Wat is het Can-bus systeem

Rob Troost

Volledig actief
Donateur
12 jan 2002
6.028
2.037
ergens in Dld
Can-bus is een communicatiesysteem wat veel voorkomt in de automotiv sector.
simpel gezegd is het een paar draadjes die er voor zorgt dat de onderdelen in de auto met elkaar kunnen 'praten'
image-158.png
 
Canbus systeem in de domotica heeft een voedingsbus en een adres/databus.
Als je doelt op 1 van de bekendste/grootste standaard in domotica/gebouwautomatisering KNX:

:N

Zowel de voeding als communicatie loopt over 1 aderpaar.

ik heb het idee dat het plaatje in de startpost niet klopt. De apparaten staan PARALLEL en dat duidt op een STER net terwijl een BUS systeem nooit parallel is maar in SERIE. Ik heb alarmoproepsystemen gemaakt met CAN bus, domotica, dus ik heb wel de klok horen luiden...
Dat klopt niet helemaal:

Je hebt bijvoorbeeld een RS485 bus (jou niet onbekend denk ik) daarbij lopen 2 datalijnen langs elke deelnemer en bij de eerste en de laatste wordt de bus "afgesloten" dmv een weerstand.

In het stukje hierboven over KNX: daar zijn eigenlijk alle spelregels qua topologie toegestaan: bus, boom, ster en een combinatie daarvan. het enige wat daar niet bij mag is een ring aanleggen.
Daar wordt overigens ook geen gebruik gemaakt van afsluitweerstanden.
 
ik heb het idee dat het plaatje in de startpost niet klopt. De apparaten staan PARALLEL en dat duidt op een STER net terwijl een BUS systeem nooit parallel is maar in SERIE. Ik heb alarmoproepsystemen gemaakt met CAN bus, domotica, dus ik heb wel de klok horen luiden...
Het is wel degelijk een parallel systeem.
Even vereenvoudigd voor gesteld. Een voedingslijn (+ en -) boven, een databus beneden (databits serie of parallel). Daar tussen hangen de gevers (schakelaars, temperatuur en oliedruk sensoren, etc) en de nemers (lampjes, servomotoren etc).
Simpel voorgesteld een hek met een dwarsbalk boven (de voeding), een dwarsbalk beneden (de databus) en de spijlen (gevers en nemers).
Aan het begin van het hek hangt de computer die de boel bewaakt en dus alle spijlen parallel ziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan