Wat is er nou zo moeilijk aan die luchtkamer meten???

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Gisteren weer lopen klootzakken met de luchtkamer van het Stapelbed (FZR600R) zoveel cc, dat was al te veel, zoveel mm volledig ingeveerd zonder veer erin... Dat werkt niet, die fiets staat helemaal opgebouwd
Nou mag je dus een voorpoot demonteren met alle voorwerk daarbij, en een oliebad veroorzaken omdat er een veer uit moet. dat is het dus geworden...één poot gedaan en met een beetje logisch nadenken de poot inelkaar gezet, veer erin en uitgeveerd mét veer ipv ingeveerd zonder veer de luchtkamer gemeten en die maat in de andere poot ook toegepast. Dat moet dan toch kloppen????... Als / dan, dan wordt dat voortaan mijn meetmethode :Y
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Nu even een serieuze vraag, hoeveel effect heeft de dikte van de olie op het veren? De voorvering van mijn brommert is nogal stug. Dit voel me pas echt op toen ik laatst op de GSXR van mijn maat zat, die was veel soepeler.
Ik heb een voorvork van een ZXR750r in mn brommert.
Als je naar de bouw van een vork kijkt, kan zijn dat ik niet goed gekeken heb dus ik laat me graag verbeteren, dan zou de olie bij inveren door kleine gaatjes gedrukt worden. Is de olie dikker dan die je eerder hebt gebruikt dan zal dat vast wat trager zijn.

778763CA-717F-4930-9384-18B453A84F1D.jpeg

Komt de vork weer terug dan gaat die olie weer door gaatjes en heb je demping voor in en uit.
Ik ben blij dat er in mijn boekje staat dat er zoveel cc van die troep in moet, en nergens iets over een luchtkamer. Dat aantal cc’s flikker ik erin en kijk vervolgens nergens meer naar. Ding rijdt heerlijk en ook bij 140 per uur kan ik het stuur nog loslaten om een wesp uit mn jas te jagen. Dat moderne gedoe...
 
Ik ben blij dat er in mijn boekje staat dat er zoveel cc van die troep in moet, en nergens iets over een luchtkamer. Dat aantal cc’s flikker ik erin en kijk vervolgens nergens meer naar. Ding rijdt heerlijk en ook bij 140 per uur kan ik het stuur nog loslaten om een wesp uit mn jas te jagen. Dat moderne gedoe...
Je snelheidsmeter blijft hangen. O-)

Luchtkamer is iets makkelijker te meten met een schuifmaat.
 
ook vorig jaar gehad..
"specialist" had in mn vv andere veren geplaatst...
maar zolang je er niet op zat was er niets aan de hand..
totdat t apparaat op de trailer moest en vastgesjord moest worden...

====SPUIT=====
 
Het probleem is om te zien wanneer de liniaal in de olie zit

Welnee, ik steek er een halve meter duimstok in (altijd een halve meter vanwege het volume van de duimstok) en dan staat-ie op 23, dan weet ik dat-ie in de ander poot ook 23 koppie onder moet gaan en dat ik op dat moment een kolom van 27 heb, met de hele santemekraam er in
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze mooie tools voor.

Zo doe ik het, met een iets mooier pompje, maar dan nog het verschil tussen ingeveerd zonder veer of uitgeveerd met veer.
Dus het gaat niet om het meten, maar de methode
uitgeveerd mét veer ipv ingeveerd zonder veer de luchtkamer gemeten en die maat in de andere poot ook toegepast. Dat moet dan toch kloppen????...
was namelijk de vraag...
 
Ik ben blij dat er in mijn boekje staat dat er zoveel cc van die troep in moet, en nergens iets over een luchtkamer. Dat aantal cc’s flikker ik erin en kijk vervolgens nergens meer naar. Ding rijdt heerlijk en ook bij 140 per uur kan ik het stuur nog loslaten om een wesp uit mn jas te jagen. Dat moderne gedoe...
Het probleem is dat dat de eerste vulling is, als je dan aftapt en hetzelfde vult zit er ineens 6 cm meer in omdat er olie achterblijft. Daarom is meten de enige juiste methode maar dat wordt op een hele weirde manier voorgeschreven... Die luchtkamer, ingeveerd zonder veer heeft totaal geen relatie met de werkelijkheid.
 
Ik heb een duimstok met een slangetje er aan.

Iets te veel er in, lineaal + slangetje er in en zuigen (kreng) tot je lucht zuigt.
Gebruik daar zelf een spuit voor maar een (hevel) pompje zal net zo goed werken.

Blazen tijdens het vullen kan ook, dan hoor je wanneer je met olie de lineaal / duimstok hebt bereikt. Scheelt veel overbodige olie er uit halen.

Vooral goed en vaak in- en uitveren en laten staan zodat alle lucht er uit is.

Aquarium luchtslang, tyrip en een lineaal is in de basis alles wat je nodig hebt. Einde van de slang gelijk met begin duimstok houden natuurlijk :)

Edit: ik zie net dat product hierboven, da's exact wat ik omschrijf...:X
Wel makkelijker, want je hebt je handen vrij.
 
Willen jullie allemaal nog een keer de startpost meten lezen want het interesseert me helemaal geen moer met wat jullie meten, de vraag heb ik even verduidelijkt in de startpost...
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Alsdan: het binnenwerk links en rechts hetzelfde is, dan werkt je plan. Is niet bij elke voorvork zo. En je de veer met dezelfde kant naar beneden hebt zitten.

Maar je stapelbed kun je aan de achterkant opbokken en dan onder de uitlaat opkrikken, en dan klauwen eraf, wiel eruit, spatbord eruit, vorkpoten er uit en gewoon lekker verse olie er in op de manier zoals meneer/mevrouw/transgender Yamaha dat bedacht heeft.
 
Ja die poten zijn wel hetzelfde.
Maar je stapelbed kun je aan de achterkant opbokken en dan onder de uitlaat opkrikken, en dan klauwen eraf, wiel eruit, spatbord eruit, vorkpoten er uit en gewoon lekker verse olie er in op de manier zoals meneer/mevrouw/transgender Yamaha dat bedacht heeft.
Dat is voor groot onderhoud en eigenlijk een citaat van het niet vet gedrukte deel van mijn startpost. Maar we zijn nu bezig de ideale luchtkolom te bepalen, zoals je weet ondersteunt de luchtkolom de voorveren... Vind je het gek dat ik het gekkenwerk vind om iedere keer die voorvork te slopen om een cm harder of zachter te maken

Alsdan: het binnenwerk links en rechts hetzelfde is, dan werkt je plan
Ik zag ook geen bezwaar. Het maakt het inregelen een stuk makkelijker...

meneer/mevrouw/transgender Yamaha
Ik denk dat de moeilijke methode dus inderdaad door mevrouw Yamaha bedcht is, de makkelijke methode iig niet

Je verdient hiermee het beste antwoord :t
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet even kijken hoeveel CC een cm olie in de poot is? Dan haal je een dikke injectiespuit bij de apotheek en kun je vrij nauwkeurig vullen. Slangetje erbij en je kunt ook afgemeten opzuigen.
Ja die zut heb ik allemaal hoor, zo'n vacuumpompje, doseerspuiten... Dat lukt allemaal... :t. Ik moest een reden horen waarom mijn methode niet zou werken om die niet toe te passen, maar omdat de boel symmetrisch is lijkt er geen bezwaar te zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan