Wat is het probleem met een geïmporteerde motor?

frank_b

De Stekkeraar
3 nov 2005
3.418
1.477
De Veluwe
Nee dat heb ik hem ook al verteld. Dan is het waarschijnlijk een schademotor geweest...

Kan maar zelfs dat hoeft niet, slimme handelaar zet er een andere schade tank op en hoppa minder bpm.
Nederlanders doen alles om minder belasting te betalen, handelaren sowieso.
 

Meneer René

MF veteraan
20 mrt 2020
2.253
1.312
Kan maar zelfs dat hoeft niet, slimme handelaar zet er een andere schade tank op en hoppa minder bpm.
Nederlanders doen alles om minder belasting te betalen, handelaren sowieso.
Wat een onzin allemaal,net of een tank zorgt dat je veel minder bpm betaalt
 

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.676
74
Tilburg
Import motoren? Top, doen!
Met een beetje mazzel levert het je MFF (motor forum fame) op.
Als je je al een held voelde door met 270km/u over de a16 te knallen, is dit de volgende stap in je carrière :t

Jouw verhaal is er wel eentje die redelijk bijzonder was. Daarom dus goed checken. Maar bij een NL motor kun je ook een schade model tegen het lijf lopen waar je het niet aan ziet.

De kans bij import is inderdaad groter maar door alles te checken kun je het meeste uitsluiten.
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
2.025
1.150
Lemelerveld
Ongeacht of een motor geïmporteerd is kan het een schade ding zijn. En dat staat waarschijnlijk niet in de kentekencheck, nog kun je het zien aan de motor. Een beetje ander plaatwerk of valbeugels en je ziet praktisch niks meer.

De motor die ik verkocht heb was dus ook een schade motor, de kopende partij was prima op de hoogte hoor.
Echter was hij dat bij import nog niet. Ook bij het RDW stond hij niet zo bekend. De vorige eigenaar heeft een eenzijdig ongeluk gehad waarbij oa de voorvork en het voorwiel de geest hebben gegeven. Frame verder wel recht. Ging ook keurig rechtdoor, dus geen reden om te slopen.

Nu heb ik het er bij gemeld, maar had niet perse gehoeven natuurlijk. Dan had de kopende partij alleen een schuifschade gezien (dat vind ik nog geen schade motor eerlijk gezegd) en dat was het. Daarna hadden zij hem na een paar jaar verkocht als zijnde goede motor, geen schadeverleden enz enz.
Dat het een import is is puur toeval en had niks met genoemde schade te maken.
 

Meneer René

MF veteraan
20 mrt 2020
2.253
1.312
Enigste advies is let op wat je koopt import of geen import dealer of particulier het maakt allemaal geen reed uit.
Maar import hoeft zeker niet slechter te zijn ,spreek ik uit ervaring
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
29.249
2.960
Purmerend
Jij weet er dus echt veel van? Noem maar nummers dan, aantallen, bewijs het maar. Kun je dat niet ben je een trieste naprater. Je zult me nu wel een klootzak vinden omdat je geen enkel bewijs hebt, prima, liever een klootzak dan een leugenaar.
Je kan wel agressief doen maar dat versterkt je redenering niet. Ik ben nu een maand of twee op zoek naar een bepaald model motorfiets. 90% van wat je tegenkomt is import en geen van allen heeft na twintig jaar meer als 40k op de teller. En natuurlijk heeft niemand boekjes of rekeningen.Niemand weet ook uit welk land de fiets vandaan komt. Op die manier weet je op voorhand al dat je extra kritisch moet zijn. Een importfiets heeft dus een achterstand, daar betaal je minder voor als een gedocumenteerde fiets. En aantallen, ik heb er zeker 40 bekeken of gemaild met de eigenaar.
Ooit, ruim voor de jaartelling toen ik nog jong en onschuldig was heb ik eens een motor gekocht met een blok van een ander type er in en een Engels koplampglas. Dat heeft mij toen heel wat moeite gekost om recht te zetten, import is een waarschuwing.
 

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
147
53
Dordrecht
Import zou voor mij niet direct een reden zijn om een motor te laten staan. Heb zelf in het verleden 2 importmotoren gehad. Was niks mis mee. Je moet gewoon scherp zijn, maar dat moet je eigenlijk altijd zijn als je een motor koopt. Bijvoorbeeld: Versleten ketting+ tandwielen bij een km stand van 5000km is reden voor argwaan, ongeacht of het import is of niet.

Op de site van het RDW kan je best wat informatie vinden als je het kenteken invoert. Daar maak ik altijd dankbaar gebruik van. Check, naast de datum eerste afgifte icm met datum eerste afgifte Nederland, ook altijd het aantal eigenaren (let op: alleen in Nederland). Een motor die 1 jaar geleden is geïmporteerd en in Nederland al 3 eigenaren heeft gehad: wegrennen.

De laatste tijd duiken er best wat horrorverhalen op over geïmporteerde voertuigen, maar of het probleem nou groter is geworden of er gewoonweg meer aandacht voor is (of een combinatie) weet ik niet.
 

Willem

KROONSTEEN
Donateur
22 aug 2005
17.057
32.339
Kampen (Overijssel)
Het is niet alleen België ook Duitsland heeft een periode gehad waar motoren maar met max 100pk zijn geleverd.

Toen ikzelf op zoek was naar een Blackbird, kwam ik bij een dealer die een 100pk-versie had staan.
Die had wel een heel mooi verkoop-argument!
Hij gaf aan dat je dan zeker weet dat de motor nooit 'vol-belast' is geweest! Zo maak je van ieder nadeel toch weer een voordeel.

Overigens is een Blackbird wel weer op vol vermogen te krijgen. Nee, dat is NIET goedkoop!.
Ik heb dat toendertijd nagezocht. Het bleek dat je toch wel op €1000 moet rekenen voor de techniek.
En als je het dan netjes wilt doen, dan moet je ook nog naar de RDW.
Wanneer bij een zwaar ongeval blijkt dat jouw motor 'beperkt' is. is er een flinke kans dat de verzekeraar wel een check gaat doen. Want die zien ook dat jouw motor maar beperkt vermogen heeft. Die weten best dat daar dan vaak aan wordt geknutseld om 'm weer 'normaal' te maken. Zelfde als bij een 35KW wordt gekeken of de motor technisch is zoals ie op papier staat. Bij grote schade-bedragen wordt de techniek wel even nader bekeken. (zelf geconstateerd bij een schade-bergings-bedrijf)

Maar al met al was het voor mij duidelijk dat ik een gewone NL-machine wilde.
Niks import, tellerstanden, opgeknapt 'wrak van de weg'.

Die mag wat mij betreft door een ECHTE liefhebber worden bereden.
En Willem Kroonsteen is zo'n liefhebber. Ik wens 'm veel succes met zijn aanwinst!!
Ik gun jou ook een fijne tijd met je motoren, enneh, niks wrakken hier. Je hebt trouwens werkelijk geen idee of die van jou wel of geen opgeknapt wrak is behalve als je hem nieuw uit de showroom hebt.
Verder zie ik alleen maar angst door onkunde en onwetendheid in je berichten en je neemt er maar lekker de rest van je soortgenoten mee. Mean machine. _O- Tegen kleuters misschien. Niet citeren en bijdehand lopen doen in je pamper..
 

Willem

KROONSTEEN
Donateur
22 aug 2005
17.057
32.339
Kampen (Overijssel)
Je kan wel agressief doen maar dat versterkt je redenering niet. Ik ben nu een maand of twee op zoek naar een bepaald model motorfiets. 90% van wat je tegenkomt is import en geen van allen heeft na twintig jaar meer als 40k op de teller. En natuurlijk heeft niemand boekjes of rekeningen.Niemand weet ook uit welk land de fiets vandaan komt. Op die manier weet je op voorhand al dat je extra kritisch moet zijn. Een importfiets heeft dus een achterstand, daar betaal je minder voor als een gedocumenteerde fiets. En aantallen, ik heb er zeker 40 bekeken of gemaild met de eigenaar.
Ooit, ruim voor de jaartelling toen ik nog jong en onschuldig was heb ik eens een motor gekocht met een blok van een ander type er in en een Engels koplampglas. Dat heeft mij toen heel wat moeite gekost om recht te zetten, import is een waarschuwing.
Van de soes en de Honda, uit Italië, alles is gedocumenteerd. Ik probeerde dan ook niet “Hollands” te kopen en dan janken omdat ik mezelf in de zak heb laten schijten.
 

Willem

KROONSTEEN
Donateur
22 aug 2005
17.057
32.339
Kampen (Overijssel)
Import zou voor mij niet direct een reden zijn om een motor te laten staan. Heb zelf in het verleden 2 importmotoren gehad. Was niks mis mee. Je moet gewoon scherp zijn, maar dat moet je eigenlijk altijd zijn als je een motor koopt. Bijvoorbeeld: Versleten ketting+ tandwielen bij een km stand van 5000km is reden voor argwaan, ongeacht of het import is of niet.

Op de site van het RDW kan je best wat informatie vinden als je het kenteken invoert. Daar maak ik altijd dankbaar gebruik van. Check, naast de datum eerste afgifte icm met datum eerste afgifte Nederland, ook altijd het aantal eigenaren (let op: alleen in Nederland). Een motor die 1 jaar geleden is geïmporteerd en in Nederland al 3 eigenaren heeft gehad: wegrennen.

De laatste tijd duiken er best wat horrorverhalen op over geïmporteerde voertuigen, maar of het probleem nou groter is geworden of er gewoonweg meer aandacht voor is (of een combinatie) weet ik niet.
Op de imports hier zitten nog de oem ketting en tandwielen.
 

Lonesome Rider.

¯\_(ツ)_/¯
5 aug 2018
7.277
12.495
Nederlandistan
Het is gewoon een feit dat je bij import extra kritisch moet zijn. Helemaal als er weinig km's op staan (in verhouding) en geen historie aanwezig is.

Als je alles goed checkt bij een import, en de prijs is goed, is er niks mis mee.

Maar er zijn hier mensen die beweren dat überhaupt met import niks mis is.... En dat is niet zo. Er worden heel veel auto's/motoren geïmporteerd met een reden....... De kans op een ex - schade fiets (totall loss) of teruggedraaide km stand is groter dan bij een Nederlander. Lees: kans is groter, dus bij een Nederlander kan het ook zeker het geval zijn.


Maar iedereen moet ook lekker doen waar hij zich zelf goed bij voelt, het is tenslotte je eigen geld dat je uit geeft :Y
 

Meneer René

MF veteraan
20 mrt 2020
2.253
1.312
Ik wil zeker niet beweren dat met import niks mis is ,maar met nederlandse motoren is zeker zoveel mis.
dat heb ik wel gezien toen ik zoekende was
In Nederland is ook heel veel troep te koop
ik ben bij motoren wezen kijken die verkocht werden als nieuw staat,dan waren de schijven vervangen zaten er andere koppeling en remhendels op en nog veel meer,en als ik er dan wat van zij kwamen er de mooiste verhalen
 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
34.677
3.355
Twente
Ik zie hier veel mensen zeggen; mijn motor bleek een import te zijn...

Trekken jullie dan niet even het kenteken na voor je een motor koopt? Kijken of het een import is, hoeveel eigenaren hij gehad heeft etc?

Is letterlijk een minuut werk, en je kunt er toch best belangrijke info mee checken.

Of gaat het bij jullie zo van; doe maar een motortje?

Bekijk bijlage 1537760
Mijn laatste motor uit Rotterdam wel, even omheen gelopen en gezegd dat het goed was. Aan tafel ter plekke met de app betaald en de verkoper wou hem de volgende week thuis hier 200km verderop dus afleveren. En....idd week hierna hij hier aan de deur en zijn vrouw met de tesla er achteraan gereden...ding overschreven en klaar...3 jaar verder: een prima vfr vtec, en goedkoop!

Kenteken checken, nergens voor nodig....als het goed is, is het mijn laatste motor dus mij interesseert het kenteken noppes nada...bij verkoop ik zie wel wat hij waard is, misschien oudijzer prijs per kilo..ondertussen een hoop rijplezier er van!

En ff serieus...op mijn gevoel zag het vertrouwd uit...en dat bleek ook....gut feeling.
 

orangektm

MF veteraan
9 apr 2009
2.090
798
Jij weet er dus echt veel van? Noem maar nummers dan, aantallen, bewijs het maar. Kun je dat niet ben je een trieste naprater. Je zult me nu wel een klootzak vinden omdat je geen enkel bewijs hebt, prima, liever een klootzak dan een leugenaar.

bedankt voor je waardevolle input.
 

Willem

KROONSTEEN
Donateur
22 aug 2005
17.057
32.339
Kampen (Overijssel)
bedankt voor je waardevolle input.
Graag gedaan!
Als je had gezegd dat er een aantal zijn en dat die groter zou kunnen zijn dan dat wij vermoeden dan, daar hoef je verder geen waarde aan hechten, had ik je helemaal gelijk gegeven. Er is helaas een groot aantal motoren die niet helemaal zijn zoals de advertentie beweerde dat ze waren. Wij moeten als consumenten blijkbaar oplettender zijn en experts inhuren die ons behoeden voor een miskoop wanneer we zelf niet technisch onderlegd zijn.
Ik ben zelf ook al een paar keer met anderen mee gegaan om ze te behoeden voor een eventuele miskoop.
Misschien ga ik dat nog een keer proffesioneel doen, tegen betaling.
 
Bovenaan Onderaan