Wat is een goede eerste motor

Floppy

Rookie
9 aug 2006
24
0
Berghem
Hallo

Ik ben opzoek naar een eerste motor. Omdat ik nog geen 21 ben mag ik maar tot 25kw rijden |( maar dat weerhoud mij niet van het rijden :]
Zou heb ik eigenlijk 2 motors op het oog die beide naar 25kw gezet kunnen worden kunnen jullie mij advies geven wat de "beste" van de 2 is?
ik zit een beetje te twijfelen tussen
Yamaha Diversion XJ 600
en de
Suzuki GS 500

ik hoor graag jullie mening

groet

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/400818/3a368ddafde61191983ff8fd9baadeda (Image4.jpg)​
 
Alletwee betrouwbaar.
Alletwee behoorlijk goedkoop op de kop te tikken.
Alletwee leuke bikes.

Probeer even te rijden en zie wat je best bevalt.
Ik rij voorlopig nog vespa125, maar zodra ik m'n A rijbewijs heb, koop ik de Yamaha XJ600N van m'n broer over. Zou voor mij woon-werk bike worden.
 
Laatst bewerkt:
U zegt? Volgens mij hebben de blokken van de GS500 nog al de reputatie het loodje te leggen. Je ziet ze iig regelmatig op marktplaats met een kapot blok :X

Ik ging voor de Div600 dus ;)
Dat denk ik dus niet,
Ga maar eens na vraag doen in het gs500 topic.
Er zijn er die meer dan een ton gedraaid hebben en ook door rijscholen worden ze vaak gebruikt.
Wat jij bedoelt met kapotte blokken dat is wanneer het big end lager er uitgelopen is.
Dit is enkel wanneer er lange tijd met te weinig olie is gereden.
En dit is voor een geen enkele motor goed :N

Dus de gs is gewoon een goede zeer betrouwbare opstapper :Y

Gr john
 
Rijd zelf een GS500 en ben er erg blij mee. Bovendien vind ik hem kwa uiterlijk een stuk mooier als de Diversion
 
Gewoon uitproberen inderdaad. Eén puntje om rekening mee te houden: de GS 500 heeft twee en de Diversion vier cilinders. Tweecilinders zijn over het algemeen wat bokkiger in de lage toeren; viercilinders lopen vaak wat soepeler.

Daar staat tegenover dat een tweecilinder vaak leuker is om mee te rijden, en het waarschijnlijk ook beter doet op 25kW (maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).

Belangrijkste is een motor die je geen vermogen kost wanneer je hem laat vallen (tenzij je niet om het uiterlijk van je fiets geeft) en die je voldoende feedback geeft om echt te leren rijden.
 
Alletwee betrouwbaar.
Alletwee behoorlijk goedkoop op de kop te tikken.
Alletwee leuke bikes.

Probeer even te rijden en zie wat je best bevalt.
Ik rij voorlopig nog vespa125, maar zodra ik m'n A rijbewijs heb, koop ik de Yamaha XJ600N van m'n broer over. Zou voor mij woon-werk bike worden.


Volgens mij maak je een foutje, alletwee leuke bikes?? -O-
 
ik zou voor de Suzuki gaan, hier lees ik goede berichten over. Het uiterlijk vind ik ook mooier dan de Diversion maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Zoveel mensen zoveel wensen (gelukkig...)
 
ik zou voor die rooie gaan, die is sneller :Y


En anders voor de Soes, minder kappen, dus minder dure schade bij glijden..
Plus dat ik een liefhebber van Suzuki ben ;)
 
Hallo

Ik ben opzoek naar een eerste motor. Omdat ik nog geen 21 ben mag ik maar tot 25kw rijden |( maar dat weerhoud mij niet van het rijden :]
Zou heb ik eigenlijk 2 motors op het oog die beide naar 25kw gezet kunnen worden kunnen jullie mij advies geven wat de "beste" van de 2 is?
ik zit een beetje te twijfelen tussen
Yamaha Diversion XJ 600
en de
Suzuki GS 500

ik hoor graag jullie mening

Ik zou echt eerst gaan proefrijden. Behalve alle dingen die je uit tests en ervaringen van anderen kunt halen, moet je het toch zelf ervaren.
Ik heb zelf een Div 900 en die is voor mij perfect. Echter, mijn man die een stuk langer is, heeft te weinig ruimte voor zijn knieën. Ik had vroeger een Suzuki GS 550 en die vond ik geweldig, maar dan wel met stuurkuipje, want anders werd ik er met 120 voor mijn gevoel afgeblazen. Mijn man vond dat stuurkuipje nergens voor nodig.

Ik heb wel eens op een BMW F650 gereden, een 1-cilinder en ik vond dat bokkige gedrag bij lage snelheden vreselijk. Na 500 km was ik er nog niet aan gewend. Maar er zijn mensen die zweren bij zware 1-pitters.

Er is echt maar 1 antwoord: zelf ervaren. Ga naar een motorzaak en ga proefrijden. Probeer dan zowel hoe het gaat met de BV op een parkeerterrein als een stukje snelweg. Je voelt dan vanzelf wat het beste bij je past.
Of de motor wel of niet veel onderhoud heeft is uiteindelijk een minder belangrijke vraag dan of jij hem prettig vindt rijden. Dan kun je er namelijk wel op rijden, maar wil je het liever niet :?

En als het uiteindelijk nog niet bevalt...je kunt altijd weer wisselen.
 
Daar staat tegenover dat een tweecilinder vaak leuker is om mee te rijden, en het waarschijnlijk ook beter doet op 25kW (maar daar heb ik zelf geen ervaring mee).

Belangrijkste is een motor die je geen vermogen kost wanneer je hem laat vallen (tenzij je niet om het uiterlijk van je fiets geeft) en die je voldoende feedback geeft om echt te leren rijden.

Ik wil mijn 4-cilinder (eerste motor) niet ruilen voor de bokkige 2-cilinder waar ik op leste!!! En leren rijden is een kwestie van zoveel mogelijk rijden. :] :] :]
 
ik denk dat je bij een twee cilinder minder last van de 25 KW beperking hebt dan bij een 4 cilinder. Ik zou dus in jouw geval voor de gs500 gaan (of de honda cb500)

maar wat is mijn mening waard, ik prefereer altijd 2 cilinders boven 4 cilinders als het om motoren gaat
 
bedankt voor alle reacties tot dus ver
ik vind zelf ook de suzuki der beter uitzien... ook al heeft de yamaha ook wel iets als je hem NIET in het rood ziet :9
maar volgens mij is een proefrit wel verstandig alleen moet ik nog even wachten want ik mag pas eind aug op examen :?
dus ik suf nu een beetje op internet naar een goede maar zeker ook mooie motor :9~
de suzuki spreek mij zeer aan want die vind ik er gewoon veel beter uitzien. Maar ik hoor van veel mensen dat de yamaha eigenlijk een betere motor is...
En nu hoor ik dus weer van sommige van jullie dat een 2-cilinder misschien wel beter is bij een 25kw dus komt de suzuki steeds meer in aanmerking :)
Maar ik blijf nog even dromen tot eind augustus want dan kan ik een proefrit gaan maken op beide motoren *O* *O*
 
De Diversion vin dik ook niet echt een "looker".
De naked versie is dan veel mooier.

ym50_doc-28-xv600n.jpg
 
ik zou voor die rooie gaan, die is sneller :Y


En anders voor de Soes, minder kappen, dus minder dure schade bij glijden..
Plus dat ik een liefhebber van Suzuki ben ;)
En je rijdt Yamaha? _O-

@TS: Ik zou toch ook voor de Suuz gaan :Y . Ik ben zelf ook begonnen op een parralel twin (GPZ500S) en dat is zo leuk :) . Ik heb toen een keer als leen motor een (hoe toevallig :P ) Div 600 gehad B| . Als woonwerk motor zal het misschien ideaal wezen, maar wat vond ik dat een saaie motor. Hij doet het gewoon, rijd gewoon, start gewoon, remt gewoon, alles is gewoon... Het is net een Opel Kadett, weinig beleving. Ik heb twee dagen lang af lopen tellen naar het terug krijgen van m'n karakter volle GPZ'je :P .

Maarja, een proefrit zegt het meest. Uiteindelijk moet je zelf kiezen :Y .
 
Terug
Bovenaan Onderaan