Wat is het Can-bus systeem

Rob Troost

Volledig actief
Donateur
12 jan 2002
6.025
2.032
ergens in Dld
Can-bus is een communicatiesysteem wat veel voorkomt in de automotiv sector.
simpel gezegd is het een paar draadjes die er voor zorgt dat de onderdelen in de auto met elkaar kunnen 'praten'
image-158.png
 
Antwoord moet nee zijn!
Dat heeft niets met Can-bus te maken, zie de Can-bus als een soort van telefoonverbinding.
Het is niet de telefoon die het antwoord geeft maar de persoon aan de andere kant.
Bij een motor zonder can-bus is er geen probleem als de belasting van je h4 anders is.
Wordt er wel gebruik gemaakt van can-bus dan is de kans groot dat je led h4 niet goed gaat werken.
Dit komt niet doordat de canbus ziet dat de belasting niet juist is maar doordat een module dat ziet en dat door geeft via de can-bus. Dit schreef ik al in een eerdere post.

Kan het wel zijn dat mijn nieuwe Ali led H7 lamp niet goed werkt met Canbus omdat er minder watt door heen gaat?
Het antwoord op deze vraag is dus Ja
 
Het werk van satan als je het mij vraagt, doe mij maar een simpele dikke kabelboom. Volkomen onnodig moeilijk.

Simpele dikke draadboom is met de hoeveelheid regelapparaten van tegenwoordig niet meer te doen. Niet alleen qua dikte/gewicht maar daarmee ook kosten en complexiteit.

versimpeld voorbeeldje, een temperatuursensor geeft een waarde, deze waarde wordt gebruikt door de motor ECU om inspuitwaarden te berekenen, op het dashboard om de temperatuur weer te geven, en in de traction control unit om mee te rekenen.

Dit zou betekenen dat er vanaf de sensor draden naar al die units zouden moeten lopen. Met Can bus word het signaal 1x op de can gezet en kunnen diverse andere regelunits de informatie daar afhalen.

Daarnaast is het veel sneller om complexere info door te geven. Veel informatie bestaat niet meer uit een simpel aan of uit signaal maar bevat veel meer data. Dit kan eigenlijk praktisch niet zonder CAN-BUS.
 
ja, dat snap ik wel... volgens mij ook de beste methodiek om iemand iets te laten begrijpen; voeden met informatie waardoor de vraagsteller in kwestie zijn eigen vraag uiteindelijk kan beantwoorden
 
Bij een motor zonder can-bus is er geen probleem als de belasting van je h4 anders is.
Wordt er wel gebruik gemaakt van can-bus dan is de kans groot dat je led h4 niet goed gaat werken.
Dit komt niet doordat de canbus ziet dat de belasting niet juist is maar doordat een module dat ziet en dat door geeft via de can-bus. Dit schreef ik al in een eerdere post.

Kan het wel zijn dat mijn nieuwe Ali led H7 lamp niet goed werkt met Canbus omdat er minder watt door heen gaat?
Het antwoord op deze vraag is dus Ja

Maar dan niet perse omdat het gevraagde vermogen niet geleverd kan worden maar omdat de regeleenheid een afwijking registreert en besluit om de lamp uit te zetten om eventueel schade te voorkomen.

Niet elke regeleenheid doet dit en dan zal de lamp gewoon branden maar wel met foutmeldingen of indien aanwezig een notificatie op het dashboard (lampje, waarschuwing op display).
 
Magisch, dat een topic wordt gemaakt waar gewoon maar een antwoord wordt gegeven (hoe slecht en minimaal ook) op een vraag die niemand stelt ............behalve ts zelf........gelukkig beantwoord hij zijn eigen vraag. :?

Snapt u het nog?
Dit topic is na aanleiding van een ander topic waar de knipperlichten geen fysiek relais gebruiken voor aansturing, om dat topic niet te laten ontsporen in een can-bus discussie is dit topic gemaakt.
 
We praten wat langs elkaar af maar laten we positief blijven. Waarschijnlijk is het de bedoeling om hier samen uitleg uit te wisselen met degenen die er verstand van hebben. Ik zie al wat knowhow binnenkomen in sommige posts. Daarbij kunnen we dan een stapje verder gaan en ook de basics van storingzoeken en accesoires aansluiten.
 
Storing zoeken is nog wel een ander dingetje, daar heb je een oscilloscoop voor nodig. Heb hem ooit aangeschaft voor dit doel maar nog nooit gebruikt dus los van wat theorie kan ik hier niet veel over vertellen.

Nieuwe of andere modules toevoegen (aanmelden) moet ook met een computer, vaak gaat je dagteller knipperen als er een communicatieprobleem is, je kunt ook niet even een regeleenheid vervangen en weer verder.
 
zomaar een regeleenheid vervangen kan wel, hangt er maar vanaf of er instellingen gedaan moeten worden of niet. bij ons in de heftrucks komt het meer voor dat het gewoon vervangen is ipv nog wat instellingen te moeten doen.
kan ook zijn dat je een "lege controler" krijgt waar je dan de juiste firmware moet uploaden
 
Laatst bewerkt:
Die zul je niet zomaar tegenkomen in de motor of auto wereld. Zeker firmware flashen doe je niet zomaar ff thuis voor je auto of motor, nog los van het feit dat je er z.g.a. onmogelijk aan kunt komen.
 
Maar heeft dan weer niets met canbus te maken ;)
Klopt, was meer een geitenpaadje naar een module die de input en output regelt.
Als je zoiets achter je koplamp en bij je achterlicht zou hebben, en die dingen kunnen met elkaar kletsen, scheelt dat een hoop bekabeling, en dat is een van de redenen dat we tegenwoordig dit steeds meer gaan zien.

Over een poosje koop je geen 5w5 lampje meer.
Maar heet het dan CB-1 of iets dergelijks.
Lampje stuk? De BC verteld welke je moet vervangen, en configureert het lampje zodat die op de juiste sterkte, kleur en wanneer gaat branden.
Lampje zit alleen met plus en min via een hoofdrelais aan de accu, waarover ook de communicatie verloopt, voor de rest worden er geen kabels meer gebruikt.
Zoiets als Philips HUE.

Ik zou geld moeten gaan vragen voor dit geweldige idee 😆
 
Bij een motor zonder can-bus is er geen probleem als de belasting van je h4 anders is.
Wordt er wel gebruik gemaakt van can-bus dan is de kans groot dat je led h4 niet goed gaat werken.
Dit komt niet doordat de canbus ziet dat de belasting niet juist is maar doordat een module dat ziet en dat door geeft via de can-bus. Dit schreef ik al in een eerdere post.

Kan het wel zijn dat mijn nieuwe Ali led H7 lamp niet goed werkt met Canbus omdat er minder watt door heen gaat?
Het antwoord op deze vraag is dus Ja
De lamp word zeer zeker niet gevoed door de can-bus, het kan wel zijn dat de can-bus gebruikt word om aan de lamp-besturingseenheid door te geven de lamp aan te schakelen en te monitoren. maar dat kan ook prima zonder can-bus.
Bij een motor zonder velg heb je geen wiel, dus een wiel is hetzelfde als een velg?
 
Storing zoeken is nog wel een ander dingetje, daar heb je een oscilloscoop voor nodig. Heb hem ooit aangeschaft voor dit doel maar nog nooit gebruikt dus los van wat theorie kan ik hier niet veel over vertellen.

Nieuwe of andere modules toevoegen (aanmelden) moet ook met een computer, vaak gaat je dagteller knipperen als er een communicatieprobleem is, je kunt ook niet even een regeleenheid vervangen en weer verder.
De eerste controle kan je al doen met een multimeter, als je het systeem spanningsloos maak, kan je met een multimeter een ohmse meting doen.
dit moet dan ongeveer 60 ohm tussen de 2 draden zijn.
Voor verdere metingen aan een can-bus heb je wel een oscilloscoop of speciale can-bus meetapparatuur nodig.
 
De lamp word zeer zeker niet gevoed door de can-bus, het kan wel zijn dat de can-bus gebruikt word om aan de lamp-besturingseenheid door te geven de lamp aan te schakelen en te monitoren. maar dat kan ook prima zonder can-bus.
Bij een motor zonder velg heb je geen wiel, dus een wiel is hetzelfde als een velg?
Heeft dat iemand gezegd dan? Hij vraagt of kan zijn dat zijn alib led H4 niet goed werkt in combinatie met can-bus en het antwoord daarop is gewoon ja
 
Gerelateerde vraag: ik zag dat ze speciale acculaders verkopen voor CAN bus motoren. Kan je ook een normale lader direct op de accu aansluiten (lijkt mij wel) of moet je een lader via de CAN bus aansluiten?
 
CAN is een netwerk, zoals je thuis wellicht een internetkabel hebt van modem/router naar computer.

Voor je PC heet het LAN, Local Area Network, lokaal want het is alleen in je huis, internet heet WAN, Wide Area Network, want beslaat de hele wereld en CAN is Controller Area Network want heeft alleen toepassing op controllers in bijv. je motor.

Een acculader speciaal voor CAN is hetzelfde als een stopcontact met internet nodig hebben om je PC aan te zetten. Niet nodig dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan