Wat is een wild-card in de racerij?

debugger

Die hard MF'er
10 jun 2004
664
1
Vlaams-Brabant
Aja,
heb al paar keer dat woordje gehoord : wild-card
een piloot die met een wild-card rijdt..
wat betekend dat juist?
in motogp
in andere race
thx, want dit weet ik niet :+
 
In alle races heb je een vast deelnemersveld, zo doet Rossi bijv. elke motoGP mee.
Deze coureurs hebben dus elke race de kans om zich te qualificeren.

Voor elke race mag de organisatie (bijv. TT Assen) ook Wildcards weggeven. Zo kun je bijv. jong talent uit Nederland een kans geven om zich 's te meten aan het niveau van de Grand Prix' of iets dergelijks.

Dat is het principe. Dus een wildcard is een 'deelnemerskaart' voor iemand die normaal niet mee rijdt. Overigens moet je jezelf nog wel qualificeren, maar dat moeten ook coureurs als rossi en biaggi elke week.
 
Dus je mag eens proberen... eigenlijk
Doe je de qualificatie goed?
dan mag je racen??

MAar wat is het nut dan? -> toch geen ptn voor kampioenshap / of toch?

Als Pedrosa (250cc) , met motogp meerijd,
rijdt hij dan met de Honda RC211 / zijn 250cc
en stel: qualificatie 15e plaats ofzo
mag hij dan meeracen??
dan is er toch 1 teveel?

thx
 
Dus je mag eens proberen... eigenlijk
ja
Doe je de qualificatie goed?
dan mag je racen??
Ja
MAar wat is het nut dan? -> toch geen ptn voor kampioenshap / of toch?
Het nut is dat het publiek trekt, bijv. een extra nederlander in de 125, dat doet het goed. En natuurlijk ervaring opdoen, leren, je naam laten horen, sponsoren trekken, heel veel nut dus. En je kunt uiteraard gewoon punten pakken.
Als Pedrosa (250cc) , met motogp meerijd,
rijdt hij dan met de Honda RC211 / zijn 250cc
Je machine moet natuurlijk wel aan de eisen van de race voldoen. Als ik een wildcard krijg mag ik dus niet met m'n 25kW Honda CBR600F meerijden ( :+ ).
en stel: qualificatie 15e plaats ofzo
mag hij dan meeracen??
dan is er toch 1 teveel?
Er is gewoon een aantal mensen dat mee mag doen. Bijv: De eerste 20 gekwalificeerden. Zit je bij die eerste 20, mag je meedoen. Er zal er nooit één teveel zijn, omdat je simpelweg onder de qualificatiegrens niet mee mag doen. Kwalificeert een Wildcardrijder zich op nr. 20, en een vaste rijder (zoals we vaak zagen bij Katja Poensgen) is langzamer, kan die gewoon buiten de boot vallen.

Overigens zijn er meer kwalificatieeisen maar dat weet ik niet precies. Bijv. dat je niet een bepaald aantal procenten langzamer mag zijn enzo.

Maar die regels zijn voor iedereen hetzelfde, dus voor de wildcardrijders én de vaste coureurs.

thx[/quote]
 
Bedankt
maar dus als een wildcart rijder in de motogp meedoet
moet hij dus met een van de gp machines rijden..juist?
 
Bedankt
maar dus als een wildcart rijder in de motogp meedoet
moet hij dus met een van de gp machines rijden..juist?
Nouja, de motor moet aan de eisen voldoen ja. Dan is het ook eigenlijk wel een GP-machine ja. Maar het is niet zo dat je ff de fiets van Tamada ofzo leent.

Dit gaat natuurlijk veel makkelijker met de 125 races etc. omdat een GP-machine nogal complex en duur is natuurlijk.

Weten anderen vast veel meer over te vertellen (villieofzo).
 
jaJaHet nut is dat het publiek trekt, bijv. een extra nederlander in de 125, dat doet het goed. En natuurlijk ervaring opdoen, leren, je naam laten horen, sponsoren trekken, heel veel nut dus. En je kunt uiteraard gewoon punten pakken.Je machine moet natuurlijk wel aan de eisen van de race voldoen. Als ik een wildcard krijg mag ik dus niet met m'n 25kW Honda CBR600F meerijden ( :+ ).Er is gewoon een aantal mensen dat mee mag doen. Bijv: De eerste 20 gekwalificeerden. Zit je bij die eerste 20, mag je meedoen. Er zal er nooit één teveel zijn, omdat je simpelweg onder de qualificatiegrens niet mee mag doen. Kwalificeert een Wildcardrijder zich op nr. 20, en een vaste rijder (zoals we vaak zagen bij Katja Poensgen) is langzamer, kan die gewoon buiten de boot vallen.

Overigens zijn er meer kwalificatieeisen maar dat weet ik niet precies. Bijv. dat je niet een bepaald aantal procenten langzamer mag zijn enzo.

Maar die regels zijn voor iedereen hetzelfde, dus voor de wildcardrijders én de vaste coureurs.

thx
Volgens mij is dit niet helemaal correct. Tis niet zozeer dat er maar x mee mogen doen, maar je kwalificatie moet goed genoeg zijn. Binnen 7% van de snelste tijd, ofzo. Dus als er 20 snel genoeg zijn, doen er 20 mee en als er 22 snel genoeg zijn, dan doen er 22 mee.
 
Jazeker :}

Het aanvragen van een wildcard is echter niet zo heel makkelijk...

Wil een Nederlandse coureur in aanmerking komen voor een wildcard moet hij in het geval van de 125 en 250CC bij de Top 3 van het ONK zitten of het seizoen er voor dermate goed gepresteerd hebben dat hij ook mee mag doen. De exacte regels daaromtrend weet ik niet precies, zal eens kijken of ik dat zo snel ergens op kan zoeken.
Dat zijn WildCards die worden uitgegeven door de KNMV en die gelden alleen voor de Grand Prix die in dat land, met behulp van die bond wordt georganiseerd. In Nederland dus de TT.

Naast deze wildcards heb je ook nog Wildcards die worden uitgegeven door de FIM, Féderation International d'Motosport, zoiets geloof ik. In ieder geval, de FIFA van de Motorsport zeg maar ;)
Zij organiseren alle WK evenementen en hebben de mogelijkheid wildcards uit te geven. Uiteraard moet je heel hard slijmen en zeggen/aantonen dat je heel hard kan rijden. Deze wildcards kunnen voor elke GP worden gebruikt. Zo had Hans Smees een wildcard in Valencia, Henk van de Lagemaat in Brno en zo wil Moriwaki volgend jaar mee doen aan de MotoGP. Geld, slijmen en vriendjespolitiek :P

Wat betreft het aantal deelnemers die mee mogen doen zijn er de volgende regels.

* Alleen de rijders die binnen 107% van de snelste coureur hebben gekwalificeerd mogen starten. Zit je vanwege bijzondere omstandigheden buiten die 107% en heb je in andere trainingen laten zien dat je binnen die 107% kan rijden, mag je nadat je een goede en originele brief hebt opgesteld wel meedoen.

* Bij heel grote velden, tegenwoordig haast niet te zien, heel soms, heeeeel soms in het ONK Supersport/Superstock, wordt er vaak gezegd dat er maximaal 40 man mee mogen doen. In het WK 125 zijn er vaak zo rond de 35, waarvan er 10 de eerste ronde niet door komen, dus das geen probleem.

De punten voor Wildcard rijders tellen trouwens gewoon mee voor het WK! Das voor de meeste wildcard-coureurs ook de enige reden om mee te doen. Ze hebben er eigenlijk niks aan en het kost alleen maar geld, maar als je een WK punt hebt binnen gehaald ben je DE man natuurlijk!

Nou niet denken dat ik het alwetende orakel ben, dus ook in deze lap tekst kunnen best fouten zitten ;)
 
Ik vond net de procedure die de KNMV aanhoudt met betrekking tot het uitdelen van wildcards. In dit geval werd Emile Litjens uitgelicht, aangezien dit van de pagina van Jaap Kingma racing komt:

Op basis van de eindstand van 2003 worden punten gegeven. 1e 25, 2e 20, 3e 16 etc. . De normale punten die ook per wedstrijd gelden. Deze eindstand telt dubbel en hierbij komen de punten die in 2004 zijn behaald, t/m de race in Eemshaven. Emile was vorig jaar 7e. Hiervoor krijgt hij dus 2 maal 9 punten. Deze worden bij de tot nu toe behaalde punten opgeteld (57) waardoor z'n totaal uitkomt op 75 punten. De stand voor de drie te vergeven wildcards is dan alsvolgt:

1 Patrick Lakerveld 78 punten
2 Emile Litjens 75 punten
3 Hans Smees 66 punten

4 Randy Gevers 55 punten
5 Jarno Janssen 50 punten (rijdt geen 250cc meer)
6 Henk vd Lagemaat 34 punten (reed vorig jaar geen ONK maar GP, geldt waarschijnlijk afwijkende regel voor ??)
7 Arie Vos 32 punten (rijdt geen 250cc meer)
8 Jan Blok 29 punten
9 Jan Roelofs 27 punten
Hopelijk is het duidelijk ;)
De top drie van dat rijtje kreeg dus een wildcard ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan