wat is een tankslapper?

wordt de op en neergaande beweging versterkt door druk op het wiel, of minder druk op het wiel...? in mn theorie door druk op het voorwiel... gewicht op het voorwiel, slingerende beweging wordt versterkt..

dus remmen moet je mi niet doen.. als er minder gewicht op het voorwiel staat gaat er minder massa mee, dus zou je hem makkelijker moeten kunnen controleren..

tankslapper ontstaat m.i. wanneer er gewicht op het voorwiel komt, zie als je van een wheelie land, dan zie je ook tankslappers..

klopt dit vraag ik me af.....

stuurdemper is natuurlijk het beste, racers hebben der niet voor niets een.. maar in eerste oplossing van Yzf1k is ook iets te vinden, alleen tja, de lef die je daarvoor nodig hebt :o en je moet maar net de plek hebben...
 
wordt de op en neergaande beweging versterkt door druk op het wiel, of minder druk op het wiel...? in mn theorie door druk op het voorwiel...

Eigenlijk gebeurd beide; tijdens de landing krijg je ff veel druk, door de neergaande beweging van je voorkant, maar dit wordt direct opgevolgd door minder druk, nl het uitveren naar boven toe.
En stel dat je dat uitveren niet zou hebben terwijl je met een scheef wieltje landt, maar een ongelimiteerde druk naar beneden zou houden, dan knal je volgens mij gelijk de berm in omdat het voorwiel die scheve kant op blijft gaan. :) Het wiel krijgt echter de gelegenheid om te gaan "zoeken" omdat de druk minder wordt door je uitgaande veerweg.
 
Dat is een samenspel van een aantal factoren.


1. Het zelfstabiliserend effect van een ronddraaient wiel:

Heb je al eens een tol of wiel uit balans gebracht? Dan zie je dat het wiel een aantal keer op en neer zwabbert en dan weer terug in balans gaat. (zie ook countersteering)

2. De mens, die de reflex heeft om alles te proberen te controleren en te stabiliseren.

Als het stuur naar links gaat, trek de bestuurder hem uit reflex weer terug naar rechts. Hij trekt dus aan de rechterkant.

3. Een oneffenheid in de weg, of iets anders dat het balans van het voorwiel verstoord.



Men voegt 1,2 en 3 samen.

Men rijd op hogesnelheid (met weinig druk op voorwiel) over een hobbel heen en het voorwiel raakt uit balans (bv slaat-links). Wiel probeert te stabiliseren en draait naar rechts. Betuurder schrikt en spant zijn spieren aan gaat actief proberen het boeltje te stabiliseren.
Stuur slaat naar links, bestuurder trekt aan de rechterkant waardoor wiel nog verder naar links stuurt. Stuur slaat door zelfstabilisatie naar rechts, waar meneer de bestuurder net aan het trekken is, en hij gaat met enige vertraging duwen.

Dit effect blijft zich versterken todat men op het punt komt dat de motor besluit dat het op deze manier niet verder wil.

Als je goed naar het filmpje kijkt zie je duidelijk dat de berijder al zijn gewicht op het stuur gooit omdat hij denkt dat hij de motor op die manier onder controlle kan krijgen. Het gevolg is dat het steeds erger word.

Oplossingen tegen tankslapper:

1. Stuur loslaten, en de ruimte geven om zelf te stabiliseren: Vergt enorm veel lef, en waarschijnlijk ben jij als berijder uit balans geraakt en moet je je wel vasthouden om evenwicht te houden.

2. Stuurdemper: Remt passief af dwz, gebruikt geen kracht om de beweging tegen te sturen, maar absorbeert de bewegings door mee te geven.

Vooral punt 1 zal ongeloofwaardig klinken bij de meeste personen, dat de motoruit balans raakt kan men weinig aan doen, maar een echte tankslapper is te danken aan foute-reflexen van de bestuurder zelf.
SUPER uitgelegd!!! :} :} :}
voor de laatste 3 regels...als je stuur ligt begint te wapperen schreeuw tegen jezelf dat je een klootzak bent en dat je je stuur met rust moet laten...
 
Waarom zie je dit dan nooit in de racerij?
precies, ik geloof ook niet dat je je stuur los moet laten.
op zich heeft ie wel gelijk dat als jezelf met tegensturen het probleem erger kunt maken als je langzamer bent dan dat het stuur reageerd.
maar om nou je stuur los te laten terwijl je levensgevarlijk aan het singeren bent weet ik zo nog niet.

ik ga het iig niet proberen, als het mij overkomt ga ik (denk ik/hoop ik) proberen om het eruit te remmen.
weet niet of het lukt, maar je kan het altijd proberen :)
 
iemand dit al es een keer op een chopper gehad?

en nu niet lopen zeggen dat je een chopper niet op zijn achterwiel krijgt.
 
stuurdemper is net iets makkelijekr als je op het randje rijd :)
Ja, maar das soms niet genoeg. Er zijn genoeg coureurs MET stuurdempers die tankslappers mee maken. En dan....?

Tegensturen moet je inderdaad ook niet doen, het enige wat je kunt doen is volgens mij het opbouwen van druk door gas te blijven geven. De motor wordt dan naar voren geduwd en zodoende zal het voorwiel gestabiliseerd worden en weer rechtdoor gaan.

Als je je stuur los laat, kun je geen gas meer geven, vermindert je snelheid (en druk), waardoor de stabiliteit af zal nemen, het geslinger erger wordt en je op je muil gaat....

Toch?
 
wordt de op en neergaande beweging versterkt door druk op het wiel, of minder druk op het wiel...? in mn theorie door druk op het voorwiel... gewicht op het voorwiel, slingerende beweging wordt versterkt..

Voor zover ik weet heeft een voorvork altijd een voorloophoek die ervoor moet zorgen dat de motor rechtuit rijdt. Hoe meer gewicht je daar op zet hoe sterker het wiel naar voren gericht wordt (toch????) :?
Achterwiel remmen zou dus best kunnen helpen, voorwiel zou ik niet proberen. Volgens mij moet je van je voorrem afblijven als je wiel zo scheef staat.

Zelf heb ik gelukkig nooit iets dergelijks meegemaakt :]

Frenzie
 
Degene die het snelheidsrecord op een Kawasaki heeft proberen te breken,had ook last van een stuur dat sloeg.
Toen viel ie er af en bleef aan zijn steppie hangen,maar de motor stabiliseerde weer.
Hoezo geen zelfstabiliserend effect :?
 
zondag nog.Iets te enthousiast over een spoorweg gedenderd.Niet extreem maar toch drie, vier slagen.
als de armen goed geplooid zijn kan je die zo opvangen.Geen tegendruk uitoefenen maar gewoon een verhoogde weerstand geven.Inderdaad de motor het stabiliserend werk laten doen en zeker niet remmen want het voorwiel blijft beter in de lucht
ik heb geen demper maar misschien toch eentje aanschaffen voor de extreme gevallen.
 
dit is volgens mij inderdaad een speedwobble en dat kan zo maar gebeuren.
tegenwoordig met de strakke frame,s niet meer zo.
heb je wel eens die brug (in amerika) gezien die een eigen leven gaat leiden en uiteindelijk instort.
volgens mij is dat filmpje op die motor die brug in het kein.
een resonantie die een eigen leven gaat leiden.
 
Tankslapper gehad, levensgevaarlijk,je kunt bijna niks meer doen om het te corrigeren.
Na mijn tankslapper met de suz destijds neom ik het de notekarker of de ballepletter.
Hoef je niet uit teleggen waaron hoop ik :+
 
Speedwobble
Een speedwobble is het heen en weer slingeren van je frame. Dit is een ongeveer vergelijkbaar effect dat je krijgt bij het rijden met een zware krantentas op een fiets. Een speedwobble gebeurt vooral in bochten die met hoge snelheid genomen worden en het effect kan middels een stuurdemper voorkomen worden.
 
Hoe lichter en sterker de motor, des te sneller en gemener de tankslapper. Allemaal prachtige theorie maar als je een echte gemene tankslapper krijgt gaat het zo snel dat je voor je weet eraf ligt! Bij mijn racer, Honda CBR 600 voel je de slapper aankomen bij het uitkomen van de bocht. Bijvoorbeeld vanuit de grote chicane het rechte stuk op op Zolder. Dan hou ik gewoon vol het gas erop en komt ie vanzelf eruit (zonder stuurdemper). Bij een R1 of bij mijn eigen Gixxer 1000, vertrouw ik liever op een goeie Ohlins stuurdemper. Zeker met het neerkomen bij wheelies is dit wel aan te raden :)
 
Misschien stomme vraag hoor maar je hebt hem toch alleen bij snelle motors nodig. Ik zag laatst bij motoport een zxr400 staan met stuurdemper. Maar bij zo'n motor zal het toch haast niet voorkomen :?
 
Als mijn voorband ietwat versleten begint te raken en ik rijd rechtuit gas los, handjes los... dan gaat mijn stuur soms ook slaan... steeds harder... oftewel ik MOET het stuur te pakken zien te krijgen !!!

Wat is dit dan? ook een vorm van tankslap?

Ongeveer hetzelfde effect als met loeihard uit bocht komen, stuur altijd 'relaxt losjes' (geen gestrekte armen, geen statische houding) maar wel vast houden en er is niks aan de hand bij mijn fiets.

Handjes loshalen van je stuur als remedie heb ik nog NOOIT gehoord...ik heb het zelf getest en ben toen bijna onderuit gegaan. ;)
 
Je stuur loslaten is wel het allerlaatste wat je moet doen. Ik laat m'n stuur pas los als ik al aan de zijkant hang of al rechtop een handstand erop doe ofzo...
 
Ik heb een stuurdemper en nog nooit iets meegemaakt, waarvan ik zeg: SHIT! Dat ging niet meer of ging net goed of OEF!

Ik wou dat maar zo houden als jullie het niet erg vinden. Al die ellende wat moet je ermee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan