Wat is het probleem met een geïmporteerde motor?

Tja als er verder niks mis is aan een motor, kun je nog het argument “ja maar import” gebruiken om wat van de prijs proberen af te lullen, we blijven wel Nederlander hè ;)

Dat is dan ook wel weer waar :9

Motor in kwestie was dik voor mekaar al zeg ik t zelf.
Mooie schuifschade en bekende herstelwerkzaamheden.
Maargoed dat was bekend en duidelijk in de advertentie dus als ie dat niet wilde had ie beter niet kunnen komen_O-
 
Mijn CBR was een import en mijn Pan ook.
Gewoon even kijken naar de BPM die is afgedragen en dan kun je al snel zien of het schade is geweest of niet.
Collega heeft een dikke KTM 2016 import gekocht, schadevrij. BPM zit volgens mij op nog geen 200,-
Toch het advies gegeven om even verder te kijken naar de historie van de motor.

Bij auto's zie je gewoon dat een wagen uit Duitsland vaak veel meer opties heeft dan de wagens in Nederland.
Minder kosten bij aanschaf zorgt vaak dat er meer ruimte is voor luxe.
 
motoren uit Belgie hebben vaak pk begrenzing.
staan dan ook met 78kw op papier.
helaas zal de verkoper bijna altijd zeggen dat ie op full power staat, aan u om te kijken of dat ook zo is.
de begrenzing zit hoger in de toeren en daarmee bij sommige modellen merk je het ook niet snel bij een testrit.
andere ecu of laten flashen is een makkelijke en relatief goedkope oplossing voor dit probleem.

heel veel van de nieuwere Gsxr1000, R1, diavel, Vmax,... worden gewoon op 78kw verkocht en staan voor 250 a 500 euro op full power.
oudere motoren is dat niet altijd zo, mijn tl1000s destijds heb ik de rubbers van de gasklephuis moeten vervangen en een andere ecu geplaatst.

geen idee of het ook een hoop geld scheelt ( verzekering ect ) voor Nederlanders om zo een model te kopen en em in NL in te schrijven als 100pk (papieren) terwijl ie na een flash/afstellen 200pk heeft?

ik ga ook altijd naar dezelfde dealer en hou het onderhoud geschiedenis MET de facturen netjes bij.
Het is niet alleen België ook Duitsland heeft een periode gehad waar motoren maar met max 100pk zijn geleverd.

Toen ikzelf op zoek was naar een Blackbird, kwam ik bij een dealer die een 100pk-versie had staan.
Die had wel een heel mooi verkoop-argument!
Hij gaf aan dat je dan zeker weet dat de motor nooit 'vol-belast' is geweest! Zo maak je van ieder nadeel toch weer een voordeel.

Overigens is een Blackbird wel weer op vol vermogen te krijgen. Nee, dat is NIET goedkoop!.
Ik heb dat toendertijd nagezocht. Het bleek dat je toch wel op €1000 moet rekenen voor de techniek.
En als je het dan netjes wilt doen, dan moet je ook nog naar de RDW.
Wanneer bij een zwaar ongeval blijkt dat jouw motor 'beperkt' is. is er een flinke kans dat de verzekeraar wel een check gaat doen. Want die zien ook dat jouw motor maar beperkt vermogen heeft. Die weten best dat daar dan vaak aan wordt geknutseld om 'm weer 'normaal' te maken. Zelfde als bij een 35KW wordt gekeken of de motor technisch is zoals ie op papier staat. Bij grote schade-bedragen wordt de techniek wel even nader bekeken. (zelf geconstateerd bij een schade-bergings-bedrijf)

Maar al met al was het voor mij duidelijk dat ik een gewone NL-machine wilde.
Niks import, tellerstanden, opgeknapt 'wrak van de weg'.

Die mag wat mij betreft door een ECHTE liefhebber worden bereden.
En Willem Kroonsteen is zo'n liefhebber. Ik wens 'm veel succes met zijn aanwinst!!
 
ik lees hier heel graag de beperkte vermogen uitleg maar deze vermogens werden in belgie enkel op papier beperkt.
in frankrijk bijvoorbeeld werd hier echt op getest maar in belgie werden (bijna) alle motoren onbegrensd geleverd met maximum 85kw op papier.
dus ze werden van nieuw af aan op vol vermogen geleverd. dit omdat het meer dan 2000 euro minder kost om de motor zo in te schrijven.

maar 99% van de r1/gsxr/tuono/blackbird1 maar ook gs'en africa twins... rijden dus wel degelijk op vol vermogen rond.
 
In Duitsland werden ze naar mijn weten niet standaard met 100pk geleverd, dit was een keus die het verzekeren een stuk goedkoper maakte. De koper kon zelf kiezen wat hij graag wilde.

Ik importeer al mijn voertuigen zelf, koop meestal bij particulieren en alleen met complete documentatie. Je hebt snel genoeg door of iemand goed voor zijn voertuig heeft gezorgd of niet en over het algemeen doen Duitsers dat wel.

Grootste voordeel? 2 jaar geleden een zx10r uit 2014 gekocht voor een mooi bedrag en na 2 jaar de motor ingeruild bij een dealer voor exact hetzelfde bedrag incl importkosten. En toen stond er al 20.000km meer op. 2 jaar gereden zonder afschrijving.
 
maar 99% rijden dus wel degelijk op vol vermogen rond.
Betekent dus dat je bij aankoop heel goed moet kijken!
Flinke teleurstelling als dat pas later blijkt dat je toch een getemde versie hebt.

Bijv in mijn geval. Mijn FZ heeft/ had al 106PK.
Dan ga je er zeker GEEN Blackbird bijkopen die is begrensd op 100PK.
Niks te klagen over de FZ. Maar als ik op de BB rijd, dan merk je wel een duidelijk verschil.
Toch is ook de FZ nog snel zat. Enige is dat je 'm dan echt flink moet aanpakken. De BB gaat ahw vanzelf.
 
Het is niet alleen België ook Duitsland heeft een periode gehad waar motoren maar met max 100pk zijn geleverd.

Toen ikzelf op zoek was naar een Blackbird, kwam ik bij een dealer die een 100pk-versie had staan.
Die had wel een heel mooi verkoop-argument!
Hij gaf aan dat je dan zeker weet dat de motor nooit 'vol-belast' is geweest! Zo maak je van ieder nadeel toch weer een voordeel.

Overigens is een Blackbird wel weer op vol vermogen te krijgen. Nee, dat is NIET goedkoop!.
Ik heb dat toendertijd nagezocht. Het bleek dat je toch wel op €1000 moet rekenen voor de techniek.
En als je het dan netjes wilt doen, dan moet je ook nog naar de RDW.
Wanneer bij een zwaar ongeval blijkt dat jouw motor 'beperkt' is. is er een flinke kans dat de verzekeraar wel een check gaat doen. Want die zien ook dat jouw motor maar beperkt vermogen heeft. Die weten best dat daar dan vaak aan wordt geknutseld om 'm weer 'normaal' te maken. Zelfde als bij een 35KW wordt gekeken of de motor technisch is zoals ie op papier staat. Bij grote schade-bedragen wordt de techniek wel even nader bekeken. (zelf geconstateerd bij een schade-bergings-bedrijf)

Maar al met al was het voor mij duidelijk dat ik een gewone NL-machine wilde.
Niks import, tellerstanden, opgeknapt 'wrak van de weg'.

Die mag wat mij betreft door een ECHTE liefhebber worden bereden.
En Willem Kroonsteen is zo'n liefhebber. Ik wens 'm veel succes met zijn aanwinst!!

Mijn TL1000 is een duitse import en was destijds ook op 100pk begrensd.
rubbers vervangen en een andere CDI gestoken en stond op vol vermogen.
CDI tweedehands gekocht anders was het waarschijnlijk ook meer dan 500 euro geweest om em op vol vermogen te krijgen.


met de reflash/afstellen doelde ik meer op de moderne motoren.
dealers van verschillende merken geweest in 2016 toen ik voor een motor ging kijken en allen vertelde dat ze begrensd verkocht worden en voor een bedrag afhankelijk van model tussen de 250 en 500 euro op vol vermogen word gezet. al dan niet voor of na levering.
Enkel Aprilia (limburg) deed dit niet, daar komt ie op vol vermogen en dus ook zo op papier.
 
in ieder geval is het heel makkelijk om te merken wat je van vermogen hebt... dus dat lijkt me niet echt een probleem
 
Mij XRV750 bleek een Duitser te zijn. En wel een 50pk versie.
Maar een andere set inlaatrubbers en hij had voor het eerst van z'n leven zijn volle potentie *O*
 
Ik zie hier veel mensen zeggen; mijn motor bleek een import te zijn...

Trekken jullie dan niet even het kenteken na voor je een motor koopt? Kijken of het een import is, hoeveel eigenaren hij gehad heeft etc?

Is letterlijk een minuut werk, en je kunt er toch best belangrijke info mee checken.

Of gaat het bij jullie zo van; doe maar een motortje?

EHBO-voor-website.jpg
 
Ik zie hier veel mensen zeggen; mijn motor bleek een import te zijn...

Trekken jullie dan niet even het kenteken na voor je een motor koopt? Kijken of het een import is, hoeveel eigenaren hij gehad heeft etc?

Is letterlijk een minuut werk, en je kunt er toch best belangrijke info mee checken.

Of gaat het bij jullie zo van; doe maar een motortje?

Bekijk bijlage 1537760

Ik vind de staat waarin hij is veel belangrijker.
Speling op het balhoofd is relevanter dan 4 of 5 eigenaren. Duitse banden rolt ie ook wel op. Goede olie mag er ook in België in gegoten worden.
 
Ik vind de staat waarin hij is veel belangrijker.
Speling op het balhoofd is relevanter dan 4 of 5 eigenaren. Duitse banden rolt ie ook wel op. Goede olie mag er ook in België in gegoten worden.


Het gaat ook om de restwaarde.

Een motor die 2 of 3 eigenaren heeft gehad is makkelijker te verkopen dan eentje die er 8 heeft gehad.

Als er 2 te koop staan, die er zowel technisch als optisch allebei gelijkwaardig eruit zien, maar de ene is import met 8 eigenaren, en de andere Nederlands met 2 eigenaren, ben je dom als je de import koopt.

Vandaar dat kenteken checken altijd slim is. Gratis, en binnen een minuutje klaar.
 
Het gaat ook om de restwaarde.

Een motor die 2 of 3 eigenaren heeft gehad is makkelijker te verkopen dan eentje die er 8 heeft gehad.

Als er 2 te koop staan, die er zowel technisch als optisch allebei gelijkwaardig eruit zien, maar de ene is import met 8 eigenaren, en de andere Nederlands met 2 eigenaren, ben je dom als je de import koopt.

Vandaar dat kenteken checken altijd slim is. Gratis, en binnen een minuutje klaar.

Heb je zo je vrouw ook uitgezocht, met in het achterhoofd wat de volgende er voor geeft :9
 
Heb je zo je vrouw ook uitgezocht, met in het achterhoofd wat de volgende er voor geeft :9

Wat de volgende er voor geeft, is nog niet zo van belang. Hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan, dat telt veel meer.
Vele jaren terug heb ik eentje gezocht, die nog niet teveel door een ander was volgeblaft. Nu 30 jaar later, merk ik dat die steeds moeilijker te verkrijgen zijn. Niet omdat ze er niet meer zijn, maar meer omdat mijn aanbod uit oudere exemplaren bestaat.
 
Ik zie hier veel mensen zeggen; mijn motor bleek een import te zijn...

Trekken jullie dan niet even het kenteken na voor je een motor koopt? Kijken of het een import is, hoeveel eigenaren hij gehad heeft etc?

Is letterlijk een minuut werk, en je kunt er toch best belangrijke info mee checken.

Of gaat het bij jullie zo van; doe maar een motortje?

Bekijk bijlage 1537760
Ik doe over t algemeen ,doe maar een motortje👍,ik ga van m n boerenverstand uit en betaal nooit teveel ,handel is baas 👍
Dus ja ;Doe maar een motortje🥳🥳🥳
 
Mijn CBR was een import en mijn Pan ook.
Gewoon even kijken naar de BPM die is afgedragen en dan kun je al snel zien of het schade is geweest of niet.
Collega heeft een dikke KTM 2016 import gekocht, schadevrij. BPM zit volgens mij op nog geen 200,-
Toch het advies gegeven om even verder te kijken naar de historie van de motor.

Bij auto's zie je gewoon dat een wagen uit Duitsland vaak veel meer opties heeft dan de wagens in Nederland.
Minder kosten bij aanschaf zorgt vaak dat er meer ruimte is voor luxe.
Ik denk dat die bpm van €200 van geen kant klopt
 
Ach er is altijd nog Erik van Lent mocht je twijfelen over de staat van een import of NL motor,
al is dat bij particuliere verkoop wel weer wat lastiger te regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan