenstaande is mijn mening en gebaseerd op mijn ervaringen. Hier kunnen dus geen rechten aan ontleend worden :+


Dus als je een motor wilt hebben die veel kost in aanschaf en je daar mee rijdt in garantietijd kun je best een BMW rijden? })
 
Zo zwart/wit wil ik het niet stellen :N . Wel is 95% van de reparaties onder garantie of coulance, dus gratis, uitgevoerd :Y .


Oei, dan ben je wel beter af als ik. Aan mijn 16 jaar oude Sprint 955i hebben ze nooit iets onder garantie willen herstellen, en van coulance wilden ze al helemaal niets weten. :N

Zou dat misschien komen omdat er in al die jaren nooit iets kapot of defect gegaan is? :Y
 


Oei, dan ben je wel beter af als ik. Aan mijn 16 jaar oude Sprint 955i hebben ze nooit iets onder garantie willen herstellen, en van coulance wilden ze al helemaal niets weten. :N

Zou dat misschien komen omdat er in al die jaren nooit iets kapot of defect gegaan is? :Y

Zou zo maar kunnen. Mijn ervaring is dat er in een relatief korte tijd wat minder goed gaat met de motor de dealer of de maker sneller genegen zijn iets onder coulance af te handelen.

Laten we eerlijk zijn. Nooit iets stuk in 16 jaar tijd. Spreekt voor kwaliteit van de motor maar de dealer heeft niet veel verdiend aan de motor :+ .
 
Ik lees eigenlijk niets over iets als de kosten van het dagelijks gebruik en dan vooral de brandstof. Als iemand om advies vraagt op gebied van motoren of auto's, dan vraagt hij om een stuk ervaring van anderen. Dat is het mooie van forums.

Maar ik heb bijvoorbeeld vorige week een Honda Supermagna opgehaald, puur voor fun en ik lees dat zo'n motor tussen de 1 op 11 en 1 op 16 loopt. Dat zal mij een zorg zijn, maar ga je er dagelijks mee rijden, dan is het niet onbelangrijk.

Het betekent wel dat de Supermagna aan brandstofkosten duurder is dan mijn 46 jaar oude Jaguar van 1700 kg met een 4.2 motor (op LPG). Op zich vind ik dat zowel grappig als absurd.
 
Ja, maar voor de zuinigheid moet je niet met de motor gaan rijden. De gemiddelde motor is volgens mij niet zuiniger dan een kleine auto. Mijn Sprint loopt zo'n 1: 20. Mijn acht jaar oude Coltje ( diesel) loopt ongeveer 1:23 bij doorsnee gebruik. Dus rijden met het Coltje is eigenlijk de zuinigere optie.
 
Ja, maar voor de zuinigheid moet je niet met de motor gaan rijden. De gemiddelde motor is volgens mij niet zuiniger dan een kleine auto. Mijn Sprint loopt zo'n 1: 20. Mijn acht jaar oude Coltje ( diesel) loopt ongeveer 1:23 bij doorsnee gebruik. Dus rijden met het Coltje is eigenlijk de zuinigere optie.

Nee lijkt me ook niet. Reken alleen eens de kosten aan banden....en onderhoud kost ook wel wat, als je alles laat doen.
 
Nee lijkt me ook niet. Reken alleen eens de kosten aan banden....en onderhoud kost ook wel wat, als je alles laat doen.

Je bedoelt dat de prijs per kilometer hoger is bij een motorfiets. Toch?

Want dat klopt meestal.
 
Klopt, maar als je een motor wilt voor dagelijks gebruik of lange toertochten, dan lijkt het me niet geheel onbelangrijk. Ik ken iemand en die rijdt met een 600 cc Kawa vierpittertje en haalt 1 op 23 op de lange afstand.

Ik heb al 39 jaar een nu 46 jaar oude Jaguar op LPG en die doet tussen de 1 op 5 en 1 op 6. LPG kost iets meer dan een derde van benzine, dus omgerekend is dat qua kosten ongeveen 1 op 14 a 15 benzinekosten.

Maar die auto weegt 1700 kg, heeft 245 pk en een koppel van 384 Nm. En met de Supermagna ben ik voor brandstof per kilometer meer kwijt. Ik kan daar wel om lachen.
 
Ach, mijn K1200S rijdt gemiddeld 1:15 en mijn Lexus hybride leasebak doet 1:16 gemiddeld (bij mij :+ ). Het zijn meer de banden en relatief korte onderhoudsintervallen die een motor duur maken. Ik bedoel, hv121456 staat gewoon ongeveer elke 2 maanden bij de dealer voor onderhoud en nieuwe banden. Dat tikt toch lekker aan. De meeste autos hoeven tegenwoordig maar eens in de 30 of 40 duizend km terug voor onderhoud, en banden gaan ook makkelijk 40k mee.
 
Ach, mijn K1200S rijdt gemiddeld 1:15 en mijn Lexus hybride leasebak doet 1:16 gemiddeld (bij mij :+ ). Het zijn meer de banden en relatief korte onderhoudsintervallen die een motor duur maken. Ik bedoel, hv121456 staat gewoon ongeveer elke 2 maanden bij de dealer voor onderhoud en nieuwe banden. Dat tikt toch lekker aan. De meeste autos hoeven tegenwoordig maar eens in de 30 of 40 duizend km terug voor onderhoud, en banden gaan ook makkelijk 40k mee.

Inderdaad elke 2-3 maanden bij de dealer voor onderhoud conform onderhoudsinterval. Gelukkig niet bij elk onderhoud nieuwe banden. Deze gaan gelukkig 20.000 km mee.

Blijft toch een prijzige toestand. Wanneer je het afzet tegen het onderhoud van de auto die ik rij (XC90 T6), valt het toch ineens weer mee :) .
 
Het is inderdaad maar net waarmee je het vergelijkt.
Mijn V70 D5 is nl heel zuinig, 1:18 a 1:19 is normaal en ik heb het onderhoudsinterval opgerekt naar eens per 25.000km een beurtje dat ik zelf doe (als ik zin heb). Kost dus niet veel, alleen de wegenbelasting is niet grappig en de onderdelen zijn niet goedkoop.
Maar mijn K100 woonwerk motor loopt altijd keurig 1:19, het heel erg weinige onderhoud dat zo'n ding nodig heeft doe ik ook zelf, inclusief bandjes wisselen dus dat kost me echt maar heel weinig, onderdelen zijn er in overvloed want ze gaan haast nooit stuk en een K is niet meer erg geliefd. De wegenbelasting is laag, verzekering kost haast niks, kortom mijn K100 is goedkoper, ook om te rijden, dan de D5.

Wel net zo saai trouwens.
 
Goed, ik ben een beetje verder.

Jullie raden aan:

Kawasaki: GRT1000.

Honda: ST1100 Pan European, P800 Pacific coast, Deauville.
Yamaha: FJ1200, XJ900, FJR1300, Diversion
Suzuki: GSX650F, Bandit, VX800
Triumph: Sprint ST 100, Sprint ST 955.

Dan waren er nog wat BMW tips, maar ik durf het echt niet! Teveel gedoe.

De Kawasaki GTR1000 heeft goede papieren, want deze heeft standaard koffers en een flinke kuip. Dat lijkt ook te gelden voor de ST1100 Pan European van Honda, maar inmiddels weet ik dat de kuip nogal smal is, en je knieën steken uit. Ik wil echt met mijn knieën achter een kuip zitten. Nu geef ik onmiddellijk toe dat ik nog niet alles gedegen heb bestudeerd, maar een goede, grote kuip is echt fijn. Ik wil, als het enigszins kan straks een 2DIN autoradio monteren, maar dart is nog even een gedachte (een navigatie systeem is duurder dan een Android autoradio, nou ja zeg!).
Weten jullie een motor met een goede kuip waar je echt achter zit, ook met je knieën, laat het weten. Enigszins rechtop zitten is ook fijn.
Ik werd nogal vrolijk van een zeker Hildo die aardige informatie had over de ST1100 Pan European. Google even en u leest veel over Hildo's vrolijke site.
 


Dat heeft een andere reden. Ik vernoem alleen maar even de terugroepacties van alle BMW's met het zogenaamde intelligente ABS systeem. En wat te denken van het feit dat ALLE BMW's uit de K en R reeks van 2003 tot 2011 terug moeten omdat de ophanging van het achterwiel het kan begeven ;( We spreken hier over bijna 400 000 motoren :)
BMW wordt veel verkocht, dat is waar. Maar vooral omdat veel mensen nog altijd met open ogen lopen in het plaatje wat Duitsers zo goed kunnen ophangen. Namelijk dat hun producten superieur zijn. Hetzelfde doen ze bij hun auto's. Maar vraag maar eens bij een monteur bij de pechdienst van ANWB of in Belgie VAB, welke auto's ze vaak en welke ze niet moeten depanneren.
Japanners zijn goed, maar een beetje dertien in een dozijn.
Ik sluit me volmondig aan bij het advies een Triumph Sprint te kopen. Een 1050, of de 955i. Persoonlijk vind ik de laatste nog net iets fijner draaien en zijn verbruik ligt iets lager.
Eén keer testrijden met zo'n driecilinder en je bent verkocht.

Duh..een RT, een GS, Een R, ga maar even door allemaal motoren uit een andere klasse, maar bij de Duitsers gebruiken ze dezelfde acterbrug/as ectr, das ja gaat daar iets mis zijn dat veel motoren, tel je bij de Jappen de verschillende motoren bij elkaar op (oh dan kom je nog bijna niet aan die verkoop cijfers :+ ) doen we net alsof, dan zit je snel aan dezelfde hoeveelheden terug roep acties.

Maar ik denk wel dat de betrouwbaarheid van een Jap niet onder doet voor een BMW,
ben wel heel verbaast dat er betrouwbare HD bestaan. Engelse motoren waar je niet aan hoeft te knutselen, het moet niet gekker worden. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan