Wat is het nut van een "hugger"? (letop: groene vraag)

Wiim

MF veteraan
22 mei 2004
1.264
0
Koksijde, België
Ik vraag mij af wat het nut nu eigenlijk is van een hugger. Je zou op het eerste zicht denken dat het helpt bij het tegenhouden van spatten zoals een normaal spatbord maar de positie is zo raar daarvoor...

Weet dat het een nogal "groene" vraag is maar google geeft mij natuurlijk alleen maar verkoopsinfo en blijkbaar ook een HD die "hugger" in de naam heeft...

Voor alle duidelijkheid, het gaat over de "garde boue" die op pagina 2 staat van deze link: http://www.ermax.be/images/PDF/Fond Fiche CBR 125R.pdf
 
"Groene vraag" :?
Een hugger is gewoon een extra accessoire om je motor mooier te doen lijken. :+


:N

In de eerste plaats is het de bedoeling van een hugger om je motor proper te houden ;) .

= spatbord :P
 
Laatst bewerkt:
Zoals je ziet zit er voor die hugger een veer en die blijft met die hugger schoon, net als je achterbrug en de binnenkant van je spatbord/onderkant van je zadel.
 
Zoals je ziet zit er voor die hugger een veer en die blijft met die hugger schoon, net als je achterbrug en de binnenkant van je spatbord/onderkant van je zadel.
:Y daarom is hij daarop gebouwd, het is niet de bedoeling dat hij jouw jasje schoonhoudt voor spatten zoals bij een fiets. de veer heeft tandjes en die moeten kunnen blijven draaien etc, met allerlei modder en nattigheid zal hij eerder roesten en dus verslechteren, vandaar de hugger
 
Met name de achterschok heeft het op een moderne motor best moeilijk. Het ding zit uit de rijwind en wordt dus best warm met al dat werk dat ie moet doen. Hoe warmer dat ding wordt, hoe warmer de olie, des te minder hij dempt. Bovendien gaat ie dan ook minder lang mee. Als er dan ook nog allerlei troep op komt waardoor ie z'n warmte nog veel slechter kwijt kan, is dat foute boel. Vandaar (soms) een hugger......

Op m'n ouwe Fazer 600 was een hugger niet nodig, daar zat een effectieve rubberen flap voor de schokbreker. Niet élke motor heeft dus een hugger nodig. Op m'n 1000 zit ook een soort flapje, maar dat werkt voor geen meter.

Een goeie hugger loopt ook iets naar beneden door, in een soort flap die tot onder de achterbrug uitkomt. Die flap zorgt er voor dat er zo min mogelijk troep vanaf het voorwiel naar het achterwiel wordt doorgegeven.
 
:Y daarom is hij daarop gebouwd, het is niet de bedoeling dat hij jouw jasje schoonhoudt voor spatten zoals bij een fiets. de veer heeft tandjes en die moeten kunnen blijven draaien etc, met allerlei modder en nattigheid zal hij eerder roesten en dus verslechteren, vandaar de hugger

En waarom zetten die ervan de fabriek dan niet standaard op? Zit toch
ook een voorspatbord op? :+
 
Een hugger heeft nog een functie


Hij dient als een "vleugel" die downforce creëert zodat er op je achterwiel nog meer druk komt, dus nog meer grip ;)


(wtf is een groene vraag?)
 
Laatst bewerkt:
hug.gif



:W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W

Is het al weer vrijdag? :?

:W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W
 
Laatst bewerkt:
Een hugger heeft nog een functie


Hij dient als een "vleugel" die downforce creëert zodat er op je achterwiel nog meer druk komt, dus nog meer grip ;)


(wtf is een groene vraag?)

Whahahahahahahahaaaaa _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Het zou eerder upforce worden door het vacuum.
Je bent zeker een verkoper ofzo? :?
 
Whahahahahahahahaaaaa _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Het zou eerder upforce worden door het vacuum.
Je bent zeker een verkoper ofzo? :?


Vacuum? Gaat er dan geen wind door je blok?
Als je nou slim was geweest ging je naar me profiel en zag je wat me beroep was..


Een vraag die wordt gesteld door iemand die nog "groen" is, ofte wel een groentje. Da's een ouderwets Nederlands woord voor n00b of newbie :z


Dank U wel, wat 19 jaar verschil wel niet kan doen :9
 
Laatst bewerkt:
zo groen vind ik die vraag niet. Ik had tot de motorbeurs niet eens enig idee wat een hugger was :D

Maja, heb me ook nooit echt verdiept in dat soort dingen lol
 
Waarom noemen ze het eigenlijk een hugger? Tlijkt me toch juist níet de bedoeling dat je achterband dat ding gaat knuffelen? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan