Wat is er sneller?

F1R3BL@D3

MF veteraan
19 mei 2001
1.525
0
Ik heb een collega die wel intresse heeft in mijn motor.
Alleen zijn broertje heeft een VFR750 (95er) en hij wil wel een motor hebben die minstens zo snel is.
Dus hier komt mijn vraag wat is er sneller mijn cbr600f (105pk) of een VFR750 ???
 
Als hij eens wil lachen neemt hij een R1150GS en dan rijdt hij zijn broertje helemaal het snot voor ogen op een Allroad.

Maar buiten dat: in de handen van een vaardige coureur zal de CBR sneller zijn. Echter de VFR heeft meer koppel en een wat relaxter rijgedrag. Het kan heel best zo zijn dat je collega (hij zal zeker niet de eerste zijn :) ) hier veel beter mee overweg kan.

 

Met 'n r1150 gs een vfr 750 zoek rijden ?
K dacht het niet.
K heb zelf afgelopen weekeinde een dag op een r1150 gs gereden, heerlijk koppel en goed door de bochten te smijten, maar de acceleratie blijft toch ver achter met een vfr750.
 
eehhjj
mijn buurman die heeft er 1 gehad
en geregeld naast elkaar gastaan voor stoplicht
ik was sneller bij optrekken
maar top maakt niet zo heel erg veel
 
CBR biedt meer piekvermogen, VFR is sneller bij lagere toerentallen... In proncipe is een CBR vlotter weg (top is vrijwel gelijk), maar dan moet je wel doortrekken. Ook door bochten is een CBR wendbaarder.

Probleem met dergelijke vragen is altijd dat dit niet met ja of nee te beantwoorden is. De motor is wel sneller, maar als de bestuurder zich niet lekker voelt op de motor, kan de tragere motor toch veel sneller zijn.

er rijdt een man van ongeveer 45/50 hier in de buurt op een oude div 900 (niet echt een supersport, toch?) Hij rijdt menig supersportje helemaal zoek op bochtige stukken. Ook vrienden van mij, met 3,4 jaar rijervaring... (Blade, R1, monster 750)

Dus ja, een CBR is (iets) sneller, maar garandeer niet dat je collega er ook sneller op zal zijn. Uiteindelijk bepalen op de openbare weg vooral de rijkunsten wie er sneller is, niet de fiets.

Verklaart ook meteen waarom ik niet vooruit te branden ben.... :+
 
Yep! Misschien vrij logisch...maar CBR=sport, en VFR=toer...

VFR = Sportieve toerder, een cbr 600 is sneller ja, maar moet erg veel moeite doen om de VFR af te schudden, zeker tot de 200/uur, in bochten kan de VFR het shaken, das logisch.

Kon BertV wel bijhouden hoor met m'n VFR.. :)
 
Effe nog opgezocht op MCN:

Kwart mijl:
95 VFR 750: 11,59 sec, 191 kph
96 CBR: 11,4 sec, 183 kph

Top:
95 VFR 750: 244 kph
96 CBR: 248 kph

Vermogen:
95 VFR 750: 100 pk
96 CBR: 103,5 pk

Snelheden omgerekend met factor 1.608 (stond in mijlen op de site)

Bevestigt eigenlijk redelijk wat Unstable zegt: CBR is wel sneller, maar een VFR verdwijnt niet zomaar uit je spiegeltje...
 
Effe nog opgezocht op MCN:

Kwart mijl:
95 VFR 750: 11,59 sec, 191 kph
96 CBR: 11,4 sec, 183 kph

Top:
95 VFR 750: 244 kph
96 CBR: 248 kph

Vermogen:
95 VFR 750: 100 pk
96 CBR: 103,5 pk

Snelheden omgerekend met factor 1.608 (stond in mijlen op de site)

Bevestigt eigenlijk redelijk wat Unstable zegt: CBR is wel sneller, maar een VFR verdwijnt niet zomaar uit je spiegeltje...

toch vergeet je een belangrijk iets wel even nl. gewicht. de VFR weegt een dikke 200 kilo, de CBR daarentegen weegt iets van 180?.

Ik ben nl. van mening dat de echte motorrijder zich pas laat zien in de bochten. Het betere bochtenwerk is dan ook voor de CBR.

Maar toch fijn dat de cijfers ook aantonen dat de VFR zeker geen echte TOERDER is, zoals veel mensen denken. Stof eten, dat kunnen ze.. :+
 
Op 2001-08-06 22:19, schreef Unstable:

Ik ben nl. van mening dat de echte motorrijder zich pas laat zien in de bochten. Het betere bochtenwerk is dan ook voor de CBR.

VFR: 219 KG
CBR: 186 KG

Scheelt dus aardig, maar toch is dat geen garantie dat een CBR sneller door de bochten gaat... Erg afhankelijk van wie erop zit... :)
Bewijs geef je zelf. BertV heeft ook een lichtere motor (187 kg). Zou in bochten dus ook in het voordeel moeten zijn. Toch hield je hem bij...
Dus bestuurder is zeker zo belangrijk voor snelle bochten als de kwaliteiten van de motor...

Bedoel hiermee dus niet dat BertV traag is of zo, maar hij was wel gewillig slachtoffer voor een voorbeeld... ;)

Betekent waarschijnlijk wel dat jullie allebei rondjes om mij kunnen draaien op bochtige stukken... :P
 
Zowel BertV als unstable zijn geen echt snelle maniaken...

Trouwens wat mij opviel in Zwitserland, dat de bochtensnelheid van de meesten niet zo veel verschilt... Als ik de nodige BMWrijders wilde inhalen dan was dat voor en na de bocht geen probleem, maar in de bocht ( behalve dat er vaak geen ruimte was.) reden ze vaak niet eens zo veel langzamer ( voor je gevoel wel, maar echte kms niet.) Kheb een Harley vonkentrekkend door de bocht zien vliegen ( met een zwitser er op.) en die haalde ook de nodige toeristjes in...

Het mooie van dit alles is... Motorrijden is een gevoel... de werkelijke verschillen zijn ( uitgedrukt in kms of sec.) vaak helemaal niet zo groot, maar voor je gevoel enorm. Voorbeeldje.. Ikke met 71 km door de bocht GEEN knee-down.. met 73 door de bocht --> krrrrrrraassssssss ( wel knee-down. :P )
 
Bedankt allen voor jullie reply's,
Alhoewel ik het ook wel zelf had kunnen raden |(

 
CBR is sneller, maar dat was wel duidelijk inmiddels, dit komt vooral doordat een CBR een vier in lijn is een een vfr een V4, door de constructie is een vier in lijn eigenlijk altijd sneller ( bij een beetje vergelijkbaar cc inhoud)

Maar het verschil zit hem echt in de rijder, een vriend heeft een vfr 800 en die haalt echt heeeel veeel sportrijders in, alleen grondspeling houdt hem op een gegeven moment tegen, maar dat gebeurd niet zo snel op 80 km wegen.

Speciaal even voor Helldesker, ik ben net terug uit de Dolomieten, prachtig rijden daar, maar ik heb toch een heleboel rijders ingehaald, juist in de bochten, op het rechte stuk is niet leuk.

Weet je wat ik pas echt kicke vind, ik ben de hele vakantie door NIEMAND ingehaald!!!!!!!

Helldesker, ga je ook mee zondag naar de Nurburgring?
Ik hoop echt dat het droog is.
 


[/quote]

toch vergeet je een belangrijk iets wel even nl. gewicht. de VFR weegt een dikke 200 kilo, de CBR daarentegen weegt iets van 180?.

[/quote]

uhm ligt er dus maar net aan wie je erop zet hé :P
die 20 kilo zal er wel niet erg veel toe doen lijkt me...

 
Op 2001-08-14 12:09, schreef Silver_Dax_Racer:

toch vergeet je een belangrijk iets wel even nl. gewicht. de VFR weegt een dikke 200 kilo, de CBR daarentegen weegt iets van 180?.

[/quote]

uhm ligt er dus maar net aan wie je erop zet hé :P
die 20 kilo zal er wel niet erg veel toe doen lijkt me...


[/quote]

Denk je?, op 200 kilo is 20 kilo best veel hoor. waarom denk je dat ze bij de formule 1 zich druk maken om kilo's? en die auto's wegen al 400, 500 kilo.....kan je nagaan wat je dan als motorrijder kan winnen door 20kilo minder te hoeven meesjouwen!!
 
ja, daar zit wel wat in, maar dat ligt het ur nog aan wie erop zit :P

bij mijn dax (60 kilo, 106cc's - fourstroke!) maakt het allemaal niet uit ;)
laatmaar, is geen motor.. nog geen rdw keuring :(

maar goed, inderdaad als je bijv, zo'n test van de nieuwe gsx-r 1000 leest en dan ziet dat zo'n monster bijna net zoveel pk's als kilo's heeft..
hmm, ach ja, ik ben nog maar een 25kw'er ;)
 
Denk je?, op 200 kilo is 20 kilo best veel hoor. waarom denk je dat ze bij de formule 1 zich druk maken om kilo's? en die auto's wegen al 400, 500 kilo.....kan je nagaan wat je dan als motorrijder kan winnen door 20kilo minder te hoeven meesjouwen!!
Mijn FZR400 heeft maar een dikke 60 pk maar hij weegt ook maar 160 kg en ik ben zelf ook erg licht (tegen de 60 kg) dus dat gaat als de brandweer hoor. :)
 
Op 2001-08-14 19:00, schreef Unstable:
Op 2001-08-14 12:09, schreef Silver_Dax_Racer:

toch vergeet je een belangrijk iets wel even nl. gewicht. de VFR weegt een dikke 200 kilo, de CBR daarentegen weegt iets van 180?.

uhm ligt er dus maar net aan wie je erop zet hé :P
die 20 kilo zal er wel niet erg veel toe doen lijkt me...


[/quote]

Denk je?, op 200 kilo is 20 kilo best veel hoor. waarom denk je dat ze bij de formule 1 zich druk maken om kilo's? en die auto's wegen al 400, 500 kilo.....kan je nagaan wat je dan als motorrijder kan winnen door 20kilo minder te hoeven meesjouwen!!

[/QUOTE]

1: een formule 1 auto weegt 600 kg incl rijder.
2: bij formule is de regel elke 10 kg meer is 0,1 sec langzamer.
(bij dezelfde auto en rijder he...) <- voor de slimmerikken onderons :)
 
ja, daar zit wel wat in, maar dat ligt het ur nog aan wie erop zit :P

bij mijn dax (60 kilo, 106cc's - fourstroke!) maakt het allemaal niet uit;)
laatmaar, is geen motor.. nog geen rdw keuring :(

maar goed, inderdaad als je bijv, zo'n test van de nieuwe gsx-r 1000 leest en dan ziet dat zo'n monster bijna net zoveel pk's als kilo's heeft..
hmm, ach ja, ik ben nog maar een 25kw'er;)

Hé, een bekende van Ivo's messageboard :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan