Wat is een goede Bike voor Australie?

Shifty

Die hard MF'er
10 mrt 2003
398
0
papendrecht
Yo Folk's listen up!
Ik ga voor een Jaar naar Australie, en verlaat in Januarie dit kikkerlandje 8-) .
Ik heb dus me spulletje hier te koop gezet (Nokia Pak), spam! O-)

Maargoed wat is een betrouwbare offroader ?! Ik heb er geen verstand van, ik wil in ieder geval GEEN 2-takt, ik wil niet stil staan in de outback met de croc's ! :X . En ik heb nog een buget van zo'n 3000 E , is 4800 Au dollar, moet wel genoeg zijn toch?

Tip's iemand? (lees: GSXR met offroad wielen) :o .
 
Laatst bewerkt:
Elke recente japanse 4T-enduro of trail is betrouwbaar. Daar kan je vanuit gaan, een genre XR, TT of DR etc... Ook goed op onverhard.

Een twin zal je rijcomfort op lange (Australische) afstanden wel verhogen, maar is algemeen een pak zwaarder, minder wendbaar en wat minder goed in het "veld". :)
 
Hangt ervan af waar je presies allemaal wil rijen. Doe je enkel asfalt en beperk je je tot de oost en zuidkust waar veel (relatief) bewoning is dan is elke motor goed. Ga je in de outback gaan rijen of de west en noordkust, dan doe je er beter aan om een simpel on-the-road te herstellen ding dat het goed doet op stof/steenslag wegen, genre yamaha XT600 of kawa KLE500 (of als het budget het toelaaat een KTM640). Die twee motoren zijn niet de snelste maar technisch zo simpel dat je zelf altijd een en ander kan verhelpen als je halfweg Darwin en Alice springs in het grint een en ander moet fixen. Handkappen zijn een MUST, een integraalhelm ook, en zie je een roadtrain afkomen (van die vierdelige vrachtwagens van 80meter lang en 150 ton die 100km/u denderen op grintwegen, ga dan UIT DE WEG (ook assem van achter je komt), stop zo ver mogelijk aan de kant van de weg af, en hou da ding in de gaten. die stoppen namelijk voor nix en niemand en zeker al niet voor een klein motorfietsje (die zien jou warschijnlijk niet eens) ... tis maar een tip hé
 
Off road is niet nodig, ook niet in de outback. Tenzij je echt onverhard wil gaan rijden, maar denk er dan wel aan dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent.

Koop (als je in Oz bent) ff het boek:

Safe outback travel van Jack Absolom. Staat helemaal boordevol met echt bruikbare tips.

Wat je daar van iedereen hoort: Ga niet alleen en onervaren de outback in!!

Denk er aan dat het echt enorme afstanden zijn.. Heb het met de auto gedaan. (Sydney-Ayers rock en terug en twee weken) en dat is echt goed te doen. Maar lijkt me met de motor erg vermoeiend en saai.

Dus zorg voor:
- Ruim voldoende benzine capaciteit..
- Een comfortabele motor

En last but not least:

Als je een auto hebt kun je nog eens een blonde zweedse meenemen... :)
 
Mischien is een Honda XRV 750 Afirca-twin iets likt me wel een goede fiets :9
misc
 
of een bmw r1200gs :9
:^

Kan je tenminste op lange stukken asfalt ook nog eens 200 knallen. Als dat buiten het budget gaat, zou ik een twwedehandsje R80/100GS bij voorkeur in de Paris/Dakar uitvoering (of in ieder geval met de grote Touratech tank) nemen. De BMW GS modellen zijn geen echte cross-motoren, maar naar wat ik gehoord heb is er maar weinig terrein waar ze de moed opgeven en hebben ze voldoende power en comfort om ook lange afstanden asfalt mee te doen. De oude luchtgekoelde boxers zijn simpel genoeg dat je de meeste reparaties langs de weg kunt uitvoeren (maar ook simpel genoeg dat je dat waarschijnlijk niet nodig gaat hebben ;) ). Lijkt me ideale fiets voor Australie.

Er loopt nu in de States een programma waar ze een of andere around-the-world-tour doen op motoren (verschillende groepjes, film crew erbij, en maar wachten tot ze ruzie krijgen - zoiets ;) ). KTM haakte af toen ze hoorden waar het over ging, BMW durfde wel zijn hand in het vuur te steken dat die machines het zouden overleven. Nuff said...

OBTW: IK BEN JALOERS!!!!!!! Jaartje door Australie rijden, hmm.... :] Veel plezier!
 
Ééntje waar het stuur links zit :9 :9 :9

Oké serieus nu, een honda transalp is onverwoestbaar is n.l hetzelfde blok als van een N.T.V.
Eenvoudige techniek en ijzersterk.kan je ook zelf nog aan sleutelen.
Have a nice trip and no worries mate. :] :] :]
 
wat dacht je hier van :P

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/140159/34e4638bbd160c13525168043367236d (wimmer.jpg)​
 
check the "adventure motorcycling handbook" van chris scott.
Staat in welke motoren geschikt zijn, preparatie, en nog heel veel reistips!
 
ffe iets om over na te denken:

als je in NL 25kw rijbewijs hebt mag je daar niet op motoren groter dan 250cc rijden...

suc6 met je trip!
 
leuk man, een jaartje oz. ben er zelf ook geweest. droomde er ook wel eens van om er per motor rond te touren. zelfs een japanner ontmoet die op zn 125 cc hondaatje crosser rondreed........ petje af. Welke motor het geschikst is? K zou dan voor een yamaha xt gaan of iets in die geest daarvan. houd er wel rekening mee dat je goede beschermende kleding draagt. Weet wel dat je alles moet meenemen op de bike. Veel wegen zijn erg ruig, een lekke band kan gebeuren.......... een 4wd had al 3 lekke banden gekregen onderweg en geen reserve meer bij zich................ Als je dus in de outback zit zijn de afstanden erg groot. Als je alleen rijd en dr gebeurt wat, is ook niet erg prettig. Maar het bloed stroomt waar het heen moet :) Alvast veel plezier met het ondernemen met vanalles, No worries mate ;)
 
Laatst bewerkt:
Ligt er puur aan wat je wilt gaan doen. Bijna alle (hoofd!)wegen zijn van asfalt, met een R1 is het dus ook wel te doen. (Sjakie ;) )
Maar qua comfort zou ik een allrounder kiezen. Naar en in NP's zijn de wegen vaak onverhard, dus in dat geval zou ik ook een allrounder kiezen.

En idd, roadtrains, laar die maar scheuren en ga aan de kant. Veel plezier! :]
 
Als je echt de outback ingaat, moet je dat zeker niet alleen doen een ongeluk zit in een klein hoekje.
Er komt een hoop bij kijken; water meenemen,reserve onderdelen,slagengif serum en dat soort troep denk er niet te makkelijk over,plan het heel goed van tevoren.
Ik zou zelf voor een xt'tje gaan simpele techniek
 
Wow , oke' dat zijn pas tips, ik denk dat ik daar een XT/XR ga halen of een african twin. Maar ik ga wel met een groepje, er zijn vas meer idioten :] .
Maar ik kan mijn RBW ook daar halen, ben hier net met lessen gestopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan