Wat is er nou zo bijzonder/leuk aan motorrijden.?

Motorrijden is de wind die op je lijft beukt om je van die machine af te gooien, is de serene stilte in de herrie van een brullende motor of uitlaat, of beter, beide. Is de laagstaande zon die je half verblind, is één hand aan het stuur, de andere in je zij. Is je blik op oneindig en op heel dichtbij. Is razend accelereren en keihard in de ankers moeten. Is zeiken op alle auto's om niks, is ternauwernood ontsnappen aan een aanrijding, is een lege slingerende weg door een prachtig groen gevormd gebied, is bergpassen bedwingen, is op plaatsen komen waar je anders niet komt, is vrijheid, is genieten en hard werken, is de weg ervaren en één worden met het kloppende blok metaal tussen je benen, is met de schrik vrijkomen en met de lach inhalen. Is rammen, touren, knallen, insecten die op je vizier uiteenspatten in duizend en 1 kleuren, is vriendschappen versterken zonder woorden, is een uitlaatklep en een stress verminderaar. Fantastisch en verschrikkelijk. Spartaans en comfortabel. Een gevecht van de mens met zijn machine. En is vooral niet in woorden samen te vatten.

Motorrijden is echt leven.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden is de wind die op je lijft beukt om je van die machine af te gooien, is de serene stilte in de herrie van een brullende motor of uitlaat, of beter, beide. Is de laagstaande zon die je half verblind, is één hand aan het stuur, de andere in je zij. Is je blik op oneindig en op heel dichtbij. Is razend accelereren en keihard in de ankers moeten. Is zeiken op alle auto's om niks, is ternauwernood ontsnappen aan een aanrijding, is een lege slingerende weg door een prachtig groen gevormd gebied, is bergpassen bedwingen, is op plaatsen komen waar je anders niet komt, is vrijheid, is genieten en hard werken, is de weg ervaren en één worden met het kloppende blok metaal tussen je benen, is met de schrik vrijkomen en met de lach inhalen. Is rammen, touren, knallen, insecten die op je vizier uiteenspatten in duizend en 1 kleuren, is vriendschappen versterken zonder woorden, is een uitlaatklep en een stress verminderaar. Fantastisch en verschrikkelijk. Spartaans en comfortabel. Een gevecht van de mens met zijn machine. En is vooral niet in woorden samen te vatten.

Motorrijden is echt leven.
Dat eerste heb ik al eens letterlijk gehad.
Kon de zooi nog heel en relatief veilig na de overkant krijgen.
Boomen braken letterlijk als een lucifer door midden. :X
 
Ik raad TS aan z'n rijbewijs te halen en dan gelijk een CRT dag te doen in Assen. Ik heb mijn eerste CRT dag gedaan toen ik nog geen jaar mijn rijbewijs had, ik vond dat wel een eye opener.
 
Ik raad TS aan z'n rijbewijs te halen en dan gelijk een CRT dag te doen in Assen. Ik heb mijn eerste CRT dag gedaan toen ik nog geen jaar mijn rijbewijs had, ik vond dat wel een eye opener.

Ik heb rond 1970 drie keer het Elefantentreffen gedaan, op de Norton, met gewone bandjes door de sneeuw. Geen handvatverwarming, geen speciale kleding en gaan. Dat was ook wel een eyeopener, maar erg veel plezier gehad.
 
Dat zie je dan helaas verkeerd. Heb al die tijd het topic gevolgd. Alleen niet ingelogd. Topic kreeg zoveel input dat ik besloot om even te wachten met reageren.

Ik ben misschien onduidelijk geweest m.b.t. "Het rijden".

Ik bedoelde met heb weleens motor gereden, het volgende: in de eerste versnelling wegrijden en weer stoppen.

Ik heb ook indd een proefles gehad. Maar om nou dat echt rijden te noemen(zie bovenstaand punt)

Vandaar dat ik het "het echte motorrijden" (nog) niet heb ervaren.
Beetje enorm zwak. Een ''echte'' motorrijder logt gewoon in.
Succes met je tweede versnelling.
 
Beetje enorm zwak. Een ''echte'' motorrijder logt gewoon in.
Succes met je tweede versnelling.
:^

Enne, als je na een proefles niet het gevoel hebt gekregen van 'ik wil weer!!! *O* ', bespaar dan een hoop geld door het hierbij te laten.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden is helemaal niet leuk. Niemand ziet je, je krijgt nooit voorrang, alle dijken zijn inmiddels afgesloten, onderhoud is duur, het regent altijd of je bezwijkt bijna van de hitte. En dan moet je ook nog M-F bijhouden met steeds weer topics over wat de beste beginnersmotor is, hoe je hem winterklaar moet maken, 12 manieren om je remmen te ontluchten en van die vervelende gebruikers die steeds menen je taalvouten te moeten verbeteren.
Nee, ik zou er nooit aan beginnen. :+ :+

Oh ja, en dan vergeet ik nog: als je je helemaal in je motorpak gehesen hebt vragen collega's: Ben je op de motor? gevold door: "rij maar voorzichtig" en vaak helemaal tenenkrommend gevolgd door: Nee, ik rijd geen motor, ik ken mezelf en ik zou mezelf hartstikke door rijden". (als dat zou kunnen, denk ik dan)
 
Waarom het motorrijden leuk is (ja ik heb mn zware rijbewijs, maar rijd op een 150cc brommert)
Je staat altijd vooraan de file;) je hebt dus vrijheid. Overal vooraan parkeren.
Daarnaast is die van mij zo zuinig dat ik in principe uitkom met mijn reiskosten vergoeding (incl onderhoud en afschrijving)

ja natuurlijk, als het regent is het minder leuk, maargoed, dan staan de wegen helemaal vast en kan je mooi thuis lekker voor de kachel opdrogen, altijd beter dan een half uur extra reistijd.

Verder is af en toe de toeristische route pakken ook leuk.
 
Dat er meer aspecten zijn aan het motorrijden dan je op een nette en veilige manier door het verkeer bewegen.
Daar heb je toch geen circuit voor nodig :+

Snap wat je bedoelt hoor ;)

het is inderdaad wel fijn dat er mogelijk heden zijn om legaal en relatief veilig hard te kunnen rijden. Zonder op zijwegen, mede weggebruikers en flits controles te hoeven letten.
 
Ik vraag me af of OP na 6 pagina's reacties al weet of het iets voor hem is..
Vast niet, want motorrijden is vooral beleving. Dat voel je of niet. Net zoals het voor veel mensen onbegrijpelijk is dat iemand voor de lol in een oude, minder soepel rijdende, stukken minder veilige, lekkende, roestgevoelige, storingsgevoelige klassieke auto wil rijden in plaats van een moderne luxe auto. Of dat een GTI uit de jaren 80 voor iemand leuker is dan een nieuwe, terwijl die nieuwe vele malen sneller is en strakker de bocht om gaat. Of dat iemand het helemaal geweldig vindt om de vierdaagse te lopen. Beleving is het antwoord. En dat vullen we allemaal anders in. Als je serieus vraagt waarom motorrijden leuk is, want de auto kan alles een stuk comfortabeler en met minder inspanning, dan voel je het niet. Dan kan je proberen je beleving over te brengen, maar dan nog zal het niet landen, omdat het gevoel er niet zit. En dat is niet erg, maar dan is het wel zonde om geld erin te steken, om er later achter te komen dat het je gewoon niet ligt.
 
Vast niet, want motorrijden is vooral beleving. Dat voel je of niet. Net zoals het voor veel mensen onbegrijpelijk is dat iemand voor de lol in een oude, minder soepel rijdende, stukken minder veilige, lekkende, roestgevoelige, storingsgevoelige klassieke auto wil rijden in plaats van een moderne luxe auto. Of dat een GTI uit de jaren 80 voor iemand leuker is dan een nieuwe, terwijl die nieuwe vele malen sneller is en strakker de bocht om gaat. Of dat iemand het helemaal geweldig vindt om de vierdaagse te lopen. Beleving is het antwoord. En dat vullen we allemaal anders in. Als je serieus vraagt waarom motorrijden leuk is, want de auto kan alles een stuk comfortabeler en met minder inspanning, dan voel je het niet. Dan kan je proberen je beleving over te brengen, maar dan nog zal het niet landen, omdat het gevoel er niet zit. En dat is niet erg, maar dan is het wel zonde om geld erin te steken, om er later achter te komen dat het je gewoon niet ligt.
Eens, mijn opmerking was sarcastisch bedoeld. idd vanwege het feit dat meningen van anderen over de beleving hem toch niet echt kunnen dienen in het nemen van een gegrond besluit. Maar ik ben wel benieuwd wat OP gaat doen, hopelijk date hij up. :]
 
@TS
De vraag stellen, is eigenlijk al het antwoord.

Wanneer je al ooit (een stukje) motor hebt gereden en je vergelijkt het met de luxe en comfort van een auto....
Niet aan beginnen
 
Als je serieus vraagt waarom motorrijden leuk is, want de auto kan alles een stuk comfortabeler en met minder inspanning, dan voel je het niet.

Ik woon midden in het centrum van Den Haag, voor mij is een auto uiterst oncomfortabel en inspannend. Motor is naast leuk ook gewoon een veel praktischer vervoermiddel.
 
Ik woon midden in het centrum van Den Haag, voor mij is een auto uiterst oncomfortabel en inspannend. Motor is naast leuk ook gewoon een veel praktischer vervoermiddel.

Stap eens op een dikke motorscooter en je laat ook de motor staan :P

Mijn inziens het meest logische vervoermiddel op 2 wielen :Y
 
Laatst bewerkt:
Eens, mijn opmerking was sarcastisch bedoeld. idd vanwege het feit dat meningen van anderen over de beleving hem toch niet echt kunnen dienen in het nemen van een gegrond besluit. Maar ik ben wel benieuwd wat OP gaat doen, hopelijk date hij up. :]
Ik ben ook ERG benieuwd. Het zou mij verbazen al TS gaat lessen en nog meer als hij daarna langer dan een jaar rond blijft rijden.

Ik woon midden in het centrum van Den Haag, voor mij is een auto uiterst oncomfortabel en inspannend. Motor is naast leuk ook gewoon een veel praktischer vervoermiddel.
Oncomfortabel? Goede vering in de auto doet een hoop tegen al die drempels... :+ Misschien wat krom verwoord, maar ik bedoelde dat de TS het in de OP zo vergeleek. Voor hem is de auto blijkbaar wel een ontspannen vervoersmiddel als ik de OP zo lees. Dagelijks binnenstad Den Haag doe je inderdaad niet bepaald voor de lol met de auto. Binnenstad Nijmegen doe ik al liever met de motor en dat is een stuk minder hectisch dan Den Haag. Dat weet ik nog wel uit de tijd dat ik er regelmatig kwam met het rondbrengen van leaseauto's. Zo ook eens drie keer kort achter elkaar met een Chrysler Grand Voyager door de binnenstad gemogen daar, dat rijdt niet heel ontspannen met ruim 5 meter auto die ook nog aardig breed is. Echt het gevoel dat je ogen tekort komt. Dan ben je gewoon blij dat je een eindje verder een Smart kan oppikken voor de terugweg. Alleen al voor het overzicht is de motor een stuk prettiger dan. :]
 
Ik vraag het mezelf ook steeds vaker af.

Toen ik net m'n motorrijbewijs had (en jaren daarna) kon ik niet wachten om dat ding uit de schuur te trekken en een rondje te rijden. Eerst had ik al genoeg plezier in m'n uppie.. daarna kwamen er steeds meer kennissen bij met wie ik een geweldige tijd heb gehad. En nu.. 7j later, kost het me meer en meer moeite om die motor uit de schuur te halen. Het heeft niet meer die prioriteit en dat gevoel van 'moeten' wat het ooit wel had. Daarbij, als ik vrienden probeer te mobiliseren om wél er op uit te gaan dan gaat dat met heel veel moeite. Ze kampen bijna allemaal met hetzelfde gevoel.

Is de spanning er af? Is de lol weg met al die drempels, geknepen max snelheden (in de randstad) en afgesloten wegen?

Als ik dan toch weer een keer opstap, dan voelt dat wel weer goed. De kracht, de souplesse, de wind langs je pak, de enorme 'field of view'... je gaat automatisch veel meer om je heen kijken dan je in de auto doet omdat je veel beweeglijker bent. De adrenaline rush als je even gas geeft staat perfect in balans met de rust (in je hoofd en in je lijf) die je kan ervaren als je rustig rond cruised. Even niks anders aan je hoofd dan jij, de motor en de weg. Motorrijden is soms hét medicijn waarvan je vooraf niet wist dat je het nodig had.

Ik denk dat je met het juiste type auto dit gevoel ook wel kan benaderen.. maar het zal niet hetzelfde zijn.
 
Hallo mensen,

Ten eerste sorry vanwege mijn wat latere reactie. Dit heeft meer te maken met mijn privéleven, maar dat terzijde.

Ik moet zeggen, heb met genot de vele reacties gelezen en zoals ik al dacht, het gevoel van het rijden is niet te beschrijven. Je moet het zelf ervaren en dat is nou juist wat mij dwars zit. Je kan het niet ervaren behalve door het te doen.

Ik heb talloze filmpjes op YouTube gekeken. Van vlogs tot reisverslagen hier van 2 dames op de 1200 GS. Kan alleen maar zeggen het lijkt me heerlijk, maar zoals een van de reageerder hier zei. Of het ligt je of het ligt je niet. Want je hebt heel veel mensen die halen voor heel veel geld hun rijbewijs, motorkleding en motor en uiteindelijk eindigt alles op marktplaats.

Ik weet van mezelf dat mocht ik bijvoorbeeld toch voor mijn motor willen gaan. Dat ik natuurlijk niet voor 3 'maanden per jaar mijn motor uit de schuur trek, maar het hele jaar(voor zover dat mogelijk is) wil rijden.


Al met al begrijp ik dat het een persoonlijke keuze is.

Ik ben zeker dankbaar voor de vele reacties en ben er achter gekomen dat ik alsnog niet weet of ik het moet doen ofniet. Of in ieder geval ik neig ernaar om een rijschool te bellen en alvast de helfT voorruit te betalen, zodat het een stuk moeilijker wordt om te stoppen.

Om even terug te komen op reacties dat ik het koekblik als comfortabel middel is om snel van A naar B te komen.(inclusief airco, cruisecontrol, handen af en toe van het stuur, telefoon op schoot of in de hand en de rest behalve autorijden zelf).

Ik kan er niks aandoen het enige waar ik voor bevoegd ben om te rijden is een auto en scooter. Dus ik kan het motorrijden absoluut niet vergelijken.

In ieder geval hoop ik iedereen wat meer duidelijkheid te geven, aangezien alle reacties(ookal ben ik er nog niet uit).
 
Koop een schakelbrommer en fix ergens een helm en ga een middagje door de polders o.i.d. rijden.
is misschien ook leuk idee..
mocht je dan besluiten te gaan lessen, kun je in je vrije tijd de AVB oefenen met de schakelbrommer.. scheelt misschien weer in de les kosten..

Daarna verkoop je de schakelbrommert weer.
 
#Scarrrr, ik denk dat veel mensen druk zijn met allerlei andere dingen en het uit de schuur trekken van de motor dan de laagste prioriteit krijgt. Zeker als je, als vele uit de randstad je tweewieler ook nog eens ergens gestald hebt.
Want je geeft zelf al aan wat het rijden dan uiteindelijk oplevert, plezier, adrenaline en een frisse neus. Dus pakken die motor en genieten en niet allerlei argumenten zoals drempels, druk verkeer enz gebruiken om het niet te doen. In het laatste geval verkopen die hap, kan er een ander van genieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan