Wat is een motor waard met "beginnende" blokschade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.917
67
Gliese 581d
Vraag, het betreft een Yamaha R1 van 2004 met 37k op de teller, volledig origineel op de uitlaten na en geen schade's (wel gebruikersporen, steenslagjes etc die passen bij een motor met die km stand) .

Nu is er door een monteur een "rammel" gehoord bij accelereren en worden dus de krukaslagers verdacht. Overigens ging de monteur kijken naar een tikje bij de cilinderkop. In de olie zat ook een koperkleurige substantie (lagermateriaal?)

Was is zo'n motor nog redelijkerwijs waard voor de verkoop/handel?
Dus met het verhaal dat het blok of vervangen moet worden of gereviseerd.
 
Laatst bewerkt:
vraag je zelf af wat is de motor waard in goede staat en trek daar het bedrag af van de revisie dan heb je een redelijk goede prijs of de overige onderdelen moeten iemand meer waard zijn. iemand die schade heeft maar nog een goed blok zal het misschien meer waard zijn omdat vervangingsonderdelen zo duur zijn.
maar met een 14 jaar oude motor zal een blokschade normaal een economisch total loss inhouden en je dus alleen betalen voor wat de rest waard is in onderdelen. maar als de onderdelen nog los gehaald moeten worden is de prijs onderdelen min arbeidsloon min winst.
 
Laatst bewerkt:
Kun je hem niet op zo'n "ik wil van mijn motor af" website zetten? Dan weet je zo wat er voor geboden wordt.

Op die sites zitten handelaren en die bieden weinig,geld ook voor goede motoren.
De beste optie is zelf een goed blok zien te vinden,een blok wisselen is wel aardig wat
werk maar zelf goed te doen.
Blok, Motorblok Yamaha R1 2004-2006.
 
Laatst bewerkt:
klopt die op die sites bieden ze 80 % onder de werkelijke waarde.

ps waarde minus de blokschade reparatie
 
Laatst bewerkt:
Dat zelf wisselen heb ik geen zin in, en je hebt dan altijd risico dat een ander blok hetzelfde euvel hebt waar je dan pas achterkomt als m gemonteerd hebt.

Wat zou een redelijke prijs zijn als ik m zou ruilen voor een occasion bij een motorzaak? Ik snap wel dat die dan de handel ingaat voor onderdelen.
 
Dat zelf wisselen heb ik geen zin in, en je hebt dan altijd risico dat een ander blok hetzelfde euvel hebt waar je dan pas achterkomt als m gemonteerd hebt.

Wat zou een redelijke prijs zijn als ik m zou ruilen voor een occasion bij een motorzaak? Ik snap wel dat die dan de handel ingaat voor onderdelen.
Grote kans dat hij dan gewoon verkocht wordt door een handelaar bij wie je extra moet betalen voor garantie.
 
Bel anders eens met een motorsloop.
Die geven meteen antwoord.
Bod zal niet veel hoger zijn als 300 euro vermoed ik zo.
 
Bel anders eens met een motorsloop.
Die geven meteen antwoord.
Bod zal niet veel hoger zijn als 300 euro vermoed ik zo.

Ik vrees het ook....

Weet jij een versleten krukaslager klinkt? Ik heb nu bij een laag toerental en zware belasting (dus gas geven in een te hoge versnelling) dat je een soort gerammel/gebonk hoort. (geen gerinkel)
 
Klinkt zoals je beschrijft en samen met de koperkleurige schilfers in de olie is dat denkelijk echt het geval.

Veel wheely's getrokken toevallig?
Of de vorige eigenaar. Weet niet hoe lang jij de R1 hebt?
 
Klinkt zoals je beschrijft en samen met de koperkleurige schilfers in de olie is dat denkelijk echt het geval.

Veel wheely's getrokken toevallig?
Of de vorige eigenaar. Weet niet hoe lang jij de R1 hebt?


Gekocht met 29dkm en nu op 37dkm.

Ik rijd juist rustig (wat dat betreft zou een diversion beter passen :P, Echter vind ik het lage gewicht en de wegligging wel super van een dergelijke motor)
 
Een dergelijk blok hoort toch niet met deze km-stand stuk te gaan?
Is er iets mis met de oliehuishouding?
 
Een dergelijk blok hoort toch niet met deze km-stand stuk te gaan?
Is er iets mis met de oliehuishouding?


Blijkbaar komt het wel eens voor met sportmotoren. Ik wissel trouw de olie (halfsyntheet Motul) en ook oliefilter (die kost maar iets van 12,- dus wissel mijn filter ook gelijk)
 
.......Misschien heb ik iets niet goed gedaan door te veel met lage toeren te rijden.

Er zitten sportuitlaten op (zonde E keur) en ik had wel de neiging om met hoger toerental door een dorpje te rijden. Ik weet niet of dat slecht is.
 
Laatst bewerkt:
.......Misschien heb ik iets niet goed gedaan door te veel met lage toeren te rijden.

Er zitten sportuitlaten op (zonde E keur) en ik had wel de neiging om met hoger toerental door een dorpje te rijden. Ik weet niet of dat slecht is.
Was het nou hoog of laag? :P

Maakt overigens niet uit. Een moderne motor krijg je op die manier niet kapot.
 
klopt die op die sites bieden ze 80 % onder de werkelijke waarde.

ps waarde minus de blokschade reparatie

ligt er een beetje aan wat je gaat aanbieden. Ik heb €75 gekregen voor een 22 jaar oude Fiesta die tegen een €1000+ APK aan zat. De werkelijke waarde was praktisch €0. Dat vond ik een goede deal. De papieren werden ook nog eens geregeld en de auto werd bij huis opgehaald.
 
Sloopprijs / onderdelenprijs / Kiloprijs.

Of.. je zoekt een tent , die ze voor auto's hebben als Jetcars ( tenzij het je buurman is )
en ruilt hem daar in.
( en nou hopen dat het barrel dat je meeneemt, niet op dezelfde manier daar is terecht gekomen )
Heb je iets meer.

Zo heb ik het gedaan met een koekblik met motorschade.
Kon je redelijk mee rijden zolang je maar onder de X aantal toeren bleef.

Wel even hun telefoon nummer in je gsm zetten met "niet opnemen" erbij. Met een paar dagen geven ze het wel op.
 
klopt die op die sites bieden ze 80 % onder de werkelijke waarde.

ps waarde minus de blokschade reparatie
Wat is volgens jou de werkelijke waarde dan?

Wat daar geboden wordt is de werkelijke waarde die een handelaar er voor wil geven, veel werkelijker wordt het niet.

Anders kijk even wat er op MP voor wordt gevraagd en haal daar de kosten van een ander blok en een paar honderd euro vanaf.
 
:^

Tweedehands blok kost 1250 zag ik voorbij komen. Reken daar (natte vingerwerk en misschien nog te zuinig) €500 uurloon bij en haal dat bedrag van de dagwaarde af. Die kan je wel vinden door op MP naar vergelijkbare fietsen te zoeken en dan een conclusie te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Sloopprijs / onderdelenprijs / Kiloprijs.

Of.. je zoekt een tent , die ze voor auto's hebben als Jetcars ( tenzij het je buurman is )
en ruilt hem daar in.
( en nou hopen dat het barrel dat je meeneemt, niet op dezelfde manier daar is terecht gekomen )
Heb je iets meer.

Zo heb ik het gedaan met een koekblik met motorschade.
Kon je redelijk mee rijden zolang je maar onder de X aantal toeren bleef.

Wel even hun telefoon nummer in je gsm zetten met "niet opnemen" erbij. Met een paar dagen geven ze het wel op.
Tja het is niet netjes maar gebeurt bij de vleet... Via handelaren ben jij ervan af maar het probleem verplaatst zich natuurlijk gewoon. Handelaren weten ook dat ze zich voor deze shit moeten indekken en dat is waarom ze zo weinig bieden. Dat gezegd hebbende, een fiets met kapotte big-ends hóór je, althans iemand met technische affiniteit hoort het direct. Reken maar dat een handelaar het hoort (want afdingpunt) en dan krijg je plotseling nog veel minder dan je dacht, ongeacht of je het vermeld had (want het is altijd erger dat ze vooraf dachten).

Er is een reden dat een kapot blok veel waarde kost, het is namelijk veel werk om te repareren. Als je het zelf zou doen heb je voor maximaal een paar honderd euro weer een topfiets. Als je een monteur per uur moet betalen komt er zomaar 1000 euro bij, de kosten van een donor van onbekende staat. Wat je nu daadwerkelijk geboden gaat krijgen is voor ons niet te zeggen. Maak een inschatting die volgens jou binnen het redelijke realistisch is en deel het door twee. Klinkt niet leuk, wel een betere inschatting. Vergeet niet de uren die een bedrijf erin moet stoppen, het moet wel de moeite waard zijn.

En bedenk je nog één ding, jij mag met je rekensommetje op een bepaalde prijs uitkomen. Maar: als niemand dat wil geven is hij het niet waard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan