Wat is een momentsleutel?

Jipstra

Die hard MF'er
7 apr 2005
720
0
Amsterdam
Wie kan mij vertellen wat een momentsleutel is, en waar die voor gebruikt moet worden. Mn achteras kan ik toch wel gewoon met de ringsleutel aandraaien.

Heb al gezocht hier maar niets kunnen vinden!!

Thnx
 
een momentsleutel is een werkinstrument waarmee je bouten en moeren kunt aanspannen op de gewenste spanning (vb 40Nm dit is ongeveer 4kg.m)
sommige bouten of moeren moeten op een bepaalde spanning zitten om het lostrillen tegen te gaan ,maar ze mogen ook niet te strak zitten. dit heb je nodig als je de achteras van je motor aanspant

dit is er een
momentsleutel.JPG
 
Hoe het precies zit weet ik niet maar met die sleutel kan je de kracht overbrenging op een bout instellen zodat je deze niet kapot kan draaien omdat de sleutel dan door slaat.

Beetje precisie gereedschap....

Ik hoop dat je er wat aan hebt..
 
Als je iets wil aandraaien met een ringsleutel en je hebt een pijp van een meter nodig (om te verlengen) om voldoende kracht te zetten, dan weet je dat je het verkeerde gereedschap gebruikt.
En als ik dat met een momentsleutel doe dan heb ik geen arm van een meter nodig? Kom nou toch. Dat heeft er niets mee te maken.
 
Ringsleutel op bout of moer zetten en dan met een vuistje tegen de sleutel aan kessen. Wedden dat je dan zowat alle bouten die bestaan af draait of alle vastzittende bouten los krijgt....

Om dat te voorkomen gebruik je dus een momentsleutel.
 
Voor miereneukers (niet slecht bedoeld) die hun bouten de juiste voorspanning willen geven. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor cilinderkopbouten, de rest doe ik op gevoel (heb dan ook al aardig wat alu draadjes gemold).
 
Je kan natuurlijk ook improvisering met gewichten en de juiste lengte aan stukken pijp.
Maar goed, dan moet je wel flink kunnen rekenen. :+ En meten.

Maarja als je de tijd hebt, kan je best wel improviseren. Ja toch? _O-
 
Wat een reacties jongens, fantastisch!

Maar als ik het goed begrijp moet je dus gewoon handkracht gebruiken, alleen geeft de sleutel aan wanneer een moer vast genoeg zit?

Ik heb laatst mn ketting gespannen en de moer gewoon lekker vast gedraaid, met mijn gewicht lukt dat wel! Maar zou ik daar dus eigenlijk een momentsleutel voor moeten gebruiken?

Thnx :]
 
Wat een reacties jongens, fantastisch!

Maar als ik het goed begrijp moet je dus gewoon handkracht gebruiken, alleen geeft de sleutel aan wanneer een moer vast genoeg zit?

Ik heb laatst mn ketting gespannen en de moer gewoon lekker vast gedraaid, met mijn gewicht lukt dat wel! Maar zou ik daar dus eigenlijk een momentsleutel voor moeten gebruiken?

Thnx :]

dat is dan ook een veel voorkomend probleem.
De moer van het achterwiel hoeft helemaal niet zo vast als de meesten hem aandraaien.

Zet hem voor de gein eens vast met een moment sleutel en het voorgeschreven moment.
Dan vraag je je echt af "zit dat wel vast" :?
 
Een hele goede vuistregel, die elke vakman gebruikt is:
"Vastdraaien tot ca. een kwartslag voor breken"

Als je dit doet breekt er nooit iets af.
:+
 
Wat een idiote vraag,probeer eerst eens zo'n ding optevreten met handleiding en al en alle Gooogle hits uitgeprint in duizendfout en kom dan nog eens terug met een flink gevuld buikje en gigantische buikpijn geven wij je een laxeermiddel :+
 
Bij wielen etc, waar de lagering "vrij belangrijk" is, kan een te strak aangedraaide moer levensgevaarlijk zijn. In dat geval moet je een momentsleutel gebruiken, uiteraard goed ingesteld.....
Goede momentsleutels zijn wel duur en je hebt er, als je het goed doet, 2 nodig (niet één sleutel kan alle instelwaardes goed aan), maar ze zijn in feite onmisbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan