Wat is het krachtigste viertaktblok ?

Doryan

MF'er
Ik wil binnenkort beginnen aan een supermotard. Maar ik heb nog geen voorkeur voor een of ander merk.

Daarmee wil ik afgaan op de prestaties van motorblokken en de krachtigste nemen. *D })

Ik heb al wat geresearchd en op papier is de Honda XR650 de krachtigste; 60 pk / 52 Nm. Dit is standaard natuurlijk, ik wil er alles uithalen achteraf.

Heeft er iemand andere suggesties ? KTM LC4, Husqvarna 570, Yamaha TT 600, KLX 650, ...
 
Ik kan het alleen vergelijken met een XR600, maar het is een wereld van verschil of je nu een husky of een honda pakt.
De Husky en de KTM voelen vele malen sterker als je er eenmaal mee aan het rijden bent, daarbij is het rijwiel gedeelte en de remmen ook nog eens van een heel nader nivo. Alleen als je betrouwbaarheid wil zou ik de Honda nemen.
 
Valt er niet veel aan het rijwielgedeelte aan te passen eens je aan het ombouwen bent ? Mijn plan is om alles te strippen, en op het framen en motorblok verder bouwen.

Ik heb ooit een xr 600 gehad en mijn nonkel heeft een xr650 nu. En ik vind ze extreem krachtig. Maar ik heb er alleen nog maar op terrein mee gezeten.

Ik heb nog nooit de kans gehad om met een zware KTM of Husky te rijden. |(
Wel heb ik ooit op een KTM 2takt supermotard ooit is gereden, maar wel maar heel even, te kort om een echt goeie ondervinding van te hebben.
 
als je echt krachtige blokken wilt. moet je in de cross hoek gaan kijken.
een ktm SX 525 geeft standaard rond de 65 pk-tjes met een droog gewicht van nog geen 110 kg. het nadeel is dat dit maar een vierbak heeft en veel onderhoud vraagt.
de ktm exc 525 geloof ik heeft hetzelfde blok maar dan met een zesbak. ik weet niet of dit blok hetzelfde vermogen levert.
 
zo een jammie 660 opvoeren naar 750

zoek maar eens op MZ egli
die egli figuur weet er wel 75 pk uit te kloppen, en dat zijn hele sterke
blokken ook nog eens, goede oliekoeling en waterkoeling

echte hufterproof blokken (i should know O-) )

Egli-MZ 740

mz2.jpg


één cilinder viertaktmotor
5 kleppen
boring x slag 103,6 x 88 mm
inhoud 741 cm³
80 PK (59 kW) bei 7600 t/min
2 Mikuni 34 mm vlakschuifcarburateurs
White Power veerpoten
Öhlins handles
Spiegler 4-zuiger remklauwen en carbon schijf voor


:] 8-)
 
de MZ, waar de Zwitserse tuning legende Fritz Egli zich mee bezig hield, graag in de garage willen stallen. De cilinderinhoud van de Yamaha Enduro XTZ 660 werd tot 740 cm3 opgeboord. Twee 34 mm Mikuni vlakschuifcarburateurs voeren de eencilinder. Zegge en schrijven 80 PK stuwen deze excentriekeling hard naar voren, waarbij het geheel nog steeds "makkelijk hanteerbaar is met veel vermogen onderin", zoals Achim na afloop van de testronden vertelt.
Door de meer dan 20 kilo aan meergewicht, heeft de MZ die power ook echt nodig. Markus sprak vooral zijn waardering uit voor het remsysteem. De carbon schijf is niet alleen meer dan een kilo lichter, maar ook na een groot aantal hard ingeremde bochten wordt de werking niets minder.

mz4.jpg
 
std xr heeft maar iets van 50 pk ofzo ,met hrc kit 60.
Maar ik denk dat std de ktm 620 wel de sterkste zou kunnen zijn.
 
Standaard is de KTM 660 het sterkst.
Het BMW F650 blok is het beste te tunen (80 pk zonder problemen), maar het is net als het XTZ blok vrij zwaar.

Voor SM straat gebruik is een KTM met grote olie voorraad (olie in frame) prima.
 
Standaard is de KTM 660 het sterkst.
Het BMW F650 blok is het beste te tunen (80 pk zonder problemen), maar het is net als het XTZ blok vrij zwaar.

Voor SM straat gebruik is een KTM met grote olie voorraad (olie in frame) prima.

Hey ex-zot,
Dan is m'n Pegaso '94 ook serieus te tunen :9 ?? Zelfde blok als BMW, een Rotax 650 met carbs.
Wat zijn de leukste veranderingen zonder dat het mij een fortuin kost?
:)
 
Ik heb al wat geresearchd en op papier is de Honda XR650 de krachtigste; 60 pk / 52 Nm. Dit is standaard natuurlijk, ik wil er alles uithalen achteraf.

Volgens mij zit er standaard "maar" 52 Pk in en moet je voor die 61 PK een extra kitje van euro 1250 aanschaffen.

Nu heb ik aan die 52 meer dan genoeg in het zand maar ik weet niet of dat voor een SM op het asfalt ook geldt.

Wat misschien wel een goeie tip is is dat de vrije handelaren een hagelnieuwe xr650r (model 2002) aanbieden voor euro 7300 (voorwaarden niet bekend bij mij)

(en ik mocht iets meer neertellen afgelopen januari :( )

LEO
 
Ik weet ergens een Yamaha XTZ 660 te koop staan.
bwj 1992, 50.000 km, prijs 1.650 €

Is dit een goede basis om mee te beginnen ?

Het motorblok zal ik waarschijnlijk zelf dan reviseren, en optunen.
En dan alles veranderen behalve kader en blok natuurlijk. Andere achterbrug, voorvork, stuur, tank, zadel, enzo... .

Daar kun je wel iets extreem van maken, niet ?
 
Hey ex-zot,
Dan is m'n Pegaso '94 ook serieus te tunen :9 ?? Zelfde blok als BMW, een Rotax 650 met carbs.
Wat zijn de leukste veranderingen zonder dat het mij een fortuin kost?
:)

Het belangrijkste is veranderd, namelijk de cilinderkop. Voor de BMW kun je alles krijgen voor de pegaso weinig. Bovendien gaat een pegaso standaard al stuk, dus waarom opvoeren?
 
Het belangrijkste is veranderd, namelijk de cilinderkop. Voor de BMW kun je alles krijgen voor de pegaso weinig. Bovendien gaat een pegaso standaard al stuk, dus waarom opvoeren?

1) Ik vermoed dat je het hebt over het aantal kleppen van de Peg tov de F650?
2) Als de blokken verder gelijk zijn (zoals ik altijd gedacht heb), kan je voor de Peg dan geen onderdelen krijgen die niets met de kop te maken hebben?
3) De mijne gaat nog prima hoor, heeft ook nog maar 13.000 km's. Heeft dat ding zo'n slechte reputatie? En wat gaat er dan al 'standaard' stuk?

Thanks :} .
 
Kep net mijn BMW over de 45000 heen gereden en tot nu toe geen probleen, gekocht met 20000 op de teller.

En er is inderdaad een of andere amerikaan die andere nokken assen carbs etc levert voor de f650.
Weet de site zo niet meer maar is vast wel op te googlen
 
1) Ik vermoed dat je het hebt over het aantal kleppen van de Peg tov de F650?
2) Als de blokken verder gelijk zijn (zoals ik altijd gedacht heb), kan je voor de Peg dan geen onderdelen krijgen die niets met de kop te maken hebben?
3) De mijne gaat nog prima hoor, heeft ook nog maar 13.000 km's. Heeft dat ding zo'n slechte reputatie? En wat gaat er dan al 'standaard' stuk?

Thanks :} .

De verbranding is het belangrijkste van een motor. Die verbranding vindt plaats in de cilinderkop. Het belangrijkste stukje van jouw motor is dus anders.

Een pegaso betrouwbaar? Zoek voor de gein hier op M-F eens op pegaso.
 
naar mijn bescheiden mening is een husqvarna nog steeds "de" man te kloppen, van officiele pk's lossen ze niks, maar met 117 kg drooggewicht, en genoeg trappelende paardjes (volgens mij) neuk ik menig ducati monster en XR's... Volgens mij de perfecte motorblok, rukken onderaan in toeren, en pieken als een tweetakt...

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan