Wat is het probleem met een "clunky" gearbox?

SadBunny

Quadratschädel
22 jan 2012
11.053
5.758
Amsterdam
Ik rijd op een nog redelijk nieuwe FJR en die heeft nogal een "clunky gearbox". Als ik schakel is het "ku-klunk-tkk'. Je voelt een soort schokkerig beweginkje en je hoort het ook duidelijk. Zeker bij het downshiften.

Nou hoor/lees ik dat vaak als negatief punt bij reviews. Maar ik vind 't wel prettig; je krijgt tenminste duidelijk feedback, het voelt echt alsof je een hendel overhaalt en er clunkt iets op z'n plaats. Eigenlijk wel bevredigend. Ik reed een tijdje geleden een stukje op een of andere BMW bolide daar was het een soort onmerkbaar klikkertje, en dat voelde alsof ik ergens jeuk had maar het niet kon vinden. Zal wel een kwestie van wennen zijn, maar toch.

Dus wat is precies het probleem met een clunky gearbox? Zo lang 'ie maar supersoepel schakelt vind ik het mooi, maar ik voel het dus graag duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n versnellingsbak vraagt om een goede bediening: tussengas bij terugschakelen, opschakelen alvast ietsje druk op het pedaal voor het ontkoppelen, dat soort dingen. In het verleden was dat heel normaal, nu weet bijna niemand het meer.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n versnellingsbak vraagt om een goede bediening: tussengas bij terugschakelen, opschakelen alvast ietsje druk op het pedaal voor het ontkoppelen, dat soort dingen. In het verleden was dat heel normaal, nu weet bijna niemand het meer.
Ja, dat is het ding ook, als ik het dan een keer net een tikje verkeerd doe merk ik dat meteen aan mijn motor. Het is alsof 'ie "hee, let eens op!" zegt, op een manier die ik niet goed kan duiden maar wel heel duidelijk is. (Maar hij doet wel gewoon alsnog wat ik wil natuurlijk.) Op dezelfde manier beloont hij me met een "joepie!" gevoel als het precies goed was :Y

Bij die BMW voelde ik geloof ik helemaal niet of ik nou wel of niet precies deed wat die motor wilde. Maar nogmaals, ook dat kan gewoon een kwestie van wennen zijn. Ik weet niet meer hoe die FJR de eerste twee uur voelde wat het schakelen betrof.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij gaat met een klak in de 1e versnelling. Doet die al 14 jaar, zal dus wel zo horen. Opschakelen gaat wel klakkeloos, moet altijd wel iets koppeling gebruiken maar dat is inherent aan de bak. Terugschakelen altijd met volledig gebruik van de koppeling.
 
Ik gebruik eigenlijk altijd de koppeling volledig. Ben ook wel eens zonder koppelingshendel van z'n een naar z'n zes gegaan na snelwegstop, gewoon om te proberen, en dat gaat op zich ook prima omdat ik de bak gewoon goed ken en ook omdat de FJR toch al meestal niet zo hoog in de toeren zit bij normaal dagelijks gebruik, maar het gaat toch relaxter met koppeling. Het gaat natuurlijk wel snéller als je je hendeltje niet gebruikt bij het opschakelen :)
 
Mijn Guzzi is ook niet bepaald geruisloos qua schakelen. Vooral de eerste versnelling klinkt alsof er een gremlin met een hamer losgaat. *ka-klank*
Daarbij is de koppelingshendel om kosten te besparen een door de italianen hergebruikte knijphalter ingesteld op 20 kilo. Erg fijn in de stad ;)
 
Die van mij gaat met een klak in de 1e versnelling. Doet die al 14 jaar, zal dus wel zo horen. Opschakelen gaat wel klakkeloos, moet altijd wel iets koppeling gebruiken maar dat is inherent aan de bak. Terugschakelen altijd met volledig gebruik van de koppeling.
Bij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.

Opschakelen doe ik vanaf 1 naar 2 enzoverder meestal ook gewoon zonder te ontkoppelen. Gaat heel vlot, vlotter dan met koppeling. Gewoon zelfde principe als bij een quickshifter, even een beetje gas lossen, pookje omhoog trekken, en weer het gas erop. Fractie van een seconde.

Bij twee motoren geleden heb ik dat 70.000km lang zo gedaan, en nikske problemen met de koppeling.

Terugschakelen kan ook zonder te ontkoppelen, maar daarvoor gebruik ik het wel, is moeilijker om voor het terugschakelen zelf te synchroniseren. Hoe dat komt weet ik niet, heb nog nooit een versnellingsbak van een motor open gehad, en die werken nu eenmaal anders dan bij een auto.
 
Hoort er gewoon bij, als je geruisloos wil schakelen koop je een auto.

We zijn al erg verwend met de moderne motoren, ga maar een ritje op een oude Kreidler o.i.d. maken, die hebben nog een echte "clunky" gearbox.
 
Bij die BMW voelde ik geloof ik helemaal niet of ik nou wel of niet precies deed wat die motor wilde. Maar nogmaals, ook dat kan gewoon een kwestie van wennen zijn. Ik weet niet meer hoe die FJR de eerste twee uur voelde wat het schakelen betrof.

Dat is zeker een kwestie van wennen: BMW S1000RR is als een scalpel: erg precies en geruisloos. Maar ook daarbij merk je (na meer kms) of je t precies goed doet of niet. Maar écht fout doen kan niet echt meer, behalve als je de quickshifter op een te laag rpm gebruikt.
 
Bij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.

Opschakelen doe ik vanaf 1 naar 2 enzoverder meestal ook gewoon zonder te ontkoppelen. Gaat heel vlot, vlotter dan met koppeling. Gewoon zelfde principe als bij een quickshifter, even een beetje gas lossen, pookje omhoog trekken, en weer het gas erop. Fractie van een seconde.

Bij twee motoren geleden heb ik dat 70.000km lang zo gedaan, en nikske problemen met de koppeling.

Terugschakelen kan ook zonder te ontkoppelen, maar daarvoor gebruik ik het wel, is moeilijker om voor het terugschakelen zelf te synchroniseren. Hoe dat komt weet ik niet, heb nog nooit een versnellingsbak van een motor open gehad, en die werken nu eenmaal anders dan bij een auto.
Ik heb 1 keer een blok met versnellingsbak van een motor opengehaald. Dat was van een Yamaha. Maar toen ik hem had opengemaakt kwam ik naast wat olieresten een verzameling onderdelen tegen maar geen handleiding waaruit ik kon opmaken waarom het bij opschakelen makkelijker gaat. Het betreft een motor uit 1982 dus een app zat er ook niet in, toen moest je alles nog zelf uitzoeken :)

Wat ik wel weet is dat opschakelen het beste gaat met trekkende motor en dan vlak voor het schakelen gas lossen zoals je omschrijft. Daarmee breng je hem even in deellast. Bij terugschakelen gaat dat lastiger, of je zou net genoeg maar ook weer niet teveel gas moeten geven voor het terugschakelen?

Zelf vind ik overigens een ketting fiets vaak wat soepeler schakelen dan een cardan fiets. Maar ik moet zeggen dat ik zelf nooit een cardan heb gehad, dus zoveel ervaring heb ik er ook niet mee.

De versnellingsbak van je GSX-F verschilt denk ik niet zoveel van de SV650 die ik heb gehad. Bij snel rijden schakelde ik ook zoals jou en dat ging inderdaad beter dan opschakelen met koppeling.

Zo heb ik ook een Yamaha SRX gehad. Die schakelde heel soepel. Maar ze stonden er wel om bekend dat de bakken vaak stuk werden gereden, niet door het schakelen maar teveel vermogen/koppel vragen bij te lage toeren. Bij latere series hebben ze de bak verbeterd, maar zo zie je maar dat een soepel schakelende bak geen gerantie biedt voor een lange levensduur.
 
Er is nog wel een verschil tussen clunky en niet-soepel hè... Mijn FJR is "clunky" maar doesn't miss a beat. Het pookje voelt soepel, bedient licht en geeft het soort klik-feedback zoals de toetsen van een luxe mechanisch gaming-keyboard (je schakelt nooit niet als je het wel wilt, en ook nooit wel als je het niet wilt). Alleen in die versnellingsbak doet iets "kloenk". Alsof er in die bak iets zwaars op z'n plek zakt.
 
Alleen in die versnellingsbak doet iets "kloenk". Alsof er in die bak iets zwaars op z'n plek zakt.

Die "kloenk" is het stoppen met draaien van je koppelingshuis, een natte koppeling plakt altijd een beetje, aangezien versnellingsbakken van motorfietsen geen syngromesch ringen hebben valt de ingaande as nooit helemaal stil als je de koppeling inknijpt, dat doet ie pas als je inschakelt.

De ene motor heeft het erger dan de andere.
 
Bij de mijne ook, een duidelijk hoorbare en voelbare klak bij het in zijn 1 zetten, de rest gaat nagenoeg geluid- en voelloos.

Opschakelen doe ik vanaf 1 naar 2 enzoverder meestal ook gewoon zonder te ontkoppelen. Gaat heel vlot, vlotter dan met koppeling. Gewoon zelfde principe als bij een quickshifter, even een beetje gas lossen, pookje omhoog trekken, en weer het gas erop. Fractie van een seconde.

Bij twee motoren geleden heb ik dat 70.000km lang zo gedaan, en nikske problemen met de koppeling.

Terugschakelen kan ook zonder te ontkoppelen, maar daarvoor gebruik ik het wel, is moeilijker om voor het terugschakelen zelf te synchroniseren. Hoe dat komt weet ik niet, heb nog nooit een versnellingsbak van een motor open gehad, en die werken nu eenmaal anders dan bij een auto.

|(
 
Is dat een shovel bak met evo blok?


FLT 1982 hebben zo`n 5 bak met een shovel er voor ja , en latere flt`s met zo`n 5 bak in combi met een evo er voor..


Het zijn dus modellen uit de overgangs jaren..
 
Laatst bewerkt:
Het ging mij om de Belgische variant van een quickshifter:

...even gas los, gas erop...
 
Het ging mij om de Belgische variant van een quickshifter:

...even gas los, gas erop...
Dat is wel als je zonder koppeling wil schakelen maar zijn volgorde klopt niet. Als je eerst gas lost en dan omhoog heb je een bak herrie.
Eerst druk op het pedaal en dan even de druk van de aandrijving, dan plopt hij zo door.
 
Dat is wel als je zonder koppeling wil schakelen maar zijn volgorde klopt niet. Als je eerst gas lost en dan omhoog heb je een bak herrie.
Eerst druk op het pedaal en dan even de druk van de aandrijving, dan plopt hij zo door.

Errmmm...hij zegt hetzelfde als quickshifter en begint dan over gas los enz.

Bedenk even wat het voordeel van een quickshifter is en....juist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan